Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RyU2I6qjxMbkU1

Nie przypadkiem jestem przypadkiem

Ilustracja przedstawia białe postacie z puzzli. Niektóre wiszą na sznurku, inne stoją lub leżą na wzgórzach w tle. Jedna z nich ma na sobie napis „wołacz”, inna „rodzaj męski”, kolejne: "rodzaj żeński", "liczba mnoga", liczba pojedyncza", "dopełniacz", "biernik". Tło jest czerwone i jednolite.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Dzięki przypadkom możemy się precyzyjniej wyrażać. Na przykład mianownik to wykonawca czynności (kto? co?) Marek, chłopiec, żaba. Dopełniacz zaś używany jest w przeczeniach np. (kogo? czego?) nie ma Basi, nie napisał wypracowania. Dzięki narzędnikowi wskazuje się narzędzia (z kim? z czym?) obcęgami, młotkiem, miotłą lub to, kim jesteśmy np. (z kim ? z czym?) dziewczynką, chłopcem, strażakiem. Wołacz stosowany jest w zawołaniach i bezpośrednich zwrotach np. Jurku!, Kasiu!

Nie martw się, że musisz nauczyć się nazw i pytań przypadków, język fiński ma ich 15, a węgierski ponad 20! Język polski ma siedem przypadków, tak jak tydzień ma siedem dni. Przez przypadki odmieniają się rzeczowniki, liczebniki, przymiotniki i zaimki. Są one zmorą cudzoziemców, gdyż, aby poprawnie mówić po polsku, trzeba zapamiętać wiele końcówek wyrazów.

Ćwiczenie 1

Ułóż rzeczowniki w odpowiednich szufladkach.

R1CF17DUGyPq1
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu rzeczowników do odpowiednich szuflad.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1S1BuhDJdHDA
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1

Ułóż po 3 zdania z wyrazami: zeszyt, książka, pióro.

R18zgkARmpuDS
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Uzupełnij zdania wyrazami znajdującymi się poniżej. Powstanie notatka podsumowująca działania w ćwiczeniu 1.

RlvLin6J1t6wP1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu luk w zdaniach odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 1

Przeczytaj nazwy przypadków i odpowiadające im pytania. Zwróć uwagę, jak został odmieniony przez przypadki wyraz 'król' w liczbie pojedynczej i mnogiej.

R1KQZkfNnx1hn1
Tabela z odmianą słowa "król" przez przypadki.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY-SA 4.0.

Zauważ, że tylko sześć form to odpowiedzi na pytania. Wołacz to nazwa formy, której używamy, gdy się do kogoś zwracamy.

Polecenie 2

Naucz się na pamięć nazw przypadków z pytaniami. Zapamiętaj także skróty nazw.

Ćwiczenie 3

Odmień przez przypadki w liczbie pojedynczej i mnogiej rzeczowniki: wilk, owca.

RZaD7bJmwoRt11
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tabeli odpowiednimi formami rzeczowników: wilk, owca.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Uzupełnij zdania rzeczownikami we właściwej formie.

R30Cqos6DkTI51
Zadanie interaktywne polega na wpisaniu w luki w zdaniach rzeczowników w odpowiedniej formie.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Wszystkie rzeczowniki mają w celowniku liczby mnogiej końcówkę – om (nie końcówkę -ą). Mówimy i piszemy:

mówię to wszystkim ludziom (nie: wszystkim ludzią),

odpowiadam miłym koleżankom (nie: miłym koleżanką),

przyglądam się dwóm chłopcom (nie: dwóm chłopcą),

przekazuję życzenia ulubionym nauczycielom (nie: ulubionym nauczycielą),

daję jeść szarym myszkom (nie: szarym myszką),

zerkam ku niebieskim chmurom (nie: niebieskim chmurą).

Ćwiczenie 5

Uzupełnij zdania wyrazami w celowniku liczby mnogiej.

R1Jbc3LrlMi1s
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu zdań rzeczownikami w odpowiedniej formie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Dopasuj zdanie do przypadku, w którym użyty jest rzeczownik: koń.

R8PSwJCs4Ib9R1
Zadanie interaktywne polega na połączeniu w pary zdań z wyrazem „koń” z odpowiednim przypadkiem.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 7

Dopasuj objaśnienia do przysłów. W jakich sytuacjach można zastosować te przysłowia? Zapisz przykłady.

R6dFH6dx5rkfy1
Zadanie interaktywne polega na połączeniu przysłów z ich objaśnieniami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 8

Oto fragment pochodzący ze słownika języka polskiego, w którym znajdziesz definicje poszczególnych haseł oraz informacje na temat ich odmiany. Przyjrzyj się uważnie i znajdź hasła, które mają formę rzeczownika. Zapisz je poniżej lub w zeszycie.

R1LiVltBG8hIC1
Źródło: a. nn.
uzupełnij treść
Ćwiczenie 8

Poniżej znajduje się fragment ze słownika języka polskiego, w którym znajdziesz definicje poszczególnych haseł oraz informacje na temat ich odmiany. Przeczytaj opis i znajdź hasła, które mają formę rzeczownika. Zapisz je poniżej lub w zeszycie.

cukiereczek m III, D. ~czka, N. ~czkiem; lm. M. ~czki, zdr. od cukierek: Smaczne cukiereczki. Cukiereczki na choinkę.

cukierek m III, D. ~rka; N.. ~rkiem, lm. M. ~rki, D. ~rków «przysmak zrobiony ze specjalnie spreparowanego cukru z dodatkiem jakiegoś smaku»: Cukierek czekoladowy, grylażowy, miętowy, owocowy, ślazowy. Chrupać, ssać cukierek. Objadać się cukierkami.

cukierenka ż III, CMs, ~nce; lm. D. ~nek, zdr. od cukiernia: Zaciszna cukierenka.

cukierkowaty «ckliwy, czułostkowy, mdły, cukierkowy»: Cukierkowata uroda. Cukierkowaty film.

cukierkowy ~owi, przym. od cukierek: Cukierkowy smak. Masa cukierkowa.

przen. «czułostkowy, sentymentalny; banalny»: Cukierkowa literatura. Cukierkowy film.

cukiernia ż. I, DCMs. ~ni; lm. D. ~rni a. ~rń  «lokal, gdzie się kupuje, spożywa wyroby cukiernicze, gdzie można napić się kawy, herbaty itp.»: Pójść na lody do cukierni.

cukiernica ż II, DCMs. ~cy; lm. D. ~ic  «naczynie do cukru» Kryształowa, srebrna cukiernica.

cukiernictwo n III, Ms. ~wie, blm. 1. «gałąź przemysłu spożywczego obejmującego wyrób słodyczy, cukierków, czekolady i ciast» 2. «zawód cukiernika»: Mistrz cukiernictwa.

cukierniczka ż III, CMs. ~czce; lm. D. ~czek 1. p. cukiernica 2. rzad. «kobieta cukiernik»: Zatrudnić cukierniczkę.

RZ72wfE5IEagV
Miejsce na notatki ucznia.
Ćwiczenie 9

Wyjaśnij podane skróty słownikowe.

R14xxrPUKoYuZ1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu rozwinięcia skrótów gramatycznych.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 10

Znajdź w hasłach ze słownika z zadania ósmego przykłady rzeczowników rodzajów męskiego, żeńskiego i nijakiego. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 11

Odmień przez przypadki rzeczowniki: cukierek, cukiernia, cukierenka, na pewno uda ci się wpisać poprawne formy. Zadbaj, aby nie było literówek.

R17ddBPTjyaSP1
Zadanie interaktywne polega na wpisaniu odpowiednich form podanych rzeczowników.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1YuCOmjJhDId1
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12

Zastąp pogrubione wyrazy rzeczownikami z przeczeniem nie o podobnym znaczeniu i stwórz nowe zdania np.

Brak dbałości o porządek jest brzydką cechą.

Niedbałość jest brzydką cechą.

Strzeż się wrogów.
Nie mów kłamstw.
Uważaj na zagrożenia.
Nie zostawiaj bałaganu.

RQrlE3SrDZogi
(Uzupełnij).