Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Nie widziałam cię już od miesiąca...liryka miłosna Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna wybrane wiersze poetki.

b) Umiejętności

Uczeń:

- wyszukuje odpowiednie cytaty,

- analizuje i interpretuje wybrane wiersze poetki.

2. Metoda i forma pracy

praca z tekstem

3. Środki dydaktyczne

M. Pawlikowska‑Jasnorzewska, Wybór poezji

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel prezentuje twórczość poetki.
Maria Pawlikowska‑Jasnorzewska (z Kossaków) urodziła się 24 listopada 1891 w Krakowie, zaś zmarła 9 lipca 1945 w Manchesterze. Była poetką i dramatopisarką. Debiutowała trzema wierszami w „Skamandrze” (1922). W ciągu następnych lat zamieszczała na łamach tego pisma wiele swoich utworów. Była blisko związana z pismem i ze skamandrytami. Przyjaźniła się również z Witkacym i krakowskimi formistami. Wydala następujące tomiki poezji: Niebieskie migdały, Kraków 1922 , Różowa magia, Kraków 1924, Surowy jedwab, Warszawa 1932.

b) Faza realizacyjna

Analiza wybranych wierszy:

1) Sen – jest to liryka miłosna. Bohaterka wiersza – kochanka – zmierza do ukochanego. Jest gotowa pokonać wiele przeszkód, żeby znaleźć się w jego ramionach.

2) Zapomniane pocałunki – w tym wierszu poetka zamieściła refleksje na temat pocałunków, ich niezliczonej ilości w naszym życiu. Większość pocałunków zapominamy, gdyż zajmujemy się rzeczami ważniejszymi.

Kto nasze pocałunki liczy?
Kto na nie zważa?
Bóg światy stwarza,
nie zapisuje w księgach słodyczy...

3) Kto chce, bym go kochała... – wiersz stanowi swoistą instrukcję informującą, jakie warunki powinien spełnić mężczyzna, by „zasłużyć” na miłość. Są to warunki bardzo przyziemne:

musi umieć siedzieć na ławce
i przyglądać się bacznie robakom i każdej najmniejszej trawce

Wymienione w wierszu warunki składają się na obraz człowieka wrażliwego na przyrodę, na najdrobniejsze jej przejawy, a także potrafi cieszyć się życiem w najbardziej prozaicznej postaci.

4) Świt – wiersz uświadamia czytelnikom, jak blisko przyrody żyła poetka. Ukazuje jej niesamowite „czucie” przyrody, zachwyt nad nią. Uchwycono tu chwilę o świcie – wiersz stanowi poetycki obraz przyrody.

Zza gór wypełzły smoki granatowe i popłynęły, kędy wzrok nie sięga.
A po nich wielkie szafirowe ptaki swe długie skrzydła rozwiały w przestrzeni.

c) Faza podsumowująca

Głównym atutem poezji Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej jest sposób, w jaki poetka przedstawia motyw miłości. Są tu częste odwołania do życia codziennego, mające wpływ na charakterystyczny obraz miłości w jej wierszach. Bardzo ważne w jej twórczości są też zaskakujące pointy wierszy, jak również barwy, smaki i zapachy. Poetka prezentuje szeroką paletę rzeczy i zjawisk oddziałujących na zmysły człowieka.

5. Bibliografia

M. Pawlikowska‑Jasnorzewska, Wybór poezji, oprac. J. Kwiatkowski, Wyd. 2 uzup., Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1997.

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Dokonaj analizy i interpretacji wybranego wiersza poetki.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RQG68ZB1oURjs

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 102.21 KB w języku polskim
R1avXJ6GseZh4

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.00 KB w języku polskim