Niebezpieczne i szkodliwe treści
Niebezpieczne i szkodliwe treści
Scenariusz lekcji dla szkół ponadpodstawowych
Scenariusz opracowany w ramach projektu „Działania wspierające nauczanie o cyberbezpieczeństwie”
Autorka scenariusza: Agata Arkabus, Bernardetta Czerkawska
Redakcja merytoryczna: Cyberprofilaktyka NASK (Dział Profilaktyki Cyberzagrożeń), Dział Budowania Świadomości Cyberbezpieczeństwa
Redakcja językowa, dostępność (WCAG): Diana Kania, Marta Danowska
© NASK – Państwowy Instytut Badawczy
Warszawa 2023
Publikacja jest rozpowszechniana na zasadach licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne (CC BY‑NC) 4.0 Międzynarodowe
NASK – Państwowy Instytut Badawczy
ul. Kolska 12
01‑045 Warszawa
Temat: Niebezpieczne i szkodliwe treści
Klasa: szkoła ponadpodstawowa
Czas realizacji: 2 x 45 minut
Spis treści
Warto wiedzieć – wprowadzenie do zajęćWarto wiedzieć – wprowadzenie do zajęć
Informacje na temat zajęćInformacje na temat zajęć
Cele ogólne powiązane z podstawą programowąCele ogólne powiązane z podstawą programową
• Język polski• Język polski
• Informatyka• Informatyka
• Etyka• Etyka
Cele szczegółowe powiązane z podstawą programowąCele szczegółowe powiązane z podstawą programową
• Kompetencje kluczowe• Kompetencje kluczowe
• Cele zajęć w języku ucznia• Cele zajęć w języku ucznia
• Kryteria sukcesu dla ucznia/uczennicy• Kryteria sukcesu dla ucznia/uczennicy
• Wskazówki do przeprowadzenia zajęć• Wskazówki do przeprowadzenia zajęć
• Metody/techniki pracy• Metody/techniki pracy
• Formy pracy• Formy pracy
• Środki dydaktyczne• Środki dydaktyczne
Opis przebiegu zajęć/lekcjiOpis przebiegu zajęć/lekcji
• Wprowadzenie• Wprowadzenie
• Część główna• Część główna
• Podsumowanie• Podsumowanie
Komentarz metodycznyKomentarz metodyczny
• Sposoby oceniania• Sposoby oceniania
• Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE)• Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE)
Bibliografia/NetografiaBibliografia/Netografia
Warto wiedzieć – wprowadzenie do zajęć
Zasoby internetowe to globalny zbiór wszelkich informacji. Wśród wielu wartościowych materiałów niestety znajdują się również treści zwane przez specjalistów niebezpiecznymi i szkodliwymi. Należą do nich m.in.: materiały obrazujące przemoc i agresję, treści nawołujące do samookaleczeń, samobójstw czy zachowań szkodliwych dla zdrowia oraz pornografia, patostreamy i fake newsy. Nie zawsze zdajemy sobie sprawę, że te ostatnie, zwane również fałszywymi wiadomościami, należą do zbioru treści szkodliwych. W ostatnim czasie fake newsy udostępniane są w sieci wyjątkowo często. Dotyczą one obraźliwych i prześmiewczych, a przede wszystkim nieprawdziwych informacji, niejednokrotnie wpływających na budowanie opinii społeczeństwa lub wybranej grupy odbiorców.
Niepokoi zwłaszcza fakt, że zarówno wśród nadawców, jak i odbiorców tego typu wiadomości są też dzieci i młodzież. Fake newsy publikowane są głównie w mediach, a w szczególności w Internecie. Pojawiają się one w portalach społecznościowych, gdzie bardzo szybko zostają udostępniane przez internautów. Duży odsetek użytkowników social mediów stanowią młodzi ludzie. Stają się oni więc potencjalnymi odbiorcami fałszywych wiadomości.
Prowadzenie edukacji w zakresie informowania i przestrzegania przed nieprawdziwymi informacjami to ważne i odpowiedzialne zadania nauczycieli i wychowawców. Warto zwrócić uwagę uczniom, że internetowe informacje bywają przekłamane, a często wręcz nieprawdziwe. Należy więc korzystać ze sprawdzonych źródeł i stron internetowych oraz za każdym razem zastanowić się nad wiarygodnością informacji, zanim udostępni się ją kolejnym osobom.
Informacje na temat zajęć
Cele ogólne powiązane z podstawą programową
Język polski
II. Kształcenie językowe
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń: 8) rozróżnia pojęcia manipulacji, dezinformacji, postprawdy, stereotypu, bańki informacyjnej, wiralności; rozpoznaje te zjawiska w tekstach i je charakteryzuje;
Informatyka
V. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa. Zakres podstawowy. Uczeń:
4) opisuje szkody, jakie mogą spowodować działania pirackie w sieci, w odniesieniu do indywidualnych osób, wybranych instytucji i całego społeczeństwa.
Etyka
4. Etyka a nauka i technika. Uczeń:
1) podaje przykłady właściwego i niewłaściwego wykorzystywania nowych technologii, w szczególności technologii informatycznych;
3) identyfikuje i analizuje wybrane problemy moralne związane z postępem naukowo‑technicznym (np. problem ochrony prywatności, ochrony praw autorskich, cyberprzemocy, rozwój sztucznej inteligencji, transhumanizm).
Cele szczegółowe powiązane z podstawą programową
Uczeń:
rozpoznaje formy informacji udostępnionych w Internecie;
wymienia niebezpieczne i szkodliwe treści w Internecie;
zna instytucje pomagające młodzieży w sytuacjach kontaktu z niebezpiecznymi i szkodliwymi treściami;
rozumie fake news jako zagrożenie internetowe;
wyszukuje potrzebne informacje w zasobach internetowych;
aktywnie uczestniczy w dyskusji;
zna konsekwencje udostępniania fake news.
Kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje językowe;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
Cele zajęć w języku ucznia:
Wyjaśnię na przykładach, co to jest fake news i deepfake.
Znam instytucje, do których mogę się zgłosić z prośbą o pomoc w sytuacji kontaktu ze szkodliwymi treściami.
Wiem, jak się chronić przed niebezpiecznymi i szkodliwymi treściami w Internecie.
Kryteria sukcesu dla ucznia/uczennicy:
Potrafię wyjaśnić różnice między fake newsem i deep newsem.
Umiem wyjaśnić zadania dwóch instytucji, do których mogę się zgłosić w razie zetknięcia ze szkodliwymi lub niebezpiecznymi treściami w Internecie.
Omawiam dwa najskuteczniejsze – moim zdaniem – działania, które mogą mnie ochronić przed niewłaściwymi treściami w sieci.
Wskazówki do przeprowadzenia zajęć:
Ważne jest, aby podczas zajęć uczniowie mieli dostęp do urządzeń mobilnych lub komputerów w celu wyszukiwania informacji oraz udziału w interaktywnym quizie.
ROZSZERZENIE: Wypracowane w podsumowaniu lekcji działania mogą stać się inspiracją do kolejnych zajęć realizowanych na terenie szkoły, np. metodą projektu.
Metody/techniki pracy
opis;
rozmowa;
pogadanka;
dyskusja;
metoda problemowa – metaplan;
metoda praktyczna.
Formy pracy
indywidualna;
grupowa, trójki i pary.
Środki dydaktyczne
karta pracy „Oświadczenie”;
karta pracy „Prawda czy fałsz?”;
karta pracy „Pomagamy”;
karta pracy „Uwaga! To fake news!”;
karta pracy „Rozpowszechnianie fałszywych informacji”;
karty pracy „METAPLAN”;
RNMajnMIjl8zZ infografika „Szkodliwe treści”;
RvcCnekvpzxgs telefony komórkowe lub komputery z dostępem do Internetu.
Opis przebiegu zajęć/lekcji
Wprowadzenie
Nauczyciel przed rozpoczęciem spotkania informuje uczniów: „Otrzymałam informację od przełożonego (dyrektora szkoły), że uczniowie muszą zapoznać się z oświadczeniem dotyczącym nowych zasad organizacji placówki, a następnie je podpisać.” Nauczyciel wyświetla treść oświadczenia na ekranie lub rozdaje uczniom wydruki (karta pracy „Oświadczenie”):
W związku z trudną sytuacją finansową szkoły zobowiązuję się do pozostania w szkole dwa razy w tygodniu po zakończonych zajęciach lekcyjnych w celu posprzątania pomieszczeń szkolnych (szatnia, korytarze, toalety). Sytuacja ta związana jest z oddelegowaniem pracowników obsługi do innych placówek.
Podpis ucznia:
Data:
Nauczyciel obserwuje reakcje uczniów. Przypuszczalnie uczniowie będą niezadowoleni lub potraktują oświadczenie jako żart.
Nauczyciel rozpoczyna dyskusję wokół pytań:
Dlaczego miałby to być żart?
Co miałoby być nieprawdą?
Co świadczy o wiarygodności tej informacji?
Część główna
Po wyciszeniu emocji nauczyciel na tablicy wyświetla/pisze hasło: FAKE NEWS. Zaprasza do dyskusji i dzielenia się wiadomościami na powyższy temat: czym są według uczniów fake newsy, gdzie się z nimi spotkali, czy doświadczyli odbioru tego typu informacji. Nauczyciel informuje, że takie informacje należą do tzw. treści szkodliwych i niebezpiecznych, które są udostępniane w sieci.
Nauczyciel prosi uczniów, by indywidualnie zastanowili się, jakie mogą być skutki fake newsów. Następnie łączy osoby w trójki i prosi o przedyskutowanie propozycji uczniów. Po upływie wyznaczonego czasu prosi trójki o prezentacje swoich refleksji. Uczniowie mogą zwracać uwagę np. na: różnorodne nastroje i emocje odbiorców; wywołanie fali opinii i komentarzy; wpływ na dokonywanie wyborów (np. politycznych); bezmyślne udostępnianie informacji w sieci przez internautów; fałszywe oskarżenia; szkody finansowe dla firm (fałszywe reklamy o produktach); manipulacja; ośmieszanie, np. memy; zakłamanie rzeczywistości itp.
Nauczyciel prosi uczniów o stworzenie definicji nielegalnych i szkodliwych treści. Propozycje zapisuje na tablicy i ewentualnie uzupełnia.
Nauczyciel zwraca uwagę, że nielegalne i szkodliwe treści mogą wpływać poważnie na zdrowie fizyczne i psychiczne. Szczególnie ważne w tym zakresie są emocje, które towarzyszą młodym ludziom podczas kontaktu z takimi materiałami. Prezentuje infografikę „Nielegalne i szkodliwe treści”. Następnie prosi uczniów o wyszukanie w Internecie osób lub instytucji, które pomagają dzieciom i młodzieży w przypadku problemów psychicznych wywołanych kontaktem ze szkodliwymi i niebezpiecznymi treściami. Nauczyciel rozdaje kartę pracy „Pomagamy” – następuje praca w małych grupach. Po zakończeniu pracy uczniowie prezentują znalezione informacje.
Nauczyciel przybliża uczniom zagadnienie deepfake, polegające na modyfikacji i obróbce różnych materiałów, w tym również pornograficznych. Może skorzystać z definicji w Wikipedii.
Uczniowie otrzymują kartę pracy „Prawda czy fałsz?”. Ich zadaniem jest przyporządkowanie odpowiednich terminów do materiału źródłowego. Termin do dopasowania: opinia; informacja; fake news; sondaż. Uczniowie po zakończonej pracy odczytują przyporządkowane odpowiedzi.
Nauczyciel omawia główne problemy dotyczące fake newsów, wykorzystując ulotkę „Fake newsy, bańki informacyjne, teorie spiskowe. Jak nie dać się nabrać na fałszywe treści w Internecie”. Zwraca uwagę, że tego typu informacje zaliczane są do niebezpiecznych i szkodliwych treści dostępnych w Internecie.
Karta pracy „Uwaga! To fake news!” – praca w grupach. Uczniowie otrzymują karty pracy podzielone na obszary: zdrowie; edukacja; sport; celebryci; nauka; gry online. Każdy zespół będzie pracował nad jednym zagadnieniem. Zadaniem uczniów jest wymyślenie i napisanie fałszywej informacji. Następnie liderzy grup odczytują ją na forum klasy. Nauczyciel zwraca uwagę, że w dzisiejszych czasach, przy wykorzystaniu Internetu i dostępu do urządzeń mobilnych, fałszywe informacje tworzone są i rozpowszechniane w bardzo szybkim tempie.
Karta pracy „Rozpowszechnianie fałszywych informacji” – praca w parach. Uczniowie otrzymują karty, na których wpisują znaczenie (definicję) następujących zagadnień: trollowanie; bot; sztuczna inteligencja. Uczniowie, korzystając z urządzeń mobilnych, wyszukują informacje i zapisują na kartach. Następnie odczytują swoje odpowiedzi, które nauczyciel komentuje i omawia.
Podsumowanie
Co powinniśmy wiedzieć o fake newsach – metaplan. Nauczyciel łączy uczniów w grupy i prosi, aby zastanowili się, jak skutecznie podnosić wiedzę o fake newsach? Każda grupa wykonuje pracę karty pracy METAPLAN.
Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel zapisuje na tablicy propozycje działań, jak propagować wiedzę o ochronie przed fake newsami.
Nauczyciel zapisuje na tablicy (lub rysuje ikony) kosza i walizki. Rozdaje uczniom po dwie karteczki samoprzylepne i prosi ich o zapisanie:
do walizki – to, co było dla mnie cenne na dzisiejszej lekcji, to, co ze sobą wezmę, bo to ważna wiedza/umiejętności;
do kosza – to, z czego nie skorzystałam/skorzystałem dzisiaj.
Komentarz metodyczny
Sposoby oceniania
ćwiczenia pisemne wykonywane podczas lekcji;
umiejętność wyszukiwania informacji;
odpowiedzi na pytania i aktywność podczas lekcji;
umiejętność prowadzenia dyskusji.
Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE)
Uczniowie ze SPE mogą otrzymać wydrukowane fragmenty opracowań do zadania w ramach karty pracy „Rozpowszechnianie fałszywych informacji” w celu dogodnego dostępu do treści.
Bibliografia/Netografia
„Fake news – czym jest i jak go rozpoznać?” [online, dostęp z dn. 5.07.2023].
„Fake newsy, bańki informacyjne, teorie spiskowe. Jak nie dać się nabrać na fałszywe treści w Internecie” [online, dostęp z dn. 5.07.2023].
Piechna J. (2019) „Szkodliwe treści w Internecie. NIE AKCEPTUJĘ, REAGUJĘ!”, Warszawa: NASK – Państwowy Instytut Badawczy [online, dostęp z dn. 5.07.2023].
Rywczyńska A., Wójcik Sz. (2018) „Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży online. Kompendium dla rodziców i profesjonalistów”, Warszawa: NASK – Państwowy Instytut Badawczy, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę [online, dostęp z dn. 5.07.2023].
Wasiuta O., Wasiuta S. (2019) „Deepfake jako skomplikowana i głęboko fałszywa rzeczywistość”, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis” nr 9(3) [online, dostęp z dn. 5.07.2023].
Wrzosek M. (red.) (2019) „Zjawisko dezinformacji w dobie rewolucji cyfrowej. Państwo. Społeczeństwo. Polityka. Biznes”, Warszawa: NASK – Państwowy Instytut Badawczy [online, dostęp z dn. 5.07.2023].