Notacja muzyczna. Klucz wiolinowy
Notacja muzyczna - klucz wiolinowy
Zapoznanie uczniów z pojęciem klucza muzycznego. Wskazanie funkcji klucza wiolinowego i jego zastosowania w utworach muzycznych. Wyjaśnienie pojęć: notacja muzyczna, pięciolinia, klucz basowy. Zapoznanie uczniów z piosenką Zaczarowany klucz. Omówienie tematyki utworu i jego nastroju. Wykonanie piosenki z wykorzystaniem instrumentów muzycznych.
Umiejętności
Uczeń potrafi:
1. Wyjaśnić pojęcie klucza muzycznego, notacji muzycznej, pięciolinii.
Omówić elementy notacji muzycznej.
Zapisać w zeszycie nutowym klucz wiolinowy i wyjaśnić jego funkcję w utworze muzycznym.
Omówić położenie dźwięków na pięciolinii i zastosowanie kresek taktowych.
Zaśpiewać piosenkę „Zaczarowany klucz” i akompaniować sobie na instrumentach melodycznych i perkusyjnych.
Omówić nastrój piosenki „Zaczarowany klucz” i jej tematykę.
Metoda pracy
Metoda opisu z elementami pogadanki. Forma ćwiczeniowa – zadania na tablicy i w zeszycie nutowym.
Elżbieta Korowajczyk, Moja muzyka. Podręcznik dla klas 4 – 6.
Pianino
Zeszyt w pięciolinię
Melodyczne instrumenty muzyczne – cymbałki, flety.
Rytmiczne instrumenty muzyczne – kastaniety, grzechotki, marakasy, tamburyna.
Karta pracy ucznia.
1. Powitanie, czynności organizacyjno – porządkowe.
2. Sprawdzenie zadania domowego.
3. Powtórzenie piosenki poznanej na ostatniej lekcji.
4. Podanie tematu lekcji.
(10 min)
Faza realizacyjna
1. Zapoznanie uczniów z pojęciem notacji muzycznej. Metodą opisu, omówienie budowy utworu muzycznego i jego cech charakterystycznych. Omówienie zapisu nutowego piosenki „Zaczarowany klucz”. Wskazanie w jej zapisie nutowym takich elementów jak pięciolinia, nuty, klucz wiolinowy, kreski taktowe.
2. Metodą pogadanki, wskazanie różnych rodzajów kluczy używanych w życiu codziennym oraz omówienie ich funkcji. Wskazanie na przykład na klucze do drzwi, samochodów, sejfów. Nawiązanie w pogadance do roli klucza muzycznego i jego funkcji. Zapisanie klucza wiolinowego na tablicy i poprowadzenie ćwiczeń z pisowni klucza wiolinowego w zeszycie nutowym.
3. Omówienie budowy pięciolinii i rołożenia na niej nut. Wskazanie umiejscowienia nut na polach i liniach. Wskazanie kierunku wznoszącego i opadającego nut. Omówienie kierunku, w którym melodia będzie się wznosić i opadać.
Notatka:
Nuty to muzyczny alfabet. Zapisuje się je na specjalnych liniach, zwanych pięciolinią. Nuty umieszcza się albo na polach, albo na linii w pięciolinii. Jeżeli kończy nam się pięciolinia - dodajemy kreski, tworząc kolejną pięciolinię. I tak możemy mówić o liniach i dźwiękach położonych na liniach dodanych dolnych lub dodanych górnych.
Klucz muzyczny – zawsze rozpoczyna utwór. Dzięki niemu możemy ustalić wysokości wszystkich dźwięków na pięciolinii. Mamy różne rodzaje kluczy: wiolinowe i basowe. Położenie klucza wiolinowego, a dokładnie umiejscowienie jego kropki na drugiej linii, mówi nam o położeniu i umiejscowieniu dźwięku sol (g). W związku z tym możemy policzyć kolejne wysokości dźwięku, znając dźwięki gamy C – dur.
4. Zapoznanie uczniów z melodią i tematyką piosenki „Zaczarowany klucz”. Przeczytanie na głos tekstu piosenki i omówienie (drogą pogadanki) o czym utwór opowiada.
(25 min)
Faza podsumowująca
Wspólne zaśpiewanie i wykonanie na instrumentach melodycznych i rytmicznych piosenki, „Zaczarowany klucz”.
(10 min)
Elżbieta Korowajczyk, Moja muzyka. Podręcznik dla klas 4‑6.
Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Notacja muzyczna. Klucz wiolinowy.
Zadanie domowe
Napisz w domu w zeszycie nutowym dwie linijki kluczy wiolinowych.