I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
4) charakteryzuje i rozróżnia sposoby uzyskania iluzji przestrzeni w kompozycjach płaskich; rozpoznaje rodzaje perspektyw (w tym m.in.: rzędowa, kulisowa, aksonometryczna, barwna, powietrzna, zbieżna); rozpoznaje i świadomie stosuje światłocień, jako sposób uzyskania iluzji przestrzeni; podejmuje działania kreatywne z wyobraźni i z natury, skoncentrowane wokół problematyki iluzji przestrzeni;
6) rozróżnia gatunki i tematykę dzieł w sztukach plastycznych (portret, autoportret, pejzaż, martwa natura, sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna i batalistyczna); niektóre z tych gatunków odnajduje w grafice i w rzeźbie; w rysunku rozpoznaje studium z natury, karykaturę, komiks, rozumie, czym jest w sztuce abstrakcja i fantastyka; podejmuje działania z wyobraźni i z natury w zakresie utrwalania i świadomości gatunków i tematów w sztuce, stosuje w tym zakresie różnorodne formy wypowiedzi (szkice rysunkowe, fotografie zaaranżowanych scen i motywów, fotomontaż).
md561b6f25b6f8033_0000000000035
Nauczysz się
rozróżniać określone dyscypliny w sztukach plastycznych, fotografice, filmie i przekazach medialnych (telewizja, Internet);
grupować gatunki i tematykę dzieł w sztukach plastycznych;
rozpoznawać wybrane prace z dorobku innych narodów oraz opisywać ich funkcje i cechy;
zapoznawać się z twórczością polskich artystów współczesnych.
md561b6f25b6f8033_0000000000066
Nowe media. Sztuka multimedialna
Sztuki plastyczne początkowo obejmowały tradycyjne dziedziny twórczości: malarstwoMalarstwomalarstwo, rysunekRysunekrysunek, rzeźbaRzeźbarzeźba, ceramikaCeramikaceramika, grafikaGrafikagrafika. Korzystając ze słownika przypomnij sobie, czym charakteryzują się te dziedziny i rozwiąż ćwiczenie interaktywne.
classicmobile
Ćwiczenie 1
R12N4lQkNg7mL1
Polecenie do zadania brzmi: Przyjrzyj się reprodukcjom, a następnie dopasuj nazwę techniki, za pomocą której dzieło zostało wykonane. Poniżej polecenia znajdują się zdjęcia dzieł oraz szare pola, w których należy umieścić elementy z poprawnymi odpowiedziami. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. W zadaniu wykorzystano dzieła, które przedstawiają: faktury materiałów w kratkę i kropki nakładające się na siebie' trzy kostki do gry w kolorze żółtym, czerwonym i zielonym; pół betonowej rury; fotografia twarzy mężczyzny z siwym wąsem i brodą; granatowy trójkąt w odbiciu lustrzanym.
Polecenie do zadania brzmi: Przyjrzyj się reprodukcjom, a następnie dopasuj nazwę techniki, za pomocą której dzieło zostało wykonane. Poniżej polecenia znajdują się zdjęcia dzieł oraz szare pola, w których należy umieścić elementy z poprawnymi odpowiedziami. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. W zadaniu wykorzystano dzieła, które przedstawiają: faktury materiałów w kratkę i kropki nakładające się na siebie' trzy kostki do gry w kolorze żółtym, czerwonym i zielonym; pół betonowej rury; fotografia twarzy mężczyzny z siwym wąsem i brodą; granatowy trójkąt w odbiciu lustrzanym.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
static
Ćwiczenie 1
Przyjrzyj się reprodukcjom, a następnie dopasuj nazwę techniki, za pomocą której dzieło zostało wykonane.
R6sHmnCOHGOLX1
W zadaniu wykorzystano dzieła, które przedstawiają: faktury materiałów w kratkę i kropki nakładające się na siebie' trzy kostki do gry w kolorze żółtym, czerwonym i zielonym; pół betonowej rury; fotografia twarzy mężczyzny z siwym wąsem i brodą; granatowy trójkąt w odbiciu lustrzanym.
Odpowiedzi: A - grafika (linoryt) B - ceramika C - malarstwo D - rzeźba E - rysunek
1‑A 2‑B 3‑D 4‑E 5‑C
Zobacz także
Inna wersja zadania
RIE7OCTz925uumd561b6f25b6f8033_00000000000121
Polecenie do zadania brzmi: Przyjrzyj się reprodukcjom, a następnie dopasuj nazwę techniki, za pomocą której dzieło zostało wykonane. Poniżej znajdują się listy rozwijalne, z których należy wybrać prawidłowe odpowiedzi. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. W zadaniu wykorzystano dzieła, które przedstawiają: faktury materiałów w kratkę i kropki nakładające się na siebie' trzy kostki do gry w kolorze żółtym, czerwonym i zielonym; pół betonowej rury; fotografia twarzy mężczyzny z siwym wąsem i brodą; granatowy trójkąt w odbiciu lustrzanym.
Polecenie do zadania brzmi: Przyjrzyj się reprodukcjom, a następnie dopasuj nazwę techniki, za pomocą której dzieło zostało wykonane. Poniżej znajdują się listy rozwijalne, z których należy wybrać prawidłowe odpowiedzi. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. W zadaniu wykorzystano dzieła, które przedstawiają: faktury materiałów w kratkę i kropki nakładające się na siebie' trzy kostki do gry w kolorze żółtym, czerwonym i zielonym; pół betonowej rury; fotografia twarzy mężczyzny z siwym wąsem i brodą; granatowy trójkąt w odbiciu lustrzanym.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Wraz z upływem czasu i rozwojem technologicznym, sztuki plastyczne wzbogaciły się o nowe media – świeże środki wyrazu artystycznego. Pojawiły się między innymi takie dziedziny, jak: wideo‑art, animacja komputerowa, 3D mapping, instalacja artystyczna, performans, o których dowiesz się w dalszej części tego e‑materiału. Nie zastąpiły one dawnych, tradycyjnych dziedzin sztuk plastycznych, ale wzbogaciły je. Dlatego wszystkie dziedziny twórczości artystycznej, które odbierane są poprzez wzrok, zarówno tradycyjne, jak i nowe, nazywamy sztukami wizualnymi.
Obecnie artyści często łączą różne dziedziny sztuki, tworząc sztukę multimedialną. Termin multimedia pochodzi od słów multus (liczne) i medius (pośrednik). Sztuka multimedialna służy zatem przekazywaniu pewnej idei artystycznej za pomocą wielu „pośredników”, którymi są różne dziedziny artystyczne.
Początków sztuki multimedialnej możemy doszukać się w 1876 roku, kiedy niemiecki kompozytor, Ryszard Wagner, stworzył czteroczęściowy dramat muzyczny „Pierścień Nibelunga”. Było to pierwsze w historii połączenie w jednej pracy wielu mediów, które działały jednocześnie na różne zmysły odbiorcy. Autor opracował wszystkie elementy dramatu: tekst, muzykę instrumentalną, wokal, choreografię, scenografię, oświetlenie oraz przestrzeń wnętrza opery. Każdy z tych elementów to bodziec, który miał działać na inny zmysł odbiorcy. Wszystkie elementy miały się uzupełniać i wzmacniać, tak by widz przeżywał dzieło wszystkimi zmysłami, całym sobą.
Niżej zamieszczona fotografia została wykonana w 1889 roku i przedstawia jednego z bohaterów opery – Wotana, władcę bogów. Kliknij w ilustrację i wysłuchaj krótkiego lejtmotywuLejtmotywlejtmotywu.
RvW8L72rp4bre1
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię Falka "Emil Fischer w roli Woltana w operze Wagnera". Ukazuje mężczyznę w zbroi, na którą z tyłu ma założoną pelerynę. W ręku trzyma włócznie, a na głowie ubrany ma hełm ze skrzydełkami u boku. Lewą ręką podpiera się pod bokiem. Stoi na tle górskiego pejzażu. Na ilustracji umieszczony jest niebieski kwadrat z nutą ósemkową. Po odwróceniu zdjęcia znajduje się ta sama ilustracja z informacją: Wagner - Leitmotiv de l'Anneau. oraz dołączonym plikiem muzycznym, przedstawiającym lejtmotyw, wykonany na fortepianie o spokojnym charakterze. Powtarza się jeden motyw, w tle urozmaicony wysokimi i szybszymi partiami.
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię Falka "Emil Fischer w roli Woltana w operze Wagnera". Ukazuje mężczyznę w zbroi, na którą z tyłu ma założoną pelerynę. W ręku trzyma włócznie, a na głowie ubrany ma hełm ze skrzydełkami u boku. Lewą ręką podpiera się pod bokiem. Stoi na tle górskiego pejzażu. Na ilustracji umieszczony jest niebieski kwadrat z nutą ósemkową. Po odwróceniu zdjęcia znajduje się ta sama ilustracja z informacją: Wagner - Leitmotiv de l'Anneau. oraz dołączonym plikiem muzycznym, przedstawiającym lejtmotyw, wykonany na fortepianie o spokojnym charakterze. Powtarza się jeden motyw, w tle urozmaicony wysokimi i szybszymi partiami.
Falk, „Emil Fischer w roli Wotana w operze Wagnera”, 1889, Nowy Jork, wikimedia.org, domena publiczna
Po raz pierwszy terminu multimedia użyto w 1966 roku na określenie wystąpienia artysty Andy Warhola Exploding Plastik Invitable. Był to koncert zespołu rockowego, podczas którego na muzykach wyświetlane były cztery filmy autorstwa Warhola. Muzyce i filmom towarzyszyły także eksperymenty świetlne, taniec, działania parateatralne oraz wywiady na żywo wśród widowni. Tego typu działania, czyli łączenie koncertów z projekcją wideo czy tańcem, nie są dziś niczym nadzwyczajnym, jednak wtedy było to zupełnie nowe zjawisko, budzące wiele emocji wśród odbiorców.
md561b6f25b6f8033_0000000000012
md561b6f25b6f8033_0000000000012
Przyjrzyj się reprodukcjom, a następnie dopasuj nazwę techniki, za pomocą której dzieło zostało wykonane.
R5pQdBMyRgd3b1
W zadaniu wykorzystano dzieła, które przedstawiają: faktury materiałów w kratkę i kropki nakładające się na siebie' trzy kostki do gry w kolorze żółtym, czerwonym i zielonym; pół betonowej rury; fotografia twarzy mężczyzny z siwym wąsem i brodą; granatowy trójkąt w odbiciu lustrzanym.
Odpowiedzi: A - ceramika B - rysunek C - malarstwo D - rzeźba E - grafika (linoryt)
Rozwiązanie: 1‑E 2‑A 3‑D 4‑B 5‑C
md561b6f25b6f8033_0000000000101
Andy Warhol
Andy Warhol znany jest jako główny reprezentant nurtu w sztuce zwanego pop‑artemPop‑artpop‑artem. W swojej twórczości nawiązywał do konsumpcjonizmuKonsumpcjonizmkonsumpcjonizmu życia codziennego, gwiazd popkultury. Cechą twórczości Warhola było powielanie elementów i charakterystyczna, kontrastowa kolorystyka.
R1cs1Ag9RcaXt1
Ilustracja przedstawia dzieło Andy Warhola pt. „Marilyns”. Fotografia jest podzielona na dwie części. Na każdej z nich znajduje się 25 głów Marilyn Monroe.
Andy Warhol, „Marilyns”, 1962, serigrafia na płótnie, Tate Modern, Londyn, Wielka Brytania, flickr.com, CC BY 3.0
Więcej na temat pop‑artu możesz dowiedzieć się z e‑materiału „Pop‑art. Tworzę portret w stylu popartowskim. O, to nie takie trudne!”
Multimedia to połączenie kilku form przekazu artystycznego, np. dźwięku, obrazu, wideo, tekstu, animacji. Często artyści łączą tradycyjne dziedziny twórczości plastycznej z nowym np. rzeźbę z video. Korzystają także z innych gałęzi sztuki, takich jak taniec, teatr, muzyka, poezja. Sztuka multimedialna dąży do zacierania granic pomiędzy poszczególnymi obrębami sztuki. Wszystkie elementy użyte w dziele muszą być uzasadnione i przyczynić się do osiągnięcia wspólnego efektu. Ważne, by odbiorca postrzegał je jako całość, jako jedno dzieło.
W obszarze sztuki multimedialnej spotkać można dzieła z gatunku wideo‑art (sztuki wideo). To rodzaj sztuki wykorzystujący technikę wideo jako narzędzie (medium) do przekazania myśli artystycznej. Wideo może rejestrować jakieś działanie artysty lub tworzyć nową rzeczywistość, świeże obrazy, które nie powstałyby przy użyciu innych mediów.
Obejrzyj fragment wideo Maszyna śmierci autorstwa Piotra Zaporowicza.
RWZsRz6faMe5s
Film pt. „Maszyna śmierci”. W celu obejrzenia filmu należy kliknąć na biały trójkąt, znajdujący się w szarym kółku.
Film pt. „Maszyna śmierci”. W celu obejrzenia filmu należy kliknąć na biały trójkąt, znajdujący się w szarym kółku.
Piotr Zaporowicz, „Maszyna śmierci”, NKU, CC BY 3.0
Piotr Zaporowicz, „Maszyna śmierci”, NKU, CC BY 3.0
Film pt. „Maszyna śmierci”. W celu obejrzenia filmu należy kliknąć na biały trójkąt, znajdujący się w szarym kółku.
W dziele Piotra Zaporowicza, Maszyna śmierci, autor wykorzystał motyw zaczerpnięty z obrazu znanego artysty – Giorgia de Chirico. Kliknij kadr z wideo‑artu, aby dowiedzieć się więcej o inspiracji artysty.
R7r55ODpsEOG91
Ilustracja interaktywna przedstawia kadr z wideo-artu Piotra Zaporowicza pt. „Maszyna śmierci”. Na ilustracji umieszczone są pulsujące punkty. Po kliknięciu kursorem myszki w punkt wyświetlą się dodatkowe informacje.
Ilustracja interaktywna przedstawia kadr z wideo-artu Piotra Zaporowicza pt. „Maszyna śmierci”. Na ilustracji umieszczone są pulsujące punkty. Po kliknięciu kursorem myszki w punkt wyświetlą się dodatkowe informacje.
Piotr Zaporowicz, „Maszyna śmierci”, 2014, kadr z wideo-artu, online-skills, CC BY 3.0
Zapoznaj się z fragmentem innego wideo‑artu Piotra Zaporowicza – Miłość i rozwiąż zadanie.
R1KZ1SfUCnMDL
Film Piotra Zaporowicza "Miłość" jest video-artem, w którym autor wykorzystuje motyw Sądu Ostatecznego. Na tle muzyki o melancholijnym charakterze, zagranej na instrumenty smyczkowe i fortepian przedstawia dwa obrazy z Sądem Ostatecznym. Pierwszy pochodzi ze średniowiecza. Ukazuje ułożone w pasy sceny. W górnej na globie siedzi Chrystus z ewangelią i prawą ręką błogosławi. Po bokach adorują Go aniołowie. W środkowej znajduje się grupa ludzi, a po lewej stronie stoi postać z nimbem wokół głowy. U dołu Michał Archanioł kieruje ludzi na prawą stronę. Po lewej stoją dwa anioły. Autor rozjaśnia fragmenty obrazu i wprowadził ruch - obraz faluje. Zmniejsza się i ukazany jest Sąd w całości. Następnym dziełem jest "Sąd Ostateczny" Michała Anioła z Kaplicy Sykstyńskiej. Ukazuje w centrum Chrystusa z Marią. Jezus jest nagi i ma uniesioną lewa dłoń. Maria jest ubrana w czerwoną suknie i na kolanach ma niebieski płaszcz. Odwraca się od Syna. Otacza ich krąg nagich, muskularnych mężczyzn oraz kobiety. Wszystkie postacie pokazane są w dynamicznych pozach. na tle błękitnego nieba. Falujący obraz zbliża się. Następnie pokazane są oddalające lub przybliżające kadry z fragmentami dzieła: Marie z Jezusem, scenę w łodzi Charona, a także zbliżenie na mężczyznę z łodzi, którego powieki są pomalowane na niebiesko, a postać mruga oczami.
Film Piotra Zaporowicza "Miłość" jest video-artem, w którym autor wykorzystuje motyw Sądu Ostatecznego. Na tle muzyki o melancholijnym charakterze, zagranej na instrumenty smyczkowe i fortepian przedstawia dwa obrazy z Sądem Ostatecznym. Pierwszy pochodzi ze średniowiecza. Ukazuje ułożone w pasy sceny. W górnej na globie siedzi Chrystus z ewangelią i prawą ręką błogosławi. Po bokach adorują Go aniołowie. W środkowej znajduje się grupa ludzi, a po lewej stronie stoi postać z nimbem wokół głowy. U dołu Michał Archanioł kieruje ludzi na prawą stronę. Po lewej stoją dwa anioły. Autor rozjaśnia fragmenty obrazu i wprowadził ruch - obraz faluje. Zmniejsza się i ukazany jest Sąd w całości. Następnym dziełem jest "Sąd Ostateczny" Michała Anioła z Kaplicy Sykstyńskiej. Ukazuje w centrum Chrystusa z Marią. Jezus jest nagi i ma uniesioną lewa dłoń. Maria jest ubrana w czerwoną suknie i na kolanach ma niebieski płaszcz. Odwraca się od Syna. Otacza ich krąg nagich, muskularnych mężczyzn oraz kobiety. Wszystkie postacie pokazane są w dynamicznych pozach. na tle błękitnego nieba. Falujący obraz zbliża się. Następnie pokazane są oddalające lub przybliżające kadry z fragmentami dzieła: Marie z Jezusem, scenę w łodzi Charona, a także zbliżenie na mężczyznę z łodzi, którego powieki są pomalowane na niebiesko, a postać mruga oczami.
Film Piotra Zaporowicza "Miłość" jest video-artem, w którym autor wykorzystuje motyw Sądu Ostatecznego. Na tle muzyki o melancholijnym charakterze, zagranej na instrumenty smyczkowe i fortepian przedstawia dwa obrazy z Sądem Ostatecznym. Pierwszy pochodzi ze średniowiecza. Ukazuje ułożone w pasy sceny. W górnej na globie siedzi Chrystus z ewangelią i prawą ręką błogosławi. Po bokach adorują Go aniołowie. W środkowej znajduje się grupa ludzi, a po lewej stronie stoi postać z nimbem wokół głowy. U dołu Michał Archanioł kieruje ludzi na prawą stronę. Po lewej stoją dwa anioły. Autor rozjaśnia fragmenty obrazu i wprowadził ruch - obraz faluje. Zmniejsza się i ukazany jest Sąd w całości. Następnym dziełem jest "Sąd Ostateczny" Michała Anioła z Kaplicy Sykstyńskiej. Ukazuje w centrum Chrystusa z Marią. Jezus jest nagi i ma uniesioną lewa dłoń. Maria jest ubrana w czerwoną suknie i na kolanach ma niebieski płaszcz. Odwraca się od Syna. Otacza ich krąg nagich, muskularnych mężczyzn oraz kobiety. Wszystkie postacie pokazane są w dynamicznych pozach. na tle błękitnego nieba. Falujący obraz zbliża się. Następnie pokazane są oddalające lub przybliżające kadry z fragmentami dzieła: Marie z Jezusem, scenę w łodzi Charona, a także zbliżenie na mężczyznę z łodzi, którego powieki są pomalowane na niebiesko, a postać mruga oczami.
classicmobile
Ćwiczenie 2
R1eI2KMZaDphp1
Odpowiedz na pytanie. Kto jest autorem "Sądu Ostatecznego" znajdującego się w Kaplicy Sykstyńskiej? Możliwe odpowiedzi: 1. Rafael Santi, 2. Giotto, 3. Michał Anioł.
Odpowiedz na pytanie. Kto jest autorem "Sądu Ostatecznego" znajdującego się w Kaplicy Sykstyńskiej? Możliwe odpowiedzi: 1. Rafael Santi, 2. Giotto, 3. Michał Anioł.
Źródło: online skills.
static
Ćwiczenie 2
W wideo‑arcie „Miłość” autor wykorzystuje motyw sądu ostatecznego zaczerpnięty ze znanego dzieła. Przyjrzyj się niżej umieszczonym fragmentom trzech dzieł pod tym samym tytułem – Sąd ostateczny . Zaznacz ten, który był inspiracją do stworzenia współczesnego wideo‑artu.
R1YIl3d0QKgKF1
Fragmenty trzech dzieł pod tym samym tytułem – „Sąd ostateczny”.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
C
md561b6f25b6f8033_0000000000013
md561b6f25b6f8033_0000000000013
Film
md561b6f25b6f8033_0000000000014
md561b6f25b6f8033_0000000000014
1 > 2Przyjrzyj się reprodukcjom portretów. Do każdego z nich dopasuj jedno z dwóch określeń: portret monochromatyczny/ portret wielobarwny.
md561b6f25b6f8033_0000000000123
Found footage
Łączenie fragmentów cudzych dzieł z utworami własnymi artysty oraz ich cyfrowa transformacja, określane są w sztuce terminem found footage. Wytworami innych autorów mogą być obrazy, fotografie, nagrania video (np. fragmenty filmów, programów telewizyjnych czy nagrań archiwalnych), przetwarzane w nowe dzieło, będące nośnikiem świeżych treści i jakości wizualnych.
Obejrzyj dwa fragmenty wideo‑artów Piotra Zaporowicza – Praca i Wolność, a następnie rozwiąż ćwiczenie interaktywne .
R1ShevgWwr6Ah
Film Piotra Zaporowicza "Praca" ukazuje ludzi podczas pracy. Rozpoczyna się kolorowymi kwadratami z literami przemieszczającymi się w różnych kierunkach, na przemian na białym i czarnym tle. Białe tło także zmienia się w szarość. Po chwili litery układają się w napis "praca". Co kilka sekund obraz zmienia się w negatyw. Litery rozsypują się i ponownie układają w tytuł. Kadr zmniejsza się i powiększa. Pojawia się przyspieszone nagranie ze sklepu, w którym ludzie wkładają do koszyków różne artykuły. Konwencja zmienia się na czarno-białą i odwrotnie. Podczas zakupów na ekranie pojawiają się ilustracje produktów, zmieniające się w szybkim tempie. Kilka par ubranych w różne kolory bluz reklamuje towary. Ponownie scena między regałami z kupującymi. Pojawia się napis: "Hemd, Hose, Schuhe, Socken". Ponowna rozsypanka z liter kończy film. Przez cały film słychać dźwięki bulgotania, szurania i stukotów.
Film Piotra Zaporowicza "Praca" ukazuje ludzi podczas pracy. Rozpoczyna się kolorowymi kwadratami z literami przemieszczającymi się w różnych kierunkach, na przemian na białym i czarnym tle. Białe tło także zmienia się w szarość. Po chwili litery układają się w napis "praca". Co kilka sekund obraz zmienia się w negatyw. Litery rozsypują się i ponownie układają w tytuł. Kadr zmniejsza się i powiększa. Pojawia się przyspieszone nagranie ze sklepu, w którym ludzie wkładają do koszyków różne artykuły. Konwencja zmienia się na czarno-białą i odwrotnie. Podczas zakupów na ekranie pojawiają się ilustracje produktów, zmieniające się w szybkim tempie. Kilka par ubranych w różne kolory bluz reklamuje towary. Ponownie scena między regałami z kupującymi. Pojawia się napis: "Hemd, Hose, Schuhe, Socken". Ponowna rozsypanka z liter kończy film. Przez cały film słychać dźwięki bulgotania, szurania i stukotów.
Film Piotra Zaporowicza "Praca" ukazuje ludzi podczas pracy. Rozpoczyna się kolorowymi kwadratami z literami przemieszczającymi się w różnych kierunkach, na przemian na białym i czarnym tle. Białe tło także zmienia się w szarość. Po chwili litery układają się w napis "praca". Co kilka sekund obraz zmienia się w negatyw. Litery rozsypują się i ponownie układają w tytuł. Kadr zmniejsza się i powiększa. Pojawia się przyspieszone nagranie ze sklepu, w którym ludzie wkładają do koszyków różne artykuły. Konwencja zmienia się na czarno-białą i odwrotnie. Podczas zakupów na ekranie pojawiają się ilustracje produktów, zmieniające się w szybkim tempie. Kilka par ubranych w różne kolory bluz reklamuje towary. Ponownie scena między regałami z kupującymi. Pojawia się napis: "Hemd, Hose, Schuhe, Socken". Ponowna rozsypanka z liter kończy film. Przez cały film słychać dźwięki bulgotania, szurania i stukotów.
Ry5uxwvANtpbt
Film pt. „Wolność”. W celu obejrzenia filmu należy kliknąć na biały trójkąt, znajdujący się w szarym kółku.
Film pt. „Wolność”. W celu obejrzenia filmu należy kliknąć na biały trójkąt, znajdujący się w szarym kółku.
Film pt. „Wolność”. W celu obejrzenia filmu należy kliknąć na biały trójkąt, znajdujący się w szarym kółku.
classicmobile
Ćwiczenie 3
RSbHBQnJkfSMk1
Odpowiedz na pytanie. Które z filmów są autorstwa Piotra Zaporowicza? Możliwe odpowiedzi: 1. "Praca", 2. "Zakupy", 3. "Miłość".
Odpowiedz na pytanie. Które z filmów są autorstwa Piotra Zaporowicza? Możliwe odpowiedzi: 1. "Praca", 2. "Zakupy", 3. "Miłość".
Wskaż realizację, która jest wideo-artem found footage.
Piotr Zaporowicz, Praca, 2014, wideo-art
Piotr Zaporowicz, Wolność, 2014, wideo-art
Źródło: online skills.
static
Ćwiczenie 3
Wskaż realizację, która jest wideo‑artem found footage.
A - Piotr Zaporowicz, Praca , 2014, wideo‑art B - Piotr Zaporowicz, Wolność , 2014, wideo‑art
A
md561b6f25b6f8033_0000000000015
md561b6f25b6f8033_0000000000015
Film
md561b6f25b6f8033_0000000000016
md561b6f25b6f8033_0000000000016
Film
md561b6f25b6f8033_0000000000141
Animacja komputerowa
Kolejną dziedziną sztuki w zakresie nowych mediów jest animacja komputerowa. Jest to sztuka animowania (poruszania) nieruchomych obiektów. Animowanie odbywa się przy pomocy programu komputerowego. Początkowo animacje były mało precyzyjne, obejmowały tylko proste ruchy i nie posiadały dźwięku. Obecnie animacja obiektów odbywa się na wielu płaszczyznach – 2D (animacja dwuwymiarowa – płaska) i 3D (animacja trójwymiarowa).
Przyjrzyj się kadrowi animacji Just Got Paid Tomasza Wlaźlaka, a następnie obejrzyj fragment filmu animowanego.
R42QPFsokrCqB1
Ilustracja przedstawia pracę Tomasza Wleźlaka do filmu animowanego "Just Got Paid". Ukazuje konia na motocyklu. Ujęty z dołu wizerunek zwraca uwagę na duże koło maszyny i wysuniętą go góry kierownicę. Tło wypełnione jest ciepłymi smugami czerwieni, brązów i żółcieni oraz dodano kolor do pojazdu i konia.
Tomasz Wlaźlak, „Just Got Paid”, 2016, film animowany, online-skills, CC BY 3.0
RaQcMlK6NciQG
Film Tomasza Wlaźlaka "Just Got Paid" przedstawia scenę w barze. Rozpoczyna się fruwającymi banknotami na czarnym tle. Tło nie zmienia się, podczas gdy pojawia się postać gitarzysty z długimi blond włosami i brodą. Kolejno pojawiają się inni muzycy tworzący zespół: basista, perkusista. Kolejne ujęcie przedstawia barmana wycierającego blat i mężczyznę. Kolejne ujęcie ukazuje dalszy widok na bar, przy którym siedzą trzej mężczyźni. Starszy mężczyzna w czapce wyciąga nienaturalnie długą rękę z piwem. Następny fragment to gitarzysta stojący przed mikrofonem, oświetlony snopem zmieniającego kolory światła. Kolejna scena to ujęcie z góry na stół bilardowy, przy którym mężczyzna uderza w bile. Potem widać większą część baru. Ostatnia scena przedstawia mężczyzn siedzących przy stolikach, grających w karty i pijących piwo. Ekran ściemnia się. Całemu filmowi towarzyszy instrumentalny podkład muzyczny o bluesowym charakterze.
Film Tomasza Wlaźlaka "Just Got Paid" przedstawia scenę w barze. Rozpoczyna się fruwającymi banknotami na czarnym tle. Tło nie zmienia się, podczas gdy pojawia się postać gitarzysty z długimi blond włosami i brodą. Kolejno pojawiają się inni muzycy tworzący zespół: basista, perkusista. Kolejne ujęcie przedstawia barmana wycierającego blat i mężczyznę. Kolejne ujęcie ukazuje dalszy widok na bar, przy którym siedzą trzej mężczyźni. Starszy mężczyzna w czapce wyciąga nienaturalnie długą rękę z piwem. Następny fragment to gitarzysta stojący przed mikrofonem, oświetlony snopem zmieniającego kolory światła. Kolejna scena to ujęcie z góry na stół bilardowy, przy którym mężczyzna uderza w bile. Potem widać większą część baru. Ostatnia scena przedstawia mężczyzn siedzących przy stolikach, grających w karty i pijących piwo. Ekran ściemnia się. Całemu filmowi towarzyszy instrumentalny podkład muzyczny o bluesowym charakterze.
Film Tomasza Wlaźlaka "Just Got Paid" przedstawia scenę w barze. Rozpoczyna się fruwającymi banknotami na czarnym tle. Tło nie zmienia się, podczas gdy pojawia się postać gitarzysty z długimi blond włosami i brodą. Kolejno pojawiają się inni muzycy tworzący zespół: basista, perkusista. Kolejne ujęcie przedstawia barmana wycierającego blat i mężczyznę. Kolejne ujęcie ukazuje dalszy widok na bar, przy którym siedzą trzej mężczyźni. Starszy mężczyzna w czapce wyciąga nienaturalnie długą rękę z piwem. Następny fragment to gitarzysta stojący przed mikrofonem, oświetlony snopem zmieniającego kolory światła. Kolejna scena to ujęcie z góry na stół bilardowy, przy którym mężczyzna uderza w bile. Potem widać większą część baru. Ostatnia scena przedstawia mężczyzn siedzących przy stolikach, grających w karty i pijących piwo. Ekran ściemnia się. Całemu filmowi towarzyszy instrumentalny podkład muzyczny o bluesowym charakterze.
Z wideo‑artem oraz animacją komputerową bezpośrednio związany jest wideo‑mapping, określany także jako 3D mapping. Jest to technika polegająca na nałożeniu na obiekt (zazwyczaj budynek) innego obrazu za pomocą nowych technologii – głównie projektora. Obraz (animacja, wideo, wideo‑art) jest ściśle dopasowany do elementu, na którym zostaje wyświetlony. Projekcja zsynchronizowana jest z dźwiękiem, który podkreśla elementy wizualne. W ten sposób powstają nowe jakości wizualne, mające na celu stworzenie iluzji ożywienia i przedstawienia oryginalnego, żywego obrazu.
Najbardziej popularną formą wideo‑mappingu są projekcje na budynkach w przestrzeni miejskiej. Przykładem mogą być prace Tomasza Wlaźlaka. Zapoznaj się z poniższym zdjęciem oraz fragmentem filmu, dokumentującymi wykorzystanie techniki 3D mappingu podczas festiwalu w Koninie.
Rvw1UBA3ycpYJ1
Ilustracja przedstawia animację Tomasza Wlaziaka "Pirania". Ukazuje dwupiętrowy budynek, na którym wyświetlone są różnej wielkości sześciany, które tworzą efekt 3D występując lub chowając się wgłąb. Centrum jest żółte, a boki czerwone. Nocny pejzaż sprzyja wyświetlanym efektom.
Tomasz Wlaźlak, „Pirania”, 2017, animacja, wideo-mapping, online-skills, CC BY 3.0
Zobacz także
Obejrzyj dzieło autorstwa Tomasza Wlaźlaka Pirania, które wyszukasz w internecie.
md561b6f25b6f8033_0000000000017
md561b6f25b6f8033_0000000000017
Film
md561b6f25b6f8033_0000000000239
Instalacja artystyczna
Przykładem sztuki multimedialnej jest instalacja artystyczna, kompozycja artystyczna umiejscowiona w konkretnej przestrzeni (w naturze, galerii, w miejscu publicznym itp.). Zazwyczaj składa się z wielu elementów, które są ze sobą ściśle powiązane.
Instalacje często bywają interaktywne, czyli podatne na działanie widza. Mogą reagować w określony sposób na bodźce – ruch, dźwięk, dotyk, światło, temperaturę (dotykając dzieła widz może uruchomić konkretny dźwięk). Inną formą interaktywności jest sytuacja, gdy odbiorca bezpośrednio kształtuje formę dzieła. Praca powstaje lub przeobraża się pod wpływem działania odbiorcy. W ten sposób obserwator staje się współautorem.
Zapoznaj się z ilustracjami interaktywnymi 3 i 4. Po kliknięciu zdjęć poznasz myśl przewodnią prezentowanej instalacji.
R1XSKq7R4s1jX1
Ilustracja interaktywna przedstawia instalację Katarzyny Łyszkowskiej "Domek z kart". Składa się z trzech obiektów - białych domów, zamieszczonych w przeźroczystej obudowie, wiszących pod sufitem. W spodniej części znajduje się otwór do którego można włożyć głowę. Ilustracja obok ukazuje mężczyznę, który włożył głowę do środka domu. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Domek z kart to instalacja składająca się z trzech interaktywnych obiektów. Obiekty to papierowe domy, odwołujące się do trzech dekad życia.
Punkt 2: Obiekty od spodu posiadają otwór na głowę, dający możliwość zajrzenia do środka. Czujnik odległościowy rejestruje pojawienie się głowy wewnątrz obiektu, a następnie uruchamia odtwarzanie zapętlonego dźwięku i włącza oświetlenie LED.
Ilustracja interaktywna przedstawia instalację Katarzyny Łyszkowskiej "Domek z kart". Składa się z trzech obiektów - białych domów, zamieszczonych w przeźroczystej obudowie, wiszących pod sufitem. W spodniej części znajduje się otwór do którego można włożyć głowę. Ilustracja obok ukazuje mężczyznę, który włożył głowę do środka domu. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Domek z kart to instalacja składająca się z trzech interaktywnych obiektów. Obiekty to papierowe domy, odwołujące się do trzech dekad życia.
Punkt 2: Obiekty od spodu posiadają otwór na głowę, dający możliwość zajrzenia do środka. Czujnik odległościowy rejestruje pojawienie się głowy wewnątrz obiektu, a następnie uruchamia odtwarzanie zapętlonego dźwięku i włącza oświetlenie LED.
Katarzyna Łyszkowska, „Domek z kart”, 2012, instalacja, online-skills, CC BY 3.0
Kolejnym przykładem instalacji artystycznej jest praca Katarzyny Łyszkowskiej Południca. Dzieło odwołuje się do dawnej legendy o zjawie pojawiającej się w południe na polach zbóż. Według wierzeń, była to postać młodej kobiety trzymającej w ręku sierp, a na plecach niosącej worek, do którego porywała niemowlęta. Jest to wideo‑instalacja składająca się z filmu wideo, animacji poklatkowejAnimacja poklatkowaanimacji poklatkowej, świetlnego obiektu LEDLEDLED oraz kołyski ze szklanym dnem.
RsoC8AG410g1c1
Ilustracja przedstawia instalację Katarzyny Łyszkowskiej "Południca". W rogu na sznurze zawieszony jest fragment drzewa z korzeniami. Pozostawia ono duży cień na ścianie, który tworzy komplikacje różnej grubości linii. Na podłodze stoi biała kołyska, w której znajduje się czerwony, ledowy trójząb. Instalacja jest doświetlona.
Katarzyna Łyszkowska, „Południca”, 2013, wideo-instalacja, online-skills, CC BY 3.0
RzS5vfIETsBl41
Ilustracja przedstawia instalację Katarzyny Łyszkowskiej "Południca". Ukazuje fragment kołyski oraz wyświetlany na ścianie obraz, na którym znajduje się kobieta w białej sukni trzymająca w prawej dłoni sierp. Za nią widoczne jest zachmurzone niebo.
Katarzyna Łyszkowska, „Południca”, 2013, wideo-instalacja, online-skills, CC BY 3.0
classicmobile
Ćwiczenie 4
R13Tks5EsioMr1
Wyjaśnij na czym polega interaktywny charakter instalacji Katarzyny Łyszkowskiej "Domek z kart".
Wyjaśnij na czym polega interaktywny charakter instalacji Katarzyny Łyszkowskiej "Domek z kart".
Źródło: online skills.
static
Ćwiczenie 4
Zaznacz, która z prezentowanych prac Katarzyny Łyszkowskiej ma interaktywny charakter.
R1aoWawhAep891
W zadaniu wykorzystano dzieła. Pierwsze dzieło Katarzyny Łyszkowskiej pt. „Domek z kart”. Na fotografii znajduje się „DOMEK Z KART”. Jest to instalacja składająca się z trzech interaktywnych obiektów. Obiekty to papierowe domy odwołujące się do trzech dekad życia. Obiekty od spodu posiadają otwór na głowę, dający możliwość zajrzenia do środka. Czujnik odległościowy rejestruje pojawienie się głowy wewnątrz obiektu, a następnie uruchamia odtwarzanie zapętlonego dźwięku i włącza oświetlenie LED. Drugie dzieło Katarzyny Łyszkowskiej pt. „Południca”. Dzieło odwołuje się do dawnej legendy o zjawie pojawiającej się w południe na polach zbóż. Według wierzeń, była to postać młodej kobiety trzymającej w ręku sierp, a na plecach niosącej worek, w który porywała niemowlęta. Jest to wideo-instalacja składająca się z filmu wideo, animacji poklatkowej.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
A
Instalacje artystyczne tworzy także Dorota Chilińska.
Serce to instalacja, której głównym elementem jest silikonowy obiekt w kształcie wielkiego serca z silnikiem, zanurzony w cieczy niedużego akwarium. Silnik wewnątrz obiektu symuluje ruch bijącego serca. Artystka pokazała, jak delikatna materia ulega naturalnej destrukcji. Serce zestawione zostało z plątaniną rurek i kabli, co nawiązuje do wizji przyszłości i końca świata.
R1THTqfHtczNn1
Ilustracja przedstawia instalację Doroty Chilińskiej "Serce". Jej głównym elementem jest silikonowy obiekt w kształcie wielkiego serca z silnikiem, zanurzony w cieczy niedużego akwarium. Serce zestawione zostało z plątaniną rurek i kabli. Całość oświetlona jest z góry dwiema ledowymi żarówkami zamocowanymi na stelażach. Światło pada bezpośrednio na serce.
Dorota Chilińska, „Serce”, 2010, instalacja, online-skills, CC BY 3.0
R1SjA0uQnUoDn1
Ilustracja przedstawia fragment instalacji Doroty Chilińskiej „Serce”. Znajduje się na niej zbliżenie na serce, do którego prowadzi karbowana rurka. Na powierzchni serca odbija się światło.
Dorota Chilińska, „Serce”, 2010, instalacja, online-skills, CC BY 3.0
Kolejną instalacją artystki jest Tower of Babel. Zapoznaj się z ilustracją interaktywną – klikając interaktywne punkty, poznasz opis dzieła.
R15uqSKsIIh801
Ilustracja interaktywna przedstawia instalację Doroty Chilińskiej "Tower of Babel". Ukazuje małe monitory zamontowanie w pionie na tle ceglanej ściany. Druga ilustracja przedstawia jeden z monitorów z okablowaniem, na którym wyświetla się tekst. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Instalacja oparta jest na biblijnej opowieści o wieży Babel. Została zbudowana z dziesięciu miniaturowych telewizorów, które tworzą wieżę.
Punkt 2: Na ekranach pojawia się biblijny tekst o wieży Babel w języku angielskim.
Punkt 3: Treść opowieści zostaje odczytana w dziesięciu językach przez komputerowe generatory mowy ludzkiej. Ponieważ brakuje generatora tekstu języka angielskiego, treść nigdy nie zostaje odczytana poprawnie. Generatory odczytują go fonetycznie, tworząc jedynie językowy bełkot.
Ilustracja interaktywna przedstawia instalację Doroty Chilińskiej "Tower of Babel". Ukazuje małe monitory zamontowanie w pionie na tle ceglanej ściany. Druga ilustracja przedstawia jeden z monitorów z okablowaniem, na którym wyświetla się tekst. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Instalacja oparta jest na biblijnej opowieści o wieży Babel. Została zbudowana z dziesięciu miniaturowych telewizorów, które tworzą wieżę.
Punkt 2: Na ekranach pojawia się biblijny tekst o wieży Babel w języku angielskim.
Punkt 3: Treść opowieści zostaje odczytana w dziesięciu językach przez komputerowe generatory mowy ludzkiej. Ponieważ brakuje generatora tekstu języka angielskiego, treść nigdy nie zostaje odczytana poprawnie. Generatory odczytują go fonetycznie, tworząc jedynie językowy bełkot.
Dorota Chilińska, „Tower of Babel”, 2003, instalacja, online-skills, CC BY 3.0
Dziełem Doroty Chilińskiej o interaktywnym charakterze jest „Obecność”. To instalacja wideo, w której widz może kreować wyświetlany na projektorze obraz towarzyszący komunikatom dźwiękowym. Gdy w zasięgu kamery znajdzie się postać, staje się ona elementem instalacji. Widz obserwuje pochwycony przez kamerę obraz, który zostaje wyświetlony na bardzo dużym ekranie z efektami głębi i echa, rozbijającymi jego sylwetkę, spowalniającymi ruchy i tworzącymi dziwną perspektywę. Każda z osób pojawiających się w obszarze pracy wprowadza swoją obecnością zaburzenie obrazu. Kiedy w polu instalacji nikt się nie znajduje, obraz wideo zamienia się w monotonne migotanie.
RxOM6es2scV8t
Film/animacja pt. „Obecność”. W celu obejrzenia filmu należy kliknąć na biały trójkąt, znajdujący się w szarym kółku.
Film/animacja pt. „Obecność”. W celu obejrzenia filmu należy kliknąć na biały trójkąt, znajdujący się w szarym kółku.
Film/animacja pt. „Obecność”. W celu obejrzenia filmu należy kliknąć na biały trójkąt, znajdujący się w szarym kółku.
Przykładami instalacji są także prace Tomasza Wlaźlaka: Pies i Tkanka.
Pies to mobilny obiekt multimedialny w formie geometrycznego psa, prezentowany w przestrzeni publicznej dworca PKP. Został „wyprowadzony” poza mury galerii i ulokowany na łańcuszku przy jednej z ławek w dworcowej poczekalni. Zapoznaj się z opisem dzieła, klikając poszczególne ilustracje interaktywne.
R1FowZEWepxeP1
Ilustracja interaktywna przedstawia instalację Tomasza Wlaźlaka "Pies". Ukazuje wnętrze, w którym na metalowych krzesłach siedzą ludzie. Na podłodze przy krzesłach stoi zbudowany z drewnianych, pokolorowanych na czerwono, biało i niebiesko elementów pies. Przez drzwi wchodzi mężczyzna. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Obiekt, umieszczony w przestrzeni publicznej, zwracał uwagę przypadkowych przechodniów, ruszając się i warcząc.
Ilustracja interaktywna przedstawia instalację Tomasza Wlaźlaka "Pies". Ukazuje wnętrze, w którym na metalowych krzesłach siedzą ludzie. Na podłodze przy krzesłach stoi zbudowany z drewnianych, pokolorowanych na czerwono, biało i niebiesko elementów pies. Przez drzwi wchodzi mężczyzna. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Obiekt, umieszczony w przestrzeni publicznej, zwracał uwagę przypadkowych przechodniów, ruszając się i warcząc.
Tomasz Wlaźlak, „Pies”, 2011, mobilny obiekt multimedialny, online-skills, CC BY 3.0
R1IOaGfjMy5Hb1
Ilustracja interaktywna przedstawia instalację Tomasza Wlaźlaka "Pies". Ukazuje drewnianego psa na łańcuchu. Zamiast głowy ma ekran. Pies pomalowany jest na czerwono, biało i niebiesko. Druga ilustracja przedstawia siedzącego psa z drewna, naprzeciw którego kuca mężczyzna z aparatem fotograficznym w dłoni. Obok nich znajdują się metalowe krzesła. Na ilustracji umieszczony interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: W głowie psa umieszczony został ekran, na którym wyświetlana była prosta animacja. Aby ujrzeć animację, widz musiał podejść bliżej, ponieważ ekran ukryty był za zniekształcającą obraz soczewką.
Ilustracja interaktywna przedstawia instalację Tomasza Wlaźlaka "Pies". Ukazuje drewnianego psa na łańcuchu. Zamiast głowy ma ekran. Pies pomalowany jest na czerwono, biało i niebiesko. Druga ilustracja przedstawia siedzącego psa z drewna, naprzeciw którego kuca mężczyzna z aparatem fotograficznym w dłoni. Obok nich znajdują się metalowe krzesła. Na ilustracji umieszczony interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: W głowie psa umieszczony został ekran, na którym wyświetlana była prosta animacja. Aby ujrzeć animację, widz musiał podejść bliżej, ponieważ ekran ukryty był za zniekształcającą obraz soczewką.
Tomasz Wlaźlak, „Pies”, 2011, mobilny obiekt multimedialny, online-skills, CC BY 3.0
R10wVs6ZyKc4K1
Ilustracja interaktywna przedstawia instalacje Tomasza Wlaźlaka „Pies”. Ukazuje frontalnie przedstawiony monitor wyświetlający komputerowy wizerunek pyszczka psa. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Dopiero z bliska wyświetlany obraz był dobrze widoczny. Odczytanie dzieła wymagało zaangażowania widza, dzięki czemu został skrócony dystans między dziełem sztuki a odbiorcą.
Ilustracja interaktywna przedstawia instalacje Tomasza Wlaźlaka „Pies”. Ukazuje frontalnie przedstawiony monitor wyświetlający komputerowy wizerunek pyszczka psa. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Dopiero z bliska wyświetlany obraz był dobrze widoczny. Odczytanie dzieła wymagało zaangażowania widza, dzięki czemu został skrócony dystans między dziełem sztuki a odbiorcą.
Tomasz Wlaźlak, „Pies”, 2011, mobilny obiekt multimedialny, online-skills, CC BY 3.0
Tkanka to instalacja składająca się z dwóch części: animacji komputerowej, wykonanej w 8‑bitowej stylistyce, wyświetlanej na niewielkim monitorze, oraz ręcznie wykonanego dywanu, na którym monitor został umieszczony. Tytułowa tkanka odnosi się do specyfiki wykonywanych elementów: dywan utkany został z fragmentów materiałów, natomiast animacja składa się z kolorowych kwadratów‑pikseli. Animacja przedstawia życie mieszkańców jednego budynku mieszkalnego, tzw. tkanki miejskiej. Wzór umieszczony na dywanie przestawia zmultiplikowany obraz z animacji – można na nim odnaleźć konkretne sceny animacji. Dywan jest przestrzenią, na której widz może się rozgościć, by oglądać animację, oraz dotykać go i odszukiwać fragmenty animacji.
Obejrzyj fragment animacji Tkanka i rozwiąż ćwiczenia interaktywne.
RmDV2RyL5lmES
Film Tomasza Wlaźlaka "Tkanka" ukazuje życie mieszkańców bloku wykonany techniką ośmiobitową. Pierwsza scena przedstawia powrót mężczyzny z zakupami i kobietę przygotowującą obiad w kuchni. Drugie ujęcie to podanie obiadu do stołu, przy którym siedzi czworo dzieci. Kolejna scena to widok na windę, z której wysiada mężczyzna z kwiatem w dłoni. Mężczyzna dzwoni do drzwi, do których podchodzi dziewczyna. Jednak nie otwiera mu ich, wracając wgłąb mieszkania, w którym na kanapie siedzi starsza kobieta i kot. Mężczyzna wsiada do windy, w której znajdują się inni dwaj starsi mężczyźni. Filmowi towarzyszy muzyka komputerowa wzorowana na dawnych grach.
Film Tomasza Wlaźlaka "Tkanka" ukazuje życie mieszkańców bloku wykonany techniką ośmiobitową. Pierwsza scena przedstawia powrót mężczyzny z zakupami i kobietę przygotowującą obiad w kuchni. Drugie ujęcie to podanie obiadu do stołu, przy którym siedzi czworo dzieci. Kolejna scena to widok na windę, z której wysiada mężczyzna z kwiatem w dłoni. Mężczyzna dzwoni do drzwi, do których podchodzi dziewczyna. Jednak nie otwiera mu ich, wracając wgłąb mieszkania, w którym na kanapie siedzi starsza kobieta i kot. Mężczyzna wsiada do windy, w której znajdują się inni dwaj starsi mężczyźni. Filmowi towarzyszy muzyka komputerowa wzorowana na dawnych grach.
Film Tomasza Wlaźlaka "Tkanka" ukazuje życie mieszkańców bloku wykonany techniką ośmiobitową. Pierwsza scena przedstawia powrót mężczyzny z zakupami i kobietę przygotowującą obiad w kuchni. Drugie ujęcie to podanie obiadu do stołu, przy którym siedzi czworo dzieci. Kolejna scena to widok na windę, z której wysiada mężczyzna z kwiatem w dłoni. Mężczyzna dzwoni do drzwi, do których podchodzi dziewczyna. Jednak nie otwiera mu ich, wracając wgłąb mieszkania, w którym na kanapie siedzi starsza kobieta i kot. Mężczyzna wsiada do windy, w której znajdują się inni dwaj starsi mężczyźni. Filmowi towarzyszy muzyka komputerowa wzorowana na dawnych grach.
classicmobile
Ćwiczenie 5
RrwOW4xJxJhZ31
Odpowiedz na pytanie. Czym inspirował się Tomasz Wlażlak tworząc film "Tkanka"? Możliwe odwiedzi: 1. filmem dokumentalnym, 2. audycją radiową, 3. grami komputerowymi.
Odpowiedz na pytanie. Czym inspirował się Tomasz Wlażlak tworząc film "Tkanka"? Możliwe odwiedzi: 1. filmem dokumentalnym, 2. audycją radiową, 3. grami komputerowymi.
Źródło: online skills.
static
Ćwiczenie 5
Zaznacz, jakie zmysły widza są angażowane podczas obcowania z pracą Tkanka Tomasza Wlaźlaka.
RiQ4pzIguoTlX1
W zadaniu zostało wykorzystana instalacja Tomasza Wlaźlaka pt. „Tkanka”. Składa się ona z dwóch części: animacji komputerowej, wykonanej w 8-bitowej stylistyce wyświetlanej na niewielkim monitorze oraz ręcznie wykonanego dywanu, na którym monitor został umieszczony.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
A - słuch, wzrok B - wzrok, dotyk, słuch C - wzrok, węch, dotyk D - wzrok, dotyk
B
classicmobile
Ćwiczenie 6
RhP9cGiflAG4P1
Ile dzieci siedziało przy stole w filmie "Tkanka" Tomasza Wlaźlaka? Możliwe odpowiedzi: 1. troje, 2, czworo, 3. pięcioro, 4. sześcioro.
Ile dzieci siedziało przy stole w filmie "Tkanka" Tomasza Wlaźlaka? Możliwe odpowiedzi: 1. troje, 2, czworo, 3. pięcioro, 4. sześcioro.
Źródło: online skills.
static
Ćwiczenie 6
Obejrzyj jeszcze raz animację Tkanka , odszukając dwa wskazane niżej kadry. Następnie wybierz prawda/fałsz. Ile dzieci w domu czeka na pana z siatką?
R17Rrfe53iTE01
W zadaniu wykorzystano jeden kadr z animacji „Tkanka”, która przedstawia przygarbionego mężczyznę w kapeluszu, z żółtą siatką na zakupy.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
A - 2 B - 3 C - 4 D - pan nie ma dzieci
A - fałsz
B - fałsz
C - prawda
D - fałsz
classicmobile
Ćwiczenie 7
RyC9DkXOEm6yn1
Odpowiedz na pytanie. Dokąd udał się mężczyzna z kwiatem na końcu filmu "Tkanka" Tomasza Wlaźlaka? Możliwe odpowiedzi: 1. Poszedł do sąsiadów, 2. Zszedł po schodach, 3. Wsiadł do windy.
Odpowiedz na pytanie. Dokąd udał się mężczyzna z kwiatem na końcu filmu "Tkanka" Tomasza Wlaźlaka? Możliwe odpowiedzi: 1. Poszedł do sąsiadów, 2. Zszedł po schodach, 3. Wsiadł do windy.
Źródło: online skills.
static
Ćwiczenie 7
Obejrzyj ponownie animację Tkanka , odszukając dwa wskazane niżej kadry. W jakim celu mężczyzna wjechał windą do budynku?
RoUdzF191BXn11
W zadaniu wykorzystano fragment kadru, który przedstawia mężczyznę, jadącego w windzie.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
A - wraca do domu po pracy B - wybiera się na randkę z dziewczyną C - wraca ze spaceru z psem
B
md561b6f25b6f8033_0000000000018
md561b6f25b6f8033_0000000000018
Film
md561b6f25b6f8033_0000000000019
md561b6f25b6f8033_0000000000019
Film
md561b6f25b6f8033_0000000000264
Performans
Do nowych środków wyrazu artystycznego zaliczany jest również performans (performance). To bezpośrednie wystąpienie artysty, który podejmuje wykreowane przez siebie działanie o charakterze teatralnym. Nie jest ważny materialny produkt sztuki – namacalne dzieło (np. obraz), a samo działanie artysty i jego konfrontacja z widzem. Performans może być prezentowany na żywo lub rejestrowany za pomocą wideo. Często artyści (performerzy) do swoich akcji angażują widzów.
Głód uwagi to rodzaj performansu do kamery. Główna postać, trochę jak małe dziecko, próbuje skupić na sobie uwagę widza. Robi głupie miny, przykleja się do szyby, a kiedy nie znajduje uwagi – macha, zniechęca się i złości. Tablet wyświetlający wideo został celowo zabezpieczony grubą szybą ochronną, nawiązując w ten sposób do cennych prac muzealnych, zabezpieczanych właśnie w taki sposób.
RGTsRKCf74JQL1
Ilustracja przedstawia performans dokamerowy Doroty Chilińskiej „Głód uwagi”. Na fotografii znajduje się głowa kobiety, która przykłada policzek do szyby. W miejscu zetknięcia z szybą twarz jest zdeformowana. Obraz widoczny jest na tablecie.
Dorota Chilińska, „Głód uwagi”, 2015, wideo, online-skills, CC BY 3.0
Radqvycl39jW31
Ilustracja przedstawia performans do kamery Doroty Chilińskiej pt. „Głód uwagi”. Na fotografii znajduje się głowa kobiety, która przykleja twarz do szyby. Obraz widoczny jest na tablecie wyświetlającym wideo.
Dorota Chilińska, „Głód uwagi”, 2015, wideo, online-skills, CC BY 3.0
Zapoznaj się z opisem i zdjęciem dzieła Doroty Chilińskiej Otchłań, a następnie rozwiąż ćwiczenie interaktywne
Na lustrze wypełnionym wodą artystka wyświetla obraz wideo przedstawiający człowieka w pozycji embrionalnej, nawiązującej do chwili narodzin. Obraz obserwowany przez taflę wody jest zmiękczony i tajemniczy. Widz może zanurzyć rękę w wodzie i zmącić widok na powierzchni, zniekształcając obraz.
RIwdCqstLVoT21
Ilustracja przedstawia dzieło Doroty Chilińskiej „Otchłań”. Fotografia ukazuje nagą, skuloną postać na tle czarnego owalu. Obraz ma zatarte kontury, a wizerunek stapia się z tłem. Postać wygląda jak w owalnej ramie.
Dorota Chilińska, „Otchłań”, 2014, online-skills, CC BY 3.0
classicmobile
Ćwiczenie 8
RUZHtVUNxhlpL1
Odpowiedz na pytanie. Do której dziedziny nowych mediów można zaliczyć "Otchłań" Doroty Chilińskiej? Możliwe odpowiedzi: 1. animacja komputerowa, 2. 3D mapping, 3. instalacja artystyczna.
Odpowiedz na pytanie. Do której dziedziny nowych mediów można zaliczyć "Otchłań" Doroty Chilińskiej? Możliwe odpowiedzi: 1. animacja komputerowa, 2. 3D mapping, 3. instalacja artystyczna.
Źródło: online skills.
static
Ćwiczenie 8
Zaznacz, do której dziedziny nowych mediów można zaliczyć Otchłań .
RrEwbRSyGMNVr1
Ilustracja w zadaniu przedstawia dzieło Doroty Chilińskiej pt. „Otchłań”. Na lustrze wypełnionym wodą artystka wyświetla obraz wideo przedstawiający człowieka w pozycji embrionalnej, nawiązującej do chwili narodzin.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
A - animacja komputerowa B - 3D mapping C - instalacja artystyczna
C
md561b6f25b6f8033_0000000000300
Słownik pojęć
8‑bitowy
8‑bitowy
nazwa określająca wielkość porcji informacji przetwarzanych przez komputer. Najnowsze komputery operują na 64‑bitowych danych operacyjnych, procesory 8‑bitowe były stosowane na przełomie lat 70. i 80. XX w.
Animacja poklatkowa
Animacja poklatkowa
animacja stworzona na podstawie zdjęć lub rysunków zwanych klatkami. Na każdej z klatek przedstawiony obraz jest nieznacznie przekształcony. Pokaz klatek w odpowiedniej kolejności i z określoną szybkością sprawia, że spostrzegamy obraz ruchomy, animację.
Ceramika
Ceramika
dziedzina sztuki użytkowej, w ramach której powstają wyroby z naturalnych glin oraz ich mieszanin z dodatkami substancji mineralnych i organicznych. Przedmioty ceramiczne uzyskiwane są w procesie, na który składają się: formowanie, suszenie, wypalanie, opcjonalnie szkliwienie i zdobienie.
Grafika
Grafika
dziedzina sztuk plastycznych, której istotą jest powielanie na dowolnym podłożu odbitek z uprzednio przygotowanej matrycy, np. drewnianego klocka, płyty metalowej, linoleum.
Konsumpcjonizm
Konsumpcjonizm
postawa życiowa, która zakłada osiągnięcie szczęścia przez nabywanie wielu rzeczy czy korzystania z wielu usług; konsumpcja, a więc możliwość nabycia towarów, staje się wyznacznikiem jakości życia.
LED
LED
dioda emitująca światło.
Lejtmotyw
Lejtmotyw
przewijający się w utworze i istotny dla jego treści motyw – element treści, stylu lub kompozycji dzieła; termin zastosowany po raz pierwszy przez Ryszarda Wagnera.
Malarstwo
Malarstwo
dziedzina sztuk plastycznych, której wytworem jest obraz – najczęściej dwuwymiarowe dzieło o różnym podłożu, powstałe dzięki posługiwaniu się przez artystę liniami i barwą, a niekiedy tylko plamą barwną.
Pop‑art
Pop‑art
kierunek w sztuce współczesnej zapoczątkowany w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych w latach 50. XX w. Twórcy pop‑artu zafascynowani byli rzeczywistością wielkomiejską, stąd, czerpiąc inspiracje z reklamy i kultury masowej, odnosili swoje dzieła do przedmiotów codziennego użytku. Niejednokrotnie ich prace były pełnymi dystansu i ironii komentarzami do kultury masowej, konsumpcjonizmu i ówczesnego społeczeństwa.
Rysunek
Rysunek
dziedzina sztuk plastycznych, której istotą jest tworzenie na płaszczyźnie kompozycji linii; rysunek powstaje przy użyciu odpowiednich narzędzi rysunkowych, do których najczęściej należą: ołówek, węgiel, kreda, tusz, kredka.
Rzeźba
Rzeźba
dziedzina sztuk plastycznych, w ramach której powstają trójwymiarowe kompozycje, zazwyczaj pozbawione funkcji użytkowych. Podstawowe materiały stosowane w rzeźbie to: kamień, drewno, metale, glina, gips, beton, kamienie szlachetne – każdy z nich jest obrabiany inną techniką rzeźbiarską.
Źródło:
encyklopedia.pwn.pl
md561b6f25b6f8033_0000000000343
Galeria dzieł sztuki
RWmEesaht8hTX1
Ilustracja przedstawia fotografię Falka "Emil Fischer w roli Woltana w operze Wagnera". Ukazuje mężczyznę w zbroi, na którą z tyłu ma założoną pelerynę. W ręku trzyma włócznie, a na głowie ubrany ma hełm ze skrzydełkami u boku. Lewą ręką podpiera się pod bokiem. Stoi na tle górskiego pejzażu.
Falk, „Emil Fischer w roli Wotana w operze Wagnera”, 1889, Nowy Jork, wikimedia.org, domena publiczna
R1cs1Ag9RcaXt1
Ilustracja przedstawia dzieło Andy Warhola pt. „Marilyns”. Fotografia jest podzielona na dwie części. Na każdej z nich znajduje się 25 głów Marilyn Monroe.
Andy Warhol, „Marilyns”, 1962, serigrafia na płótnie, Tate Modern, Londyn, Wielka Brytania, flickr.com, CC BY 3.0
R6RUz1Gb2mEj81
Ilustracja przedstawia dzieło Piotra Zaporowicza pt. „Maszyna śmierci”. Na fotografii znajduje się maszyna składająca się z wielu elementów. Całość tworzy sylwetkę postaci.
Piotr Zaporowicz, „Maszyna śmierci”, 2014, kadr z wideo-artu, online-skills, CC BY 3.0
R1VXJ18fEPaw01
Ilustracja przedstawia dzieła pt. „Maszyna śmierci”. Na fotografii widzimy aż cztery części. Na tle artysta przedstawia tajemniczego manekina, robota stojącego na placu. Postać ta zbudowana jest z elementów geometrycznych i ma jajowatą głowę pozbawioną elementów twarzy. Na tle zawsze znajduje się budynek. Często autor umieszczał także cień kogoś spoza obrazu.
Piotr Zaporowicz, „Maszyna śmierci”, 2014, online-skills, CC BY 3.0
R42QPFsokrCqB1
Ilustracja przedstawia pracę Tomasza Wleźlaka do filmu animowanego "Just Got Paid". Ukazuje konia na motocyklu. Ujęty z dołu wizerunek zwraca uwagę na duże koło maszyny i wysuniętą go góry kierownicę. Tło wypełnione jest ciepłymi smugami czerwieni, brązów i żółcieni oraz dodano kolor do pojazdu i konia.
Tomasz Wlaźlak, „Just Got Paid”, 2016, film animowany, online-skills, CC BY 3.0
Rvw1UBA3ycpYJ
Ilustracja przedstawia animację Tomasza Wlaziaka "Pirania". Ukazuje dwupiętrowy budynek, na którym wyświetlone są różnej wielkości sześciany, które tworzą efekt 3D występując lub chowając się wgłąb. Centrum jest żółte, a boki czerwone. Nocny pejzaż sprzyja wyświetlanym efektom.
Tomasz Wlaźlak, „Pirania”, 2017, animacja, wideo-mapping, online-skills, CC BY 3.0
RFTBOK5Yyea8U1
Ilustracja przedstawia instalację Katarzyny Łyszkowskiej "Domek z kart". Składa się z trzech obiektów - białych domów, zamieszczonych w przeźroczystej obudowie, wiszących pod sufitem. W spodniej części znajduje się otwór do którego można włożyć głowę. Ilustracja obok ukazuje mężczyznę, który włożył głowę do środka domu.
Katarzyna Łyszkowska, „Domek z kart”, 2012, instalacja, online-skills, CC BY 3.0
RsoC8AG410g1c1
Ilustracja przedstawia instalację Katarzyny Łyszkowskiej "Południca". W rogu na sznurze zawieszony jest fragment drzewa z korzeniami. Pozostawia ono duży cień na ścianie, który tworzy komplikacje różnej grubości linii. Na podłodze stoi biała kołyska, w której znajduje się czerwony, ledowy trójząb. Instalacja jest doświetlona.
Katarzyna Łyszkowska, „Południca”, 2013, wideo-instalacja, online-skills, CC BY 3.0
RzS5vfIETsBl41
Ilustracja przedstawia instalację Katarzyny Łyszkowskiej "Południca". Ukazuje fragment kołyski oraz wyświetlany na ścianie obraz, na którym znajduje się kobieta w białej sukni trzymająca w prawej dłoni sierp. Za nią widoczne jest zachmurzone niebo.
Katarzyna Łyszkowska, „Południca”, 2013, wideo-instalacja, online-skills, CC BY 3.0
R1THTqfHtczNn1
Ilustracja przedstawia instalację Doroty Chilińskiej "Serce". Jej głównym elementem jest silikonowy obiekt w kształcie wielkiego serca z silnikiem, zanurzony w cieczy niedużego akwarium. Serce zestawione zostało z plątaniną rurek i kabli. Całość oświetlona jest z góry dwiema ledowymi żarówkami zamocowanymi na stelażach. Światło pada bezpośrednio na serce.
Dorota Chilińska, „Serce”, 2010, instalacja, online-skills, CC BY 3.0
R1SjA0uQnUoDn1
Ilustracja przedstawia fragment instalacji Doroty Chilińskiej „Serce”. Znajduje się na niej zbliżenie na serce, do którego prowadzi karbowana rurka. Na powierzchni serca odbija się światło.
Dorota Chilińska, „Serce”, 2010, instalacja, online-skills, CC BY 3.0
RmyidWFZCuUIE1
Ilustracja przedstawia instalację Doroty Chilińskiej "Tower of Babel". Ukazuje małe monitory zamontowanie w pionie na tle ceglanej ściany. Druga ilustracja przedstawia jeden z monitorów z okablowaniem, na którym wyświetla się tekst.
Dorota Chilińska, „Tower of Babel”, 2003, instalacja wideo, online-skills, CC BY 3.0
R1J9dUpR2R1K41
Ilustracja przedstawia instalację Tomasza Wlaźlaka "Pies". Ukazuje wnętrze, w którym na metalowych krzesłach siedzą ludzie. Na podłodze przy krzesłach stoi zbudowany z drewnianych, pokolorowanych na czerwono, biało i niebiesko elementów pies. Przez drzwi wchodzi mężczyzna.
Tomasz Wlaźlak, „Pies”, 2011, mobilny obiekt multimedialny, online-skills, CC BY 3.0
RKgG5YQSk1AcX1
Ilustracja przedstawia instalację Tomasza Wlaźlaka "Pies". Ukazuje drewnianego psa na łańcuchu. Zamiast głowy ma ekran. Pies pomalowany jest na czerwono, biało i niebiesko. Druga ilustracja przedstawia siedzącego psa z drewna, naprzeciw którego kuca mężczyzna z aparatem fotograficznym w dłoni. Obok nich znajdują się metalowe krzesła.
Tomasz Wlaźlak, „Pies”, 2011, mobilny obiekt multimedialny, online-skills, CC BY 3.0
RtiYd5rAtxGVJ1
Ilustracja przedstawia instalacje Tomasza Wlaźlaka „Pies”. Ukazuje frontalnie przedstawiony monitor wyświetlający komputerowy wizerunek pyszczka psa.
Tomasz Wlaźlak, „Pies”, 2011, mobilny obiekt multimedialny, online-skills, CC BY 3.0
R9JW3iF7aC11a1
Ilustracja przedstawia instalację Tomasza Wlaźlaka pt. „Tkanka”. Składa się ona z dwóch części: animacji komputerowej, wykonanej w 8-bitowej stylistyce wyświetlanej na niewielkim monitorze oraz ręcznie wykonanego dywanu, na którym monitor został umieszczony.
Tomasz Wlaźlak, „Tkanka”, 2009, instalacja, online-skills, CC BY 3.0
Rt3mLJTyk6aF01
Ilustracja przedstawia instalację Tomasza Wlaźlaka pt. „Tkanka”. Składa się ona z dwóch części: animacji komputerowej, wykonanej w 8-bitowej stylistyce wyświetlanej na niewielkim monitorze oraz ręcznie wykonanego dywanu, na którym monitor został umieszczony.
Tomasz Wlaźlak, „Tkanka”, 2009, instalacja, online-skills, CC BY 3.0
RGTsRKCf74JQL1
Ilustracja przedstawia performans dokamerowy Doroty Chilińskiej „Głód uwagi”. Na fotografii znajduje się głowa kobiety, która przykłada policzek do szyby. W miejscu zetknięcia z szybą twarz jest zdeformowana. Obraz widoczny jest na tablecie.
Dorota Chilińska, „Głód uwagi”, 2015, wideo, online-skills, CC BY 3.0
Radqvycl39jW31
Ilustracja przedstawia performans do kamery Doroty Chilińskiej pt. „Głód uwagi”. Na fotografii znajduje się głowa kobiety, która przykleja twarz do szyby. Obraz widoczny jest na tablecie wyświetlającym wideo.
Dorota Chilińska, „Głód uwagi”, 2015, wideo, online-skills, CC BY 3.0
RIwdCqstLVoT21
Ilustracja przedstawia dzieło Doroty Chilińskiej „Otchłań”. Fotografia ukazuje nagą, skuloną postać na tle czarnego owalu. Obraz ma zatarte kontury, a wizerunek stapia się z tłem. Postać wygląda jak w owalnej ramie.
Dorota Chilińska, „Otchłań”, 2014, online-skills, CC BY 3.0