Nie święci garnki lepią

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna znaczenie związku frazeologicznego: nie święci garnki lepią

  • zna baśń „Król i garncarz” i nauki z niej płynące

b) Umiejętności

Uczeń :

  • dyskutuje na temat szczególnych predyspozycji do wykonywania określonych zawodów

  • wyjaśnia znaczenie związku: nie święci garnki lepią i poprawnie się nim posługuje

  • rozumie wymowę baśni „Król i garncarz”, wskazuje nauki wypływające z utworu

  • charakteryzuje bohaterów utworu

  • przedstawia swój stosunek do słów bohatera

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem

Rozmowa

Praca indywidualna, grupowa i zbiorowa

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, słownik frazeologiczny

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Uczniowie zastanawiają się, czy są takie zawody, które mogą być wykonywane tylko przez określonych ludzi. Nauczyciel prosi o podanie przykładów i wskazanie cech, jakimi osoby wykonujące dane zawody powinny się charakteryzować.

Nauczyciel wymienia zawód garncarza. Uczniowie odpowiadają, czy taki zawód nadal istnieje, kiedy był popularny, czy człowiek wykonujący ten zawód powinien posiadać jakieś szczególne umiejętności i cechy charakteru.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel podaje uczniom związek frazeologiczny: nie świeci garnki lepią i prosi uczniów o jego wyjaśnienie. Uczniowie sprawdzają znaczenie związku w słowniku frazeologicznym i zastanawiają nad jego prawdziwością, podają argumenty za i przeciw.

Uczniowie czytają w podręczniku fragment książki „Ptaki czarownicy. Baśnie fińskie” pt. „Król i garncarz” i układają plan wydarzeń do baśni.

Uczniowie wskazują zaskakujące momenty w baśni i wyjaśniają, jaki jest ich cel.

Uczniowie wypełniają tabelę określeniami opisującymi bohaterów utworu:

Król

Garncarz

Dworzanin

ciekawy świata

sprawiedliwy

chojny

mądry

sprytny

pomysłowy

rezolutny

głupi

chytry

nerwowy

gniewny

Podają przykłady z tekstu argumentujące daną cechę.

Uczniowie zastanawiają się, czy związek frazeologiczny: nie święci garnki lepią może być dobrym podsumowaniem tej baśni.

Uczniowie wskazują na inne nauki wypływające z utworu, np. mądrość nie idzie w parze z pozycją społeczną, nie opłaca się być skąpym, los bywa zmienny, …

Uczniowie wskazują na słowa garncarza, w których wymienia trzy najgorsze rzeczy na świecie. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy, każda grupa szuka jak najwięcej argumentów potwierdzających tezę, że najgorsze jest:

grupa I – złośliwa żona,

grupa II – zawistny sąsiad,

grupa III – kiepski rozum.

Uczniowie prezentują swoje prace. Prezentacja połączona jest z dyskusją na temat prawdziwości słów garncarza i trafności argumentów.

Uczniowie samodzielnie wymieniają ich zdaniem trzy najgorsze rzeczy na świecie

i uzasadniają swoją wypowiedź kilkoma przykładami. Czytają swoje prace.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie wymieniają korzyści, jakie każdy bohater (król, garncarz i dworzanin) będzie miał po zamianie ról garncarza i dworzanina.

5. Bibliografia

A. Łuczak, A. Murdzek, Między nami. Podręcznik dla klasy szóstej szkoły podstawowej, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2003.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

brak

b) Zadanie domowe

Napisz opowiadanie, które zatytułujesz „Nie święci garnki lepią”.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R96MIXUQZVIzB

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 97.26 KB w języku polskim
R14eZPsOnGMow

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.50 KB w języku polskim