Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Nie tylko za chlebem – migracje

Cele lekcji

Cel ogólny

Poznanie przyczyn i kierunków migracji na świecie i w Polsce.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • rozumie pojęcie: migracja, emigracja, imigracja, repatriacja, deportacja,

  • zna przyczyny migracji,

  • wymienia przykłady krajów emigracyjnych i imigracyjnych.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wskazać kierunki migracji ludności,

  • ocenić skutki i zagrożenia wynikające z migracji,

  • wskazać na mapie przykłady krajów emigracyjnych i imigracyjnych,

  • właściwie formułować wnioski,

  • dokonywać selekcji informacji.

c) Postawy

Uczeń:

  • bierze czynny udział w lekcji,

  • jest świadomy użyteczności zdobytej wiedzy.

Metoda i forma pracy

technika linii czasu, praca indywidualna, praca grupowa, praca z podręcznikiem, pogadanka

Środki dydaktyczne

podręcznik, atlas świata, arkusze papieru, słownik geograficzny

Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.

Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, omówienie celów lekcji.

Nauczyciel wraz z uczniami definiuje pojęcie migracji. Wybranego ucznia prosi o kontrolowanie pracy oraz sprawdzenie i odczytanie pojęcia ze słownika geograficznego. Wszyscy uczniowie zapisują poznane pojęcie migracji w zeszytach.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel omawia również hasła: emigracja, imigracja, repatriacja.

Następnie klasyfikuje migracje pod względem kierunku, zasięgu i przyczyny. Prosi o zapisanie w zeszytach podanej klasyfikacji.

Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe zespoły i rozdaje uczniom arkusze z linią czasu (załącznik 1). Uczniowie na podstawie atlasu i podręcznika mają zapisać przyczyny i kierunki migracji, dopasowując je do podanych dat. Czas pracy wynosi około 10 min.

Po zakończeniu pracy poszczególne grupy przedstawiają wyniki pracy oraz umieszczają swoje arkusze na tablicy.

Następnie nauczyciel inicjuje krótką dyskusję, w czasie której określa się skutki społeczne, ekonomiczne i ekologiczne migracji.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel rozdaje karty pracy (załącznik 2) i prosi o ich uzupełnienie. Czas na wykonanie zadania około 3 min. Uczniowie odczytują rezultaty swojej pracy.

Bibliografia

  1. Czaińska Z., Wojtkowicz Z., Aktywne metody w edukacji geograficznej cz.2, SOP, Toruń 2003.

  2. Wład P*., Geografia 2– człowiek gospodarzem Ziemi – podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum* profilowanego i technikum, Ortus, Olsztyn 2003.

  3. Wład P., Geografia 2– człowiek gospodarzem Ziemi - Zeszyt ćwiczeń dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Ortus, Olsztyn 2003.

Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1 - linia czasu

przyczyny migracji►

1920 1930 1940 1950 1960 1970 1990 2000

Kierunki migracji►

załącznik 2

1. Otocz obwódką czynnik, który nie zachęca do emigracji:

klęski żywiołowe, założenie rodziny, brak pracy, konflikty etniczne, konflikty religijne, trudne warunki życia.

2. Na przykładzie wybranych kierunków migracji wyjaśnij przyczyny ruchów migracyjnych.

Kierunek migracji

Przyczyna

Meksyk – USA

ekonomiczna

...............................

...........................................

..............................

..........................................

................................

.......................................

................................

.........................................

b) Zadanie domowe

Sformułuj prognozę dotyczącą ruchów migracyjnych.

Czas trwania lekcji

45 minut

Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji dla klasy II LP.

R6BmH5cGVlOKN

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 112.82 KB w języku polskim
RQTVkdGPmYBlr

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.00 KB w języku polskim