Nowatorskie widzenie świata - o dziełach sztuki, które zerwały z tradycją
Ważne daty
ok. 1431‑1506 – żył Andrea Mantegna, włoski malarz renesansowy, prekursor miedziorytu
1571‑1610 – lata życia Caravaggio, włoskiego malarza, reformatora malarstwa europejskiego na przełomie XVI i XVII wieku
1746‑1828 – żył i tworzył Francisco Goya, hiszpański malarz, prekursor romantyzmu
1819‑1877 – w tych latach żył Gustave Courbet, francuski malarz okresu realizmu
1840‑1926 – żył Claude Monet, francuski malarz, jeden z twórców i czołowych przedstawicieli impresjonizmu
1839‑1906 – lata życia Paula Cézanne, francuskiego malarza postimpresjonistycznego
1881‑1973 – żył i tworzył Pablo Picasso, hiszpański malarz, współtwórca kubizmu
1866‑1944 – w tych latach żył Wassily Kandinsky, rosyjski malarz, współtwórca i jeden z przedstawicieli abstrakcjonizmu
1879‑1935 – okres życia Kazimierza Malewicza, rosyjskiego malarza, twórcy suprematyzmu
1887‑1968 – Marcel Duchamp, francuski malarz, jeden prekursorów dadaizmu
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;
4) charakteryzuje i rozróżnia sposoby uzyskania iluzji przestrzeni w kompozycjach płaskich; rozpoznaje rodzaje perspektyw (w tym m.in.: rzędowa, kulisowa, aksonometryczna, barwna, powietrzna, zbieżna); rozpoznaje i świadomie stosuje światłocień, jako sposób uzyskania iluzji przestrzeni; podejmuje działania kreatywne z wyobraźni i z natury, skoncentrowane wokół problematyki iluzji przestrzeni;
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów;
6) rozumie i charakteryzuje na wybranych przykładach z różnych dziedzin pojęcie stylu w sztuce.
co oznacza pojęcie nowatorstwa oraz kim byli prekursorzy;
wymieniać i omawiać nowatorskie techniki oraz środki artystyczne.
Nowatorstwo
Nowatorstwo polega na wprowadzaniu czegoś świeżego, oryginalnego. Dotyczy to również twórczości, która przez wieki rozwijała się i zmieniała dzięki osobom, które miały odwagę zerwać z tradycją i wprowadzić do świata sztuki nowe, nieznane dotychczas elementy. Osoby te nazywamy prekursoramiprekursorami, czyli ludźmi wyprzedzającymi swoje czasy, dającymi początek nowej idei, kierunkowi, itp.
Nowatorstwo może dotyczyć różnych aspektów twórczości, np.: techniki, tematyki, postawy artystycznej.
Przykładem nowatorskiej techniki była opracowana w XV wieku perspektywaperspektywa zbieżna, która odmieniła malarstwo na kilka kolejnych stuleci. W obrazie Trójca Święta Masaccia po raz pierwszy wykreślono w pełni poprawną perspektywę zbieżną. Artysta przedstawił scenę religijną w fikcyjnej kaplicy. Głównym wyznacznikiem perspektywy obrazu są zmniejszające się kasetony jej sklepienia.

Nowatorskie techniki w malarstwie
Na przełomie XIX i XX wieku artyści zaczęli postrzegać rzeczywistość w zupełnie nowy sposób - najpierw Paul Cézanne, a następnie kubiści.

Odrzucili perspektywę zbieżną i starali się pokazać przedmioty z różnych stron, pod różnymi kątami w jednym obrazie, przekazać pełnię wiedzy na temat danego przedmiotu. Nowatorską techniką wymyśloną przez prekursorów kubizmukubizmu był kolażkolaż.
Nowatorstwem było budowanie bryły przy pomocy ostrego kontrastu światła i cienia przez Caravaggio. Przykładem takiego zastosowania światłocienia w malarstwie jest obraz Powołanie świętego Mateusza. Całość przedstawionej sceny zanurzona jest w półmroku, a boczne światło wyłania tylko niektóre jej elementy – dłonie, twarze – podkreślając gesty i nastrój. Artysta łamie obowiązujące kanony, malując scenę biblijną jakby była wydarzeniem ze współczesnego mu świata.
Nowością było malowanie w plenerze i stosowanie zasad dywizjonizmu przez prekursorów i przedstawicieli impresjonizmu.

Tematy malarskie
W sztuce renesansu funkcjonowała hierarchia tematów malarskich. Martwa natura została podniesiona do rangi samodzielnego gatunku sztuki przez Caravaggia, który udowodnił, że temat ten może być równie wartościowy, jak każdy inny. Artysta odzwierciedlał martwą naturę w sposób naturalistyczny, wiernie oddając jej prawdziwy wygląd.

Przełomowe okazały się praktyki ukazywania okrucieństwa wojny, bez łagodzenia jej wielkimi wydarzeniami i bohaterami w romantyzmie, ubóstwa i ciężkiej pracy robotników w malarstwie realistycznym, jako sprzeciw wobec mieszczańskiego porządku społecznego.
Nowatorstwo może również dotyczyć całej postawy artystycznej, stosunku do sztuki w ogóle czy też roli artysty. Przykładem może być abstrakcjonizmabstrakcjonizm, w którym artyści zrezygnowali z naśladowania natury na rzecz odzwierciedlania emocji, odczuć, świata wewnętrznego i wizji twórcy.

Nowatorstwo to także bunt, negowanie dotychczasowych wartości społecznych, moralnych, artystycznych i poszukiwanie wolności, swobody twórczej wykraczającej poza dotychczasowe ograniczenia, jak to było w przypadku dadaizmudadaizmu. Wyrazem takiej postawy były „ready mades”„ready mades” - przedmioty codziennego użytku podniesione do rangi dzieła sztuki.

Zadania
Osoba wyprzedzająca swój czas, dająca początek np. jakiejś idei, kierunkowi, nowator, to inaczej:
- prognosta
- prelegen
- prekursor
Jak nazywa się gotowy przedmiot codziennego użytku, podniesiony do rangi dzieła sztuki przez wybór artysty?
- supremus
- dadaizm
- ready made
Zapoznaj się z prezentacją wybranych dzieł malarstwa, w których zastosowano nowatorskie rozwiązania inicjujące nowe style i kierunki w sztuce.
Zastanów się kim byli prekursorzy.
Wymień i omów nowatorskie techniki artystyczne.
Podczas zajęć pojawiły się różne nazwy nowych stylów w sztuce. Przeciągając podane elementy z prawej kolumny do lewej połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją.
Nurt w sztuce powstały w XIX wieku, w którym artyści dążyli do utrwalenia ulotnych wrażeń. Podstawową metodą malarską był dywizjonizm., Kierunek w sztuce abstrakcyjnej zapoczątkowany w 1915 r., którego podstawą była wyższość czystego odczucia. Jego wyrażenie w sztuce wymagało rezygnacji z tradycyjnych środków ekspresji. Realizacją były abstrakcyjne kompozycje składające się z podstawowych form geometrycznych., Awangardowy ruch artystyczno-literacki rozwijający się w latach 1916-1923. Był wyrazem buntu przeciwko społeczeństwu, wojnie i cywilizacji. Negował europejskie dziedzictwo kulturalne i wyznawane wartości społeczne, moralne i artystyczne., Kierunek w sztuce powstały we Francji na początku XX wieku, który proponował sprowadzenie przedmiotów i postaci do układów podstawowych brył geometrycznych., Termin określający sztukę nieprzedstawiającą świata rozpoznawalnych przedmiotów, oderwaną od obrazowania rzeczywistości. Powstał w pierwszej połowie XX wieku. Dzieli się na geometryczny i niegeometryczny
| dadaizm | |
| suprematyzm | |
| impresjonizm | |
| kubizm | |
| abstrakcjonizm |
Inna wersja zadania
Podczas zajęć pojawiły się różne nazwy nowych stylów w sztuce. Przeciągając podane elementy z prawej kolumny do lewej połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją.
Awangardowy ruch artystyczno-literacki rozwijający się w latach 1916-1923. Był wyrazem buntu przeciwko społeczeństwu, wojnie i cywilizacji. Negował europejskie dziedzictwo kulturalne i wyznawane wartości społeczne, moralne i artystyczne., Nurt w sztuce powstały w XIX wieku, w którym artyści dążyli do utrwalenia ulotnych wrażeń. Podstawową metodą malarską był dywizjonizm., Nurt w sztuce powstały w XIX wieku, w którym artyści dążyli do utrwalenia ulotnych wrażeń. Podstawową metodą malarską był dywizjonizm., Awangardowy ruch artystyczno-literacki rozwijający się w latach 1916-1923. Był wyrazem buntu przeciwko społeczeństwu, wojnie i cywilizacji. Negował europejskie dziedzictwo kulturalne i wyznawane wartości społeczne, moralne i artystyczne., Kierunek w sztuce abstrakcyjnej zapoczątkowany w 1915 r., którego podstawą była wyższość czystego odczucia. Jego wyrażenie w sztuce wymagało rezygnacji z tradycyjnych środków ekspresji. Realizacją były abstrakcyjne kompozycje składające się z podstawowych form geometrycznych., Kierunek w sztuce powstały we Francji na początku XX wieku, który proponował sprowadzenie przedmiotów i postaci do układów podstawowych brył geometrycznych., Termin określający sztukę nieprzedstawiającą świata rozpoznawalnych przedmiotów, oderwaną od obrazowania rzeczywistości. Powstał w pierwszej połowie XX wieku. Dzieli się na geometryczny i niegeometryczny, Kierunek w sztuce abstrakcyjnej zapoczątkowany w 1915 r., którego podstawą była wyższość czystego odczucia. Jego wyrażenie w sztuce wymagało rezygnacji z tradycyjnych środków ekspresji. Realizacją były abstrakcyjne kompozycje składające się z podstawowych form geometrycznych., Termin określający sztukę nieprzedstawiającą świata rozpoznawalnych przedmiotów, oderwaną od obrazowania rzeczywistości. Powstał w pierwszej połowie XX wieku. Dzieli się na geometryczny i niegeometryczny, Kierunek w sztuce powstały we Francji na początku XX wieku, który proponował sprowadzenie przedmiotów i postaci do układów podstawowych brył geometrycznych.
dadaizm - ..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
suprematyzm - ..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
impresjonizm - ..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
kubizm - ..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
abstrakcjonizm - ..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Kolaż to: Możliwe odpowiedzi: 1. kompozycja zestawionych ze sobą w artystycznym układzie różnorodnych przedmiotów, m.in. kwiatów, owoców. 2. człowiek wyprzedzający swoje czasy, zapoczątkowujący jakąś ideę, jakiś kierunek, itp. 3. dzieło powstałe z połączenia elementów różnych dzieł lub elementów pochodzących z różnych stylów lub gatunków sztuki.
Przyporządkuj nazwiska twórców do stylów, których byli prekursorami.
suprematyzm, kubizm, abstrakcjonizm niegeometryczny, impresjonizm, realizm, syntetyzm, dadaizm
| Claude Monet | |
| Marcel Duchamp | |
| Wassily Kandinsky | |
| Paul Gauguin | |
| Gustav Courbet | |
| Pablo Picasso | |
| Kazimierz Malewicz |
Inna wersja zadania
Przyporządkuj nazwiska twórców do stylów, których byli prekursorami.
impresjonizm, abstrakcjonizm niegeometryczny, realizm, kubizm, realizm, dadaizm, syntetyzm, abstrakcjonizm niegeometryczny, suprematyzm, dadaizm, syntetyzm, suprematyzm, kubizm, impresjonizm
Claude Monet - ............................................................
Marcel Duchamp - ............................................................
Wassily Kandinsky - ............................................................
Paul Gauguin - ............................................................
Gustav Courbet - ............................................................
Pablo Picasso - ............................................................
Kazimierz Malewicz - ............................................................
Słownik pojęć
kierunek w sztuce współczesnej, którego podstawą jest posługiwanie się formami plastycznymi tworzonymi przez figury geometryczne, kompozycje plam i płaszczyzn.
awangardowy ruch artystyczno‑literacki rozwijający się od 1916 do ok. 1923, głównie w Szwajcarii, Niemczech i Francji. Był wyrazem buntu przeciwko społeczeństwu, wojnie i cywilizacji mieszczańskiej, programową negacją europejskiego dziedzictwa kulturalnego, wyznawanych wartości społecznych, moralnych i artystycznych. Dadaizm stworzył własną koncepcję sztuki. Istotą tej twórczości była nieograniczona swoboda, demonstrowanie indywidualnej fantazji wyrażająca się w mechanicznej, improwizowanej zabawie słowem i dźwiękiem, pełnej absurdalnego dowcipu, bezznaczeniowości, kompozycjach przypadkowo dobranych przedmiotów użytkowych.
człowiek wyprzedzający swoje czasy, zapoczątkowujący jakąś ideę, jakiś kierunek, itp.
[czyt. „redy mejd”] z ang. „przedmiot gotowy”. Nazwa nadana w 1915 przez Marcela Duchampa fabrycznie produkowanym, tanim przedmiotom, które artysta wybierał i podpisywał np. swoim nazwiskiem, podnosząc je w ten sposób do rangi dzieła sztuki.
z łac. supremum – „najwyższy”. Kierunek w sztuce abstrakcyjnej zapoczątkowany w 1915, którego twórcą i głównym przedstawicielem był Kazimierz Malewicz. Podstawą była wyższość czystego odczucia, niezależnego od otoczenia, w którym zostało wywołane. Realizacją suprematyzmu były abstrakcyjne kompozycje składające się z podstawowych form geometrycznych.
kierunek w sztuce powstały we Francji na początku XX wieku, który proponował sprowadzenie przedmiotów i postaci do układów podstawowych brył geometrycznych.
sposób przedstawiania sytuacji przestrzennych na płaszczyźnie, wykorzystujący fakt, że dalszy z 2 równoległych odcinków widać pod mniejszym kątem.
wprowadzenie czegoś nowego, oryginalnego. Dotyczy to również twórczości, która przez wieki rozwijała się i zmieniała dzięki osobom, które miały odwagę zerwać z tradycją i wprowadzić do świata sztuki nowe, nieznane dotychczas elementy.
dzieło powstałe z połączenia elementów różnych dzieł lub elementów pochodzących z różnych stylów lub gatunków sztuki.
kierunek w kulturze europejskiej, którego główną zasadą było utrwalanie ulotnych wrażeń artysty.
kompozycja zestawionych ze sobą w artystycznym układzie różnorodnych przedmiotów, m.in. kwiatów, owoców.
Źródła:
encyklopedia.pwn.pl
sjp.pwn.pl












