Nie święci garnki lepią
Nie święci garnki lepią
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna znaczenie związku frazeologicznego: nie święci garnki lepią
zna baśń „Król i garncarz” i nauki z niej płynące
b) Umiejętności
Uczeń :
dyskutuje na temat szczególnych predyspozycji do wykonywania określonych zawodów
wyjaśnia znaczenie związku: nie święci garnki lepią i poprawnie się nim posługuje
rozumie wymowę baśni „Król i garncarz”, wskazuje nauki wypływające z utworu
charakteryzuje bohaterów utworu
przedstawia swój stosunek do słów bohatera
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem
Rozmowa
Praca indywidualna, grupowa i zbiorowa
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, słownik frazeologiczny
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Uczniowie zastanawiają się, czy są takie zawody, które mogą być wykonywane tylko przez określonych ludzi. Nauczyciel prosi o podanie przykładów i wskazanie cech, jakimi osoby wykonujące dane zawody powinny się charakteryzować.
Nauczyciel wymienia zawód garncarza. Uczniowie odpowiadają, czy taki zawód nadal istnieje, kiedy był popularny, czy człowiek wykonujący ten zawód powinien posiadać jakieś szczególne umiejętności i cechy charakteru.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel podaje uczniom związek frazeologiczny: nie świeci garnki lepią i prosi uczniów o jego wyjaśnienie. Uczniowie sprawdzają znaczenie związku w słowniku frazeologicznym i zastanawiają nad jego prawdziwością, podają argumenty za i przeciw.
Uczniowie czytają w podręczniku fragment książki „Ptaki czarownicy. Baśnie fińskie” pt. „Król i garncarz” i układają plan wydarzeń do baśni.
Uczniowie wskazują zaskakujące momenty w baśni i wyjaśniają, jaki jest ich cel.
Uczniowie wypełniają tabelę określeniami opisującymi bohaterów utworu:
Król | Garncarz | Dworzanin |
ciekawy świata sprawiedliwy chojny … | mądry sprytny pomysłowy rezolutny … | głupi chytry nerwowy gniewny … |
Podają przykłady z tekstu argumentujące daną cechę.
Uczniowie zastanawiają się, czy związek frazeologiczny: nie święci garnki lepią może być dobrym podsumowaniem tej baśni.
Uczniowie wskazują na inne nauki wypływające z utworu, np. mądrość nie idzie w parze z pozycją społeczną, nie opłaca się być skąpym, los bywa zmienny, …
Uczniowie wskazują na słowa garncarza, w których wymienia trzy najgorsze rzeczy na świecie. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy, każda grupa szuka jak najwięcej argumentów potwierdzających tezę, że najgorsze jest:
grupa I – złośliwa żona,
grupa II – zawistny sąsiad,
grupa III – kiepski rozum.
Uczniowie prezentują swoje prace. Prezentacja połączona jest z dyskusją na temat prawdziwości słów garncarza i trafności argumentów.
Uczniowie samodzielnie wymieniają ich zdaniem trzy najgorsze rzeczy na świecie
i uzasadniają swoją wypowiedź kilkoma przykładami. Czytają swoje prace.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie wymieniają korzyści, jakie każdy bohater (król, garncarz i dworzanin) będzie miał po zamianie ról garncarza i dworzanina.
5. Bibliografia
A. Łuczak, A. Murdzek, Między nami. Podręcznik dla klasy szóstej szkoły podstawowej, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2003.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
brak
b) Zadanie domowe
Napisz opowiadanie, które zatytułujesz „Nie święci garnki lepią”.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak