Scenariusz lekcji języka polskiego dla klasy V

Temat: Niezwykłe przygody Odyseusza

1. Cele lekcji:

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna pojęcie związku frazeologicznego,

  • zna związki frazeologiczne związane z mitologią

  • potrafi wymienić bohaterów opowieści,

  • wie, co to jest charakterystyka,

  • wie, kto jest autorem „Odysei”.

b) Umiejętności

Uczeń umie:

  • objaśnić związki frazeologiczne związane z mitologią,

  • przeczytać tekst ze zrozumieniem,

  • posłużyć się osią czasu – odczytać z niej informacje o Homerze,

  • krótko opowiedzieć tekst,

  • napisać charakterystykę,

  • kojarzyć pojęcia związane z „Odyseją” Homera,

  • wyjaśnić, co to znaczy „znaleźć się między Scyllą a Charybdą”,

  • przedstawić za pomocą pantomimy wybraną przygodę Odyseusza;

2. Metoda i forma pracy:

ekspresyjna, krasnoludka, zadaniowa, skojarzeniowa, drama; indywidualna, grupowa.

3. Środki dydaktyczne

kartoniki jako punkty dla grup lub puzzle, karteczki ze związkami frazeologicznymi, kartki z zapisanymi przygodami Odyseusza do wyboru.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

1. Czynności organizacyjne.

2. Przypomnienie, czym jest związek frazeologiczny. Z czego się składa, co może być źródłem związków frazeologicznych. Przypomnienie związków frazeologicznych związanych z mitologią.

Nauczyciel rzuca do ucznia pluszową zabawkę i wypowiada imię lub nazwę z mitologii

Uczeń podaje odpowiedni związek frazeologiczny

Augiasz

stajnia Augiasza

Olimp

olimpijski spokój

Pandora

puszka Pandory

Ariadna

nić Ariadny

Pan

paniczny strach

Syrena

syreni śpiew

Achilles

pięta Achillesa

2. Znaczenie związków frazeologicznych. Grupy losują karteczkę z wypisanym związkiem frazeologicznym i podają jego znaczenie oraz pochodzenie.

b) Faza realizacyjna

1. Głośne czytanie tekstu. Objaśnianie niezrozumiałych wyrażeń i zwrotów. Zadaniem uczniów było wcześniejsze przeczytanie tekstu w domu. Uczniowie, na podstawie wiadomości z historii oraz podręcznika, dzielą się informacjami o Homerze.

2. Wyjaśnienie przyczyn tułaczki Odyseusza.

3. Charakterystyka Odyseusza – każda grupa przygotowuje charakterystykę głównego bohatera. Następnie grupy prezentują swoje charakterystyki; można też polecić uczniom, aby członkowie poszczególnych grup zapisali swoją charakterystykę wcześniej, w domu.

4. Konkurs na streszczenie – praca w grupach (podział klasy na 4 grupy).

Po kilku minutach przygotowań przedstawiciel każdej grupy stara się w ciągu jednej minuty ustnie streścić przeczytany fragment „Odysei”.

5. Skojarzenia

Nauczyciel

podaje wyraz

Uczeń (przedstawiciel grupy)

uzasadnia, jaki on ma związek z tekstem

statek

płynął nim Odyseusz

Itaka

ojczyzna Odyseusza

Syreny

próbowały swym głosem zgubić Odyseusza

podróż

żona

rodzina

syn

woda

cieśnina

itd.

6. Co to znaczy? – praca w grupach

Grupy odpowiadają pisemnie na pytanie: co to znaczy „znaleźć się między Scyllą a Charybdą”? Polski odpowiednik to „znaleźć się między młotem a kowadłem”.

Przedstawiciele grup prezentują pracę zespołu, najlepsza odpowiedź zostaje podyktowana uczniom do zeszytu.

c) Faza podsumowująca

1. Pantomima

Każda grupa przedstawia przy pomocy pantomimy wylosowaną przygodę Odyseusza.

Inne grupy mają za zadanie odgadnąć, o którą przygodę chodzi. Nauczyciel może przyznawać grupom punkty za prawidłowe odgadnięcie scenki.

2. Ewaluacja

Uczniowie zaznaczają na osi, jak oceniają lekcję.

5. Bibliografia

Hanna Dobrowolska, „Jutro pójdę w świat” kl. V, WSiP.

Uwagi

Ponieważ tekst „Odysei” jest dość trudny, należy zwrócić na lekcji szczególną uwagę na czytanie ze zrozumieniem.
R19jcCag5buIQ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 47.50 KB w języku polskim