„Niewinne” zabawy
Wymień przykłady zabaw, które mogą być niebezpieczne. Uzasadnij swój wybór.
Przeczytaj wiersz Ewy Lipskiej. Zwróć uwagę na poetycki sposób przedstawienia rzeczywistej sytuacji.
Takie czasyIdę podwórkiem. I nagle
Podbiega do mnie sześcioletni chłopczyk
W poziomkach policzków.
W ręce trzyma drewniany pistolet.
”Pif! Paf!” strzela w moim kierunku.
Potem chowa broń do kieszeni.
”Robota skończona” mówi i odchodzi.Zawiadamiam rodzinę. Przyjaciół.
Dzwonię na milicję i zgłaszam swoją śmierć.
Ale wszyscy rozkładają ręce:
”Takie to czasy” mówią.
Jaka sytuacja została przedstawiona w wierszu? Odtwórzcie ją w parach.
Opowiedzcie, co się przydarzyło osobie mówiącej w wierszu.
W co bawi się chłopiec?
O czym świadczy zachowanie sześciolatka? Dlaczego tak się bawi?
Rozpoznaj środki stylistyczne użyte w wierszu Lipskiej.
wyraz dźwiękonaśladowczy (onomatopeja), przenośnia, epitet
„Pif! Paf!” | |
W poziomkach policzków | |
drewniany |
Jak wygląda chłopczyk? Odczytaj znaczenie określenia „w poziomkach policzków”.
Jaka była reakcja podmiotu mówiącego, a jak zareagowali pozostali (rodzina, przyjaciele, milicja)?
Wyjaśnij, jak otoczenie usprawiedliwia i tłumaczy zachowanie chłopca.
Oceńcie w parach zachowanie chłopca. Do każdego argumentu „za” lub „przeciw” dobierzcie odpowiedni kontrargument.
Jakie są tytułowe „Takie czasy” opisane w wierszu? Opisz je w kilku zdaniach.
Czy zabawy słowem mogą być niebezpieczne? Wyraź swoją opinię, odwołując się do poniższej fotografii: