Nowoczesna przestrzeń – kierunki rozwoju architektury współczesnej.
Ważne daty
lata 20. do 60. XX wieku – styl międzynarodowy;
lata 20., 50. i 60. XX wieku – architektura organiczna;
lata 20. i 30. XX wieku – konstruktywizm, głównie w Rosji;
ok. 1940‑1960 – brutalizm;
lata 60. XX wieku – początki strukturalizmu;
lata 60. i 70. XX wieku – metabolizm w Japonii;
przełom XX i XXI wieku – początki ruchu New Classical;
lata 70. XX wieku – początki architektury high‑tech;
1997 – pierwszy ekologiczny wieżowiec, Commerzbank Tower, Frankfurt nad Menem, Niemcy;
koniec lat 90. XX wieku – początek stylu blob.
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela.
RvSXe2Tztz46K1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
1) zna dziedzictwo kulturowe najbliższego otoczenia, wymienia zabytki i dzieła architektury (historycznej i współczesnej);
5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów;
6) rozumie i charakteryzuje na wybranych przykładach z różnych dziedzin pojęcie stylu w sztuce.
Nauczysz się
wymieniać najważniejsze nurty modernizmu, oraz postmodernizmu;
Nowoczesna przestrzeń kształtowała się od modernizm (przełom XIX i XX wieku) przybierając formy wyznaczane różnorodnymi kierunkami i stylami.
Modernizm rozwijał się od około 1911 do 1975 roku. W architekturze najważniejszym założeniem modernizmu była funkcjonalność, dostosowanie budowli do potrzeb użytkownika oraz odejście od stylów historycznych. Odrzucał ornament, tworząc proste, geometryczne bryły o jasnych powierzchniach, płaskich dachach i dużych, pasmowych oknach. Architekci odwoływali się do bieżących osiągnięć nauki i techniki, korzystając z nich przy tworzeniu konstrukcji i doborze nowoczesnych materiałów, takich jak beton i szkło. Wśród najważniejszych nurtów modernizmu można wymienić:
Ilustracja interaktywna przedstawia styl międzynarodowy - kompleks budynków Bauhausu. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Funkcjonalność, rezygnacja z dekoracji, proste formy geometryczne, układ wertykalno-horyzontalny, odrzucenie symetrii osiowej na rzecz proporcji elementów, ściany okien przedzielone siatką stalowych profilów, lekkość, stosowanie nowoczesnych konstrukcji i materiałów.
Ilustracja interaktywna przedstawia styl międzynarodowy - kompleks budynków Bauhausu. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Funkcjonalność, rezygnacja z dekoracji, proste formy geometryczne, układ wertykalno-horyzontalny, odrzucenie symetrii osiowej na rzecz proporcji elementów, ściany okien przedzielone siatką stalowych profilów, lekkość, stosowanie nowoczesnych konstrukcji i materiałów.
Styl międzynarodowy, Walter Gropius, „Kompleks budynków Bauhausu”, 1925-1926, Dessau, Niemcy, www.historiasztuki.com.pl
Rjkb4o48QXujP1
Ilustracja przedstawia budynki - apartamentowce 860-880 w Chicago w USA. Są to wysokie oszklone budowle. Prezentują styl międzynarodowy w architekturze.
Styl międzynarodowy, Ludwig Mies van der Rohe, Apartamentowce 860-880 Lake Shore Drive, 1949-1951, Chicago, USA, upload.wikimedia.org
Architektura organiczna
R1Z61wblB9Jt51
Ilustracja interaktywna przedstawia dom nad wodospadem zaprojektowany przez Franka Lloyda Wrighta w latach 30-tych XX wieku. Jego niezwykła lokalizacja i wciąż nowoczesny styl architektoniczny spowodowały, że budynek ten stał się najbardziej rozpoznawalnym prywatnym domem na świecie. Wielkie głazy leżące w strumieniu w miejscu budowy pozostawiono nietknięte. Jeden z nich delikatnie wystaje z podłogi w salonie. Całość budynku jest bardzo przeszklona w celu zapewnienia ciągłego kontaktu z naturą. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Odejście od schematów stylistycznych na rzecz kształtowania budowli w odniesieniu do przyrody i w ścisłym powiązaniu estetyczny z otoczeniem naturalnym, plastyczne kształtowanie formy, naśladującej niekiedy żywe organizmy, minimalne wykorzystanie materiału.
Ilustracja interaktywna przedstawia dom nad wodospadem zaprojektowany przez Franka Lloyda Wrighta w latach 30-tych XX wieku. Jego niezwykła lokalizacja i wciąż nowoczesny styl architektoniczny spowodowały, że budynek ten stał się najbardziej rozpoznawalnym prywatnym domem na świecie. Wielkie głazy leżące w strumieniu w miejscu budowy pozostawiono nietknięte. Jeden z nich delikatnie wystaje z podłogi w salonie. Całość budynku jest bardzo przeszklona w celu zapewnienia ciągłego kontaktu z naturą. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Odejście od schematów stylistycznych na rzecz kształtowania budowli w odniesieniu do przyrody i w ścisłym powiązaniu estetyczny z otoczeniem naturalnym, plastyczne kształtowanie formy, naśladującej niekiedy żywe organizmy, minimalne wykorzystanie materiału.
Architektura organiczna, Frank Lloyd Wright „Dom nad wodospadem” (Willa Kaufmana), 1936, Bear Run, USA, upload.wikimedia.org
Konstruktywizm
R1cSktlkHrzDW1
Ilustracja interaktywna przedstawia konstruktywizm - halę widowiskowo-sportową Arena, zaprojektowana przez Jerzego Turzenieckiego. Dach kopuły pokryty jest blachą aluminiową barwioną na złocisty kolor. Arena jest dostosowana do organizowania imprez sportowych, koncertów, przedstawień i seansów filmowych. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Uwypuklanie cech konstrukcyjnych budowli, stosowanie form architektonicznych w oparciu o analizę własności materiałów (stali, szkła, żelbetu, drewna), geometryzacja kształtów, stosowanie kontrastów między ciężkimi i lekkimi elementami, wprowadzanie elementów umożliwiających rozbudowę budynku (stropy, ramy, maszty), praktyczność, funkcjonalność jako czynnik decydujący o charakterze budynku, rezygnacja z ornamentyki i drogich materiałów.
Ilustracja interaktywna przedstawia konstruktywizm - halę widowiskowo-sportową Arena, zaprojektowana przez Jerzego Turzenieckiego. Dach kopuły pokryty jest blachą aluminiową barwioną na złocisty kolor. Arena jest dostosowana do organizowania imprez sportowych, koncertów, przedstawień i seansów filmowych. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Uwypuklanie cech konstrukcyjnych budowli, stosowanie form architektonicznych w oparciu o analizę własności materiałów (stali, szkła, żelbetu, drewna), geometryzacja kształtów, stosowanie kontrastów między ciężkimi i lekkimi elementami, wprowadzanie elementów umożliwiających rozbudowę budynku (stropy, ramy, maszty), praktyczność, funkcjonalność jako czynnik decydujący o charakterze budynku, rezygnacja z ornamentyki i drogich materiałów.
Konstruktywizm, Jerzy Turzeniecki, „Hala widowiskowo-sportowa Arena”, 1972-1974, Poznań, Polska, upload.wikimedia.org
Brutalizm
R1XBaJjr690aP1
Ilustracja interaktywna przedstawia kaplicę Notre Dame du Haut. Plan obiektu jest nieregularny, bardzo dynamiczny w wyrazie, powiązany z silną symboliką. Kaplica Matki Bożej na Górze – żelbetowa kaplica pielgrzymkowa znajdująca się w górach, około kilometra od górniczego miasta Ronchamp we Francji. Jedna z najwybitniejszych na świecie realizacji modernizmu w architekturze sakralnej. Jej wygląd przypomina ogromną rzeźbę plenerową. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Prekursorem kierunku był Le Corbusier. Uwydatnienie materiału, z którego wykonano budowlę, masywne bloki surowego betonu kształtujące bryłę, monumentalizm, powierzchniowa faktura ukazująca metody konstrukcyjne, nieotynkowane mury.
Ilustracja interaktywna przedstawia kaplicę Notre Dame du Haut. Plan obiektu jest nieregularny, bardzo dynamiczny w wyrazie, powiązany z silną symboliką. Kaplica Matki Bożej na Górze – żelbetowa kaplica pielgrzymkowa znajdująca się w górach, około kilometra od górniczego miasta Ronchamp we Francji. Jedna z najwybitniejszych na świecie realizacji modernizmu w architekturze sakralnej. Jej wygląd przypomina ogromną rzeźbę plenerową. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Prekursorem kierunku był Le Corbusier. Uwydatnienie materiału, z którego wykonano budowlę, masywne bloki surowego betonu kształtujące bryłę, monumentalizm, powierzchniowa faktura ukazująca metody konstrukcyjne, nieotynkowane mury.
Ilustracja przedstawia Królewski Teatr Narodowy w Londynie. Budynek o nieregularnych kształtach.
Brutalizm, Denys Lasdun, Królewski Teatr Narodowy (Royal National Theatre), 1976, Londyn, Wielka Brytania, upload.wikimedia.org
Strukturalizm
RAB0TVBRpRUYz11
Ilustracja interaktywna przedstawia budynek Moshe Safdi - Habitat'67 o bardzo nieregularnych kształtach. Szary długi blok, balkony powysuwane do przodu nieregularnie. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Pojmowanie elementów budowli jako komórek tworzących luźną strukturę mogącą się rozrastać w dowolnym kierunku (struktura zabudowy jako organiczna tkanka komórkowa), łączenie ich ze sobą przejściami, korytarzami, mające na celu dokładniejsze przystosowanie do potrzeb człowieka, prostota brył.
Ilustracja interaktywna przedstawia budynek Moshe Safdi - Habitat'67 o bardzo nieregularnych kształtach. Szary długi blok, balkony powysuwane do przodu nieregularnie. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Pojmowanie elementów budowli jako komórek tworzących luźną strukturę mogącą się rozrastać w dowolnym kierunku (struktura zabudowy jako organiczna tkanka komórkowa), łączenie ich ze sobą przejściami, korytarzami, mające na celu dokładniejsze przystosowanie do potrzeb człowieka, prostota brył.
Ilustracja przedstawia fragment Habitat 67. Jest to kompleks mieszkalny w Montrealu w Kanadzie, wzniesiony na wystawę światową w 1967 roku, gdzie pełnił rolę jednego z pawilonów. Dookoła budowli znajdują się liczne drzewa oraz krzewy.
Ilustracja interaktywna przedstawia blok mieszkalny Kisho Kurokawa, Nakagin Capsule Tower. Budynek mieszkalno-biurowy zaprojektowany przez architekta Kisho Kurokawę, znajdujący się w Shimbashi w Tokio. Stanowi wzorcowy przykład architektury metabolistycznej. Składa się z betonowego szkieletu i stu czterdziestu modułów („kapsuł”), tworzących trzynaście pięter. Każdy moduł ma jednakowe wymiary – 2,3 m x 3,8 m x 2,1 m. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Nurt w japońskiej architekturze i urbanistyce. Rozumienie miasta jako organizmu, który podlega nieustannym przemianom. Struktury nawiązujące do natury (np. budynki przypominające drzewo), łączenie elementów trwałych w postaci stabilnego szkieletu z mniej trwałymi, które z czasem mogły podlegać wymianie czy przesuwaniu, dając możliwość niemal dowolnego przekształcania budynku.
Ilustracja interaktywna przedstawia blok mieszkalny Kisho Kurokawa, Nakagin Capsule Tower. Budynek mieszkalno-biurowy zaprojektowany przez architekta Kisho Kurokawę, znajdujący się w Shimbashi w Tokio. Stanowi wzorcowy przykład architektury metabolistycznej. Składa się z betonowego szkieletu i stu czterdziestu modułów („kapsuł”), tworzących trzynaście pięter. Każdy moduł ma jednakowe wymiary – 2,3 m x 3,8 m x 2,1 m. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Nurt w japońskiej architekturze i urbanistyce. Rozumienie miasta jako organizmu, który podlega nieustannym przemianom. Struktury nawiązujące do natury (np. budynki przypominające drzewo), łączenie elementów trwałych w postaci stabilnego szkieletu z mniej trwałymi, które z czasem mogły podlegać wymianie czy przesuwaniu, dając możliwość niemal dowolnego przekształcania budynku.
PostmodernizmPostmodernizmPostmodernizm w architekturze przyniósł negację funkcjonalizmu, charakterystycznego dla modernizmuModernizmmodernizmu. Rozwijał się od drugiej połowy lat 60. XX wieku. Cechuje się różnorodnością oraz dominacją osobistych upodobań architektów.
New Classical
Niejednorodny ruch nawiązujący do architektury klasycznej i tradycyjnej, zainteresowanie historycznymi formami, klasyczna stylistyka, oddzielanie sfery publicznej od prywatnej, kładzenie nacisku na jakość i trwałość budynków, efektywność wykorzystania zasobów.
RVpro9l4UZU9R1
Ilustracja przedstawia Schermerhorn Symphony Center w Nashville w USA. Budynek widoczny jest od frontu. Przed wejściem znajdują się wysokie kolumny. W tle widoczne są nowoczesne, oszklone budynki.
New Classical, Schermerhorn Symphony Center, 1983-2005, Nashville, USA, upload.wikimedia.org
Architektura Hight‑Tech
Budynek jako obiekt niezależny od przestrzeni, eksponowanie konstrukcji i ciągów komunikacyjnych, twarde, lśniące, metaliczne powierzchnie, jaskrawa kolorystyka, tendencja do stosowania metalu, szkła i plastiku, projektowanie przy użyciu zaawansowanych technologii, integrowanie wyposażenia technicznego z architekturą i strukturą budowli, inteligentne budynki.
R16VryZJXK9LF1
Ilustracja przedstawia Narodowe Centrum Sztuki i Kultury w Paryżu. Budynek otoczony jest stalowymi rusztowaniami.
Architektura high-tech, Renzo Piano i Richard Rogers, Narodowe Centrum Sztuki i Kultury im. Georgesa Pompidou, 1971-1977, Paryż, Francja, /upload.wikimedia.org
Swobodna manipulacja, eksperymentowanie formami i elementami zaczerpniętymi z różnych tradycji, idea fragmentacji – podziału całości na odrębne części, dominacja krzywoliniowych kształtów, geometryczne zachwianie konstrukcji, wrażenie kontrolowanego chaosu.
RWFu80oqXGHDJ1
Ilustracja przedstawia Halę koncertową Walt Disney w Los Angeles. Budynek o nieregularnym kształcie widoczny od frontu. Na fotografii znajduje się również fragment ulicy. Jest to projekt wykonany przez Franka Gehry.
Dekonstruktywizm, Frank Gehry, Hala koncertowa Walt Disney, 1999-2003, Los Angeles, USA, upload.wikimedia.org
R1DRWBLDt6VQs1
Ilustracja przedstawia awangardowy budynek - Tańczący dom. Swoją nazwę budowla zawdzięcza kształtowi. Jeżeli dobrze się przyjrzymy będziemy mogli w nim dostrzec sylwetki tańczącej pary.
Tworzenie budowli w oparciu o ideę dbałości o środowisko naturalne oraz ze świadomością pozytywnego oddziaływania bliskiej obecności natury na człowieka, m.in. oszczędne gospodarowanie surowcami, wykorzystywanie materiałów przyjaznych naturze, zmniejszanie poboru energii, zazielenianie budynków i przylegających do nich terenów. Przykładem jest pierwszy ekologiczny wieżowiec zbudowany w 1997 roku we Frankfurcie nad Menem z dużymi ogrodami założonymi na dziewięciu piętrach, otwartymi na jedną z trzech stron budynku (sky‑garden).
RLFPXM0w84yVa1
Ilustracja przedstawia Commerzbank Tower we Frankfurcie nad Menem w Niemczech. Jest to najwyższy wieżowiec w Europie. Budynek jest cały oszklony. Dookoła widzimy inne, niższe budynki oraz drzewa.
Budownictwo ekologiczne, Commerzbank Tower projektu Foster & Partners, 1997 Frankfurt nad Menem, Niemcy, upload.wikimedia.org
RATuXLekA53Wa1
Ilustracja przedstawia Sky-garden na jednym z poziomów Commerzbank Tower. We wnętrzu znajdują się liczne drzewka oraz krzewy. Budynek jest oszklony. W środku znajduje się mnóstwo ludzi.
Sky-garden na jednym z poziomów Commerzbank Tower www.commerzbank.de
Plastyczność, abstrakcja, skojarzenia z naturalnymi, płynnymi kształtami, fantazyjne formy przypominające blob – ang. kropla, kleks, powoli rozlewający się po powierzchni.
RlOT1Cx0j0qdk1
Ilustracja przedstawia Centrum Handlowe Złote Tarasy w Warszawie. Widzimy, że budynki centrum handlowego są całe oszklone i mają naturalne kształty jest to architektura blob, projektanta kalifornijskiej pracowni Jerde Partnership.
Architektura blob, projekt kalifornijskiej pracowni Jerde Partnership, Centrum Handlowe Złote Tarasy, 2002-2007, Warszawa, Polska, upload.wikimedia.org
Zadania
RpCogSmuogaxS
Ćwiczenie 1
Dział architektury zajmujący się zasadami planowania przestrzennego miast i osiedli to… Możliwe odpowiedzi: 1. postmodernizm, 2. modernizm, 3. urbanistyka
Dział architektury zajmujący się zasadami planowania przestrzennego miast i osiedli to… Możliwe odpowiedzi: 1. postmodernizm, 2. modernizm, 3. urbanistyka
Dział architektury zajmujący się zasadami planowania przestrzennego miast i osiedli to…
postmodernizm
modernizm
urbanistyka
classicmobile
Ćwiczenie 2
RjOEP7XH7kIWq1
Wskaż, które zdania są prawdziwe. Prawda/ Fałsz 1. W modernizmie forma budynku była podporządkowana jego funkcjonalności. Prawda/ Fałsz 2. Modernizm odrzucał ornament na rzecz tworzenia prostych, geometrycznych brył. Prawda/ Fałsz 3. Modernizm negował funkcjonalność budowli na rzecz jego formy.
Wskaż, które zdania są prawdziwe. Prawda/ Fałsz 1. W modernizmie forma budynku była podporządkowana jego funkcjonalności. Prawda/ Fałsz 2. Modernizm odrzucał ornament na rzecz tworzenia prostych, geometrycznych brył. Prawda/ Fałsz 3. Modernizm negował funkcjonalność budowli na rzecz jego formy.
Wskaż, które zdania są prawdziwe.
Prawda
Fałsz
W modernizmie forma budynku była podporządkowana jego funkcjonalności.
□
□
Modernizm negował funkcjonalność budowli na rzecz jego formy.
□
□
Modernizm odrzucał ornament na rzecz tworzenia prostych, geometrycznych brył.
□
□
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
Ćwiczenie 2
Wskaż, które zdania są prawdziwe.
A - W modernizmie forma budynku była podporządkowana jego funkcjonalności. B - Modernizm negował funkcjonalność budowli na rzecz jego formy. C - Modernizm odrzucał ornament na rzecz tworzenia prostych, geometrycznych brył.
A - prawda
B - fałsz
C - prawda
classicmobile
Ćwiczenie 3
R1P6XsW7mOVYx1
Połącz w pary poszczególne kierunki/style modernizmu z odpowiadającą im charakterystyką. Konstruktywizm Możliwe odpowiedzi: 1. podkreślanie cech konstrukcyjnych budowli, stosowanie form architektonicznych w oparciu o analizę własności materiałów, geometryzacja kształtów; 2. funkcjonalność, rezygnacja z dekoracji, proste formy geometryczne, ściany dużych okien przedzielonych siatką stalowych profilów, lekkość; typowy przykład: przeszklony biurowiec; 3. struktura zabudowy traktowana jako organiczna tkanka komórkowa mogąca rozrastać się w dowolnym kierunku; 4. rozumienie miasta jako organizmu, który podlega nieustannym przemianom, tworzenie struktur nawiązujących do natury, łączenie elementów trwałych w postaci stabilnego szkieletu z mniej trwałymi, podatnymi na późniejsze przekształcenia; 5. uwydatnienie materiału, z którego wykonano budynek, masywne bloki surowego betonu, stosowanie betonu jako materiału do kształtowania różnorodnych form, monumentalizm; 6. kształtowanie budowli w ścisłym powiązaniu z otoczeniem naturalnym. Metabolizm Możliwe odpowiedzi: 1. podkreślanie cech konstrukcyjnych budowli, stosowanie form architektonicznych w oparciu o analizę własności materiałów, geometryzacja kształtów; 2. funkcjonalność, rezygnacja z dekoracji, proste formy geometryczne, ściany dużych okien przedzielonych siatką stalowych profilów, lekkość; typowy przykład: przeszklony biurowiec; 3. struktura zabudowy traktowana jako organiczna tkanka komórkowa mogąca rozrastać się w dowolnym kierunku; 4. rozumienie miasta jako organizmu, który podlega nieustannym przemianom, tworzenie struktur nawiązujących do natury, łączenie elementów trwałych w postaci stabilnego szkieletu z mniej trwałymi, podatnymi na późniejsze przekształcenia; 5. uwydatnienie materiału, z którego wykonano budynek, masywne bloki surowego betonu, stosowanie betonu jako materiału do kształtowania różnorodnych form, monumentalizm; 6. kształtowanie budowli w ścisłym powiązaniu z otoczeniem naturalnym. Strukturalizm Możliwe odpowiedzi: 1. podkreślanie cech konstrukcyjnych budowli, stosowanie form architektonicznych w oparciu o analizę własności materiałów, geometryzacja kształtów; 2. funkcjonalność, rezygnacja z dekoracji, proste formy geometryczne, ściany dużych okien przedzielonych siatką stalowych profilów, lekkość; typowy przykład: przeszklony biurowiec; 3. struktura zabudowy traktowana jako organiczna tkanka komórkowa mogąca rozrastać się w dowolnym kierunku; 4. rozumienie miasta jako organizmu, który podlega nieustannym przemianom, tworzenie struktur nawiązujących do natury, łączenie elementów trwałych w postaci stabilnego szkieletu z mniej trwałymi, podatnymi na późniejsze przekształcenia; 5. uwydatnienie materiału, z którego wykonano budynek, masywne bloki surowego betonu, stosowanie betonu jako materiału do kształtowania różnorodnych form, monumentalizm; 6. kształtowanie budowli w ścisłym powiązaniu z otoczeniem naturalnym. Styl międzynarodowy Możliwe odpowiedzi: 1. podkreślanie cech konstrukcyjnych budowli, stosowanie form architektonicznych w oparciu o analizę własności materiałów, geometryzacja kształtów; 2. funkcjonalność, rezygnacja z dekoracji, proste formy geometryczne, ściany dużych okien przedzielonych siatką stalowych profilów, lekkość; typowy przykład: przeszklony biurowiec; 3. struktura zabudowy traktowana jako organiczna tkanka komórkowa mogąca rozrastać się w dowolnym kierunku; 4. rozumienie miasta jako organizmu, który podlega nieustannym przemianom, tworzenie struktur nawiązujących do natury, łączenie elementów trwałych w postaci stabilnego szkieletu z mniej trwałymi, podatnymi na późniejsze przekształcenia; 5. uwydatnienie materiału, z którego wykonano budynek, masywne bloki surowego betonu, stosowanie betonu jako materiału do kształtowania różnorodnych form, monumentalizm; 6. kształtowanie budowli w ścisłym powiązaniu z otoczeniem naturalnym. Brutalizm Możliwe odpowiedzi: 1. podkreślanie cech konstrukcyjnych budowli, stosowanie form architektonicznych w oparciu o analizę własności materiałów, geometryzacja kształtów; 2. funkcjonalność, rezygnacja z dekoracji, proste formy geometryczne, ściany dużych okien przedzielonych siatką stalowych profilów, lekkość; typowy przykład: przeszklony biurowiec; 3. struktura zabudowy traktowana jako organiczna tkanka komórkowa mogąca rozrastać się w dowolnym kierunku; 4. rozumienie miasta jako organizmu, który podlega nieustannym przemianom, tworzenie struktur nawiązujących do natury, łączenie elementów trwałych w postaci stabilnego szkieletu z mniej trwałymi, podatnymi na późniejsze przekształcenia; 5. uwydatnienie materiału, z którego wykonano budynek, masywne bloki surowego betonu, stosowanie betonu jako materiału do kształtowania różnorodnych form, monumentalizm; 6. kształtowanie budowli w ścisłym powiązaniu z otoczeniem naturalnym. Architektura organiczna Możliwe odpowiedzi: 1. podkreślanie cech konstrukcyjnych budowli, stosowanie form architektonicznych w oparciu o analizę własności materiałów, geometryzacja kształtów; 2. funkcjonalność, rezygnacja z dekoracji, proste formy geometryczne, ściany dużych okien przedzielonych siatką stalowych profilów, lekkość; typowy przykład: przeszklony biurowiec; 3. struktura zabudowy traktowana jako organiczna tkanka komórkowa mogąca rozrastać się w dowolnym kierunku; 4. rozumienie miasta jako organizmu, który podlega nieustannym przemianom, tworzenie struktur nawiązujących do natury, łączenie elementów trwałych w postaci stabilnego szkieletu z mniej trwałymi, podatnymi na późniejsze przekształcenia; 5. uwydatnienie materiału, z którego wykonano budynek, masywne bloki surowego betonu, stosowanie betonu jako materiału do kształtowania różnorodnych form, monumentalizm; 6. kształtowanie budowli w ścisłym powiązaniu z otoczeniem naturalnym.
Połącz w pary poszczególne kierunki/style modernizmu z odpowiadającą im charakterystyką. Konstruktywizm Możliwe odpowiedzi: 1. podkreślanie cech konstrukcyjnych budowli, stosowanie form architektonicznych w oparciu o analizę własności materiałów, geometryzacja kształtów; 2. funkcjonalność, rezygnacja z dekoracji, proste formy geometryczne, ściany dużych okien przedzielonych siatką stalowych profilów, lekkość; typowy przykład: przeszklony biurowiec; 3. struktura zabudowy traktowana jako organiczna tkanka komórkowa mogąca rozrastać się w dowolnym kierunku; 4. rozumienie miasta jako organizmu, który podlega nieustannym przemianom, tworzenie struktur nawiązujących do natury, łączenie elementów trwałych w postaci stabilnego szkieletu z mniej trwałymi, podatnymi na późniejsze przekształcenia; 5. uwydatnienie materiału, z którego wykonano budynek, masywne bloki surowego betonu, stosowanie betonu jako materiału do kształtowania różnorodnych form, monumentalizm; 6. kształtowanie budowli w ścisłym powiązaniu z otoczeniem naturalnym. Metabolizm Możliwe odpowiedzi: 1. podkreślanie cech konstrukcyjnych budowli, stosowanie form architektonicznych w oparciu o analizę własności materiałów, geometryzacja kształtów; 2. funkcjonalność, rezygnacja z dekoracji, proste formy geometryczne, ściany dużych okien przedzielonych siatką stalowych profilów, lekkość; typowy przykład: przeszklony biurowiec; 3. struktura zabudowy traktowana jako organiczna tkanka komórkowa mogąca rozrastać się w dowolnym kierunku; 4. rozumienie miasta jako organizmu, który podlega nieustannym przemianom, tworzenie struktur nawiązujących do natury, łączenie elementów trwałych w postaci stabilnego szkieletu z mniej trwałymi, podatnymi na późniejsze przekształcenia; 5. uwydatnienie materiału, z którego wykonano budynek, masywne bloki surowego betonu, stosowanie betonu jako materiału do kształtowania różnorodnych form, monumentalizm; 6. kształtowanie budowli w ścisłym powiązaniu z otoczeniem naturalnym. Strukturalizm Możliwe odpowiedzi: 1. podkreślanie cech konstrukcyjnych budowli, stosowanie form architektonicznych w oparciu o analizę własności materiałów, geometryzacja kształtów; 2. funkcjonalność, rezygnacja z dekoracji, proste formy geometryczne, ściany dużych okien przedzielonych siatką stalowych profilów, lekkość; typowy przykład: przeszklony biurowiec; 3. struktura zabudowy traktowana jako organiczna tkanka komórkowa mogąca rozrastać się w dowolnym kierunku; 4. rozumienie miasta jako organizmu, który podlega nieustannym przemianom, tworzenie struktur nawiązujących do natury, łączenie elementów trwałych w postaci stabilnego szkieletu z mniej trwałymi, podatnymi na późniejsze przekształcenia; 5. uwydatnienie materiału, z którego wykonano budynek, masywne bloki surowego betonu, stosowanie betonu jako materiału do kształtowania różnorodnych form, monumentalizm; 6. kształtowanie budowli w ścisłym powiązaniu z otoczeniem naturalnym. Styl międzynarodowy Możliwe odpowiedzi: 1. podkreślanie cech konstrukcyjnych budowli, stosowanie form architektonicznych w oparciu o analizę własności materiałów, geometryzacja kształtów; 2. funkcjonalność, rezygnacja z dekoracji, proste formy geometryczne, ściany dużych okien przedzielonych siatką stalowych profilów, lekkość; typowy przykład: przeszklony biurowiec; 3. struktura zabudowy traktowana jako organiczna tkanka komórkowa mogąca rozrastać się w dowolnym kierunku; 4. rozumienie miasta jako organizmu, który podlega nieustannym przemianom, tworzenie struktur nawiązujących do natury, łączenie elementów trwałych w postaci stabilnego szkieletu z mniej trwałymi, podatnymi na późniejsze przekształcenia; 5. uwydatnienie materiału, z którego wykonano budynek, masywne bloki surowego betonu, stosowanie betonu jako materiału do kształtowania różnorodnych form, monumentalizm; 6. kształtowanie budowli w ścisłym powiązaniu z otoczeniem naturalnym. Brutalizm Możliwe odpowiedzi: 1. podkreślanie cech konstrukcyjnych budowli, stosowanie form architektonicznych w oparciu o analizę własności materiałów, geometryzacja kształtów; 2. funkcjonalność, rezygnacja z dekoracji, proste formy geometryczne, ściany dużych okien przedzielonych siatką stalowych profilów, lekkość; typowy przykład: przeszklony biurowiec; 3. struktura zabudowy traktowana jako organiczna tkanka komórkowa mogąca rozrastać się w dowolnym kierunku; 4. rozumienie miasta jako organizmu, który podlega nieustannym przemianom, tworzenie struktur nawiązujących do natury, łączenie elementów trwałych w postaci stabilnego szkieletu z mniej trwałymi, podatnymi na późniejsze przekształcenia; 5. uwydatnienie materiału, z którego wykonano budynek, masywne bloki surowego betonu, stosowanie betonu jako materiału do kształtowania różnorodnych form, monumentalizm; 6. kształtowanie budowli w ścisłym powiązaniu z otoczeniem naturalnym. Architektura organiczna Możliwe odpowiedzi: 1. podkreślanie cech konstrukcyjnych budowli, stosowanie form architektonicznych w oparciu o analizę własności materiałów, geometryzacja kształtów; 2. funkcjonalność, rezygnacja z dekoracji, proste formy geometryczne, ściany dużych okien przedzielonych siatką stalowych profilów, lekkość; typowy przykład: przeszklony biurowiec; 3. struktura zabudowy traktowana jako organiczna tkanka komórkowa mogąca rozrastać się w dowolnym kierunku; 4. rozumienie miasta jako organizmu, który podlega nieustannym przemianom, tworzenie struktur nawiązujących do natury, łączenie elementów trwałych w postaci stabilnego szkieletu z mniej trwałymi, podatnymi na późniejsze przekształcenia; 5. uwydatnienie materiału, z którego wykonano budynek, masywne bloki surowego betonu, stosowanie betonu jako materiału do kształtowania różnorodnych form, monumentalizm; 6. kształtowanie budowli w ścisłym powiązaniu z otoczeniem naturalnym.
Połącz w pary poszczególne kierunki/style modernizmu z odpowiadającą im charakterystyką.
uwydatnienie materiału, z którego wykonano budynek, masywne bloki surowego betonu, stosowanie betonu jako materiału do kształtowania różnorodnych form, monumentalizm;, funkcjonalność, rezygnacja z dekoracji, proste formy geometryczne, ściany dużych okien przedzielonych siatką stalowych profilów, lekkość; typowy przykład: przeszklony biurowiec;, podkreślanie cech konstrukcyjnych budowli, stosowanie form architektonicznych w oparciu o analizę własności materiałów, geometryzacja kształtów;, struktura zabudowy traktowana jako organiczna tkanka komórkowa mogąca rozrastać się w dowolnym kierunku;, kształtowanie budowli w ścisłym powiązaniu z otoczeniem naturalnym;, rozumienie miasta jako organizmu, który podlega nieustannym przemianom, tworzenie struktur nawiązujących do natury, łączenie elementów trwałych w postaci stabilnego szkieletu z mniej trwałymi, podatnymi na późniejsze przekształcenia;
styl międzynarodowy
architektura organiczna
konstruktywizm
brutalizm
strukturalizm
metabolizm
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
Ćwiczenie 3
Połącz w pary poszczególne kierunki/style modernizmu z odpowiadającą im charakterystyką.
A - metabolizm B - strukturalizm C - styl międzynarodowy D - brutalizm E - architektura organiczna F - konstruktywizm
1 - podkreślanie cech konstrukcyjnych budowli, stosowanie form architektonicznych w oparciu o analizę własności materiałów, geometryzacja kształtów; 2 - funkcjonalność, rezygnacja z dekoracji, proste formy geometryczne, ściany dużych okien przedzielonych siatką stalowych profilów, lekkość; typowy przykład: przeszklony biurowiec; 3 - struktura zabudowy traktowana jako organiczna tkanka komórkowa mogąca rozrastać się w dowolnym kierunku; 4 - rozumienie miasta jako organizmu, który podlega nieustannym przemianom, tworzenie struktur nawiązujących do natury, łączenie elementów trwałych w postaci stabilnego szkieletu z mniej trwałymi, podatnymi na późniejsze przekształcenia; 5 - uwydatnienie materiału, z którego wykonano budynek, masywne bloki surowego betonu, stosowanie betonu jako materiału do kształtowania różnorodnych form, monumentalizm; 6 - kształtowanie budowli w ścisłym powiązaniu z otoczeniem naturalnym.
F‑1,C‑2,B‑3,A‑4,D‑5,E‑6
Zobacz także
Inna wersja zadania
R14rhkFqUDoPhm8a911020c93629bb_00000000000171
Ćwiczenie 4
Połącz w pary poszczególne kierunki/style modernizmu z odpowiadającą im charakterystyką. Konstruktywizm Możliwe odpowiedzi: 1. podkreślanie cech konstrukcyjnych budowli, stosowanie form architektonicznych w oparciu o analizę własności materiałów, geometryzacja kształtów; 2. funkcjonalność, rezygnacja z dekoracji, proste formy geometryczne, ściany dużych okien przedzielonych siatką stalowych profilów, lekkość; typowy przykład: przeszklony biurowiec; 3. struktura zabudowy traktowana jako organiczna tkanka komórkowa mogąca rozrastać się w dowolnym kierunku; 4. rozumienie miasta jako organizmu, który podlega nieustannym przemianom, tworzenie struktur nawiązujących do natury, łączenie elementów trwałych w postaci stabilnego szkieletu z mniej trwałymi, podatnymi na późniejsze przekształcenia; 5. uwydatnienie materiału, z którego wykonano budynek, masywne bloki surowego betonu, stosowanie betonu jako materiału do kształtowania różnorodnych form, monumentalizm; 6. kształtowanie budowli w ścisłym powiązaniu z otoczeniem naturalnym. Metabolizm Możliwe odpowiedzi: 1. podkreślanie cech konstrukcyjnych budowli, stosowanie form architektonicznych w oparciu o analizę własności materiałów, geometryzacja kształtów; 2. funkcjonalność, rezygnacja z dekoracji, proste formy geometryczne, ściany dużych okien przedzielonych siatką stalowych profilów, lekkość; typowy przykład: przeszklony biurowiec; 3. struktura zabudowy traktowana jako organiczna tkanka komórkowa mogąca rozrastać się w dowolnym kierunku; 4. rozumienie miasta jako organizmu, który podlega nieustannym przemianom, tworzenie struktur nawiązujących do natury, łączenie elementów trwałych w postaci stabilnego szkieletu z mniej trwałymi, podatnymi na późniejsze przekształcenia; 5. uwydatnienie materiału, z którego wykonano budynek, masywne bloki surowego betonu, stosowanie betonu jako materiału do kształtowania różnorodnych form, monumentalizm; 6. kształtowanie budowli w ścisłym powiązaniu z otoczeniem naturalnym. Strukturalizm Możliwe odpowiedzi: 1. podkreślanie cech konstrukcyjnych budowli, stosowanie form architektonicznych w oparciu o analizę własności materiałów, geometryzacja kształtów; 2. funkcjonalność, rezygnacja z dekoracji, proste formy geometryczne, ściany dużych okien przedzielonych siatką stalowych profilów, lekkość; typowy przykład: przeszklony biurowiec; 3. struktura zabudowy traktowana jako organiczna tkanka komórkowa mogąca rozrastać się w dowolnym kierunku; 4. rozumienie miasta jako organizmu, który podlega nieustannym przemianom, tworzenie struktur nawiązujących do natury, łączenie elementów trwałych w postaci stabilnego szkieletu z mniej trwałymi, podatnymi na późniejsze przekształcenia; 5. uwydatnienie materiału, z którego wykonano budynek, masywne bloki surowego betonu, stosowanie betonu jako materiału do kształtowania różnorodnych form, monumentalizm; 6. kształtowanie budowli w ścisłym powiązaniu z otoczeniem naturalnym. Styl międzynarodowy Możliwe odpowiedzi: 1. podkreślanie cech konstrukcyjnych budowli, stosowanie form architektonicznych w oparciu o analizę własności materiałów, geometryzacja kształtów; 2. funkcjonalność, rezygnacja z dekoracji, proste formy geometryczne, ściany dużych okien przedzielonych siatką stalowych profilów, lekkość; typowy przykład: przeszklony biurowiec; 3. struktura zabudowy traktowana jako organiczna tkanka komórkowa mogąca rozrastać się w dowolnym kierunku; 4. rozumienie miasta jako organizmu, który podlega nieustannym przemianom, tworzenie struktur nawiązujących do natury, łączenie elementów trwałych w postaci stabilnego szkieletu z mniej trwałymi, podatnymi na późniejsze przekształcenia; 5. uwydatnienie materiału, z którego wykonano budynek, masywne bloki surowego betonu, stosowanie betonu jako materiału do kształtowania różnorodnych form, monumentalizm; 6. kształtowanie budowli w ścisłym powiązaniu z otoczeniem naturalnym. Brutalizm Możliwe odpowiedzi: 1. podkreślanie cech konstrukcyjnych budowli, stosowanie form architektonicznych w oparciu o analizę własności materiałów, geometryzacja kształtów; 2. funkcjonalność, rezygnacja z dekoracji, proste formy geometryczne, ściany dużych okien przedzielonych siatką stalowych profilów, lekkość; typowy przykład: przeszklony biurowiec; 3. struktura zabudowy traktowana jako organiczna tkanka komórkowa mogąca rozrastać się w dowolnym kierunku; 4. rozumienie miasta jako organizmu, który podlega nieustannym przemianom, tworzenie struktur nawiązujących do natury, łączenie elementów trwałych w postaci stabilnego szkieletu z mniej trwałymi, podatnymi na późniejsze przekształcenia; 5. uwydatnienie materiału, z którego wykonano budynek, masywne bloki surowego betonu, stosowanie betonu jako materiału do kształtowania różnorodnych form, monumentalizm; 6. kształtowanie budowli w ścisłym powiązaniu z otoczeniem naturalnym. Architektura organiczna Możliwe odpowiedzi: 1. podkreślanie cech konstrukcyjnych budowli, stosowanie form architektonicznych w oparciu o analizę własności materiałów, geometryzacja kształtów; 2. funkcjonalność, rezygnacja z dekoracji, proste formy geometryczne, ściany dużych okien przedzielonych siatką stalowych profilów, lekkość; typowy przykład: przeszklony biurowiec; 3. struktura zabudowy traktowana jako organiczna tkanka komórkowa mogąca rozrastać się w dowolnym kierunku; 4. rozumienie miasta jako organizmu, który podlega nieustannym przemianom, tworzenie struktur nawiązujących do natury, łączenie elementów trwałych w postaci stabilnego szkieletu z mniej trwałymi, podatnymi na późniejsze przekształcenia; 5. uwydatnienie materiału, z którego wykonano budynek, masywne bloki surowego betonu, stosowanie betonu jako materiału do kształtowania różnorodnych form, monumentalizm; 6. kształtowanie budowli w ścisłym powiązaniu z otoczeniem naturalnym.
Połącz w pary poszczególne kierunki/style modernizmu z odpowiadającą im charakterystyką. Konstruktywizm Możliwe odpowiedzi: 1. podkreślanie cech konstrukcyjnych budowli, stosowanie form architektonicznych w oparciu o analizę własności materiałów, geometryzacja kształtów; 2. funkcjonalność, rezygnacja z dekoracji, proste formy geometryczne, ściany dużych okien przedzielonych siatką stalowych profilów, lekkość; typowy przykład: przeszklony biurowiec; 3. struktura zabudowy traktowana jako organiczna tkanka komórkowa mogąca rozrastać się w dowolnym kierunku; 4. rozumienie miasta jako organizmu, który podlega nieustannym przemianom, tworzenie struktur nawiązujących do natury, łączenie elementów trwałych w postaci stabilnego szkieletu z mniej trwałymi, podatnymi na późniejsze przekształcenia; 5. uwydatnienie materiału, z którego wykonano budynek, masywne bloki surowego betonu, stosowanie betonu jako materiału do kształtowania różnorodnych form, monumentalizm; 6. kształtowanie budowli w ścisłym powiązaniu z otoczeniem naturalnym. Metabolizm Możliwe odpowiedzi: 1. podkreślanie cech konstrukcyjnych budowli, stosowanie form architektonicznych w oparciu o analizę własności materiałów, geometryzacja kształtów; 2. funkcjonalność, rezygnacja z dekoracji, proste formy geometryczne, ściany dużych okien przedzielonych siatką stalowych profilów, lekkość; typowy przykład: przeszklony biurowiec; 3. struktura zabudowy traktowana jako organiczna tkanka komórkowa mogąca rozrastać się w dowolnym kierunku; 4. rozumienie miasta jako organizmu, który podlega nieustannym przemianom, tworzenie struktur nawiązujących do natury, łączenie elementów trwałych w postaci stabilnego szkieletu z mniej trwałymi, podatnymi na późniejsze przekształcenia; 5. uwydatnienie materiału, z którego wykonano budynek, masywne bloki surowego betonu, stosowanie betonu jako materiału do kształtowania różnorodnych form, monumentalizm; 6. kształtowanie budowli w ścisłym powiązaniu z otoczeniem naturalnym. Strukturalizm Możliwe odpowiedzi: 1. podkreślanie cech konstrukcyjnych budowli, stosowanie form architektonicznych w oparciu o analizę własności materiałów, geometryzacja kształtów; 2. funkcjonalność, rezygnacja z dekoracji, proste formy geometryczne, ściany dużych okien przedzielonych siatką stalowych profilów, lekkość; typowy przykład: przeszklony biurowiec; 3. struktura zabudowy traktowana jako organiczna tkanka komórkowa mogąca rozrastać się w dowolnym kierunku; 4. rozumienie miasta jako organizmu, który podlega nieustannym przemianom, tworzenie struktur nawiązujących do natury, łączenie elementów trwałych w postaci stabilnego szkieletu z mniej trwałymi, podatnymi na późniejsze przekształcenia; 5. uwydatnienie materiału, z którego wykonano budynek, masywne bloki surowego betonu, stosowanie betonu jako materiału do kształtowania różnorodnych form, monumentalizm; 6. kształtowanie budowli w ścisłym powiązaniu z otoczeniem naturalnym. Styl międzynarodowy Możliwe odpowiedzi: 1. podkreślanie cech konstrukcyjnych budowli, stosowanie form architektonicznych w oparciu o analizę własności materiałów, geometryzacja kształtów; 2. funkcjonalność, rezygnacja z dekoracji, proste formy geometryczne, ściany dużych okien przedzielonych siatką stalowych profilów, lekkość; typowy przykład: przeszklony biurowiec; 3. struktura zabudowy traktowana jako organiczna tkanka komórkowa mogąca rozrastać się w dowolnym kierunku; 4. rozumienie miasta jako organizmu, który podlega nieustannym przemianom, tworzenie struktur nawiązujących do natury, łączenie elementów trwałych w postaci stabilnego szkieletu z mniej trwałymi, podatnymi na późniejsze przekształcenia; 5. uwydatnienie materiału, z którego wykonano budynek, masywne bloki surowego betonu, stosowanie betonu jako materiału do kształtowania różnorodnych form, monumentalizm; 6. kształtowanie budowli w ścisłym powiązaniu z otoczeniem naturalnym. Brutalizm Możliwe odpowiedzi: 1. podkreślanie cech konstrukcyjnych budowli, stosowanie form architektonicznych w oparciu o analizę własności materiałów, geometryzacja kształtów; 2. funkcjonalność, rezygnacja z dekoracji, proste formy geometryczne, ściany dużych okien przedzielonych siatką stalowych profilów, lekkość; typowy przykład: przeszklony biurowiec; 3. struktura zabudowy traktowana jako organiczna tkanka komórkowa mogąca rozrastać się w dowolnym kierunku; 4. rozumienie miasta jako organizmu, który podlega nieustannym przemianom, tworzenie struktur nawiązujących do natury, łączenie elementów trwałych w postaci stabilnego szkieletu z mniej trwałymi, podatnymi na późniejsze przekształcenia; 5. uwydatnienie materiału, z którego wykonano budynek, masywne bloki surowego betonu, stosowanie betonu jako materiału do kształtowania różnorodnych form, monumentalizm; 6. kształtowanie budowli w ścisłym powiązaniu z otoczeniem naturalnym. Architektura organiczna Możliwe odpowiedzi: 1. podkreślanie cech konstrukcyjnych budowli, stosowanie form architektonicznych w oparciu o analizę własności materiałów, geometryzacja kształtów; 2. funkcjonalność, rezygnacja z dekoracji, proste formy geometryczne, ściany dużych okien przedzielonych siatką stalowych profilów, lekkość; typowy przykład: przeszklony biurowiec; 3. struktura zabudowy traktowana jako organiczna tkanka komórkowa mogąca rozrastać się w dowolnym kierunku; 4. rozumienie miasta jako organizmu, który podlega nieustannym przemianom, tworzenie struktur nawiązujących do natury, łączenie elementów trwałych w postaci stabilnego szkieletu z mniej trwałymi, podatnymi na późniejsze przekształcenia; 5. uwydatnienie materiału, z którego wykonano budynek, masywne bloki surowego betonu, stosowanie betonu jako materiału do kształtowania różnorodnych form, monumentalizm; 6. kształtowanie budowli w ścisłym powiązaniu z otoczeniem naturalnym.
Połącz w pary poszczególne kierunki/style modernizmu z odpowiadającą im charakterystyką.
funkcjonalność, rezygnacja z dekoracji, proste formy geometryczne, ściany dużych okien przedzielonych siatką stalowych profilów, lekkość; typowy przykład: przeszklony biurowiec;, uwydatnienie materiału, z którego wykonano budynek, masywne bloki surowego betonu, stosowanie betonu jako materiału do kształtowania różnorodnych form, monumentalizm;, kształtowanie budowli w ścisłym powiązaniu z otoczeniem naturalnym;, rozumienie miasta jako organizmu, który podlega nieustannym przemianom, tworzenie struktur nawiązujących do natury, łączenie elementów trwałych w postaci stabilnego szkieletu z mniej trwałymi, podatnymi na późniejsze przekształcenia;, podkreślanie cech konstrukcyjnych budowli, stosowanie form architektonicznych w oparciu o analizę własności materiałów, geometryzacja kształtów;, uwydatnienie materiału, z którego wykonano budynek, masywne bloki surowego betonu, stosowanie betonu jako materiału do kształtowania różnorodnych form, monumentalizm;, kształtowanie budowli w ścisłym powiązaniu z otoczeniem naturalnym;, struktura zabudowy traktowana jako organiczna tkanka komórkowa mogąca rozrastać się w dowolnym kierunku;, podkreślanie cech konstrukcyjnych budowli, stosowanie form architektonicznych w oparciu o analizę własności materiałów, geometryzacja kształtów;, struktura zabudowy traktowana jako organiczna tkanka komórkowa mogąca rozrastać się w dowolnym kierunku;, rozumienie miasta jako organizmu, który podlega nieustannym przemianom, tworzenie struktur nawiązujących do natury, łączenie elementów trwałych w postaci stabilnego szkieletu z mniej trwałymi, podatnymi na późniejsze przekształcenia;, funkcjonalność, rezygnacja z dekoracji, proste formy geometryczne, ściany dużych okien przedzielonych siatką stalowych profilów, lekkość; typowy przykład: przeszklony biurowiec;
styl międzynarodowy - ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
architektura organiczna - ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
konstruktywizm - ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
brutalizm - ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
strukturalizm - ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
metabolizm - ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Źródło: online skills, cc0.
1
classicmobile
Ćwiczenie 5
R1Yah1iQN4Fc01
Dopasuj modernistyczne kierunki/style w architekturze do właściwych ilustracji. Ilustracja 1 Możliwe odpowiedzi: 1. styl międzynarodowy, 2. brutalizm, 3. strukturalizm, 4. konstruktywizm. Ilustracja 2 Możliwe odpowiedzi: 1. styl międzynarodowy, 2. brutalizm, 3. strukturalizm, 4. konstruktywizm. Ilustracja 3 Możliwe odpowiedzi: 1. styl międzynarodowy, 2. brutalizm, 3. strukturalizm, 4. konstruktywizm. Ilustracja 4 Możliwe odpowiedzi: 1. styl międzynarodowy, 2. brutalizm, 3. strukturalizm, 4. konstruktywizm. W zadaniu zostały wykorzystane zdjęcia (od lewej strony): szary blok z nieregularnymi balkonami, Królewski Teatr Narodowy w Londynie - budynek o nieregularnych kształtach, halę widowiskowo-sportową Arena, apartamentowce 860-880 w Chicago w USA - są to wysokie oszklone budowle.
Dopasuj modernistyczne kierunki/style w architekturze do właściwych ilustracji. Ilustracja 1 Możliwe odpowiedzi: 1. styl międzynarodowy, 2. brutalizm, 3. strukturalizm, 4. konstruktywizm. Ilustracja 2 Możliwe odpowiedzi: 1. styl międzynarodowy, 2. brutalizm, 3. strukturalizm, 4. konstruktywizm. Ilustracja 3 Możliwe odpowiedzi: 1. styl międzynarodowy, 2. brutalizm, 3. strukturalizm, 4. konstruktywizm. Ilustracja 4 Możliwe odpowiedzi: 1. styl międzynarodowy, 2. brutalizm, 3. strukturalizm, 4. konstruktywizm. W zadaniu zostały wykorzystane zdjęcia (od lewej strony): szary blok z nieregularnymi balkonami, Królewski Teatr Narodowy w Londynie - budynek o nieregularnych kształtach, halę widowiskowo-sportową Arena, apartamentowce 860-880 w Chicago w USA - są to wysokie oszklone budowle.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
Ćwiczenie 5
Dopasuj modernistyczne kierunki/style w architekturze do właściwych ilustracji.
RTgOR0UwcmQBj1
W zadaniu zostały wykorzystane zdjęcia (od lewej strony): szary blok z nieregularnymi balkonami, Królewski Teatr Narodowy w Londynie - budynek o nieregularnych kształtach, halę widowiskowo-sportową Arena, apartamentowce 860-880 w Chicago w USA - są to wysokie oszklone budowle.
Odpowiedzi: A - styl międzynarodowy B - brutalizm C - strukturalizm D - konstruktywizm
1‑C; 2‑B; 3‑D; 4‑A
Inna wersja zadania
Wybierz dwa style w architekturze i dokonaj ich analizie/porównania.
R1cEdHH9CJm5k1
Ćwiczenie 6
Połącz w pary poszczególne kierunki/style modernizmu z odpowiadającą im charakterystyką. New Classical Możliwe odpowiedzi: 1. ruch nawiązujący do architektury klasycznej i tradycyjnej, zainteresowanie historycznymi formami, klasyczna stylistyka, kładzenie nacisku na jakość i trwałość budynków, 2. plastyczność, abstrakcja, skojarzenia z naturalnymi, płynnymi kształtami, fantazyjne formy przypominające kroplę powoli rozlewającą się po powierzchni, 3. eksponowanie konstrukcji i ciągów komunikacyjnych, twarde, lśniące, metaliczne powierzchnie, jaskrawa kolorystyka, projektowanie przy użyciu zaawansowanych technologii, 4. idea fragmentacji (podziału całości na odrębne części), dominacja krzywoliniowych kształtów, geometryczne zachwianie konstrukcji architektura high-tech Możliwe odpowiedzi: 1. ruch nawiązujący do architektury klasycznej i tradycyjnej, zainteresowanie historycznymi formami, klasyczna stylistyka, kładzenie nacisku na jakość i trwałość budynków, 2. plastyczność, abstrakcja, skojarzenia z naturalnymi, płynnymi kształtami, fantazyjne formy przypominające kroplę powoli rozlewającą się po powierzchni, 3. eksponowanie konstrukcji i ciągów komunikacyjnych, twarde, lśniące, metaliczne powierzchnie, jaskrawa kolorystyka, projektowanie przy użyciu zaawansowanych technologii, 4. idea fragmentacji (podziału całości na odrębne części), dominacja krzywoliniowych kształtów, geometryczne zachwianie konstrukcji dekonstruktywizm Możliwe odpowiedzi: 1. ruch nawiązujący do architektury klasycznej i tradycyjnej, zainteresowanie historycznymi formami, klasyczna stylistyka, kładzenie nacisku na jakość i trwałość budynków, 2. plastyczność, abstrakcja, skojarzenia z naturalnymi, płynnymi kształtami, fantazyjne formy przypominające kroplę powoli rozlewającą się po powierzchni, 3. eksponowanie konstrukcji i ciągów komunikacyjnych, twarde, lśniące, metaliczne powierzchnie, jaskrawa kolorystyka, projektowanie przy użyciu zaawansowanych technologii, 4. idea fragmentacji (podziału całości na odrębne części), dominacja krzywoliniowych kształtów, geometryczne zachwianie konstrukcji blob Możliwe odpowiedzi: 1. ruch nawiązujący do architektury klasycznej i tradycyjnej, zainteresowanie historycznymi formami, klasyczna stylistyka, kładzenie nacisku na jakość i trwałość budynków, 2. plastyczność, abstrakcja, skojarzenia z naturalnymi, płynnymi kształtami, fantazyjne formy przypominające kroplę powoli rozlewającą się po powierzchni, 3. eksponowanie konstrukcji i ciągów komunikacyjnych, twarde, lśniące, metaliczne powierzchnie, jaskrawa kolorystyka, projektowanie przy użyciu zaawansowanych technologii, 4. idea fragmentacji (podziału całości na odrębne części), dominacja krzywoliniowych kształtów, geometryczne zachwianie konstrukcji.
Połącz w pary poszczególne kierunki/style modernizmu z odpowiadającą im charakterystyką. New Classical Możliwe odpowiedzi: 1. ruch nawiązujący do architektury klasycznej i tradycyjnej, zainteresowanie historycznymi formami, klasyczna stylistyka, kładzenie nacisku na jakość i trwałość budynków, 2. plastyczność, abstrakcja, skojarzenia z naturalnymi, płynnymi kształtami, fantazyjne formy przypominające kroplę powoli rozlewającą się po powierzchni, 3. eksponowanie konstrukcji i ciągów komunikacyjnych, twarde, lśniące, metaliczne powierzchnie, jaskrawa kolorystyka, projektowanie przy użyciu zaawansowanych technologii, 4. idea fragmentacji (podziału całości na odrębne części), dominacja krzywoliniowych kształtów, geometryczne zachwianie konstrukcji architektura high-tech Możliwe odpowiedzi: 1. ruch nawiązujący do architektury klasycznej i tradycyjnej, zainteresowanie historycznymi formami, klasyczna stylistyka, kładzenie nacisku na jakość i trwałość budynków, 2. plastyczność, abstrakcja, skojarzenia z naturalnymi, płynnymi kształtami, fantazyjne formy przypominające kroplę powoli rozlewającą się po powierzchni, 3. eksponowanie konstrukcji i ciągów komunikacyjnych, twarde, lśniące, metaliczne powierzchnie, jaskrawa kolorystyka, projektowanie przy użyciu zaawansowanych technologii, 4. idea fragmentacji (podziału całości na odrębne części), dominacja krzywoliniowych kształtów, geometryczne zachwianie konstrukcji dekonstruktywizm Możliwe odpowiedzi: 1. ruch nawiązujący do architektury klasycznej i tradycyjnej, zainteresowanie historycznymi formami, klasyczna stylistyka, kładzenie nacisku na jakość i trwałość budynków, 2. plastyczność, abstrakcja, skojarzenia z naturalnymi, płynnymi kształtami, fantazyjne formy przypominające kroplę powoli rozlewającą się po powierzchni, 3. eksponowanie konstrukcji i ciągów komunikacyjnych, twarde, lśniące, metaliczne powierzchnie, jaskrawa kolorystyka, projektowanie przy użyciu zaawansowanych technologii, 4. idea fragmentacji (podziału całości na odrębne części), dominacja krzywoliniowych kształtów, geometryczne zachwianie konstrukcji blob Możliwe odpowiedzi: 1. ruch nawiązujący do architektury klasycznej i tradycyjnej, zainteresowanie historycznymi formami, klasyczna stylistyka, kładzenie nacisku na jakość i trwałość budynków, 2. plastyczność, abstrakcja, skojarzenia z naturalnymi, płynnymi kształtami, fantazyjne formy przypominające kroplę powoli rozlewającą się po powierzchni, 3. eksponowanie konstrukcji i ciągów komunikacyjnych, twarde, lśniące, metaliczne powierzchnie, jaskrawa kolorystyka, projektowanie przy użyciu zaawansowanych technologii, 4. idea fragmentacji (podziału całości na odrębne części), dominacja krzywoliniowych kształtów, geometryczne zachwianie konstrukcji.
Połącz w pary poszczególne kierunki/style modernizmu z odpowiadającą im charakterystyką.
plastyczność, abstrakcja, skojarzenia z naturalnymi, płynnymi kształtami, fantazyjne formy przypominające kroplę powoli rozlewającą się po powierzchni, eksponowanie konstrukcji i ciągów komunikacyjnych, twarde, lśniące, metaliczne powierzchnie, jaskrawa kolorystyka, projektowanie przy użyciu zaawansowanych technologii, idea fragmentacji (podziału całości na odrębne części), dominacja krzywoliniowych kształtów, geometryczne zachwianie konstrukcji, ruch nawiązujący do architektury klasycznej i tradycyjnej, zainteresowanie historycznymi formami, klasyczna stylistyka, kładzenie nacisku na jakość i trwałość budynków
New Classical
architektura high-tech
dekonstruktywizm
blob
1
classicmobile
Ćwiczenie 7
RY5jsVURBy90M1
Dopasuj postmodernistyczne kierunki/style w architekturze do właściwych ilustracji. Ilustracja 1 Możliwe odpowiedzi: 1. high‑tech, 2. dekonstruktywizm, 3. New Classical, 4. blob. Ilustracja 2 Możliwe odpowiedzi: 1. high‑tech, 2. dekonstruktywizm, 3. New Classical, 4. blob. Ilustracja 3 Możliwe odpowiedzi: 1. high‑tech, 2. dekonstruktywizm, 3. New Classical, 4. blob. Ilustracja 4 Możliwe odpowiedzi: 1. high‑tech, 2. dekonstruktywizm, 3. New Classical, 4. blob. W zadaniu zostały wykorzystane zdjęcia (od lewej strony): Schermerhorn Symphony Center w Nashville w USA - budynek widoczny jest od frontu, przed wejściem znajdują się wysokie kolumny. Drugie zdjęcie przedstawia Narodowe Centrum Sztuki i Kultury w Paryżu - budynek otoczony jest stalowymi rusztowaniami. Trzecie zdjęcie przedstawia halę koncertową Walt Disney w Los Angeles - budynek o nieregularnym kształcie widoczny od frontu. Czwarte zdjęcie przedstawia Centrum Handlowe Złote Tarasy w Warszawie - budynki centrum handlowego są całe oszklone.
Dopasuj postmodernistyczne kierunki/style w architekturze do właściwych ilustracji. Ilustracja 1 Możliwe odpowiedzi: 1. high‑tech, 2. dekonstruktywizm, 3. New Classical, 4. blob. Ilustracja 2 Możliwe odpowiedzi: 1. high‑tech, 2. dekonstruktywizm, 3. New Classical, 4. blob. Ilustracja 3 Możliwe odpowiedzi: 1. high‑tech, 2. dekonstruktywizm, 3. New Classical, 4. blob. Ilustracja 4 Możliwe odpowiedzi: 1. high‑tech, 2. dekonstruktywizm, 3. New Classical, 4. blob. W zadaniu zostały wykorzystane zdjęcia (od lewej strony): Schermerhorn Symphony Center w Nashville w USA - budynek widoczny jest od frontu, przed wejściem znajdują się wysokie kolumny. Drugie zdjęcie przedstawia Narodowe Centrum Sztuki i Kultury w Paryżu - budynek otoczony jest stalowymi rusztowaniami. Trzecie zdjęcie przedstawia halę koncertową Walt Disney w Los Angeles - budynek o nieregularnym kształcie widoczny od frontu. Czwarte zdjęcie przedstawia Centrum Handlowe Złote Tarasy w Warszawie - budynki centrum handlowego są całe oszklone.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
Ćwiczenie 7
Dopasuj postmodernistyczne kierunki/style w architekturze do właściwych ilustracji.
R15MX8e2zVXGN1
W zadaniu zostały wykorzystane zdjęcia (od lewej strony): Schermerhorn Symphony Center w Nashville w USA - budynek widoczny jest od frontu, przed wejściem znajdują się wysokie kolumny. Drugie zdjęcie przedstawia Narodowe Centrum Sztuki i Kultury w Paryżu - budynek otoczony jest stalowymi rusztowaniami. Trzecie zdjęcie przedstawia halę koncertową Walt Disney w Los Angeles - budynek o nieregularnym kształcie widoczny od frontu. Czwarte zdjęcie przedstawia Centrum Handlowe Złote Tarasy w Warszawie - budynki centrum handlowego są całe oszklone.
Odpowiedzi: A - high‑tech B - dekonstruktywizm C - New Classical D - blob
1‑C 2‑A 3‑B 4‑D
Inna wersja zadania
Postmodernizm to: Możliwe odpowiedzi: 1. pojmowanie elementów budowli jako komórek tworzących luźną strukturę mogącą się rozrastać w dowolnym kierunku (struktura zabudowy jako organiczna tkanka komórkowa), łączenie ich ze sobą przejściami, korytarzami, mające na celu dokładniejsze przystosowanie do potrzeb człowieka, prostota brył. 2. ogólne określenie nowych tendencji we współczesnej kulturze, filozofii nauki, życiu społecznym i politycznym, oraz sposobów ich opisu. 3. dział architektury zajmujący się zasadami planowania przestrzennego miast i osiedli.
classicmobile
Ćwiczenie 8
R1RrwqZ9jCOrr1
Poniżej znajdują się ilustracje budowli zaprojektowanych przez jednych z najwybitniejszych przedstawicieli modernizmu w architekturze. Dopasuj budynki do architektów. Ilustracja 1 Możliwe odpowiedzi: 1. Walter Gropius, 2. Le Corbusier, 3. Frank Lloyd Wright, 4. Ludwig Mies van der Rohe. Ilustracja 2 Możliwe odpowiedzi: 1. Walter Gropius, 2. Le Corbusier, 3. Frank Lloyd Wright, 4. Ludwig Mies van der Rohe. Ilustracja 3 Możliwe odpowiedzi: 1. Walter Gropius, 2. Le Corbusier, 3. Frank Lloyd Wright, 4. Ludwig Mies van der Rohe. Ilustracja 4 Możliwe odpowiedzi: 1. Walter Gropius, 2. Le Corbusier, 3. Frank Lloyd Wright, 4. Ludwig Mies van der Rohe. W zadaniu zostały wykorzystane ilustracje przedstawiające: styl międzynarodowy - kompleks budynków Bauhausu, apartamentowce 860-880 w Chicago w USA - wysokie oszklone budowle, dom nad wodospadem - architektura organiczna, kaplicę Notre Dame du Haut.
Poniżej znajdują się ilustracje budowli zaprojektowanych przez jednych z najwybitniejszych przedstawicieli modernizmu w architekturze. Dopasuj budynki do architektów. Ilustracja 1 Możliwe odpowiedzi: 1. Walter Gropius, 2. Le Corbusier, 3. Frank Lloyd Wright, 4. Ludwig Mies van der Rohe. Ilustracja 2 Możliwe odpowiedzi: 1. Walter Gropius, 2. Le Corbusier, 3. Frank Lloyd Wright, 4. Ludwig Mies van der Rohe. Ilustracja 3 Możliwe odpowiedzi: 1. Walter Gropius, 2. Le Corbusier, 3. Frank Lloyd Wright, 4. Ludwig Mies van der Rohe. Ilustracja 4 Możliwe odpowiedzi: 1. Walter Gropius, 2. Le Corbusier, 3. Frank Lloyd Wright, 4. Ludwig Mies van der Rohe. W zadaniu zostały wykorzystane ilustracje przedstawiające: styl międzynarodowy - kompleks budynków Bauhausu, apartamentowce 860-880 w Chicago w USA - wysokie oszklone budowle, dom nad wodospadem - architektura organiczna, kaplicę Notre Dame du Haut.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
Ćwiczenie 8
Poniżej znajdują się ilustracje budowli zaprojektowanych przez jednych z najwybitniejszych przedstawicieli modernizmu w architekturze. Dopasuj budynki do architektów.
RNf6eaXDjbEfA1
W zadaniu zostały wykorzystane ilustracje przedstawiające: styl międzynarodowy - kompleks budynków Bauhausu, apartamentowce 860-880 w Chicago w USA - wysokie oszklone budowle, dom nad wodospadem - architektura organiczna, kaplicę Notre Dame du Haut.
Odpowiedzi: A - kształtowanie budowli w ścisłym powiązaniu estetyczny z otoczeniem naturalnym; B - podkreślanie cech konstrukcyjnych budowli, stosowanie form architektonicznych w oparciu o analizę własności materiałów, geometryzacja kształtów; C - rozumienie miasta jako organizmu, który podlega nieustannym przemianom, tworzenie struktur nawiązujących do natury, łączenie elementów trwałych w postaci stabilnego szkieletu z mniej trwałymi, podatnymi na późniejsze przekształcenia; D - uwydatnienie materiału, z którego wykonano budynek, masywne bloki surowego betonu, stosowanie betonu jako materiału do kształtowania różnorodnych form, monumentalizm; E - struktura zabudowy traktowana jako organiczna tkanka komórkowa mogąca rozrastać się w dowolnym kierunku; F - funkcjonalność, rezygnacja z dekoracji, proste formy geometryczne, ściany dużych okien przedzielonych siatką stalowych profilów, lekkość; typowy przykład: przeszklony biurowiec;
Rozwiązanie: 1‑F 2‑A 3‑B 4‑D 5‑E 6‑C
m8a911020c93629bb_0000000000018
m8a911020c93629bb_0000000000018
Dopasuj modernistyczne kierunki/style w architekturze do właściwych ilustracji.
R6XSFjkhETRnx1
W zadaniu zostały wykorzystane zdjęcia (od lewej strony): szary blok z nieregularnymi balkonami, Królewski Teatr Narodowy w Londynie - budynek o nieregularnych kształtach, halę widowiskowo-sportową Arena, apartamentowce 860-880 w Chicago w USA - są to wysokie oszklone budowle.
Odpowiedzi: A - eksponowanie konstrukcji i ciągów komunikacyjnych, twarde, lśniące, metaliczne powierzchnie, jaskrawa kolorystyka, projektowanie przy użyciu zaawansowanych technologii B - idea fragmentacji (podziału całości na odrębne części), dominacja krzywoliniowych kształtów, geometryczne zachwianie konstrukcji C - plastyczność, abstrakcja, skojarzenia z naturalnymi, płynnymi kształtami, fantazyjne formy przypominające kroplę powoli rozlewającą się po powierzchni D - ruch nawiązujący do architektury klasycznej i tradycyjnej, zainteresowanie historycznymi formami, klasyczna stylistyka, kładzenie nacisku na jakość i trwałość budynków
Rozwiązanie: 1‑D 2‑A 3‑B 4‑C
m8a911020c93629bb_0000000000020
m8a911020c93629bb_0000000000020
Dopasuj postmodernistyczne kierunki/style w architekturze do właściwych ilustracji.
R1cLrvii2LFwD1
W zadaniu zostały wykorzystane zdjęcia (od lewej strony): Schermerhorn Symphony Center w Nashville w USA - budynek widoczny jest od frontu, przed wejściem znajdują się wysokie kolumny. Drugie zdjęcie przedstawia Narodowe Centrum Sztuki i Kultury w Paryżu - budynek otoczony jest stalowymi rusztowaniami. Trzecie zdjęcie przedstawia halę koncertową Walt Disney w Los Angeles - budynek o nieregularnym kształcie widoczny od frontu. Czwarte zdjęcie przedstawia Centrum Handlowe Złote Tarasy w Warszawie - budynki centrum handlowego są całe oszklone.
Odpowiedzi: A - high‑tech B - blob C - dekonstruktywizm D - New Classical
Rozwiązanie: 1‑D 2‑C 3‑B 4‑A
m8a911020c93629bb_0000000000021
m8a911020c93629bb_0000000000021
Poniżej znajdują się ilustracje budowli zaprojektowanych przez jednych z najwybitniejszych przedstawicieli modernizmu w architekturze. Dopasuj budynki do architektów.
RzAHId1y7YWIL1
W zadaniu zostały wykorzystane ilustracje przedstawiające: styl międzynarodowy - kompleks budynków Bauhausu, apartamentowce 860-880 w Chicago w USA - wysokie oszklone budowle, dom nad wodospadem - architektura organiczna, kaplicę Notre Dame du Haut.
Odpowiedzi: A - Frank Lloyd Wright B - Le Corbusier C - Walter Gropius D - Ludwig Mies van der Rohe
Rozwiązanie: 1‑C 2‑D 3‑A 4‑B
Słownik pojęć
Architektura
Architektura
sztuka projektowania, wznoszenia i artystycznego kształtowania budowli. We współczesnym rozumieniu architektura jest dyscypliną organizującą i kształtującą przestrzeń w realnych formach niezbędnych do zaspokojenia materialnych i duchowych potrzeb człowieka.
Architektura High‑Tech
Architektura High‑Tech
budynek jako obiekt niezależny od przestrzeni, eksponowanie konstrukcji i ciągów komunikacyjnych, twarde, lśniące, metaliczne powierzchnie, jaskrawa kolorystyka, tendencja do stosowania metalu, szkła i plastiku, projektowanie przy użyciu zaawansowanych technologii, integrowanie wyposażenia technicznego z architekturą i strukturą budowli, inteligentne budynki.
Architektura organiczna
Architektura organiczna
odejście od schematów stylistycznych na rzecz kształtowania budowli w odniesieniu do przyrody i w ścisłym powiązaniu z otoczeniem naturalnym, plastyczne kształtowanie formy, naśladującej niekiedy żywe organizmy, minimalne wykorzystanie materiału.
Blob
Blob
plastyczność, abstrakcja, skojarzenia z naturalnymi, płynnymi kształtami, fantazyjne formy przypominające blob – ang. kropla, kleks, powoli rozlewający się po powierzchni.
Brutalizm
Brutalizm
prekursorem kierunku był Le Corbusier. Uwydatnienie materiału, z którego wykonano budowlę, masywne bloki surowego betonu kształtujące bryłę, monumentalizm, powierzchniowa faktura ukazująca metody konstrukcyjne, nieotynkowane mury.
Budynek inteligentny
Budynek inteligentny
nowoczesny budynek dostosowany do potrzeb użytkownika, mający zdolność adaptacji do nowych technologii i zmian w strukturze organizacyjnej. Zainstalowane w nim systemy teleinformatyczne i systemy sterowania przesyłają informacje wewnątrz budynku, łączą go z zewnętrznymi sieciami teleinformatycznymi, utrzymują właściwe warunki klimatyczne oraz gwarantują bezpieczeństwo ludzi i wyposażenia.
Dekonstruktywizm
Dekonstruktywizm
swobodna manipulacja, eksperymentowanie formami i elementami zaczerpniętymi z różnych tradycji, idea fragmentacji – podziału całości na odrębne części, dominacja krzywoliniowych kształtów, geometryczne zachwianie konstrukcji, wrażenie kontrolowanego chaosu.
Konstruktywizm
Konstruktywizm
uwypuklanie cech konstrukcyjnych budowli, stosowanie form architektonicznych w oparciu o analizę własności materiałów (stali, szkła, żelbetu, drewna), geometryzacja kształtów, stosowanie kontrastów między ciężkimi i lekkimi elementami, wprowadzanie elementów umożliwiających rozbudowę budynku (stropy, ramy, maszty), praktyczność, funkcjonalność jako czynnik decydujący o charakterze budynku, rezygnacja z ornamentyki i drogich materiałów.
Budownictwo ekologiczne
Budownictwo ekologiczne
tworzenie budowli w oparciu o ideę dbałości o środowisko naturalne oraz ze świadomością pozytywnego oddziaływania bliskiej obecności natury na człowieka, m.in. oszczędne gospodarowanie surowcami, wykorzystywanie materiałów przyjaznych naturze, zmniejszanie poboru energii, zazielenianie budynków i przylegających do nich terenów. Przykładem jest pierwszy ekologiczny wieżowiec zbudowany w 1997 roku we Frankfurcie nad Menem z dużymi ogrodami założonymi na dziewięciu piętrach, otwartymi na jedną z trzech stron budynku (sky‑garden).
Metabolizm
Metabolizm
nurt w japońskiej architekturze i urbanistyce. Rozumienie miasta jako organizmu, który podlega nieustannym przemianom. Struktury nawiązujące do natury (np. budynki przypominające drzewo), łączenie elementów trwałych w postaci stabilnego szkieletu z mniej trwałymi, które z czasem mogły podlegać wymianie czy przesuwaniu, dając możliwość niemal dowolnego przekształcania budynku.
Modernizm
Modernizm
sztuka nowoczesna, (z ang. modern art) której celem jest eksperymentowanie z nowymi technikami i materiałami, powiązanie sztuki z techniką, odejście od historyzmu i dążenie do funkcjonalności. Obejmuje wiele kierunków w sztuce od końca XIX wieku.
New Classical
New Classical
niejednorodny ruch nawiązujący do architektury klasycznej i tradycyjnej, zainteresowanie historycznymi formami, klasyczna stylistyka, oddzielanie sfery publicznej od prywatnej, kładzenie nacisku na jakość i trwałość budynków, efektywność wykorzystania zasobów.
Postmodernizm
Postmodernizm
ogólne określenie nowych tendencji we współczesnej kulturze, filozofii nauki, życiu społecznym i politycznym, oraz sposobów ich opisu. W odniesieniu do architektury termin ten został zastosowany ok. 1976 roku i stosuje się nazwania takich zjawisk jak różne postaci historyzmu, neokonstruktywizm czy styl high‑tech. Charakteryzuje się negacją funkcjonalizmu w architekturze.
Strukturalizm
Strukturalizm
pojmowanie elementów budowli jako komórek tworzących luźną strukturę mogącą się rozrastać w dowolnym kierunku (struktura zabudowy jako organiczna tkanka komórkowa), łączenie ich ze sobą przejściami, korytarzami, mające na celu dokładniejsze przystosowanie do potrzeb człowieka, prostota brył.
Styl międzynarodowy
Styl międzynarodowy
funkcjonalność, rezygnacja z dekoracji, proste formy geometryczne, układ wertykalno‑horyzontalny, odrzucenie symetrii osiowej na rzecz proporcji elementów, ściany okien przedzielone siatką stalowych profilów, lekkość, stosowanie nowoczesnych konstrukcji i materiałów.
Urbanistyka
Urbanistyka
dział architektury zajmujący się zasadami planowania przestrzennego miast i osiedli.
Źródło: encyklopedia.pwn.pl
m8a911020c93629bb_0000000000361
Galeria dzieł sztuki
RlH9RSJBXOcik1
Ilustracja przedstawia kompleks budynków Bauhaus w Dessau w Niemczech. Na fotografii oprócz budynku widzimy również fragment chodnika oraz ulicy. Budynek prezentuje styl międzynarodowy w architekturze.
Styl międzynarodowy, Walter Gropius, kompleks budynków Bauhausu, 1925-1926, Dessau, Niemcy, www.historiasztuki.com.pl
Rjkb4o48QXujP1
Ilustracja przedstawia budynki - apartamentowce 860-880 w Chicago w USA. Są to wysokie oszklone budowle. Prezentują styl międzynarodowy w architekturze.
Styl międzynarodowy, Ludwig Mies van der Rohe, Apartamentowce 860-880 Lake Shore Drive, 1949-1951, Chicago, USA, upload.wikimedia.org
RDMI1QCYFCC5S1
Ilustracja przedstawia Dom nad wodospadem znajdujący się w Bear Run w USA. Budynek obrazuje rodzaj architektury organicznej. Część mieszkalna domu znajduje się nad wodospadem. Dookoła dom oraz wodospad otoczone są zielenią - lasem, krzewami.
"Architektura organiczna, Frank Lloyd Wright, Dom nad wodospadem (Willa Kaufmanna), 1936, Bear Run, USA, upload.wikimedia.org
RtsStzU4a3C5O1
Ilustracja przedstawia halę widowiskowo-sportową Arena w Poznaniu. Cały budnek jest oszkolony. Dookoła hali znajdują się liczne drzewa oraz krzewy.
Konstruktywizm, Jerzy Turzeniecki, Hala widowiskowo-sportowa Arena, 1972-1974, Poznań, Polska, upload.wikimedia.org
RfAvoP0cFF77J1
Ilustracja przedstawia Kaplice Notre Dame du Haut we Francji. Biała bdowla o nieregularnym kształcie dachu.
Brutalizm, Le Corbusier, Kaplica Notre Dame du Haut, 1953-1955, Francja, upload.wikimedia.org
R1B5MKtBcfUW61
Ilustracja przedstawia Królewski Teatr Narodowy w Londynie. Budynek o nieregularnych kształtach.
Brutalizm, Denys Lasdun, Królewski Teatr Narodowy (Royal National Theatre), 1976, Londyn, Wielka Brytania, upload.wikimedia.org
RJ7ctnvxuLnS11
Ilustracja przedstawia widok ogólny Habitat 67. Jest to kompleks mieszkalny w Montrealu w Kanadzie, wzniesiony na wystawę światową w 1967 roku, gdzie pełnił rolę jednego z pawilonów. Budynek zlokalizowany jest nad brzegiem Rzeki Świętego Wawrzyńca, w dzielnicy Cité du Havre, co widzimy na fotografii.
Ilustracja przedstawia fragment Habitat 67. Jest to kompleks mieszkalny w Montrealu w Kanadzie, wzniesiony na wystawę światową w 1967 roku, gdzie pełnił rolę jednego z pawilonów. Dookoła budowli znajdują się liczne drzewa oraz krzewy.
Ilustracja przedstawia Schermerhorn Symphony Center w Nashville w USA. Budynek widoczny jest od frontu. Przed wejściem znajdują się wysokie kolumny. W tle widoczne są nowoczesne, oszklone budynki.
New Classical, Schermerhorn Symphony Center, 1983-2005, Nashville, USA, upload.wikimedia.org
R16VryZJXK9LF1
Ilustracja przedstawia Narodowe Centrum Sztuki i Kultury w Paryżu. Budynek otoczony jest stalowymi rusztowaniami.
Architektura high-tech, Renzo Piano i Richard Rogers, Narodowe Centrum Sztuki i Kultury im. Georgesa Pompidou, 1971-1977, Paryż, Francja, /upload.wikimedia.org
RWFu80oqXGHDJ1
Ilustracja przedstawia Halę koncertową Walt Disney w Los Angeles. Budynek o nieregularnym kształcie widoczny od frontu. Na fotografii znajduje się również fragment ulicy. Jest to projekt wykonany przez Franka Gehry.
Dekonstruktywizm, Frank Gehry, Hala koncertowa Walt Disney, 1999-2003, Los Angeles, USA, upload.wikimedia.org
R1DRWBLDt6VQs1
Ilustracja przedstawia awangardowy budynek - Tańczący dom. Swoją nazwę budowla zawdzięcza kształtowi. Jeżeli dobrze się przyjrzymy będziemy mogli w nim dostrzec sylwetki tańczącej pary.
Ilustracja przedstawia Commerzbank Tower we Frankfurcie nad Menem w Niemczech. Jest to najwyższy wieżowiec w Europie. Budynek jest cały oszklony. Dookoła widzimy inne, niższe budynki oraz drzewa.
Budownictwo ekologiczne, Commerzbank Tower projektu Foster & Partners, 1997 Frankfurt nad Menem, Niemcy, upload.wikimedia.org
RATuXLekA53Wa1
Ilustracja przedstawia Sky-garden na jednym z poziomów Commerzbank Tower. We wnętrzu znajdują się liczne drzewka oraz krzewy. Budynek jest oszklony. W środku znajduje się mnóstwo ludzi.
Sky-garden na jednym z poziomów Commerzbank Tower www.commerzbank.de
RlOT1Cx0j0qdk1
Ilustracja przedstawia Centrum Handlowe Złote Tarasy w Warszawie. Widzimy, że budynki centrum handlowego są całe oszklone i mają naturalne kształty jest to architektura blob, projektanta kalifornijskiej pracowni Jerde Partnership.
Architektura blob, projekt kalifornijskiej pracowni Jerde Partnership, Centrum Handlowe Złote Tarasy, 2002-2007, Warszawa, Polska, upload.wikimedia.org