Na ilustracji mężczyzna przy biurku. Zamyślony nad pisaniem. Głowę wspiera na prawej ręce, w której trzyma gęsie pióro. Na biurku i wokół niego pełno książek, map. Za mężczyzną półka z książkami, a na podłodze widoczny fragment globusa. Z prawej widoczne krzesło na którym są także książki. Na biurku obrus, na nim wsparta duża księga. Mężczyzna siedzi na ozdobnym krześle.
Wprowadzenie
KarzełPär Lagerkvist
Pär LagerkvistKarzeł
Renesansowy dwór w Italii. Dworski karzeł podgląda nowego gościa księcia, starszego mężczyznę o imieniu Bernardo.
Jest niewiarygodnie ciekawy. (…) Potrafi też godzinami obserwować lot ptaków, jak gdyby to też było czymś niezwykłym. Nawet głowy morderców i złodziei, wbite na haki przed bramą zamkową i tak stare, że nikt ich już nie darzy ani jednym spojrzeniem, może długo oglądać jak przedziwne zagadki i szkicować srebrnym rysikiem. A gdy kilka dni temu na placu przed zamkiem powieszono Franceska, był przy tym i przyglądał się egzekucji, stojąc na samym przodzie, pośród dziatwy, aby dobrze wszystko widzieć. A nocami patrzy w gwiazdy. (…) Chodzą dziwne słuchy, że skłonił księcia, aby oddał mu zwłoki Franceska, chce je pokrajać, by zobaczyć, jak człowiek wygląda w środku. To nie może być prawda. (…)
Nigdy nie widziałem czegoś tak wstrętnego, nie, nigdy nawet nie umiałbym sobie wyobrazić czegoś tak obrzydliwego jak wnętrzności ludzkie. A on stał pochylony nad nimi i studiował je z napiętą ciekawością, i właśnie wykrawał coś ostrożnie z okolicy serca malusieńkim nożykiem. Był tym tak pochłonięty, że nawet nie zauważył, iż wszedłem do komnaty. Zdawało się, że nie istnieje dla niego nic prócz tego obrzydlistwa, którym się zajmował. W końcu jednak podniósł głowę i spojrzał na mnie z szczęśliwym błyskiem w oczach. Twarz jego była pełna uniesienia, jak gdyby przeżywał uroczysty moment.
BIB_001 Źródło: Pär Lagerkvist, Karzeł, tłum. Zygmunt Łanowski, 1993.
Polecenie 1
To fragment słynnej powieści laureata literackiej nagrody Nobla, Pära Lagerkvista [czyt.: para logierkwista], pt. 'Karzeł'.
Określ, kto może kryć się pod postacią Bernarda?
Napisz, czy w XV wieku sekcje zwłok były dozwolone.
R1751apeQLYuL
Bernard to człowiek wszechstronnie wykształcony, uczony i artysta. Potrafił on od wspaniałych malowideł i rozważań o pięknie świata przechodzić do konstruowania niewiarygodnie skutecznych machin bojowych czy nowej broni, która sztukę zadawania śmierci wzniesie na nowy poziom. Postać ta przypomina samego Leonardo da Vinci.
Sekcje zwłok w XV wieku były niedozwolone, tylko w niektórych miejscach pod koniec wieku stały się możliwe, przykładowo w Republice Weneckiej. Powszechniej sekcje zaczęto przeprowadzać w XVI wieku, który w dziejach medycyny nazywano stuleciem anatomów.
Kiedy to było?
RG8GTGuxyjBay
Ćwiczenie 1
RBeITFYIUblZ11
Polecenie 2
Jak sądzisz, dzięki przedstawicielom jakich stanów społecznych mogły być realizowane propagowane w średniowieczu wzorce? Określ, dla których stanów społecznych nie wypracowano w średniowieczu 'dobrych' wzorców osobowych.
REyUnOHPV0G18
Wzorce mogły być realizowane dzięki duchowieństwu i rycerstwu. Dobrych wzorców nie wypracowano dla mieszczaństwa i chłopstwa.
tccISPfLQK_0000000T
Nowe wzorce osobowe
Społeczeństwo miast włoskich w XIV i XV w. wzbogaciło się na tyle, że dysponowało środkami finansowymi umożliwiającymi przeznaczenie części dochodów na luksusowe dobra i zaspokajanie tzw. wyższych potrzeb, niezwiązanych z poczuciem bezpieczeństwa materialnego (jedzenie, spanie, ubranie) czy duchowego (zbawienie, wiara, modlitwa). W tych warunkach ukształtował się nowy wzorzec człowieka, jednostki dążącej do poznania siebie i otaczającego świata, wyróżniającego się z otoczenia dzięki własnemu lub tworzonemu pięknu czy mądrości. Ten nowy wzorzec nie był realizowany ani kosztem, ani w opozycji do dawnych wzorców osobowych. Wzbogaceni mieszczanie - wielcy patrycjusze chcieli być wzorowymi rycerzami i dostąpić zbawienia. Te dwie ścieżki biegły obok siebie.
Rlqi6jCTJ9H9w
tccISPfLQK_00000012
Sprzeciw wobec nowych ideałów
Nie obyło się bez konfliktów. Kościół początkowo z niepokojem obserwował fascynację pogańskim antykiem z jego wielobóstwem i zapatrzeniem w jednostkę ludzką. Szybko jednak przekonano się, że nie stanowi to zagrożenia dla chrześcijaństwa i wiary, więc hierarchowie kościelni stali się gorącymi zwolennikami poszukiwań 'starożytności'. Z drugiej strony u części duchowieństwa narastało krytycznie nastawienie do nadmiernych bogactw i ich nadużywania, co rodziło nowe ruchy monastyczne (zakonne). Powstawały zakony związane z miastami, ale jednocześnie żebracze, opierające się na datkach i religijności mieszczan (np. franciszkanie), jak również ruchy zwalczające zbytek i bezbożne odejście od ascezy. Do najsłynniejszych tego typu wystąpień doszło w najbardziej 'renesansowym' z miast włoskich - Florencji. Wiązały się one z działalnością mnicha Girolamo SavonarolitccISPfLQK_000tp001Girolamo Savonaroli [czyt.: dżirolamo sawonarola], który wzywał (i to z powodzeniem) do wyrzeczenia się bogactw, a nawet niszczenia zdrożnych oznak luksusu (dzieł sztuki, obrazów o treści niechrześcijańskiej itd.).
R1JiIWvJOeXFA
Polecenie 3
Nominowanie swoich krewnych na stanowiska publiczne nazywamy nepotyzmem. Określenie to pochodzi od słowa 'nepos', co po łacinie znaczy 'wnuk' lub 'bratanek'.
Przyjrzyj się portretowi papieża. Wyjaśnij, dlaczego został namalowany z rodziną oraz jakie wnioski można z tego wyciągnąć.
RbUcg53NpRXc9
Papież był posądzany o nominowanie na wyższe stanowiska kościelne duchownych ze swojej rodziny.
Polecenie 3
Poszukaj w dostępnych Ci źródłach, dlaczego Leon X został posądzony o nepotyzm.
RIe5McDky8C0e
Był posądzany o nominowanie na wyższe stanowiska kościelne duchownych ze swojej rodziny, kardynałów: Giulio de Medici i Luigi de Rossi.
R1Fi03qL587Kw
Polecenie 4
Na podstawie sceny przedstawionej na obrazie uzasadnij stwierdzenie, iż kazania Savonaroli. wywoływały duże zainteresowanie ówczesnego społeczeństwa.
R1OQZoyo4BrK4
W scenie przedstawionej na obrazie można zobaczyć duże grono słuchające zakonnika. Jego kazania wywoływały, jak widać, duże zainteresowanie. Z każdej strony obrazu widoczne są osoby zainteresowane tym co mówi. Stoją przed i za nim, na schodach, na balkonie. Nie każdy z nim się zgadzał, ale grono chcące go zobaczyć i usłyszeć było zawsze duże.
Polecenie 4
Wyjaśnij, kto to jest kaznodzieja.
R1TAcicsVNECg
Kaznodzieja to duchowny zajmujący się wygłaszaniem kazań.
Polecenie 5
Nazwij elementy, które leżą u stóp mnicha.
RJHSDuUzK6ToC
Dobra doczesne, wazony, drogie tkaniny, przedmioty ze srebra i złota.
Polecenie 5
Wyjaśnij, czym są dobra doczesne.
R1R8auSWobEMs
Dobra doczesne to dobra przemijające, związane z życiem ziemskim.
Polecenie 6
Określ stosunek grupy osób, stojących na obrazie pod kolumną, do kazań głoszonych przez mnicha.
RArMrXXaTrYBJ
Patrzą nieufnie na zakonnika i najprawdopodobniej, po ich mimice twarzy, można przypuszczać, że nie zgadzają się z jego poglądami.
Polecenie 6
Wyjaśnij, jakie poglądy głosił Girolamo Savonarola.
R12NytRgoqkkS
Głosił hasła wzywające do ubóstwa i życia według biblijnych wzorców. Krytykował nadużycia władzy świeckiej i kościelnej.
tccISPfLQK_000tp001
Girolamo Savonarola
(1452‑1498) – dominikanin, urodził się i studiował medycynę w Ferrarze. Przerwał naukę i wstąpił do zakonu. Swoją karierę kaznodziei rozpoczął we Florencji, zyskując po pewnym czasie niezwykły wpływ na wiernych poprzez głoszenie haseł wzywających do ubóstwa i życia według biblijnych wzorców. Krytykował nadużycia władzy świeckiej i kościelnej, co wzbudzało powszechny entuzjazm i cichą niechęć elit. Otwarta krytyka kurii rzymskiej, papieża i władz miejskich Florencji doprowadziły ostatecznie do oskarżenia go o herezję i skazanie na stos. Wyrok wykonano w 1498 r. Poglądy Savonaroli były w wielu punktach zbieżne z tymi, które skłoniły później do wystąpień Lutra, Zwinglego [czyt.: cwinlego] czy Kalwina.
tccISPfLQK_00000023
Renesansowa religijność
Jakie typy osobowości preferowano zatem w renesansie?
Z pewnością ciągle były żywe dawne ideały, choć uległy znaczącym przeobrażeniom. Inne były formy wyrażania głębokiej jak dawniej wiary. Pojawiła się potrzeba upiększania miejsca kultu, traktowana jako przejaw głębokiej religijności. Fundacje na rzecz Kościoła były jakby publicznym wyznaniem wiary. Jednocześnie zabiegano o to, by wszyscy znali i podziwiali religijność fundatorów. Miało to wielki wpływ na rozwój sztuki sakralnej: rozbudowywano kościoły, fundowano nowe kaplice, wnętrza dekorowano wspaniałymi dziełami malarskimi i rzeźbiarskimi, dobudowywano potężne kopuły i zdobiono fasady świątyń.
Z drugiej strony miejsce dawnego ideału ascety zajął teraz religijny reformator, osoba głęboko wierząca, poszukująca zgodności między zasadami wiary a prawdą objawioną w Piśmie Świętym. Byli to często ludzie o charyzmatycznej osobowości, porywający tłumy, potrafiący zarażać swoją spontanicznością i żarliwością religijną. We Włoszech taką rolę odegrały we wczesnej fazie renesansu franciszkańskie formacje zakonne (franciszkanie, klaryski, bernardyni) oraz dominikanie. W krajach na północ od Alp - ruch luterański i wszystkie wywodzące się od niego odłamy religijne.
R7bjdk8Znuvi5
RAuXQUV1Z42UG
RbeEU5eJ8YS8i
tccISPfLQK_0000002Q
Rycerz ciągle obecny, choć inaczej
Dawny ideał rycerza również uległ zmianom pod wpływem nowej rzeczywistości. Pojawiły się wzorce:
rycerza – władcy,
rycerza – ziemianina,
rycerza – odkrywcy,
rycerza – żołnierza, obrońcy prawdziwej wiary,
rycerza - dworzanina.
W poszczególnych krajach europejskich te ideały miewały swoje lokalne, specyficzne odmiany. Tym, co je łączyło, było powiązanie ich z uprzywilejowanymi politycznie, ale najczęściej również ekonomicznie, stanami rządzącymi. Powstawały traktaty głęboko oddziałujące na upowszechnienie tych ideałów.
R1CJ0YFdtcILX
tccISPfLQK_0000002Z
Ideał władcy i społeczeństwa
Niccolo Machiavelli [czyt.: nikolo makiawelli] (1469‑1527) w dziele 'Książę' (Il Principe; 1532) ukazał władcę, który odrzuca krępującą go w działaniu moralność w imię nadrzędnej zasady - racji stanu. Podobnie inny teoretyk władzy - Francuz Jean BodintccISPfLQK_000tp002Jean Bodin [czyt.: żą buda] (1530‑1596) postawił władcę i jego poczynania ponad poddanych, którzy nie powinni sprzeciwiać się jego woli. Nawet jeśli ta byłaby niezgodna z prawami boskimi. Mogli jedynie biernie uchylać się od jej wykonania. Owa swoista sakralizacja władzy, która działała nieco jak opatrzność boska, stała się w przyszłości podstawą budowy monarchii absolutnych.
Sprawiedliwości można było szukać w wierze w Boga i życie pozagrobowe lub w rzeczywistości wyimaginowanej, nierealnej, jaką proponowali liczni renesansowi myśliciele - przykładowo Thomas MorustccISPfLQK_000tp003Thomas Morus (1478‑1535) w swojej 'Utopii'. Stworzył on obraz żyjącego na odległej wyspie idealnego i sprawiedliwego społeczeństwa, wolnego od uciążliwości, jakie były udziałem ówczesnych ludzi. Podobnie było w dziełach Tommasa CampanellitccISPfLQK_000tp004Tommasa Campanelli [czyt.: tomazo kampanella] (1568‑1639); najsłynniejsze jego dzieło to 'Miasto Słońca' 1602) czy François RabelaistccISPfLQK_000tp005François Rabelais [czyt.: fransuła rabelie] (1483–1559), autora 'Gargantui i Pantagruela'.
RTiuyVVyq0yxW1
RNfl9k0VwgxWE
RnGaVCtaMzhv0
RiJbEZGZCiTYE
RXKjjoiU2DA4p
Polecenie 7
Opisz, na czym polegała nowa renesansowa religijność.
R17Knd5GjizcJ
Zwiększył się krytycyzm wobec Kościoła, pojawiły się elementy humanistyczne w religii, część wiernych zaczęła przechodzić do kościołów zreformowanych.
Polecenie 8
Określ, do jakich wzorców osobowych średniowiecza nawiązywali 'kondotierzy' (dowódcy najemnych oddziałów wojskowych) we Włoszech (jeden z nich widoczny na poniższym zdjęciu).
RAZqdHNYcfmoX
R8LegUaddqRY7
Pierwsi najemnicy określani byli w krajach frankońskich jako cottereaux ('wyrobnicy') przez skojarzenie z wędrownymi, biednymi robotnikami rolnymi świadczącymi część prac w średniowiecznych plantacjach. Nazywani byli także 'awanturnikami' i 'cudzoziemcami' ('Brabantczykami', 'Aragończykami'). Uzbrojeni w prostą broń zaczepną, głównie długie noże, początkowo rekrutowali się z pasterzy i myśliwych. Płatna służba w wojsku bądź eskortowanie kupieckich wozów wykonywana była przez nich sezonowo, obok innych pomocniczych prac w transporcie lub rzemiośle. Bandy najemników oferujące swoje usługi walczącym stronom uzyskały trwalszy i bardziej zorganizowany charakter w połowie XII wieku. Działały pod przewodnictwem kapitanów, zwanych 'książętami łotrów'. Ich nazwiska były czasami na tyle głośne, że notowano je w kronikach.
Polecenie 8
Napisz, kim byli 'kondotierzy'.
RbHNwjkg2PuUP
To dowódcy najemnych oddziałów wojskowych we Włoszech.
Polecenie 9
Wyjaśnij, jakie nowe poglądy dotyczące zasad sprawowania władzy pojawiły się w okresie renesansu oraz w jakich pracach zostały zawarte.
R1TaKaHoJmIop
Niccolo Machiavelli w dziele 'Książę' ukazał mechanizmy funkcjonowania władzy. Wg niego władca dla dobra państwa może postępować niemoralnie - 'cel uświęca środki'. Tomasz More w Utopii przedstawił wizję ustroju, w którym nie ma własności prywatnej. Jean Bodin w dziele 'Sześć ksiąg o Rzeczypospolitej' stworzył koncepcję monarchii absolutnej.
tccISPfLQK_000tp002
Jean Bodin
(1530‑1596) – francuski prawnik i pisarz, który pochodził z drobnego mieszczaństwa. Jego ojciec był prawdopodobnie mistrzem krawieckim. Ukończył studia prawnicze, jego największą zasługą było sformułowanie w dziele 'Sześć ksiąg o Rzeczypospolitej' (576) teorii, którą uznano za podstawę absolutyzmu.
tccISPfLQK_000tp005
François Rabelais
(1483–1559) – francuski duchowny i lekarz, ale przede wszystkim pisarz. W swoim właściwie jedynym dziele 'Gargantua i Pantagruel' stworzył fantastyczny świat, poprzez który satyrycznie przedstawiał świat mu współczesny.
tccISPfLQK_000tp004
Tommaso Campanella
(1568‑1639) – pochodzący z południowych Włoch mnich i myśliciel, który z powodu głoszonych przez siebie poglądów przez znaczną część życia pozostawał w więzieniu. Jego największym dziełem była książka 'Miasto słońca', przedstawiająca idealne społeczeństwo. Zmarł na emigracji we Francji.
tccISPfLQK_000tp003
Thomas Morus
(1478‑1535) – polityk angielski (był m.in. kanclerzem królestwa), uznany humanista, przyjaciel Erazma z Rotterdamu. Jego największe dzieło to 'Utopia', będące obrazem idealnej krainy. Został ścięty po odmowie złożenia przysięgi legalizującej małżeństwo Króla Henryka VIII z Anną Boleyn. Uznany za świętego Kościoła katolickiego. Miał powiedzieć, wchodząc na szafot: I die the king's faithful servant, but God's first (Umieram jako wierny sługa króla, ale w pierwszym rzędzie sługa Boga).
tccISPfLQK_0000004R
Rycerz – dworzanin
Początków dworskiej grzeczności należy szukać już w średniowieczu, gdy dwory władców traciły charakter wędrowny i coraz częściej wiązały się z jedną siedzibą. W renesansowych miastach‑państwach włoskich istotną rolę odgrywał mecenat, dzięki któremu rosła ich reprezentacyjność i prestiż. Odbiorcą tego przepychu był przede wszystkim dwór. Lud obserwował życie władców jedynie sporadycznie, podczas uroczystości publicznych - wjazdów, koronacji, zaślubin. Opis życia dworskiego i idealnego dworzanina pozostawił nam Baldassare CastiglionetccISPfLQK_000tp006Baldassare Castiglione [czyt.: Baltasare Kastilione] (1478‑1529) w dziele 'Dworzanin' ('Cortegiano” wyd. 1528), które doczekało się przekładów na wiele języków europejskich. Jego polską parafrazę (swobodną przeróbkę) pod tytułem 'Dworzanin polski' napisał Łukasz GórnickitccISPfLQK_000tp007Łukasz Górnicki (1527‑1603) w roku 1566.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
tccISPfLQK_000tp006
Baldassare Castiglione
(1478‑1529) – włoski humanista, pisarz, dyplomata. Przebywał na dworach w Mediolanie, Mantui, Urbino i Rzymie. Twórca swoistego podręcznika zachowania dla dworzan, który cieszył się wielkim uznaniem i był przekładany na wiele języków.
tccISPfLQK_000tp007
Łukasz Górnicki
(1527‑1603) – polski humanista, pisarz, sekretarz królewski. Pochodził z rodziny mieszczańskiej z Oświęcimia. Studiował na Uniwersytecie Jagiellońskim. Najbardziej znany z przeróbki na język polski dzieła Baltassare Castiglione 'Dworzanin Polski', w którym nie tylko przeniósł miejsce akcji do Polski, ale głównym bohaterem uczynił biskupa Samuela Maciejowskiego, dodał też część wątków.
tccISPfLQK_00000058
Renesansowe ścieżki kariery
Kręgi renesansowych dworów florenckich stały się kuźnią nowych wzorców osobowych odbiegających od tradycji feudalno‑średniowiecznych. Uczony, humanista, koneser sztuki, pisarz, artysta - wszystkie te role społeczne ukształtowały się w miastach włoskich, a przejęte zostały przez całą Europę. Nie wiązały się z tradycjami rycerskimi i kościelnymi, pokazywały krąg ludzi świeckich, mieszczan, którzy często szlachectwo otrzymywali w uznaniu zasług. Tak stało się też ze wspomnianym Łukaszem Górnickim, który otrzymał od króla Zygmunta Augusta szlachectwo. Pojawiła się zatem zupełnie nowa możliwość awansu społecznego poprzez samorealizację i własne osiągnięcia. Taka możliwość kariery otwierała się głównie przed mieszczanami i to oni najczęściej z niej korzystali. Większość architektów i malarzy włoskiego odrodzenia zdobyła uznanie, szacunek, a przede wszystkim sławę właśnie dzięki upowszechnieniu się nowych wzorców osobowych w renesansowej Europie.
R1eD6HbEz6fsK
Insignia seu Clenodia Regis et Regni Poloniae. Z kodeksu kórnickiegoJan Długosz
Jan DługoszInsignia seu Clenodia Regis et Regni Poloniae. Z kodeksu kórnickiego
Powała (Ogonowyc) (...) Ród morawski wyszły z domu Odrowążów, w nim mężowie uprzejmi, skłonni do pijatyki
Zygmunt August z Bożej łaski król Polski etc. oznajmiamy etc., że został nam okazany dokument wielmożnego niegdyś Mikołaja Myszkowskiego z Mirowa kasztelana wojnickiego i starosty księstw oświęcimskiego i Zatorskiego oraz międzyrzeckiego, przez szlachetnego Łukasza Górnickiego herbu Ogończyk, kustosza naszej biblioteki; dokument ten zaświadcza, że pewni szlachcice posesjonaci stawili się przed rzeczonym wielmożnym kasztelanem wojnickim i oświadczyli prawnie, w formie najpełniejszej, iż wspomniany szlachetny Łukasz Górnicki (który wówczas w szlachectwie był naganiony przez niejakiego szlachetnego Łukasza Oleśnickiego) jest z urodzenia prawym i niewątpliwie szlachcicem... My, widząc dokument tego świadectwa prawnie sporządzony i starannie zbadawszy go, uznaliśmy i niniejszym listem uznajemy i oświadczany, że wspomniany szlachetny Łukasz Górnicki jest prawdziwym i niewątpliwym szlachcicem, i równym każdemu szlachcicowi w naszym królestwie i w każdym miejscu, tedy zdolnym i godnym przyjmowania wszystkich zaszczytów w królestwie i posiadłościach naszych... Dla większej wiary i na oczywiste świadectwo niniejszy dokument ręką naszą podpisaliśmy i pieczęć naszą przywiesić przy nim rozkazaliśmy. Dan w Wilnie, szóstego maja Roku Pańskiego 1561.
Z oblatytccISPfLQK_000tp008oblaty w aktach ziemskich krakowskich wpisanej d. 2 czerwca 1561 r. t. 37. p. 862
BIB_002 Źródło: Jan Długosz, Insignia seu Clenodia Regis et Regni Poloniae. Z kodeksu kórnickiego, tłum. Marciniak, Poznań 1885, s. 25.
Wielkie rody rządzące we Włoszech (nie zawsze były to rody panujące, przykładowo Medyceusze stali na czele florenckiej republiki miejskiej, którą dopiero w XVI w. przekształcili w monarchię) budowały swój prestiż przez sztukę. Podobnie jak niegdyś miasta, teraz poszczególni władcy prześcigali się w mecenacie. Sprowadzano najwybitniejszych poetów, pisarzy, myślicieli i uczonych. Zamawiano okazałe cykle malarskie, rzeźby, fundowano wspaniale pałace i kaplice rodzinne, które miały podtrzymywać mit wielkości rodu. Płynące szerokim strumieniem pieniądze umożliwiły niebywały wprost wysyp dzieł wielkich artystów, które do dzisiaj pozostają wzorcami harmonii i piękna.
RKuyuZOP6ToUS
RJYvysFMwypbb
RPBTCcuzhYPn0
tccISPfLQK_0000006C
Nowa sztuka
W sztuce, dzięki nawiązywaniu do antycznych pierwowzorów, również dokonano wielkich odkryć. W malarstwie nauczono się stosować perspektywę malarską i operować światłocieniem. W architekturze zastosowano teorie starożytnych porządków, dopasowując je do potrzeb i gustów współczesnych odbiorców. Szczególnie chętnie stosowano kopułę jako nawiązanie do centralnego planu budowli. Ilustruje to realizacja śmiałego projektu kopuły katedry we Florencji. Urzeczywistniona przez Filippo BrunelleschiegotccISPfLQK_000tp00AFilippo Brunelleschiego [czyt.: filippo bruneleski] (1377‑1446) zapoczątkowała swoistą modę, która stała się inspiracją do przebudowy bazyliki św. Piotra w Rzymie, realizowanej przez kilka dziesięcioleci. Na jej ostateczny kształt złożył się geniusz wielu artystów, ale zasadniczą formę nadał jej Michał Anioł BuonarrotitccISPfLQK_000tp00BMichał Anioł Buonarroti [czyt.: błunaroti] (1475‑1564).
RF6FzSa7fYoll
Polecenie 10
Na podstawie powyższego obrazu, odpowiedz na pytania.
Określ, dlaczego postacie muzyków są mniejsze.
Wyjaśnij, czy w rzeczywistości ktoś, kto stoi bliżej, wydaje się większy, czy mniejszy.
Wyjaśnij, czy można byłoby grać na planszy ustawionej w sposób zaprezentowany na rysunku.
Wyjaśnij, dlaczego tak namalowano planszę.
Przypomnij sobie portrety malowane w starożytnym Egipcie – jak malowano oko na twarzy ujętej z profilu (boku).
Wyjaśnij, jaki związek z malarstwem średniowiecznym mają wszystkie omówione przez Ciebie elementy obrazu.
RljDuL3pBwvHj
Wielkość przedstawionego człowieka nie zależy od jego rzeczywistych rozmiarów, ale roli jaką pełni w danej grupie ludzi. Stosowano to już w sztuce starożytnego Egiptu, postaci wyższe rangą miały większy rozmiar. W malarstwie średniowiecznym postacie świętych malowano znacznie większe od postaci fundatorów. Większa na obrazie była zawsze postać bardziej znacząca, np. Chrystusa. Plansza gry jest narysowana jakby z lotu ptaka (z góry). Bez skrótów perspektywicznych, które zniekształciłyby kształt szachownicy i układ pionków.
Polecenie 10
Wyjaśnij, jak przedstawiono ludzi na obrazach w sztuce starożytnego Egiptu.
RCXPWmiVblucW
W sztuce starożytnego Egiptu stosowano zasadę, że postaci wyższe rangą miały większy rozmiar.
R1bTVCQnLZIAp
Polecenie 11
Na podstawie powyższego obrazu, odpowiedz na pytania.
Określ, jakie są proporcje wysokości postaci.
Wymień kto jest najważniejszy w tej kompozycji i czy zostało to podkreślone wielkością podobizny. Porównaj to z poprzednim obrazem.
Wyjaśnij, jakie ma to znaczenie symboliczne i kompozycyjne.
RfgdfK1rWfgte
Maryja wraz ze świętymi jest przedstawiona w większej skali niż muzykantka, co pokazuje kto jest najważniejszy w tej kompozycji i zostało to podkreślone wielkością podobizny. Naturalna zasada jest odwrotna, postaci występujące bliżej oglądającego są wyższe od tych w oddali.
R35mrkHTy6Je6
Ćwiczenie 3
R1atWru5KRoml
R1LiL49nYoRr6
Polecenie 12
Porównaj nieukończoną fasadę z Rimini z wcześniejszą fasadą kościoła Santa Maria Novella we Florencji umieszczoną wyżej. Podaj różnice oraz cechy wspólne.
R2jge8gXpquc3
Oba kościoły są symetryczne. Proporcje ujęte według zasad antycznego złotego podziału. W obu projektach istotną rolę stanowi łuk półpełny zamykający portal główny. Łuk ten jest zaakcentowany również w marmurowej okładzinie kościoła Santa Maria Novella i dwóch symetrycznych niszach w kościele w Rimini. Trójdzielny podział fasady akcentują monumentalne kolumny korynckie. to w obu kościołach. Spad dachu w obu projektach zasłaniają murki. W Santa Maria Novella mają kształt esownic, w Rimini są to trójkąty. Poziome podziały zaznaczone bogato rzeźbionymi fryzami i gzymsami sięgającymi swą formą czasów rzymskich.
Polecenie 12
Leonardo da Vinci był bardzo wszechstronnym artystą. Wyjaśnij, czym dokładnie się zajmował.
R1Gp3jSIfNIXk
Leonardo da Vinci był malarzem, architektem, filozofem, muzykiem, pisarzem, odkrywcą, matematykiem, mechanikiem, anatomem, wynalazcą i geologiem.
R1R9x9wRak2nr
R13uXv2pkzi8L
Polecenie 13
Do wymienionych cech sztuki i architektury renesansu przyporządkuj przykładowe dzieła lub twórców:
zastosowanie perspektywy linearnej,
renesansowa fasada,
kopuła.
Rbvrtgm2Y511f
Perspektywa linearna - Leonardo da Vinci 'Zwiastowanie', renesansowa fasada - Santa Maria Novella, kopuła - Santa Maria del Fiore.
RFtnMknCYjppz
tccISPfLQK_000tp00B
Michał Anioł Buonarroti
(1475‑1564) – uznawany był za największego artystę renesansowego. Najbardziej lubił rzeźbić, ale równie sprawnie malował freski, jak i projektował dzieła architektoniczne. Najsłynniejsze realizacje to kopuła bazyliki św. Piotra w Rzymie, kaplica Medyceuszy, freski w Kaplicy Sykstyńskiej, rzeźby: 'Piety' watykańskiej, 'Dawida', 'Mojżesza'.
tccISPfLQK_000tp00A
Filippo Brunelleschi
(1377‑1446) – florencki architekt i rzeźbiarz należący do wczesnego pokolenia wielkich twórców renesansowych w tym mieście. Zaprojektował takie wzorcowe dzieła jak kaplica Pazzich, Szpital Niewiniątek (dla sierot), kościół San Lorenzo (pierwszy kościół renesansowy), a przede wszystkim kopułę katedry florenckiej. To on obok Masaccia opracował zasady perspektywy malarskiej.
tccISPfLQK_0000008B
Michał Anioł – człowiek renesansu
Dokonania tego twórcy do dzisiaj wzbudzają podziw. Był nie tylko genialnym architektem, ale też doskonałym malarzem, a przede wszystkim rzeźbiarzem. Dzieła stworzone przez niego wchodzą dziś do podstawowego kanonu sztuki renesansowej. Jego realizacje:
architektoniczne:
ostateczny kształt bazyliki watykańskiej,
Pałac Kapitoliński w Rzymie,
Kaplica Medyceuszy we Florencji,
malarskie:
freski w kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie ze słynnym Sądem Ostatecznym oraz Stworzeniem Adama,
rzeźbiarskie:
'Dawid' we Florencji,
'Mojżesz' w Rzymie,
'Pieta' w Rzymie. Michał Anioł zaskakiwał nie tylko swoim talentem, ale też wszechstronnością.
Było to zresztą cechą większości twórców tego okresu i dlatego właśnie określenie 'człowiek renesansu' do dzisiaj odnosi się do osób o bardzo szerokich zainteresowaniach i umiejętnościach.
RvcR4vX1qXjjN
RSPzaZ3uHwcoP
R16dn53bCiJuc
R2RQMKOazVEfK
Rplq9pxP0i36W
R1PFLZ8Z0WhqS
tccISPfLQK_0000009F
Leonardo da Vinci, Rafael Santi i inni
Kolejnym znanym artystą wówczas działającym był Leonardo da VincitccISPfLQK_000tp00CLeonardo da Vinci [czyt.: da winczi] (1452‑1519): architekt, malarz, rzeźbiarz, wynalazca. Jego obrazy: 'Mona Lisa', 'Dama z gronostajem' czy 'Ostatnia Wieczerza' uznawane są za sztandarowe dzieła epoki. Zasłynął jednak swoimi fantastycznymi projektami przedziwnych machin, które często traktowane są jak prorocze wizje. Atmosfera pewnej tajemniczości, podsycana jego przedziwną manierą stosowania pisma lustrzanego czy niezrozumiałymi notatkami, do dziś pobudza fantazję twórców. Współczesny mu Rafael SantitccISPfLQK_000tp00DRafael Santi (1483‑1520) był wprawdzie może mniej wszechstronny, ale z pewnością bardziej płodny jako malarz, jego liczne dzieła podziwiamy do dzisiaj.
Trudno wymienić wszystkich artystów czynnych w ciągu tych ponad 200 lat, poczynając od prekursorów renesansu, jak Giotto di BondonetccISPfLQK_000tp00EGiotto di Bondone, [czyt.: dżiotto di bondone] przez MasacciotccISPfLQK_000tp00FMasaccio [czyt.: mazaczio], Sandro BotticellegotccISPfLQK_000tp00GSandro Botticellego, [czyt.: boticzelli] po TycjanatccISPfLQK_000tp00HTycjana. Pewne jest, że niespotykana erupcja talentów i indywidualności oraz powszechne uznanie, wręcz sława, jaką się cieszyli, w sposób zasadniczy zmieniły pozycję artysty. Przestał on być bezimiennym rzemieślnikiem, a stał się osobą 'natchnioną' przez Boga. Zaczęła się powolna 'sakralizacja' jego statusu, proces trwający do dzisiaj.
Rq2OARLjTRVEC
RiXbrALRWBzhn
RvPnSGcEhLAtk
R1E0vReoCYAz6
R1X1skjhBTRS5
Polecenie 14
Wymień najważniejsze dzieła:
Michała Anioła,
Leonarda da Vinci.
R1Wwz2OxkDWyk
MichałAnioł
Rzeźby: Dawid, Pieta, Mojżesz,
Malarstwo: freski w Kaplicy Sykstyńskiej,
Architektura: kopuła bazyliki św. Piotra w Rzymie,
Leonardo da Vinci
Malarstwo: Mona Lisa, Bitwa pod Anghiari, Ostatnia Wieczerza,
Projekty maszyn oblężniczych
Polecenie 15
Który z twórców - Michał Anioł czy Leonardo da Vinci - był twoim zdaniem większym artystą, pełniej realizował ideały renesansu.
R1QCkzibNY7Wu
tccISPfLQK_000tp00C
Leonardo da Vinci
(1452‑1519) – encyklopedie podają, że był on 'malarzem, architektem, filozofem, muzykiem, pisarzem, odkrywcą, matematykiem, mechanikiem, anatomem, wynalazcą, geologiem'. Wszechstronność była udziałem większości ówczesnych artystów, ale w przypadku Leonarda wywoływała, trwającą do dzisiaj, swoistą fascynację jego osobą. Przypisuje mu się wyjątkowe, często wyolbrzymione cechy. Stąd otaczająca go atmosfera tajemniczości, znajdująca swój wyraz w utworach literackich czy filmowych (por. 'Kod Leonarda da Vinci').
tccISPfLQK_000tp00D
Rafael Santi
(1483‑1520) – włoski malarz i architekt. Obok Michała Anioła i Leonardo da Vinci zaliczany do największych, klasycznych mistrzów renesansu. Wielka sława otaczała tych twórców już za życia. Byli zapraszani i adorowani przez największych władców ówczesnej Europy. Obecnie ich dzieła zdobią najsłynniejsze kolekcje i muzea. W Polsce do 1945 r. Muzeum Czartoryskich w Krakowie posiadało obraz Rafaela 'Portret młodzieńca', który zaginął i do dzisiaj nie wiadomo, co się z nim dzieje.
tccISPfLQK_000tp00E
Giotto di Bondone
(ok. 1266‑1337) – jeden z pierwszych malarzy, którego styl uznawano za renesansowy. Wykonał liczne freski w kościołach Padwy, Florencji i Asyżu. Jego talent według anegdoty miał docenić mistrz z Sieny – Cimabue.
tccISPfLQK_000tp00F
Masaccio
(1401‑1428) – jeden z twórców malarstwa renesansowego, współtwórca perspektywy linearnej oraz malarz nagich postaci przedstawionych z uwzględnieniem prawdziwej anatomii człowieka. Obrazy, które namalował, były wyłącznie o tematyce religijnej.
tccISPfLQK_000tp00G
Sandro Botticelli
(1445‑1510) – malarz florencki z kręgu mecenatu Medyceuszy. Tworzył zarówno wspaniałe dzieła religijne, jak i dzieła o tematyce mitologicznej, nawiązujące do antycznych motywów i przepełnione skomplikowaną symboliką.
tccISPfLQK_000tp00H
Tycjan
(lata 80. XV w.- 1576) – malarz z kręgu weneckiego, który tworzył w okresie dojrzałego renesansu. Zdobył światowe uznanie, co zaowocowało zamówieniami na liczne portrety czołowych osobistości epoki, m.in. Karola V i jego otoczenia.
tccISPfLQK_000000B7
Na północ od Alp
Przykład płynący z Italii znalazł naśladowców na północ od Alp. W każdym z krajów europejskich spotykamy artystów sprowadzonych z Włoch, w każdym powstają wspaniałe obiekty architektoniczne, ale pojawiają się też rodzimi, nowatorscy twórcy. Największym ośrodkiem nowej sztuki i architektury poza Italią, znaczącą konkurencyjną propozycją stały się Niderlandy, obszar pod wieloma względami podobny do Włoch. Tu również obserwujemy wyjątkowo bujny rozwój miast i płodnego połączenia mecenatu książęcego oraz mieszczańskiego, a niderlandzka architektura będzie stanowiła wzorzec dla całego obszaru północnoeuropejskiego, sięgając swoimi wpływami też na tereny polskie.
Malarstwo olejne Jana van EyckatccISPfLQK_000tp00IJana van Eycka [czyt.: wan ejk], rodziny BrueghelówtccISPfLQK_000tp00Jrodziny Brueghelów czy Hieronima BoschatccISPfLQK_000tp00KHieronima Boscha [czyt.: bosza] było równie poszukiwane i chyba nie mniej cenione niż mistrzów włoskich. Podobnie zresztą jak dzieła Niemców - Albrechta DüreratccISPfLQK_000tp00LAlbrechta Dürera [czyt.: direra] czy Hansa HolbeinatccISPfLQK_000tp00MHansa Holbeina [czyt.: holbajna]. We Francji zbyt silne były tradycje gotyckie (por. lekcja 78), ale tu również powstały budowle wykorzystujące wzorce południowoeuropejskie, np. wschodnie skrzydło Luwru czy wspaniałe zamki nad Loarą ze słynnym zamkiem w Blois [czyt.: blua] i Chambord [czyt.: szombo]. W Hiszpanii wzniesiono monumentalny Eskurial, a dziś najbardziej cenione są pełne ekspresji płótna El GrecatccISPfLQK_000tp00NEl Greca [czyt.: greko].
RomC88X1alO1r
Polecenie 16
Spróbuj porównać budynek jatki rzeźniczej w Harlemie z budynkiem np. kościoła zbudowanego przez Albertiego w Rimini. Wymień podobieństwa i różnice.
Rgs8jp5aaQiOi
Porównując budynek hali targowej w Haarlemie z kościołem Albertiego w Rimini zwraca uwagę symetria obu układów, Zastosowanie w dekoracji łuku półpełnego i elementów zaczerpniętych z dekoracji starożytnych pałaców rzymskich (modyliony, gzymsy). Różni te projekty materiał z którego zostały wzniesione oraz oszczędność zdobień w kościele w Rimini z jej obfitością w hali targowej.
Polecenie 16
Napisz, skąd pochodził Michał Anioł Buonarroti.
RVFAeXnO5INNN
Michał Anioł Buonarroti pochodził z Włoch.
tccISPfLQK_000tp00I
Jan van Eyck
(ok. 1390‑1444) – malarz flamandzki, przedstawiciel tzw. naturalizmu. Sławę zdobył już za życia, stąd liczne zamówienia na portrety oraz obrazy ołtarzowe. Malował nagie postacie, szczególnie ceniono jego technikę malowania farbami olejnymi.
tccISPfLQK_000tp00J
Bruegelowie
rodzina malarzy flamandzkich związanych z Antwerpią, działających od XVI do XVII w. z których największą sławę zdobyli Pieter Bruegel Starszy i Młodszy.
tccISPfLQK_000tp00K
Hieronim Bosch
(ok. 1450‑1516) – malarz brabancki, jego dzieła pełne były przedziwnych fantastycznych postaci i scen, do dziś będących przedmiotem analiz i interpretacji. Sławny już za życia.
tccISPfLQK_000tp00L
Albrecht Dürer
(1471‑1528) – malarz niemiecki pochodzący z Norymbergi, cieszący się sławą za życia, namalował portrety czołowych osobistości swojej epoki. Chętnie posługiwał się techniką grafiki i powielaniem dzieł poprzez druk. Znane są też jego rysunki i akwarele.
tccISPfLQK_000tp00M
Hans Holbein Młodszy
(ok. 1498‑1543) malarz niemiecki, znany przede wszystkim ze swoich portretów, umiejętnie łączył wpływy włoskie i północnoeuropejskie. Po okresie zamieszek obrazoburczych w Niemczech, związanych z rozwijającym się luteranizmem i zmniejszeniem ilości zamówień, przeniósł się do Anglii, gdzie stał się nadwornym malarzem króla Henryka VIII.
tccISPfLQK_000tp00N
El Greco
(ok. 1541 – 1614) – malarz hiszpański pochodzenia greckiego (właściwie Dominikos Theotokopulos), w swoim malarstwie odchodził od klasycznego piękna renesansowego w kierunku pewnej deformacji kształtów mającej podkreślić nieco mistyczną wizję tematu.
RhQqcVK5KuzDw
Polecenie 17
Porównaj ratusze w Brukseli i Antwerpii – wymień podobieństwa i różnice.
RpTVktjN4ckpr
Podobieństwa: założenie trzykondygnacyjne, symetryczne z pseudo wykuszem w części centralnej. Wykusz zwieńczony ozdobnym szczytem w Antwerpii i wieżą w Brukseli. Pierwszą kondygnację zdobią arkady. Dekoracja ratusza w Antwerpii nawiązuje do wzorców starożytnego Rzymu (łuki, rustyka, klucze, nisze) a Brukselska do architektury gotyckiej (ostrołuki, maswerki, blanki, wieże sił, czołganki, kwiatony).
Polecenie 17
Wyjaśnij, co to jest ratusz.
Rt99gM6JIWdb7
Ratusz to budynek, w którym mieściła się siedziba władz miejskich. W renesansie budowano je podobne do pałaców.
R12hoXgYtMCWo
Polecenie 18
Opisz ratusz w Brukseli, zwróć uwagę na detale architektoniczne, takie jak: ostrołukowe nadokienniki, liczne wieżyczki z pinaklami, bogaty wystrój rzeźbiarski fasady – rzeźby umieszczone pod baldachimami, podobnie jak w architekturze sakralnej.
R15zjMFhmUqE2
Polecenie 18
Poszukaj w dostępnych Ci źródłach i napisz, co oznacza słowo pinakle.
R1AhH8mGTzKjV
Pinakiel inaczej sterczyna to pionowy element dekoracyjny w postaci smukłej kamiennej wieżyczki, zakończonej od góry ostrosłupem, którego krawędzie często dekorowane są żabkami i często zwieńczone kwiatonem. Jest charakterystyczny dla architektury gotyckiej.
RCKl6sEV9ClpX
Polecenie 19
Porównaj obrazy włoskich mistrzów i spróbuj wypisać różnice, odpowiadając na pytania:
Określ jaka jest tematyka obrazów.
Opisz, jakie są stroje osób pokazanych na obrazach.
Czy stosuje się w obrazach zasady perspektywy linearnej.
Na podstawie wynotowanych informacji napisz, dla kogo przeznaczone były dzieła, które porównujesz.
RlgK3QtFxOHak
Renesansowi twórcy stosują zasady perspektywy linearnej w obiektach geometrycznych. Postaci, które są bliższe oglądającemu obraz są większe od tych w oddali. Stroje, nawet w scenach biblijnych, są inspirowane scenami z epoki. Obrazy były przeznaczone dla mecenasów sztuki lub prywatnych odbiorców, bogatych mieszczan (Niderlandy).
Polecenie 19
Wyjaśnij, dla kogo przeznaczone były dzieła sztuki, obrazy, które powstawały w renesansie.
RIUoYBrxDrZf8
Obrazy były przeznaczone dla mecenasów sztuki lub prywatnych odbiorców, bogatych mieszczan (Niderlandy).
RClX8gdHvvLKk
R10EVt4tP9ydz
RP2KnC8D7iXug
Polecenie 20
Zwróć uwagę na detal architektoniczny, obramienia okien, naczółki nad oknami, podziały ściany między oknami i podziały między piętrami. Wyjaśnij co wskazuje na stylistykę renesansową.
RLt9c9uZ0FnKt
Detale zdobiące fasady zamku Blois są zaczerpnięte z dekoracji pałaców i kościołów renesansowych. Zastosowano tu naczółki proste, podparte modylionami, kondygnację oddzielają od siebie zdobione gzymsy z których najbogatszym jest gzyms wieńczący. Piętra zdobią pilastry i kolumny w parach, podobne do tych jakie w bazylice świętego Piotra zastosował Michał Anioł. W fasadzie głównej zastosowano antyczne spiętrzenie porządków. Wśród kolumn można rozpoznać porządek toskański, koryncki i kompozytowy. Portal główny wieńczy łuk półpełny, ozdobiony kluczem. Ponad nim kolumny są zamknięte naczółkiem trójkątnym. Ponadto zauważyć można bogato zdobione fryzy i wiele detali rodem ze starożytnego Rzymu.
Polecenie 20
Wyjaśnij, co oznacza w architekturze słowo detal.
Rt99gM6JIWdb7
W architekturze bywa rozumiany jako element dekoracyjny lub też szczegół.
R1AcJfP5O6DOq
R2WnoGVE7VBer
R5Svgji6MEJdA
Polecenie 21
Wymień przykładowe dzieła renesansu (architektury i malarstwa) w krajach:
Niderlandy,
Niemcy (kraje niemieckie),
Francja,
Hiszpania.
R1Fha1hL8cPFE
Niderlandy. Architektura: Dom Cechu Rzeźników w Haarlemie, ratusz w Lejdzie. Malarstwo: Jan van Eycks, Ołtarz Gandawski, Madonna kanonika van der Paele, Małżeństwo Arnolfini Hans Memling Sąd Ostateczny.
Niemcy. Architektura: ratusze w: Bremie, Paderborn, Augsburgu. Malarstwo: Lucas Cranach Starszy, Odpoczywająca Diana. Hans Holbein Młodszy, Portret Henryka VIII, Ambasadorowie Albrecht Dürer: autoportrety, ryciny.
Francja. Architektura: Skrzydło Franciszka I zamku Blois, Dziedziniec Museé Carnavalet, Zachodnie skrzydło Luwru. Malarstwo: Jean Bourdichon - wykonywał miniatury, Francois Clouet Diana w kąpieli.
Hiszpania. Architektura: Eskurial, ratusz w Sewilli. Malarstwo: Diego Velazquez Triumf Bachusa, Wenus z lustrem, Poddanie Bredy, El Greco Obnażenie z szat.