Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Metadane scenariusza

ID (wypełnia redakcja)

Tytuł

„Nie uczynek dowodzi postępku, ale sąd”. Czy Tristan zasłużył na miano rycerza?

Przedmiot nauczania

Język polski

Autor (imię i nazwisko)

Karolina Więckowska

Adres (ulica, nr domu)

Ul. Paderewskiego 144e/ 304

Kod pocztowy, miejscowość

04‑438, Warszawa

Login autora w Scholaris

KaWa

Abstrakt

Scenariusz lekcji, na której uczniowie poznają pojęcie wzorca osobowego, odniosą go do postaci literackich oraz będą argumentować swoje poglądy. Lekcja ma formę sądu nad Tristanem – uczniowie mają stwierdzić, czy Tristan zasłużył na miano rycerza.

Wydawca

OSI CompuTrain

Źródło

Bibliografia:

“Dzieje Tristana I Izoldy”

Odnośniki

Karta pracy

Etap edukacyjny

gimnazjum

Informacje o prawach (wypełnia redakcja)

Słowa kluczowe

wzorzec osobowy, rycerskość, argumentacja, kodeks rycerski, etos, średniowiecze

UDC (wypełnia redakcja)

Przybliżony czas trwania zajęć (dotyczy scenariuszy, kart pracy, testów, prezentacji)

45 min

Uwagi

Scenariusz lekcji - „Nie uczynek dowodzi postępku, ale sąd”. Czy Tristan zasłużył na miano rycerza?

  1. znać treść omawianej lektury;

  2. zna pojęcie wzorca osobowego

  1. umie samodzielnie pracować z tekstem wykorzystując i modyfikując zawarte w nim informacje;

  2. czyta tekst ze zrozumieniem;

  3. umie gromadzić argumenty potwierdzające jego opinię;

  4. potrafi argumentować swoją wypowiedź i podpierać się cytatami z książki;

  5. potrafi wypowiadać się w sposób zgodny z ogólnopolską normą wymowy;

  6. potrafi dyskutować;

  7. współpracować w grupie;

  8. potrafi odnieść kodeks średniowiecznego rycerza do czasów obecnych;

Metoda i forma pracy

wykład, heureza, dyskusja, praca w grupach, burza mózgów, analiza tekstu

  1. Krótki wykład nauczyciela wprowadzający w tematykę archetypów średniowiecznych (władcy, rycerza, ascety). Wyjaśnienie pojęć przez nauczyciela. Wspólne przypomnienie przykładowych bohaterów literackich, reprezentujących poszczególne wzorce osobowe, m. in. król Marek z utworu „Dzieje Tristana i Izoldy”, Karol Wielki z „Pieśni o Rolandzie”, król Artur, rycerze Okrągłego Stołu, Roland z „Pieśni o Rolandzie”, święty Aleksy z „Legendy o świętym Aleksym”. Następnie zapisanie krótkiej notatki na ten temat w zeszytach.

  1. Uczniowie przy pomocy nauczyciela próbują zrekonstruować (metodą heurezy) cechy idealnego władcy na przykładzie Rolanda i własnych wyobrażeń o rycerskości (waleczny, dobry, sprawiedliwy, uczciwy, wstawiający się za słabszymi, prawdomówny, gotowy do poświęceń, wierzący w Boga, szarmancki wobec kobiet, chętny do pomocy). Wypisanie przez nauczyciela tych cech na tablicy, a przez uczniów – w zeszytach.

  2. Dyskusja, które z tych cech posiadał Tristan, czy także można uznać go za ideał rycerza. Uczniowie formułują wypowiedzi z uzasadnieniem – przytoczeniem konkretnych sytuacji wskazujących na charakter bohatera. Zakreślenie na tablicy cech, które dotyczyły Tristana oraz dopisywanie nowych, nieuwzględnionych wcześniej. Ukazanie w ten sposób dwuznacznej postawy Tristana wobec króla Marka.

  3. Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy: obrońców, oskarżycieli i sędziów (ta ostatnia nieliczna: maksymalnie dwu-, trzyosobowa). Zadaniem jest zainscenizowanie rozprawy nad postępowaniem Tristana – czy jego czyny pozwalają nazwać go wzorcem do naśladowania. Grupy otrzymują kartki z poleceniami, mają 10 minut na przygotowanie argumentacji popartej kolejnymi przykładami. Muszą też wybrać spośród siebie reprezentantów, którzy przedstawią stanowiska poszczególnych ekip.

  4. Po określonym czasie rozpoczyna się sąd. W pierwszej kolejności występują prokuratorzy, następnie adwokaci Tristana, którzy mogą odnieść się do zarzutów grupy prokuratorskiej. Reprezentanci przedstawiają przygotowane argumenty i ich potwierdzenie przykładami z tekstu.

  5. Po obu wystąpieniach grupa sędziowska ma 2 minuty na dyskusję na temat wyroku. Po tym czasie prezentuje swoje stanowisko wraz z uzasadnieniem.

  1. Krótka dyskusja na temat współczesnego kodeksu rycerskiego – czy istnieje coś takiego, jak jest przestrzegany, czy sprawdza się w życiu codziennym. Czy można uznać, że etos średniowieczny jest uniwersalny?

Bibliografia

Dzieje Tristana i Izoldy

Napisz wiersz, w którym ukażesz realizację wybranej cechy średniowiecznego rycerza w czasach współczesnych.

RoQwcmrevKmqR

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 39.50 KB w języku polskim