Nie niszczę swojego zdrowia
Scenariusz zajęć „nie niszczę swojego zdrowia”
Przyroda, II etap edukacyjny
Temat: Nie niszczę swojego zdrowia.
Treści kształcenia
Podstawa programowa: Punkt (9.12) [uczeń] wyjaśnia negatywny wpływ alkoholu, nikotyny i substancji psychoaktywnych na zdrowie człowieka, podaje propozycje asertywnych zachowań w przypadku presji otoczenia.
Cele zoperacjonalizowane
UCZEŃ | zna zagrożenia wynikające z palenia papierosów, nadużywania alkoholu i substancji psychoaktywnych; |
rozumie termin nałóg, uzależnienie; | |
wie, jakie są korzyści wynikające z rzucenia papierosów; | |
rozumie termin palenie bierne; | |
ma świadomość jakie zagrożenia niosą nałogi dla organizmu człowieka. |
Nabywane umiejętności:
UCZEŃ | wymienia rodzaje uzależnień; |
potrafi wyjaśnić pojęcie – uzależnienie; | |
wymienia konsekwencje wynikające z nadużywania substancji psychoaktywnych; | |
potrafi podać przyczyny popadania ludzi w uzależnienie; | |
podaje propozycje asertywnych zachowań w przypadku presji otoczenia. |
Kompetencje kluczowe:
Umiejętność uczenia się
Kompetencje społeczne i obywatelskie
Porozumiewanie się w języku ojczystym
Etapy lekcji:
Wstęp:
Powitanie uczniów przez nauczyciela
Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności).
Przebieg zajęć:
Pogadanka – zapoznanie uczniów z tematem lekcji- Ziemia na karuzeli. Inicjuje rozmowę.
Rozpoczęcie rozmowy.
Co to jest uzależnienie? Nauczyciel zapisuje termin na tablicy. Prosi uczniów, aby kolejno podchodzili do tablicy i zapisywali terminy, które według nich mogą oznaczać lub opisywać słowo UZALEŻNIENIE.
Nauczyciel zadaje pytania:
Czy kiedykolwiek zdarzyło się, że ktoś proponował Wam papierosy, alkohol, lub narkotyki?
Czy wiecie jaki wpływ mają wymienione subastancje na zdrowie młodego człowieka?
Co powoduje, że młodzi ludzie sięgają po papierosy, alkohol, narkotyki?
Czy ich używanie przynosi korzyści?
Jakie potraficie podać propozycje asertywnych zachowań w przypadku presji otoczenia?
Nauczyciel przedstawia uczniom prezentację multimedialna „Skutki palenia papierosów”. Wyjaśnia uczniom termin nałóg, mówi o negatywnych skutkach palenia papierosów. Uczniowie aktywnie uczestniczą w lekcji. Zapisują notatki,korzystają z podręcznika i/lub encyklopedii.
Dlaczego nastolatkowie palą? Nauczyciel pobudza uczniów do dyskusji. Próbuje wydobyć informacje „za” i „przeciw” paleniu papierosów. Uczniowie wiedzą, że palenie szkodzi zdrowiu człowieka.
Nauczyciel prezentuje film „Pijany mózg”. Uczniowie wyciągają wnioski na podstawie danych zawartych w filmie oraz zachowań wynikających po zażyciu alkoholu. Uczniowie oceniają zachowania po spożyciu alkoholu.
Narkotyki. Nauczyciel prosi o dokończenie zdań:
Narkotyki to……
Narkotyki powodują…….
Narkomani są……
Nie warto sięgać po narkotyki, bo….
Jeżeli któryś z uczniów w trakcie lekcji wypowiadał się pozytywnie o substancjach psychoaktywnych, bądź można było wywnioskować, iż aprobuje ich użytkowanie, wówczas nauczyciel powinien poświęcić więcej czasu omawianemu problemowi, bądź indywidualnie porozmawiać z uczniem.
Podsumowanie:
Powtórzenie wiadomości omawianych na lekcji.
Ocena zaangażowania uczniów, ich aktywności na lekcji.
Uporządkowanie miejsca pracy.
Zadanie domowe
Przygotuj notatkę na temat substancji uzależniającej – NIKOTYNY. Opisz negatywne skutki uzależnienia od nikotyny.
Środki dydaktyczne
Podręcznik
Encyklopedia
Rzutnik
Ekran projekcyjny
Komputer
Metody nauczania
Pogawędka
Rozmowa kierowana
Pokaz
Obserwacja
Formy pracy
Praca indywidualna
Praca z całą klasą
Zadanie dla chętnych:
Palenie papierosów a ciąża. Wymienień skutki palenia papierosów przez kobiety w ciąży. Ustosunkuj się do tematu zadania.
Lub
„Osoba uzależniona”. Przygotuj notatkę opisującą osobę uzależnioną: opisz co myśli, jak wygląda, jak się zachowuje.
Lub
Jeżeli to możliwe, dokonaj obserwacji wyglądu osoby uzależnionej od palenia papierosów od wielu lat. Obserwację należy wykonać w taki sposób, by nie urazić obserwowanej osoby.
Obserwacja:
1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska: Skóra osób palących wygląda inaczej (m.in. starzej), niż u niepalących rówieśników.
2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem obserwacji jest zapoznanie uczniów z wpływem palenia papierosów na wygląd skóry.
3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.): Obserwacja prowadzona jest w miejscu, w którym znajduje się osoba uzależniona od palenia papierosów od wielu lat.
4. Sposób przeprowadzenia obserwacji: Uczeń obserwuje wygląd i kolor skóry wieloletniego palacza, wygląd paznokci itp.
5.Inne informacje, np. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Na podstawie obserwacji osoby uzależnionej od palenia papierosów uczeń wyciąga wnioski na temat wpływu palenia na wygląd skóry.