| |
| |
| |
| |
| (1.6) identyfikuje dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom (w tym zna plany i układy przestrzenne dzieł architektury najbardziej charakterystycznych dla danego stylu i kręgu kulturowego); |
| |
| Nowe formy wypowiedzi artystycznej w sztuce współczesnej |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
wymienia kierunki i tendencje w sztukach plastycznych XX i XXI wieku,
zna nazwiska współczesnych artystów,
zna definicje technik artystycznych i form wypowiedzi artystycznej.
|
| umiejętności – uczeń:
potrafi przyporządkować artyście kierunek, technikę,
opisuje nowe zjawiska twórcze w sztuce,
wyjaśnia, na czym polegały techniki artystyczne i formy wypowiedzi artystycznej.
|
| postawy:
kształtowanie do nowego odbioru sztuki,
wdrażanie do odbierania zjawisk występujących w sztuce współczesnej.
|
| |
| |
| |
| |
| |
| słownik terminów plastycznych lub inny dowolny słownik plastyczny; |
w tym zasoby multimedialne: | schemat przedstawiający kierunki i tendencje (techniki) w sztukach plastycznych XX i XXI wieku; interaktywne zadanie do łączenia dzieł zaliczanych do nowych praktyk twórczych z właściwymi im kierunkami i tendencjami. |
| |
| |
faza wprowadzająca: (5 min.) |
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).
Nauczyciel informuje uczniów, iż w sztuce nowoczesnej dochodzi do zatarcia granic pomiędzy dyscyplinami sztuki i tradycyjnym jej ujęciem. Wskazuje na wpływ nowych technik, rozwój technologii, poszukiwanie nowych tworzyw.
Uczniowie odpowiadają na pytanie o artystów kierunki, które już wczesnej zrezygnowały z tradycyjnego pojęcia sztuki, zastąpiły formy tradycyjne w nowatorski sposób. Uczniowie wymieniają kierunki, artystów, tendencje techniki sztuki współczesnej I poł. XX wieku, poznane na wcześniejszych lekcjach
|
faza realizacyjna: (30 min.) |
Uczniowie otrzymują karty pracy (załącznik) i uzupełniają je w podczas prezentowania schematu oraz narzędzia interaktywnego.
Nauczyciel wyświetla schemat przedstawiający kierunki i tendencje (techniki) w sztukach plastycznych XX i XXI wieku.
Podczas pracy klasa korzysta ze słownika sztuk plastycznych i wyjaśnia wszystkie nowe terminy: asamblaż, environment, instalacja, happening, performance, konceptualizm, arte povera, land art., mail art, video‑art., media art
Nauczyciel korzysta z interaktywnego zadania do łączenia dzieł zaliczanych do nowych praktyk twórczych z właściwymi im kierunkami i tendencjami. Na podstawie wyświetlanych dzieł omawia cechy, tendencje w sztuce II poł XX i początkach XXI wieku. Uczniowie uzupełniają karty pracy.
Uczniowie z pomocą nauczyciela podsumowują wypełnione karty pracy tworząc jedną zbiorczą na tablicy. Uzupełniają i dokonują korekty.
Wspólnie z nauczycielem uczniowie skazują tematy podejmowane przez poznanych artystów w swoich dziełach: przemiany społeczno- kulturowe, kryzys wartości, problemy polityczne, problemy ekologiczne, fikcja świata kreowana przez masowe media, sprzeciw wobec uległości technologiom, stereotypy i pop‑kulturowy o wizerunek świata.
|
faza podsumowująca: (10 min.) |
Nauczyciel powtórnie prezentuje interaktywne narzędzie. Uczniowie z pomocą nauczyciela podsumowują wypełnione karty pracy tworząc jedną zbiorczą na tablicy. Uzupełniają i dokonują korekty. Właściwie wypełniona tabela:
|