Jakie słowa kojarzą ci się ze słowem „teatr”? Zapisz je tutaj lub w zeszycie.
Przeczytajcie wyrazy związane z teatrem i porozmawiajcie na temat ich znaczenia. Które z nich zanotowaliście w pierwszym ćwiczeniu?
reżyser, reżyseria, dekoracja, charakteryzacja, kostiumy teatralne, debiut, premiera, próba generalna, rekwizyt, inspicjent, afisz, program teatralny
Dopasuj do słów wyjaśnienia ich znaczeń.
przedmiot potrzebny w przedstawieniu, tło sceny teatralnej, inaczej scenografia, ubrania sceniczne aktorów, wydrukowany opis, streszczenie przedstawienia, zabiegi zmieniające wygląd aktora, np. makijaż, pierwszy występ aktora, ostatnia próba przed premierą, osoba czuwająca nad organizacją przedstawienia, czynności reżysera związane z wystawieniem sztuki, ogłoszenie o przedstawieniu teatralnym, kieruje wystawieniem sztuki teatralnej, pierwszy publiczny pokaz sztuki teatralnej, opery, filmu
reżyser | |
reżyseria | |
dekoracja | |
charakteryzacja | |
kostiumy teatralne | |
debiut | |
premiera | |
próba generalna | |
rekwizyt | |
inspicjent | |
afisz | |
program teatralny |
Wysłuchaj uważnie recytowanego wiersza. Jaką bajkę opowiada?
Wanda Chotomska
Polska pisarka, autorka ponad 200 książek dla dzieci i młodzieży, opowiadań, poezji, scenariuszy teatralnych i filmowych. Bohaterów jej wierszyków dobrze znamy, np. lubiącego błoto hipopotama („Hipopotam lubi błoto”) czy jąkające się kokoszki („Każda kokoszka jąka się troszkę”), a nasi dziadkowie z pewnością pamiętają „Jacka i Agatkę” z programu telewizyjnego.
Porozmawiajcie o wierszu i odpowiedzcie na pytania:
O kim ten wiersz opowiada?
Jaka jest różnica między nagraniem a znaną wam wersją bajki?
Która wersja podoba wam się bardziej? Dlaczego?
W jaki sposób autorka przedstawia los Kopciuszka?
Jak kończy się ta opowieść?
Jak postępuje Dobra Wróżka?
Jak nazywa się taka opowieść, która ma smutne zakończenie? Przypomnijcie sobie wyjaśnienia Emmy, kiedy rozmawia z Bufką.
Przeczytaj uważnie wiersz Wandy Chotomskiej pt. „Kopciuszek” i zwróć uwagę na formę jego zapisu. Na jakie części i w jaki sposób został podzielony? Jak sądzisz, do jakiego rodzaju literackiego nawiązuje? Zapisz odpowiedź tutaj lub w zeszycie.
KopciuszekDzisiaj bajka w stylu retro.
Niech widzowie łzę obetrą.
Żadnych łez i żadnych wzruszeń,
Chociaż będzie to Kopciuszek.Akt I
Kopciuszek przebiera groch i jęczy...KOPCIUSZEK:
Och! Och! Och!
Za chwilę serce pęknie mi z żalu,
Bo moje siostry tańczą na balu,
A ja, sierota, groch łuskać muszę.
O, biedny, biedny ze mnie Kopciuszek!Akt II
Zjawia się Dobra Wróżka
I mówi do Kopciuszka.WRÓŻKA:
Zjawiam się w roli pocieszycielki,
Przynoszę ci pantofelki.KOPCIUSZEK:
A gdzie pończochy są dla Kopciuszka?WRÓŻKA:
Pójdziesz bez pończoch... –Odrzekła wróżka.
Akt III
Kopciuszek tańczy na balu z Księciem,
Wybija północ i w tym momencie z nóżki
Kopciuszka spada pantofel...
Tu się zanosi na katastrofę,
Kopciuszek bowiem,
co stwierdzam z żalem,
nie umył sobie nóg przed tym balem.
Przeto, ujrzawszy nie mytą piętę.
Książę wygłasza morał ze wstrętem.KSIĄŻĘ:
Nie pomoże dobra wróżka,
Gdy u panny brudna nóżka.
Zaznacz w wierszu te fragmenty, które informują o tym, co dzieje się na scenie. Czy wiesz, jak się nazywają?
Przygotujcie przedstawienie o Kopciuszku według scenariusza Wandy Chotomskiej. Po inscenizacji porozmawiajcie o tym, co było dla was łatwe, a co trudne w przygotowywaniu spektaklu. Jak czuliście się w powierzonych wam rolach i zadaniach?
Dopasuj wyjaśnienia do powiedzeń związanych z teatrem.
puścić coś w niepamięć, być początkującym w zawodzie aktora, nie rób rzeczy, których nie potrafisz, pozyskać sympatię widzów
podbić widownię | |
stawiać pierwsze kroki na scenie | |
opuścić na coś kurtynę | |
jeśli nie potrafisz, nie pchaj się na afisz |