Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

I etap edukacyjny, edukacja wczesnoszkolna

Temat: Niezadowolenie zebry

Treści kształcenia:

Uczeń:

  1. Potrafi twórczo i krytycznie myśleć, rozwiązywać problemy, podejmować decyzje, pokonywać trudności o charakterze praktycznym – treści rozszerzające,

  2. Współpracuje z innymi w zabawie, w nauce szkolnej i w sytuacjach życiowych; przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz świecie dorosłych; wie, jak należy zachowywać się w stosunku do dorosłych i rówieśników (formy grzecznościowe) – edukacja społeczna (5.4),

  3. Uważnie słucha wypowiedzi i korzysta z przekazywanych informacji – edukacja polonistyczna (1.1a),

  4. Uczestniczy w rozmowach, także inspirowanych literaturą: zadaje pytania, udziela odpowiedzi, prezentuje własne zdanie i formułuje wnioski; poszerza zakres słownictwa i struktur składniowych – edukacja polonistyczna (1.3c),

  5. Podejmuje działalność twórczą, posługując się takimi środkami wyrazu plastycznego jak: kształt, barwa, faktura w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni (stosując określone materiały, narzędzia i techniki plastyczne) – edukacja plastyczna (4.2b).

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Myśli twórczo i krytycznie,

  • Rozwiązuje problemy i pokonuje trudności o charakterze praktycznym,

  • Podejmuje decyzje,

  • Uważnie słucha,

  • Współpracuje z innymi w nauce szkolnej,

  • Udziela odpowiedzi i prezentuje własne zdanie.

Nabywane umiejętności:

Uczeń:

  • Umie myśleć twórczo i krytycznie,

  • Potrafi rozwiązywać problemy i pokonywać trudności,

  • Dyskutuje i podejmuje decyzje,

  • Działa w sposób twórczy,

  • Umie zaprezentować własne zdanie,

  • Współpracuje w zespole,

  • Uważnie słucha i korzysta z przekazanych informacji.

Środki dydaktyczne:

  • Zasoby multimedialne: nagranie wiersza Hanny Niewiadomskiej pt*. Zebra*, karty pracy (W paski i w kratkę oraz Spełnione życzenie zebry),

  • Komputer z głośnikami,

  • Grube pisaki (markery o szerokich końcówkach) i kredki – tłuste pastele,

  • Myślowe kapelusze,

  • Tablica, kreda/pisak,

  • Wizytówki na stoliki z napisami „Jest biała w czarne paski” oraz „Jest czarna w białe paski”,

  • Materiał źródłowy: Jan Rurański, Dlaczego zebra jest w paski, czyli odpowiedzi na głupie pytania, Warszawa 1988,

  • Maty lub karimaty.

Metody nauczania:

  • Problemowe: aktywizujące – dyskusja (sześć myślowych kapeluszy Edwarda de Bono),

  • Praktyczna: metoda przewodniego tekstu,

  • Waloryzacyjna: ekspresyjna.

Formy pracy:

  • Indywidualna jednolita,

  • Indywidualna zróżnicowana,

  • Grupowa jednolita,

  • Zbiorowa jednolita.

Przebieg zajęć:

1. Prowadzący zajęcia wita uczniów i prosi ich, żeby usiedli wygodnie i uważnie wysłuchali nagrania recytacji wiersza Hanny Niewiadomskiej pt. Zebra. Następnie nauczyciel sprawdza zrozumienie tekstu. Jeśli pojawi się taka potrzeba, odtwarza nagranie jeszcze raz. Uczniom z trudnościami słuchowymi (obniżona percepcja słuchowa, niedosłuch) lub z problemami ze skupieniem uwagi można wręczyć wydruk z wierszem, tak aby w trakcie odtwarzania materiału mogli w razie potrzeby jednocześnie śledzić tekst.

Nauczyciel zadaje pytania sprawdzające, zwracając szczególną uwagę na aktywizację uczniów z deficytami w zakresie uzdolnień do nauki literatury i czytelniczych oraz mających trudności z koncentracją:

  • Do kogo przyszła zebra?

  • Jakie zebra miała zmartwienie?

  • O co zebra prosiła malarza?

  • Co zrobił malarz?

2. Prowadzący przygotowuje tabelę na tablicy. Tabela składa się z dwóch rubryk. W jednej widnieje napis: „Biała w czarne paski”, a w drugiej: „Czarna w białe paski”.

3. Nauczyciel rozdaje uczniom kartę pracy W paski i w kratkę z narysowaną zebrą. Stawia przed klasą pytanie problemowe: „Czy zebra jest biała w czarne paski, czy też – czarna w białe paski?”. Daje dzieciom kilka chwil na przemyślenie opinii, a następnie prosi je o zaznaczenie swojego sądu w odpowiedniej kolumnie tabeli. Uczniowie zgodnie ze swoją decyzją zajmują miejsca przy stolikach wcześniej oznaczonych wizytówkami: „Jest biała w czarne paski” lub „Jest czarna w białe paski”.

(Gdyby się okazało, że któraś grupa dyskusyjna jest zbyt liczna, należy ją podzielić na dwie mniejsze. Podzielone grupy dyskutują nad tym samym zagadnieniem).

4. Prowadzący zajęcia w celu rozstrzygnięcia omawianej kwestii proponuje dzieciom metodę sześciu myślowych kapeluszyIndeks górny 1, która jest szczególnie przydatna wówczas, gdy uczniowie muszą współpracować ze sobą i zgodnie ze swoimi predyspozycjami brać udział w rozwiązywaniu problemów. Myśli i poglądy przedstawiane są wtedy w sposób bardzo uporządkowany, co zwiększa szansę wypracowania dużej liczby korzystnych rozwiązań.

W tym zadaniu wykorzystano pięć sposobów myślenia, dlatego nauczyciel przygotowuje:

  • Dwa kapelusze niebieskie (jeden kapelusz w grupie) – dziecko zakładające niebieski kapelusz kieruje dyskusją i podsumowuje ją. Należy do tej roli wybrać ucznia przejawiającego uzdolnienia przywódcze.

  • Cztery kapelusze białe (dwa kapelusze w grupie) – uczniowie noszący białe kapelusze odgrywają rolę „komputerków” – zapisują fakty/głosy w dyskusji i wspomagają się wzajemnie w zapisywaniu pomysłów. Mogą korzystać z komputera. Te kapelusze powinni nosić uczniowie uzdolnieni matematycznie, którzy przejawiają umiejętność logicznego myślenia i skłonność do jasnych, racjonalnych rozwiązań, a w parze z nimi uczniowie z trudnościami w matematyce.

  • Dwa kapelusze żółte (jeden kapelusz w grupie) – osoba w żółtym kapeluszu wskazuje na zalety rozwiązania. Należy do tego zadania wybrać uczniów uzdolnionych towarzysko.

  • Zielone kapelusze (liczba zależna od liczebności dzieci w klasie – tyle, ile trzeba, żeby wszyscy uczniowie brali udział w dyskusji) – zielony kapelusz wskazuje na osobę myślącą twórczo; zadaniem twórcy jest wskazywanie zupełnie nowych, oryginalnych pomysłów.

  • Dwa kapelusze czarne (jeden kapelusz w grupie) czarny krytykuje, widzi braki w rozwiązaniu; tę rolę powinni odegrać uczniowie uzdolnieni towarzysko, którzy będą potrafili podejść do zadania z humorem.

Kapelusze można wykonać z kolorowego papieru metodą składania – początkowe etapy składania łódki. Mogą to też być małe kapelusiki wycięte z kartonu, które uczniowie przypinają do ubrania. Na jednych i drugich należy przykleić informację o sposobie myślenia. Kapelusiki mogą wykonać dzieci w ramach zajęć technicznych lub też może to być dodatkowe zadanie dla uczniów uzdolnionych plastycznie. Kapelusze można wykorzystywać wielokrotnie.

Praca w grupach – uczeń w niebieskim kapeluszu kieruje dyskusją i podsumowuje ją; dzieci w kapeluszach zielonych podają argumenty uzasadniające wybór; w czarnych – krytykują pomysły; w żółtych – wskazują zalety rozwiązania; w białych – zapisują wszystkie argumenty, nawet te, które wydają się bezsensowne.

Nauczyciel dba o to, żeby żaden pomysł nie został wyśmiany, i określa czas dyskusji.

Następnie uczniowie w białych kapeluszach przedstawiają zapisane propozycje swojej grupie, która poprzez głosowanie wybiera trzy najlepsze argumenty – każdy uczestnik grupy ma tylko jeden głos.

5. Podsumowanie zadania: liderzy w niebieskich kapeluszach prezentują wybrane argumenty całej klasie. Nauczyciel podsumowuje wyniki rozwiązania, a następnie prowokuje uczniów do myślenia, zadając pytanie: „Dlaczego zebra jest w paski?”.

Prowadzący zajęcia przytacza ciekawostkę zaczerpnietą z książki Jana Rurańskiego pt. Dlaczego zebra jest w paski, czyli odpowiedzi na głupie pytania:

„Zoologowie, poszukując odpowiedzi na pytanie: «Dlaczego zebra jest w paski?», odkryli rzecz zaskakującą. Muchy tse‑tse, roznoszące groźne dla ludzi i zwierząt choroby, omijają przedmioty pomalowane w czarno‑białe pasy. Może więc zebra nosi swoje paski dla ochrony przed tym niebezpiecznym owadem? Otóż w przyrodzie jest regułą, że wiele organizmów żywych przejawia bardzo wyraźne związki między środowiskiem, w którym żyje, a ubarwieniem ciała. Najczęściej zwierzę ma taką barwę, jaka dominuje w otoczeniu. Z przedstawionej reguły wypływa żarcik, że być może zebra urodziła się i wychowała na przejściu dla pieszych”.

Nauczyciel zachęca uczniów do wypowiedzenia swojej opinii dotyczącej ciekawostki.

6. Zadanie z kartą pracy W paski i w kratkę.

Prowadzący zajęcia rozdaje czarne markery z szeroką końcówką i poleca, żeby uczniowie najprostszym sposobem przemalowali zebrę w kratkę. Powinni oni sami odkryć właściwy sposób. Po wykonaniu zadania dzieci dzielą się swoimi pomysłami.

7. Ćwiczenie relaksacyjne.

Uczniowie przyjmują najwygodniejszą dla siebie pozycję: leżą na podłodze (np. na karimatach) lub na ławkach z zamkniętymi oczami. Prowadzący zajęcia ponownie włącza nagranie wiersza Zebra. Po wysłuchaniu utworu nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Jak zebra chciała wyglądać?”.

8. Karta pracy Spełnione życzenie zebry.

Nowym zadaniem jest działanie twórcze inspirowane następującym fragmentem wiersza:

„Chcę mieć smugi kolorowe,

Tu niebieskie, tam różowe.

Mam być pięknie ubarwiona,

Jak papuga, nie jak wrona.

Grzywkę proszę na czerwono,

A kopytka na zielono.

Zaś ogonek, choć cieniutki,

W kolorowe chcę mieć nutki”.

Prowadzący rozdaje uczniom karty pracy Spełnione życzenie zebry, zawierające rysunek konturowy zebry bez pasków. Dzieci mają pokolorować rysunek w taki sposób, by bohaterka utworu wyglądała na nim zgodnie z życzeniem wyrażonym w wierszu.

9. Przygotowanie wystawy prac uczniów.

Dzieci wybierają najlepsze według nich rysunki i uzasadniają swoje wybory. Nauczyciel powinien zwracać uwagę także na walory prac uczniów mniej uzdolnionych plastycznie.

Następnie uczniowie dopinają do ekspozycji zebry w kratkę i zebry w paski.

Prowadzący zajęcia zadaje pytania:

  • Która zebra według was jest najładniejsza?

  • Czy chcielibyście oglądać w naturze takie zebry?

  • Jak sądzicie, czy wszystkie zebry byłyby zadowolone z takiego wyglądu?

  • Jak uważacie, dlaczego zebra z wiersza chciała zmienić swój wizerunek?

10. Podsumowanie zajęć.

Nauczyciel inspiruje dzieci do swobodnych wypowiedzi:

  • Najciekawszym fragmentem zajęć była/było…

  • Największą trudność sprawiało mi…

  • Dowiedziałam/dowiedziałem się…

11. Prowadzący zajęcia przedstawia chętnym dzieciom zadanie domowe, którego istotą ma być przygotowanie ciekawej informacji o zebrach.

Nauczyciel, który chce zachęcać uczniów do wykonywania zadań indywidualnych, rozwijających zainteresowania, powinien stworzyć w klasie warunki do prezentacji tych prac na kolejnych zajęciach.

Uwagi:

Tekst wiersza Hanny Niewiadomskiej pt. Zebra do wydrukowania dla uczniów z trudnościami słuchowymi (obniżona percepcja słuchowa, niedosłuch) lub z problemami ze skupianiem się.

Hanna Niewiadomska Zebra

Przyszła zebra do malarza.

– Moja barwa mnie przeraża!

Dłużej już tak być nie może,

Ktoś zapomniał o kolorze!

Chociaż jestem jeszcze mała,

Nie chcę być wciąż czarno‑biała.

Wizerunek zmienić muszę,

W czarnych pasach już się duszę.

Chcę mieć smugi kolorowe,

Tu niebieskie, tam różowe.

Mam być pięknie ubarwiona,

Jak papuga, nie jak wrona.

Grzywkę proszę na czerwono,

A kopytka na zielono.

Zaś ogonek, choć cieniutki,

W kolorowe chcę mieć nutki.

Malarz szybko zjadł śniadanie,

Zaczął zebry malowanie.

Lecz się bardzo denerwował

I ją w kratę pomalował.

Ale czy to być tak może?

Widział zebrę ktoś w kolorze?

I do tego w szkocką kratkę,

Jak spódniczkę czy makatkę?


  1. Sześciu kapeluszom w różnych kolorach odpowiada sześć różnych sposobów myślenia:

    – NIEBIESKI to tzw. dyrygent orkiestry, ktoś, kto przewodniczy całej dyskusji. To do niego należy kontrolowanie przebiegu spotkania, przyznawanie głosu poszczególnym mówcom, jak też podsumowywanie dyskusji,

    – ZIELONY to tzw. innowator, osoba myśląca twórczo. Zadaniem twórcy jest wskazywanie zupełnie nowych, oryginalnych pomysłów,

    – ŻÓŁTY to tzw. optymista, który patrzy na sprawy przez „różowe okulary”. Jest bardzo pozytywnie nastawiony, wskazuje na zalety i korzyści danego rozwiązania,

    – BIAŁY to tzw. mały komputerek, który zajmuje się wyłącznie faktami, liczbami i ma do nich podejście obojętne, nie wydaje żadnych opinii,

    – CZARNY to tzw. pesymista. Jeśli padają różne opinie – natychmiast je krytykuje. Widzi braki, zagrożenia i niebezpieczeństwa w proponowanym rozwiązaniu,

    – CZERWONY to człowiek emocjonalny, ktoś, kto przekazuje swoje odczucia na gorąco, kierując się intuicją.

    Zob. Jadwiga Krzyżewska, Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej, Suwałki 1998, s. 85.

RE7lg4u8UiEhi

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 79.00 KB w języku polskim
Rpo7o6nGosRBX

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 48.70 KB w języku polskim