Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

„Niektórzy lubią poezję”

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna wiersz W. Szymborskiej Niektórzy lubią poezję,

  • rozumie przesłanie wiersza W. Szymborskiej Niektórzy lubią poezję,

  • rozumie, jak trudno jest napisać wiersz.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi krytycznie oceniać swoją pracę,

  • potrafi wyrażać swoje zdanie.

2. Metoda i forma pracy

Elementy metody problemowej, praca zbiorowa, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Czyste kartoniki

Flamastry

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Powitanie. Sprawdzenie listy obecności.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapisanie na kartonikach odpowiedzi na pytanie: Czy lubię poezję? Po chwili prosi o podniesienie kartoników (prawdopodobnie większość osób odpowie NIE).

  2. Nauczyciel prosi o wyjaśnienie, co sprawia, że uczniowie nie lubią poezji? - zbieranie opinii.

  3. Nauczyciel prosi jednego z uczniów o jego głośną lekturę wiersza W. Szymborskiej, a klasę o zaznaczenie flamastrami fragmentów, które im się spodobają.

  4. Nauczyciel pyta klasę o wrażenia po jego lekturze, podanie zaznaczonych fragmentów wraz z uzasadnieniem wyboru oraz pyta:

Czy wiersz ich zaskoczył? Jeśli tak, to czym?

Co mówi o poezji poetka, czyli ta, która powinna wiedzieć o niej najwięcej?

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wypisanie na kartce w punktach postulatów skierowanych do poetów: prośby, skargi, zachęty itd.

  2. Nauczyciel zleca klasie napisanie wiersza, każdy po napisaniu dowolnej ilości słów przekazuje kartkę dalej i tak aż do ostatniej osoby w klasie.

  3. Odczytanie powstałego tekstu.

  4. Nauczyciel prosi uczniów o ocenę tego, co powstało.

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel podaje temat lekcji: „Niektórzy lubią poezję” i prosi uczniów o próbę wytłumaczenia, dlaczego jednak niektórzy lubią poezję. Sugeruje, iż może zależy to także od nastawienia do niej, może uczniowie nie lubią jej, bo uważają, że jest trudna, niezrozumiała – dyskusja.

5. Bibliografia

  1. Bortnowski S., Jak uczyć poezji?, Stentor, Warszawa 1998.

  2. Pasterniak W., Przygotowanie do odbioru dzieła literackiego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1977.

  3. Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, red. Janus‑Sitarz A., Universitas, Kraków 2004.

  4. Szymborska W., Poezje, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1977.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Przygotuję recytację wiersza W. Szymborskiej Niektórzy lubią poezję.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R4eZjpz52QKTV

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 98.03 KB w języku polskim
RTvLaXNawOlC1

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.00 KB w języku polskim