"Nie uczynek dowodzi postępku, ale sąd". Czy Tristan zasłużył na miano rycerza?
Metadane scenariusza
ID (wypełnia redakcja) | |
Tytuł | „Nie uczynek dowodzi postępku, ale sąd”. Czy Tristan zasłużył na miano rycerza? |
Przedmiot nauczania | Język polski |
Autor (imię i nazwisko) | Karolina Więckowska |
Adres (ulica, nr domu) | Ul. Paderewskiego 144e/ 304 |
Kod pocztowy, miejscowość | 04‑438, Warszawa |
Login autora w Scholaris | KaWa |
Abstrakt | Scenariusz lekcji, na której uczniowie poznają pojęcie wzorca osobowego, odniosą go do postaci literackich oraz będą argumentować swoje poglądy. Lekcja ma formę sądu nad Tristanem – uczniowie mają stwierdzić, czy Tristan zasłużył na miano rycerza. |
Wydawca | OSI CompuTrain |
Źródło | Bibliografia: “Dzieje Tristana I Izoldy” |
Odnośniki | Karta pracy |
Etap edukacyjny | gimnazjum |
Informacje o prawach (wypełnia redakcja) | |
Słowa kluczowe | wzorzec osobowy, rycerskość, argumentacja, kodeks rycerski, etos, średniowiecze |
UDC (wypełnia redakcja) | |
Przybliżony czas trwania zajęć (dotyczy scenariuszy, kart pracy, testów, prezentacji) | 45 min |
Uwagi |
Scenariusz lekcji - „Nie uczynek dowodzi postępku, ale sąd”. Czy Tristan zasłużył na miano rycerza?
znać treść omawianej lektury;
zna pojęcie wzorca osobowego
umie samodzielnie pracować z tekstem wykorzystując i modyfikując zawarte w nim informacje;
czyta tekst ze zrozumieniem;
umie gromadzić argumenty potwierdzające jego opinię;
potrafi argumentować swoją wypowiedź i podpierać się cytatami z książki;
potrafi wypowiadać się w sposób zgodny z ogólnopolską normą wymowy;
potrafi dyskutować;
współpracować w grupie;
potrafi odnieść kodeks średniowiecznego rycerza do czasów obecnych;
Metoda i forma pracy
wykład, heureza, dyskusja, praca w grupach, burza mózgów, analiza tekstu
Krótki wykład nauczyciela wprowadzający w tematykę archetypów średniowiecznych (władcy, rycerza, ascety). Wyjaśnienie pojęć przez nauczyciela. Wspólne przypomnienie przykładowych bohaterów literackich, reprezentujących poszczególne wzorce osobowe, m. in. król Marek z utworu „Dzieje Tristana i Izoldy”, Karol Wielki z „Pieśni o Rolandzie”, król Artur, rycerze Okrągłego Stołu, Roland z „Pieśni o Rolandzie”, święty Aleksy z „Legendy o świętym Aleksym”. Następnie zapisanie krótkiej notatki na ten temat w zeszytach.
Uczniowie przy pomocy nauczyciela próbują zrekonstruować (metodą heurezy) cechy idealnego władcy na przykładzie Rolanda i własnych wyobrażeń o rycerskości (waleczny, dobry, sprawiedliwy, uczciwy, wstawiający się za słabszymi, prawdomówny, gotowy do poświęceń, wierzący w Boga, szarmancki wobec kobiet, chętny do pomocy). Wypisanie przez nauczyciela tych cech na tablicy, a przez uczniów – w zeszytach.
Dyskusja, które z tych cech posiadał Tristan, czy także można uznać go za ideał rycerza. Uczniowie formułują wypowiedzi z uzasadnieniem – przytoczeniem konkretnych sytuacji wskazujących na charakter bohatera. Zakreślenie na tablicy cech, które dotyczyły Tristana oraz dopisywanie nowych, nieuwzględnionych wcześniej. Ukazanie w ten sposób dwuznacznej postawy Tristana wobec króla Marka.
Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy: obrońców, oskarżycieli i sędziów (ta ostatnia nieliczna: maksymalnie dwu-, trzyosobowa). Zadaniem jest zainscenizowanie rozprawy nad postępowaniem Tristana – czy jego czyny pozwalają nazwać go wzorcem do naśladowania. Grupy otrzymują kartki z poleceniami, mają 10 minut na przygotowanie argumentacji popartej kolejnymi przykładami. Muszą też wybrać spośród siebie reprezentantów, którzy przedstawią stanowiska poszczególnych ekip.
Po określonym czasie rozpoczyna się sąd. W pierwszej kolejności występują prokuratorzy, następnie adwokaci Tristana, którzy mogą odnieść się do zarzutów grupy prokuratorskiej. Reprezentanci przedstawiają przygotowane argumenty i ich potwierdzenie przykładami z tekstu.
Po obu wystąpieniach grupa sędziowska ma 2 minuty na dyskusję na temat wyroku. Po tym czasie prezentuje swoje stanowisko wraz z uzasadnieniem.
Krótka dyskusja na temat współczesnego kodeksu rycerskiego – czy istnieje coś takiego, jak jest przestrzegany, czy sprawdza się w życiu codziennym. Czy można uznać, że etos średniowieczny jest uniwersalny?
Bibliografia
Dzieje Tristana i Izoldy
Napisz wiersz, w którym ukażesz realizację wybranej cechy średniowiecznego rycerza w czasach współczesnych.