Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1AJm7Z2Pfeqx1
Zdjęcie przedstawia rzeźbę Michała Anioła Buonarottiego, Nagrobek Giuliana Medici (fragment „Dzień i Noc”). Dzieło przedstawia fragment nagrobka. Widać trzy postaci, z których jedna siedzi, a dwie są w pozycji półsiedzącej.

Niepokój i skomplikowanie formy w rzeźbie manierystycznej

Michał Anioł Buonarotti, „Nagrobek Giuliana Medici” (fragment „Dzień i Noc”), 1526-1533, Kaplica Medyceuszy, kościół San Lorenzo, Florencja, Włochy, wikimedia.org, CC BY-SA 3.0

Ważne daty

1510 lub 1520‑1600 - okres trwania manieryzmu

1532‑1534 – rzeźba Zwycięstwo z nagrobka Juliusza II autorstwa Michała Anioła

1500‑1571 – lata życia Benvenuto Celliniego

1538‑1545 – praca Celliniego na dworze Franciszka I

1540‑43Solniczka Franciszka I Benvenuta Celliniego

1545‑1554 – rzeźba Perseusz z głową Meduzy Celliniego

1524‑1608 – lata życia Giovanniego da Bologny

1580Merkury Giambologny, Museo Nazionale del Bargello, Florencja

1581‑1583Porwanie Sabinek Giovanniego da Bologny

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RcsCjfXmI0g2v1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

1. wykazuje się znajomością chronologii dziejów sztuki, z uwzględnieniem:

d) sztuki nowożytnej (renesans, manieryzm, barok, rokoko, klasycyzm),

7. łączy najistotniejsze dzieła ze środowiskiem artystycznym, w którym powstały;

8. porównuje style i kierunki oraz ich wzajemne oddziaływania; uwzględnia źródła inspiracji, wpływ wydarzeń historycznych i kulturalnych oraz estetyki na cechy tych stylów;

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

10. określa funkcję dzieła i wskazuje jej wpływ na kształt dzieła;

13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:

b) w rzeźbie: bryły, kompozycji, faktury, relacji z otoczeniem,

15. rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne;

16. rozpoznaje podstawowe motywy ikonograficzne, świętych chrześcijańskich, bogów greckich i alegorie wybranych pojęć na podstawie atrybutów;

2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje;

4. łączy dzieło z fundatorem, mecenasem lub marszandem, dla którego powstało.

Nauczysz się

wskazywać inspiracje dla twórców rzeźb manierystycznych;

rozpoznawać dzieła rzeźbiarskie z okresu manieryzmu;

określać cechy charakterystyczne rzeźby manierystycznej;

dokonać analizy formalnej dzieł rzeźbiarskich;

łączyć dzieło z jego autorem i miejscem, w którym się znajduje;

dokonać analizy porównawczej rzeźb.

Figura serpentinata Michała Anioła – przezwyciężenie renesansu

Manieryzm jako okres stylistyczny w sztuce europejskiej sytuuje się między dojrzałym renesansem a barokiem. Najczęściej przyjmuje się, że przypada na czas od około 1510 lub 1520 do 1600 roku. W rzeźbie, podobnie jak w malarstwie i architekturze, był skutkiem stylistycznej ewolucji dojrzałego renesansu, a jego pierwszych przejawów należy doszukiwać się u Michała Anioła, który do swoich późnych figur wprowadził ruch, dynamikę, ekspresję wyrazu twarzy i skręcenie ciał postaci, figura serpentinataFigura serpentinatafigura serpentinata, którego pierwszym przykładem jest Zwycięstwo (1532‑1534) z nagrobka Juliusza II (1545) alegoryczna rzeźba o wyrafinowanej formie, niekończącym się ruchu.

R18cSMgtqYzw71
Michał Anioł Buonarotti, „Zwycięstwo” (1532-1534) z nagrobka Juliusza II (1545), Pałac Vecchio, Florencja, Włochy artmight.com, CC BY 3.0
Polecenie 1

Na podstawie analizy rzeźby Zwycięstwo Michała Anioła wypisz wyrażenia, które wykraczają poza cechy renesansowe.

R1NNhes9oXTqC
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

Ambitne realizacje Benvenuta Celliniego

Dojrzały manieryzm reprezentują rzeźby Benvenuta Celliniego (1500‑1571), artysty urodzonego we Florencji, od 1519 roku rozpoczął karierę w Rzymie, gdzie pracował dla dwóch papieży: Klemensa VII i Pawła III. W 1527 artysta wyjechał do Florencji i Mantui, gdzie pracował dla księcia Gonzagi. W 1528–34 przebywał ponownie w Rzymie, a po podróżach do Florencji, Neapolu i Padwy oraz pobycie we Francji wrócił do Florencji. Z tego okresu pochodzi Perseusz z głową Meduzy - rzeźba zamówiona przez Kosmę I dla upamiętnienia przyjęcia tytułu księcia, zrealizowana między 1545 a 1554 rokiem.

Florencki Perseusz z głową Meduzy

R3rIyrBln8AZt1
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia rzeźbę Benvenuta Celliniego „Perseusza z głową Meduzy”. Ukazuje młodzieńca w akcie z mieczem w dłoni, trzymającego w lewej dłoni uniesioną głowę Meduzy. Po bokach głowy ma doczepione skrzydełka. patrzy w dół. Pod jego nogami znajduje się martwe ciało kobiety. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Perseusz stoi na ciele Meduzy. Posąg ustawiony jest na bogato zdobionym cokole. 2. Heros przyjmuje postawę kontrapostu – lewą nogę ma odchyloną do tyłu, a cały ciężar ciała spoczywa na nodze prawej. 3. W uniesionej w górę lewej ręce trzyma za włosy głowę Gorgony. 4. W prawej dłoni trzyma miecz, którym odciął jej głowę. 5. Na karku bohatera zamieszczony został autoportret Celliniego. 6. Na szarfie znajdującej się na ramieniu i przepasającej Perseusza został wyryty podpis rzeźbiarza. 7. Z ciała leżącej Meduzy wypełzają węże, będące symbolem zagrażającej republikańskim rządom demokracji.
Benvenuto Cellini, „Perseusz z głową Meduzy”, 1545-1554, Loggia dei Lanzi, Florencja, Włochy, wikimedia.org.org, CC BY 2.5

Od 1538 roku Cellini przebywał we Francji, gdzie w latach 1540‑1545 pracował na zamku królewskim w Fontainebleau jako nadworny rzeźbiarz, dekorator i architekt króla Franciszka I Walezjusza. Najbardziej znanym i jedynym zachowanym dziełem złotniczym Celliniego z tego okresu jest Solniczka, zaprojektowana początkowo dla kardynała Ippolita d‘Este, który ze względu na koszty wycofał się z przedsięwzięcia, a ostatecznie jej wykonanie zlecił artyście król Francji, Franciszek I. To misterne i niezwykłe dzieło powstałe w latach 1540–1543, waży 5 kg oraz ma około 33 cm długości i 26 cm wysokości.

Była owalna w kształcie, wysoka na około 30 centymetrów, obrobiona całkowicie w złocie za pomocą rylca (...) Ziemię uformowałem jako kobietę w całym jej pięknie a przy niej stoi bogato ozdobiona świątynia. W drugą dłoń bogini włożyłem rośliny przelewające się dzięki naturalnej okazałości. Poniżej postaci, w części reprezentującej ziemię, przedstawiłem najwspanialsze zwierzęta. W części  morskiej stworzyłem tak wiele gatunków ryb i muszli, ile można było przedstawić na tak małej powierzchni.

Źródło: https://www.skarbiecmennicy.pl/catalog/product/view/id/8870 (dostęp z dnia 31.03.2018)

R1PdS85vGwg8W1
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę Benvenuta Celliniego, „Solniczka Franciszka I”. Ukazuje dwie złote postacie siedzące naprzeciw sienie. Postać po prawej to Neptun, trzyma w ręku trójząb. Postacie odchylają się do tyłu. Siedzą na dekoracyjnej solniczce. Dzieło przedstawia dwie postaci siedzące naprzeciwko siebie. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Podstawa Solniczki wykonana jest z hebanu, złota i emalii. Znajdują się na niej alegorie czterech wiatrów i pór dnia. 2. Po jednej stronie znajduje się bóg morza Posejdon z trójzębnym harpunem - jako strażnik morskiego bogactwa - soli. 3. Po przeciwnej stronie siedzi siostra Posejdona, Demeter, u której boku znajduje się świątynia służąca jako pojemnik na pieprz. Ta bogini płodności, urodzaju, ziemi uprawnej, zbóż i rolnictwa jest personifikacją Ziemi. 4. Układ symetrycznych postaci tworzy dwie przecinające się u dołu, diagonalne linie.
Benvenuto Cellini, „Solniczka Franciszka I”, 1539/40-1543, Muzeum Historii Sztuki, Wiedeń, Austria wikimedia.org, CC0
Polecenie 2
Jakie cechy rzeźb Michała Anioła pojawiły się w Solniczce Celliniego?
Jakie cechy rzeźb Michała Anioła pojawiły się w Solniczce Celliniego?

Wirtuozeria w rzeźbach Giovanniego da Bologny

Giovanni da Bologna (1524‑1608), zwany także Giambologna, należy do jednego z najsłynniejszych rzeźbiarzy późnego manieryzmu. Urodzony we Flandrii, prawie całe życie spędził we Włoszech, gdzie przebywał od 1555 roku, najpierw w Rzymie, skąd szybko przeprowadził się na stałe do Florencji. Został objęty mecenatem rodziny Medyceuszy, dla których rzeźbił liczne posągi. Największą sławę zyskały dzieła o tematyce mitologicznej, które potwierdzają doskonałość warsztatową artysty i ewolucję jego twórczości, opartej na wyszukanych formach, śmiałych pozach i dynamice. Manierystyczny charakter posiada rzeźba Merkury z 1580 roku, przedstawiająca zrywającego się do lotu posłańca bogów, patrona kupców i pasterzy. Giambologna oddał krótkotrwały moment ruchu, opierając się na wytwornym rysunku postaci.

Merkury zrywający się do lotu

R1Su3h6bn6FYT1
Prezentacja 3D przedstawia rzeźbę Bologny, „Merkury”. Obiekt ukazany jest jako obracający się posąg, uruchamiany myszką. Figura ukazana jest w momencie zrywania się do lotu. Do rzeźby dołączona została informacja: „Wykwintność formy w Merkurym Giambologny”. Giovanni da Bologna stworzył jedną z najsłynniejszych swoich rzeźb - „Merkury”. Artysta nie poprzestał jednak na jednym dziele. Wkrótce stworzył aż cztery jej wersje. Obecnie dzieła mistrza możemy podziwiać m.in. w paryskim Luwrze, wiedeńskim Muzeum Historii Sztuki oraz florenckim Narodowym Muzeum del Bargello w Florencji. Do dziś artyści tworzą figurki Merkurego, wzorowane na tych wykonanych przez Giovanni da Bologna. Sama rzeźba bowiem zachwyca wykwintnością, a także stała się jednym z najważniejszych symboli manierystycznej sztuki.
Giovanni da Bologna, „Merkury”, 1564-1580, Museo Nazionale del Bargello, Florencja, Włochy, jennmaur.com, CC BY 3.0

W latach 1581‑1583, na zlecenie Medyceuszy Giambologna wykonał Porwanie Sabinek, uznawane za największe osiągnięcie artysty. Temat porwania Sabinek był popularny już w czasach renesansu, a szczególnym zainteresowaniem cieszył się w manieryzmie i potem w baroku, gdyż, ze względu na dynamiczny temat, dawał możliwość do zaprezentowania możliwości artystycznych.

Porwanie Sabinek

Kiedy Romulus stworzył gaj asylum, i ogłosił że ktokolwiek do niego wejdzie, choćby popełnił największą zbrodnię, będzie czuł się bezpieczny i zostanie obywatelem miasta. Zewsząd zaczęli przybywać złoczyńcy, łotry i złodzieje. Za ich pomocą Romulus obwarował miasto.
Nagle wszyscy zauważyli, ze w tym pięknym państwie brak jest kobiet. Romulus więc wybrał co przystojniejszych mężczyzn ubrał się w strojne szaty i wyprawił się do okolicznych plemion. Ale nikt nie chciał ich przyjąć, wszędzie zamykano przed nimi bramy.
Romulus postanowił poczekać aż inne plemiona zapomną o pochodzeniu jego kompanów. I tak po kilku latach rozesłał zaproszenia na wielka ucztę połączoną z polowaniami i festynami. Zewsząd przybyli mężczyźni i kobiety. Niczego nie brakowało a wino lało się strumieniami. Nagle Romulus dał znak i każdy z jego ludzi porwał tę kobietę, przy której stał.
Poszkodowani mężowie, ojcowie i bracia zebrali się razem i ruszyli zbrojnie na Rzym. Prym wiedli Sabinowie, którzy najwięcej ucierpieli, ponieważ Rzymianie porwali najwięcej Sabinek. Na czele wojsk stał Tytus Tacjusz. Kiedy jego wojska były już na przedmieściach kobiety, które zdążyły już przywiązać się do rabusiów, rzuciły się pomiędzy walczące szeregi. Płaczem i prośbami namówiły ojców, mężów i braci do rozejmu. Od tamtej pory Sabinowie i Rzymianie złączyli się w jedno państwo. Romulus władał zgodnie z Titusem Tatiusem.

Mitologia rzymska według Jana Parandowskiego, Porwanie Sabinek, źródło: http://www.mitologia1.ubf.pl/news.php?readmore=18 (dostęp z dnia 31.03.2018)

Na grupę rzeźbiarską o wysokości ok. 410 cm (bez podstawy) składają się trzy pełnoplastyczne figury zespolone w jedną całość. Aby przedstawić gwałtowność ruchów, Giambologna zastosował efekt figura serpentinataFigura serpentinatafigura serpentinata. Postacie skręcił rzeźby, wiążąc je i komplikując formę w taki sposób, że oglądający zmuszony jest do obejścia rzeźby, by dokonać jej całościowej analizy.

Figura serpentinata w Porwaniu Sabinek

RWZEiijWyrX6e1
Prezentacja 3D przedstawia rzeźbę Giovanniego da Bologny, „Porwanie Sabinek”. Obiekt ukazany jest jako obracający się posąg, uruchamiany myszką. Figura ukazana jest w momencie zrywania się do lotu. Do rzeźby dołączona została informacja: Figura serpentinata w Porwaniu Sabinek Nagie postacie ustawione są jedna nad drugą, tworząc wielofiguralną, zwartą i spiętrzającą się, dynamiczną kompozycję. Dynamikę podkreślają: mimika i gesty osób, skierowane w różnych kierunkach oraz pozy nadane bohaterom. Na uwagę zasługują także spojrzenia – wzrok wszystkich osób spotyka się w jednym miejscu.
Giovanni da Bologna, „Porwanie Sabinek”, 1581-1583, Loggia dei Lanzi, Florencja, Włochy, wikimedia.org, CC BY-SA 3.0
RDPJwem7Thd6P
Ćwiczenie 1
Wymień postacie mitologiczne, pojawiające się rzeźbach da Bologny.
R1QxKP3XaU5MR1
Ćwiczenie 2
Czyimi mecenasami byli: papież Klemens VIII, papież Paweł III, król Franciszek I?
Źródło: online-skills.
R1V1ZtJfdRauG1
Ćwiczenie 3
Podaj autorów rzeźb Solniczka Franciszka I, Nagrobek Giuliana Medici, Porwanie Sabinek.
RN4mg26EikMkQ1
Ćwiczenie 4
Dziełom przypisz ich zleceniodawców: Zwycięstwo Michała Anioła, Solniczka Benvenuta Celliniego, Porwanie Sabinek Giambologny.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
R1A50tEQBh0VY1
Ćwiczenie 5
Podaj alegorie w przedstawionych dziełach Solniczka Franciszka I, Nagrobek Giuliana Medici.
R10MWfj2m1ull
Ćwiczenie 6
Do dzieł dobierz miejsca, w których się znajdują. Benvenuto Cellini, „Perseusz z głową Meduzy” Możliwe odpowiedzi: 1. Loggia dei Lanzi, Florencja, 2. Museo Nazionale del Bargello, Florencja, 3. Kunsthistorisches Museum, Wiedeń, 4. Loggia dei Lanzi, Florencja. Benvenuto Cellini, „Solniczka Franciszka I” Możliwe odpowiedzi: 1. Loggia dei Lanzi, Florencja, 2. Museo Nazionale del Bargello, Florencja, 3. Kunsthistorisches Museum, Wiedeń, 4. Loggia dei Lanzi, Florencja. Giovanni da Bologna, „Merkury” Możliwe odpowiedzi: 1. Loggia dei Lanzi, Florencja, 2. Museo Nazionale del Bargello, Florencja, 3. Kunsthistorisches Museum, Wiedeń, 4. Loggia dei Lanzi, Florencja. Giovanni da Bologna, „Porwanie Sabinek” Możliwe odpowiedzi: 1. Loggia dei Lanzi, Florencja, 2. Museo Nazionale del Bargello, Florencja, 3. Kunsthistorisches Museum, Wiedeń, 4. Loggia dei Lanzi, Florencja.
R1EDhctEqeacv1
Ćwiczenie 7
Podaj tytuł dzieła Benvenuto Celliniego, które znajduje się w Muzeum Historii Sztuki w Wiedniu.
Polecenie 3
Przypomnij sobie cechy rzeźby barokowej i określ, czym różni się od rzeźby manierystycznej.
Przypomnij sobie cechy rzeźby barokowej i określ, czym różni się od rzeźby manierystycznej.

Słownik pojęć

Figura serpentinata
Figura serpentinata

(od wł. serpente – wąż) zasada kompozycyjna charakteryzująca się takim ułożeniem ciał postaci, że tworzą one rodzaj spirali, często o wręcz nienaturalnie skręconej formie; ma to na celu nadanie dziełu dynamizmu; układ stosowany głównie we włoskiej sztuce manierystycznej (niekiedy również barokowej), ale swoją genezą sięga starożytnej Grecji.

Petasos
Petasos

(gr. pétasos, łac. pĕtăsŭs) kapelusz o niskim denku i z dużym rondem noszony w starożytnej Grecji

Galeria dzieł sztuki

m5d56818b65dda9ac_0000000000240

Bibliografia

Jones A.F., Wstęp do historii sztuki, Poznań 1992

Kubalska‑Sulkiewicz K., Bielska‑Łach M., Manteuffel‑Szarota A., Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 2007

Levey M., Dojrzały renesans, Warszawa 1980

Shaerman J., Manieryzm, Warszawa 1970

https://matura-z-historii-sztuki.pl/wloskie-terminy-historia-sztuki/ (dostęp z dnia 31.03.2018)