Nowe formy wypowiedzi artystycznej w sztuce współczesnej

Zakres

IV etap edukacyjny

Przedmiot

Historia sztuki

Wymagania szczegółowe:

(1.6) identyfikuje dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom (w tym zna plany i układy przestrzenne dzieł architektury najbardziej charakterystycznych dla danego stylu i kręgu kulturowego);

Temat lekcji:

Nowe formy wypowiedzi artystycznej w sztuce współczesnej

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • wymienia kierunki i tendencje w sztukach plastycznych XX i XXI wieku,

  • zna nazwiska współczesnych artystów,

  • zna definicje technik artystycznych i form wypowiedzi artystycznej.

umiejętności – uczeń:

  • potrafi przyporządkować artyście kierunek, technikę,

  • opisuje nowe zjawiska twórcze w sztuce,

  • wyjaśnia, na czym polegały techniki artystyczne i formy wypowiedzi artystycznej.

postawy:

  • kształtowanie do nowego odbioru sztuki,

  • wdrażanie do odbierania zjawisk występujących w sztuce współczesnej.

Metody pracy:

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne,

słownik terminów plastycznych lub inny dowolny słownik plastyczny;

w tym zasoby multimedialne:

schemat przedstawiający kierunki i tendencje (techniki) w sztukach plastycznych XX i XXI wieku;

interaktywne zadanie do łączenia dzieł zaliczanych do nowych praktyk twórczych z właściwymi im kierunkami i tendencjami.

Przebieg lekcji

faza wprowadzająca:

(5 min.)

  1. Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).

  2. Nauczyciel informuje uczniów, iż w sztuce nowoczesnej dochodzi do zatarcia granic pomiędzy dyscyplinami sztuki i tradycyjnym jej ujęciem. Wskazuje na wpływ nowych technik, rozwój technologii, poszukiwanie nowych tworzyw.

  3. Uczniowie odpowiadają na pytanie o artystów kierunki, które już wczesnej zrezygnowały z tradycyjnego pojęcia sztuki, zastąpiły formy tradycyjne w nowatorski sposób. Uczniowie wymieniają kierunki, artystów, tendencje techniki sztuki współczesnej I poł. XX wieku, poznane na wcześniejszych lekcjach

faza realizacyjna:

(30 min.)

  1. Uczniowie otrzymują karty pracy (załącznik) i uzupełniają je w podczas prezentowania schematu oraz narzędzia interaktywnego.

  2. Nauczyciel wyświetla schemat przedstawiający kierunki i tendencje (techniki) w sztukach plastycznych XX i XXI wieku.

  3. Podczas pracy klasa korzysta ze słownika sztuk plastycznych i wyjaśnia wszystkie nowe terminy: asamblaż, environment, instalacja, happening, performance, konceptualizm, arte povera, land art., mail art, video‑art., media art

  1. Nauczyciel korzysta z interaktywnego zadania do łączenia dzieł zaliczanych do nowych praktyk twórczych z właściwymi im kierunkami i tendencjami. Na podstawie wyświetlanych dzieł omawia cechy, tendencje w sztuce II poł XX i początkach XXI wieku. Uczniowie uzupełniają karty pracy.

  2. Uczniowie z pomocą nauczyciela podsumowują wypełnione karty pracy tworząc jedną zbiorczą na tablicy. Uzupełniają i dokonują korekty.

  3. Wspólnie z nauczycielem uczniowie skazują tematy podejmowane przez poznanych artystów w swoich dziełach: przemiany społeczno- kulturowe, kryzys wartości, problemy polityczne, problemy ekologiczne, fikcja świata kreowana przez masowe media, sprzeciw wobec uległości technologiom, stereotypy i pop‑kulturowy o wizerunek świata.

faza podsumowująca:

(10 min.)

  1. Nauczyciel powtórnie prezentuje interaktywne narzędzie. Uczniowie z pomocą nauczyciela podsumowują wypełnione karty pracy tworząc jedną zbiorczą na tablicy. Uzupełniają i dokonują korekty. Właściwie wypełniona tabela:

Karta pracy do tematu

Nowe formy wypowiedzi artystycznej w sztuce współczesnej

Dziedziny twórcze, zakres działania

Techniki, artystyczne

Artysta i działo

Pogranicze literatury, grafiki, malarstwa, nowych mediów

Pogranicze malarstwa i rzeźby

Pogranicze sztuk wizualnych i teatru,

Ro335pkgm7xTq

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 115.50 KB w języku polskim
R1d73o7FwDi8E

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 52.06 KB w języku polskim