Nie tylko za chlebem – migracje
Nie tylko za chlebem – migracje
Cele lekcji
Cel ogólny
Poznanie przyczyn i kierunków migracji na świecie i w Polsce.
a) Wiadomości
Uczeń:
rozumie pojęcie: migracja, emigracja, imigracja, repatriacja, deportacja,
zna przyczyny migracji,
wymienia przykłady krajów emigracyjnych i imigracyjnych.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wskazać kierunki migracji ludności,
ocenić skutki i zagrożenia wynikające z migracji,
wskazać na mapie przykłady krajów emigracyjnych i imigracyjnych,
właściwie formułować wnioski,
dokonywać selekcji informacji.
c) Postawy
Uczeń:
bierze czynny udział w lekcji,
jest świadomy użyteczności zdobytej wiedzy.
Metoda i forma pracy
technika linii czasu, praca indywidualna, praca grupowa, praca z podręcznikiem, pogadanka
Środki dydaktyczne
podręcznik, atlas świata, arkusze papieru, słownik geograficzny
Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.
Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, omówienie celów lekcji.
Nauczyciel wraz z uczniami definiuje pojęcie migracji. Wybranego ucznia prosi o kontrolowanie pracy oraz sprawdzenie i odczytanie pojęcia ze słownika geograficznego. Wszyscy uczniowie zapisują poznane pojęcie migracji w zeszytach.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel omawia również hasła: emigracja, imigracja, repatriacja.
Następnie klasyfikuje migracje pod względem kierunku, zasięgu i przyczyny. Prosi o zapisanie w zeszytach podanej klasyfikacji.
Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe zespoły i rozdaje uczniom arkusze z linią czasu (załącznik 1). Uczniowie na podstawie atlasu i podręcznika mają zapisać przyczyny i kierunki migracji, dopasowując je do podanych dat. Czas pracy wynosi około 10 min.
Po zakończeniu pracy poszczególne grupy przedstawiają wyniki pracy oraz umieszczają swoje arkusze na tablicy.
Następnie nauczyciel inicjuje krótką dyskusję, w czasie której określa się skutki społeczne, ekonomiczne i ekologiczne migracji.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel rozdaje karty pracy (załącznik 2) i prosi o ich uzupełnienie. Czas na wykonanie zadania około 3 min. Uczniowie odczytują rezultaty swojej pracy.
Bibliografia
Czaińska Z., Wojtkowicz Z., Aktywne metody w edukacji geograficznej cz.2, SOP, Toruń 2003.
Wład P*., Geografia 2– człowiek gospodarzem Ziemi – podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum* profilowanego i technikum, Ortus, Olsztyn 2003.
Wład P., Geografia 2– człowiek gospodarzem Ziemi - Zeszyt ćwiczeń dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Ortus, Olsztyn 2003.
Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1 - linia czasu
przyczyny migracji►
1920 1930 1940 1950 1960 1970 1990 2000
Kierunki migracji►
załącznik 2
1. Otocz obwódką czynnik, który nie zachęca do emigracji:
klęski żywiołowe, założenie rodziny, brak pracy, konflikty etniczne, konflikty religijne, trudne warunki życia.
2. Na przykładzie wybranych kierunków migracji wyjaśnij przyczyny ruchów migracyjnych.
Kierunek migracji | Przyczyna |
Meksyk – USA | ekonomiczna |
............................... | ........................................... |
.............................. | .......................................... |
................................ | ....................................... |
................................ | ......................................... |
b) Zadanie domowe
Sformułuj prognozę dotyczącą ruchów migracyjnych.
Czas trwania lekcji
45 minut
Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla klasy II LP.