Na ilustracji mężczyzna przy biurku. Zamyślony nad pisaniem. Głowę wspiera na prawej ręce, w której trzyma gęsie pióro. Na biurku i wokół niego pełno książek, map. Za mężczyzną półka z książkami, a na podłodze widoczny fragment globusa. Z prawej widoczne krzesło na którym są także książki. Na biurku obrus, na nim wsparta duża księga. Mężczyzna siedzi na ozdobnym krześle.
Na ilustracji mężczyzna przy biurku. Zamyślony nad pisaniem. Głowę wspiera na prawej ręce, w której trzyma gęsie pióro. Na biurku i wokół niego pełno książek, map. Za mężczyzną półka z książkami, a na podłodze widoczny fragment globusa. Z prawej widoczne krzesło na którym są także książki. Na biurku obrus, na nim wsparta duża księga. Mężczyzna siedzi na ozdobnym krześle.
Nowy człowiek
Niccolo Machiavelli przy pracy wg włoskiego obrazu z XIX w.
Źródło: Stefano Ussi, 1894, Galeria Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej w Rzymie, domena publiczna.
Wprowadzenie
KarzełPär Lagerkvist
Pär LagerkvistKarzeł
Renesansowy dwór w Italii. Dworski karzeł podgląda nowego gościa księcia, starszego mężczyznę o imieniu Bernardo.
Jest niewiarygodnie ciekawy. (…) Potrafi też godzinami obserwować lot ptaków, jak gdyby to też było czymś niezwykłym. Nawet głowy morderców i złodziei, wbite na haki przed bramą zamkową i tak stare, że nikt ich już nie darzy ani jednym spojrzeniem, może długo oglądać jak przedziwne zagadki i szkicować srebrnym rysikiem. A gdy kilka dni temu na placu przed zamkiem powieszono Franceska, był przy tym i przyglądał się egzekucji, stojąc na samym przodzie, pośród dziatwy, aby dobrze wszystko widzieć. A nocami patrzy w gwiazdy. (…) Chodzą dziwne słuchy, że skłonił księcia, aby oddał mu zwłoki Franceska, chce je pokrajać, by zobaczyć, jak człowiek wygląda w środku. To nie może być prawda. (…)
Nigdy nie widziałem czegoś tak wstrętnego, nie, nigdy nawet nie umiałbym sobie wyobrazić czegoś tak obrzydliwego jak wnętrzności ludzkie. A on stał pochylony nad nimi i studiował je z napiętą ciekawością, i właśnie wykrawał coś ostrożnie z okolicy serca malusieńkim nożykiem. Był tym tak pochłonięty, że nawet nie zauważył, iż wszedłem do komnaty. Zdawało się, że nie istnieje dla niego nic prócz tego obrzydlistwa, którym się zajmował. W końcu jednak podniósł głowę i spojrzał na mnie z szczęśliwym błyskiem w oczach. Twarz jego była pełna uniesienia, jak gdyby przeżywał uroczysty moment.
BIB_001 Źródło: Pär Lagerkvist, Karzeł, tłum. Zygmunt Łanowski, 1993.
Polecenie 1
To fragment słynnej powieści laureata literackiej nagrody Nobla, Pära Lagerkvista [czyt.: para logierkwista], pt. „Karzeł”.
Określ, kto może kryć się pod postacią Bernarda?
Napisz, czy w XV wieku sekcje zwłok były dozwolone.
R1751apeQLYuL
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Bernard to człowiek wszechstronnie wykształcony, uczony i artysta. Potrafił on od wspaniałych malowideł i rozważań o pięknie świata przechodzić do konstruowania niewiarygodnie skutecznych machin bojowych czy nowej broni, która sztukę zadawania śmierci wzniesie na nowy poziom. Postać ta przypomina samego Leonardo da Vinci.
Sekcje zwłok w XV wieku były niedozwolone, tylko w niektórych miejscach pod koniec wieku stały się możliwe, przykładowo w Republice Weneckiej. Powszechniej sekcje zaczęto przeprowadzać w XVI wieku, który w dziejach medycyny nazywano stuleciem anatomów.
Kiedy to było?
RG8GTGuxyjBay
Oś czasu – nowy człowiek. 1498 spalenie we Florencji Savonaroli , 1504 Michał Anioł rzeźbi „Dawida” , 1532 pierwsze wydanie „Księcia” Macchiaveliego, wydanie pierwszego tomu „Garganutui i Pantagruela” F. Rabelais'go , 1541 Michał Anioł kończy „Sąd Ostateczny” w Kaplicy Sykstyńskiej , 1546 wschodnia, renesansowa fasada Luwru , 1565 ratusz w Antwerpii , 1566 wydanie „Dworzanina polskiego” Łukasza Górnickiego , 1588 El Greco namalował „Pogrzeb hrabiego Orgaza” , 1590 zostaje ukończona kopuła Bazyliki św. Piotra w Rzymie
Oś czasu – nowy człowiek. 1498 spalenie we Florencji Savonaroli , 1504 Michał Anioł rzeźbi „Dawida” , 1532 pierwsze wydanie „Księcia” Macchiaveliego, wydanie pierwszego tomu „Garganutui i Pantagruela” F. Rabelais'go , 1541 Michał Anioł kończy „Sąd Ostateczny” w Kaplicy Sykstyńskiej , 1546 wschodnia, renesansowa fasada Luwru , 1565 ratusz w Antwerpii , 1566 wydanie „Dworzanina polskiego” Łukasza Górnickiego , 1588 El Greco namalował „Pogrzeb hrabiego Orgaza” , 1590 zostaje ukończona kopuła Bazyliki św. Piotra w Rzymie
Oś czasu – nowy człowiek
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
RBeITFYIUblZ11
zadanie interaktywne
Jakie ideały człowieka propagowano w średniowieczu?
eremita
rycerz
handlarz
skromna kobieta
elegant
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
Jak sądzisz, dzięki przedstawicielom jakich stanów społecznych mogły być realizowane propagowane w średniowieczu wzorce? Określ, dla których stanów społecznych nie wypracowano w średniowieczu „dobrych” wzorców osobowych.
REyUnOHPV0G18
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Wzorce mogły być realizowane dzięki duchowieństwu i rycerstwu. Dobrych wzorców nie wypracowano dla mieszczaństwa i chłopstwa.
tccISPfLQK_0000000T
Nowe wzorce osobowe
Społeczeństwo miast włoskich w XIV i XV w. wzbogaciło się na tyle, że dysponowało środkami finansowymi umożliwiającymi przeznaczenie części dochodów na luksusowe dobra i zaspokajanie tzw. wyższych potrzeb, niezwiązanych z poczuciem bezpieczeństwa materialnego (jedzenie, spanie, ubranie) czy duchowego (zbawienie, wiara, modlitwa). W tych warunkach ukształtował się nowy wzorzec człowieka, jednostki dążącej do poznania siebie i otaczającego świata, wyróżniającego się z otoczenia dzięki własnemu lub tworzonemu pięknu czy mądrości. Ten nowy wzorzec nie był realizowany ani kosztem, ani w opozycji do dawnych wzorców osobowych. Wzbogaceni mieszczanie - wielcy patrycjusze chcieli być wzorowymi rycerzami i dostąpić zbawienia. Te dwie ścieżki biegły obok siebie.
Rlqi6jCTJ9H9w
Na ilustracji widoczne pomieszczenie dwupoziomowe z długimi schodami prowadzącymi z pierwszego poziomu na drugi. Pomieszczenie z wysokim sufitem ozdobionym ornamentami. W pomieszczeniu na drugim poziomie widoczne 2 łukowe okno z którego rozpościera się widok na wieżę kościoła, w pomieszczeniu widoczne także kolumny i rzeźby. Dodatkowo znajdują się tam osoby parę kobiet i mężczyźni. Jedna z kobiet klęczy, ręce złożone ma do modlitwy. Na schodach stoją osoby, jest ich niemało, również na pierwszym poziomie wiele zebranych osób.
Cudowne uzdrowienie córki Benvegnudo z San Polo
Źródło: Giovanni di Niccolò Mansueti, tempera na płótnie, Gallerie dell'Accademia w Wenecji, domena publiczna.
tccISPfLQK_00000012
Sprzeciw wobec nowych ideałów
Nie obyło się bez konfliktów. Kościół początkowo z niepokojem obserwował fascynację pogańskim antykiem z jego wielobóstwem i zapatrzeniem w jednostkę ludzką. Szybko jednak przekonano się, że nie stanowi to zagrożenia dla chrześcijaństwa i wiary, więc hierarchowie kościelni stali się gorącymi zwolennikami poszukiwań „starożytności”. Z drugiej strony u części duchowieństwa narastało krytycznie nastawienie do nadmiernych bogactw i ich nadużywania, co rodziło nowe ruchy monastyczne (zakonne). Powstawały zakony związane z miastami, ale jednocześnie żebracze, opierające się na datkach i religijności mieszczan (np. franciszkanie), jak również ruchy zwalczające zbytek i bezbożne odejście od ascezy. Do najsłynniejszych tego typu wystąpień doszło w najbardziej „renesansowym” z miast włoskich - Florencji. Wiązały się one z działalnością mnicha Girolamo SavonarolitccISPfLQK_000tp001Girolamo Savonaroli [czyt.: dżirolamo sawonarola], który wzywał (i to z powodzeniem) do wyrzeczenia się bogactw, a nawet niszczenia zdrożnych oznak luksusu (dzieł sztuki, obrazów o treści niechrześcijańskiej itd.).
R1JiIWvJOeXFA
Na ilustracji Leon X, mecenas m.in. Rafaela Santiego, Michała Anioła i Donata Bramante, zajmuje centralną część kompozycji. Siedzi na krześle z podłokietnikami, przy stole pokrytym czerwonym obrusem. Ubrany jest w białą sutannę i purpurową narzutę do łokci. Na głowie nosi czapkę z tego samego materiału, z którego uszyta jest narzuta. Swoje ręce opiera o cenną iluminowaną księgę leżącą na stole. W prawej ręce trzyma lupę. Obok księgi na stole leży srebrno‑złoty dzwonek. Za Leonem X widoczne są postaci kardynałów (Luigi de’ Rossi, Giullio de’ Medici), co nadaje scenie oficjalny charakter. Kardynałowie noszą narzuty w kolorze czerwonym. Na głowach mają piuski. Obraz utrzymany jest w ciepłych tonacjach.
Jeden z bardziej znanych portretów autorstwa Rafaela namalowany w latach 1518‑1519 r. Papież siedzi otoczony kardynałami, a jednocześnie krewnymi: Giulio de Medici i Luigi de Rossi . Obraz przechowywany jest w galerii Uffizi we Florencji, założonej przez ród Medyceuszy (Medici). Leon X zasłynął jako mecenas artystyczny. Zatrudniał Michała Anioła, Rafaela Santi czy Donato Bramantego m.in. przy wznowionych pracach nad wznoszeniem nowej bazyliki św. Piotra w Rzymie. Za czasów Leona X doszło do wystąpienia Lutra i nastąpił rozłam w zachodnioeuropejskim Kościele
Źródło: Raphael, Papież Leon X, 1518, malunek tablicowy, Uffizi Gallery, domena publiczna.
Polecenie 3
Nominowanie swoich krewnych na stanowiska publiczne nazywamy nepotyzmem. Określenie to pochodzi od słowa „nepos”, co po łacinie znaczy „wnuk” lub „bratanek”.
Przyjrzyj się portretowi papieża. Wyjaśnij, dlaczego został namalowany z rodziną oraz jakie wnioski można z tego wyciągnąć.
RbUcg53NpRXc9
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Papież był posądzany o nominowanie na wyższe stanowiska kościelne duchownych ze swojej rodziny.
Polecenie 3
Poszukaj w dostępnych Ci źródłach, dlaczego Leon X został posądzony o nepotyzm.
RIe5McDky8C0e
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Był posądzany o nominowanie na wyższe stanowiska kościelne duchownych ze swojej rodziny, kardynałów: Giulio de Medici i Luigi de Rossi.
R1Fi03qL587Kw
Na ilustracji w centralnej jej części mężczyzna w białym habicie zakonnym oraz z czarną długą narzutą z kapturem, stojący na wysokim podniesieniu w ogromnej świątyni. Lewą rękę ma podniesioną do góry. Jego pozycja wskazuje, że przemawia do tłumu. Wokół zgromadzonych jest kilkadziesiąt ludzi, słuchają zakonnika. Przed samym zakonnikiem stoi kilka kobiet, a jedna klęczy i zdejmuje z głowy koronę. Z lewej strony ilustracji, obok zakonnika, leżą drogocenne sprzęty.
Savonarola głoszący kazanie przeciwko rozrzutności
Źródło: Ludwig von Langenmantel, 1879, domena publiczna.
Polecenie 4
Na podstawie sceny przedstawionej na obrazie uzasadnij stwierdzenie, iż kazania Savonaroli. wywoływały duże zainteresowanie ówczesnego społeczeństwa.
R1OQZoyo4BrK4
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
W scenie przedstawionej na obrazie można zobaczyć duże grono słuchające zakonnika. Jego kazania wywoływały, jak widać, duże zainteresowanie. Z każdej strony obrazu widoczne są osoby zainteresowane tym co mówi. Stoją przed i za nim, na schodach, na balkonie. Nie każdy z nim się zgadzał, ale grono chcące go zobaczyć i usłyszeć było zawsze duże.
Polecenie 4
Wyjaśnij, kto to jest kaznodzieja.
R1TAcicsVNECg
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Kaznodzieja to duchowny zajmujący się wygłaszaniem kazań.
Polecenie 5
Nazwij elementy, które leżą u stóp mnicha.
RJHSDuUzK6ToC
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Dobra doczesne, wazony, drogie tkaniny, przedmioty ze srebra i złota.
Polecenie 5
Wyjaśnij, czym są dobra doczesne.
R1R8auSWobEMs
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Dobra doczesne to dobra przemijające, związane z życiem ziemskim.
Polecenie 6
Określ stosunek grupy osób, stojących na obrazie pod kolumną, do kazań głoszonych przez mnicha.
RArMrXXaTrYBJ
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Patrzą nieufnie na zakonnika i najprawdopodobniej, po ich mimice twarzy, można przypuszczać, że nie zgadzają się z jego poglądami.
Polecenie 6
Wyjaśnij, jakie poglądy głosił Girolamo Savonarola.
R12NytRgoqkkS
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Głosił hasła wzywające do ubóstwa i życia według biblijnych wzorców. Krytykował nadużycia władzy świeckiej i kościelnej.
tccISPfLQK_000tp001
Girolamo Savonarola
(1452‑1498) – dominikanin, urodził się i studiował medycynę w Ferrarze. Przerwał naukę i wstąpił do zakonu. Swoją karierę kaznodziei rozpoczął we Florencji, zyskując po pewnym czasie niezwykły wpływ na wiernych poprzez głoszenie haseł wzywających do ubóstwa i życia według biblijnych wzorców. Krytykował nadużycia władzy świeckiej i kościelnej, co wzbudzało powszechny entuzjazm i cichą niechęć elit. Otwarta krytyka kurii rzymskiej, papieża i władz miejskich Florencji doprowadziły ostatecznie do oskarżenia go o herezję i skazanie na stos. Wyrok wykonano w 1498 r. Poglądy Savonaroli były w wielu punktach zbieżne z tymi, które skłoniły później do wystąpień Lutra, Zwinglego [czyt.: cwinlego] czy Kalwina.
tccISPfLQK_00000023
Renesansowa religijność
Jakie typy osobowości preferowano zatem w renesansie?
Z pewnością ciągle były żywe dawne ideały, choć uległy znaczącym przeobrażeniom. Inne były formy wyrażania głębokiej jak dawniej wiary. Pojawiła się potrzeba upiększania miejsca kultu, traktowana jako przejaw głębokiej religijności. Fundacje na rzecz Kościoła były jakby publicznym wyznaniem wiary. Jednocześnie zabiegano o to, by wszyscy znali i podziwiali religijność fundatorów. Miało to wielki wpływ na rozwój sztuki sakralnej: rozbudowywano kościoły, fundowano nowe kaplice, wnętrza dekorowano wspaniałymi dziełami malarskimi i rzeźbiarskimi, dobudowywano potężne kopuły i zdobiono fasady świątyń.
Z drugiej strony miejsce dawnego ideału ascety zajął teraz religijny reformator, osoba głęboko wierząca, poszukująca zgodności między zasadami wiary a prawdą objawioną w Piśmie Świętym. Byli to często ludzie o charyzmatycznej osobowości, porywający tłumy, potrafiący zarażać swoją spontanicznością i żarliwością religijną. We Włoszech taką rolę odegrały we wczesnej fazie renesansu franciszkańskie formacje zakonne (franciszkanie, klaryski, bernardyni) oraz dominikanie. W krajach na północ od Alp - ruch luterański i wszystkie wywodzące się od niego odłamy religijne.
R7bjdk8Znuvi5
Na ilustracji kopuła w kształcie ośmiokąta. W jej wnętrzu freski. Przedstawiają one scenę Sądu Ostatecznego. Osiem pól sklepienia zostało podzielonych na 5 pasów, w których ukazano: najbliżej latarni – 24 Starców z Apokalipsy, dalej kolejno: Chór Anielski z narzędziami Męki Pańskiej, pomiędzy nimi główna postać namalowana na sklepieniu – Zmartwychwstały Chrystus; postacie Matki Bożej i świętych; cnoty i Dary Ducha Świętego oraz błogosławieństwa, grzechy Główne oraz piekło. Wokół malowidła rozmieszczonych jest 8 witraży w kształcie kół.
Santa Maria del Fiore, Florencja – freski we wnętrzu kopuły w katedrze. Freski powstały ponad 130 lat po poświęceniu wzniesionej wówczas największej kopuły. Ich malowanie rozpoczął Giorgio Vasari, uznawany za ojca historii sztuki, który nie zdążył ukończyć tego zadania. W najwyższej strefie widzimy proroków, później ludzi zbawionych, w dolnych rzędach przedstawiono potępionych
Źródło: Wikimedia Commons, MatthiasKabel, licencja: CC BY-SA 3.0.
RAuXQUV1Z42UG
Na ilustracji nagrobek Wawrzyńca (Lorenzo), księcia Urbino, wnuka Wawrzyńca Wspaniałego. Na nagrobku leżą dwie nagie postacie podpierające się na łokciu: z lewej strony mężczyzna z brodą, z prawej kobieta. Nagrobek stoi przy dużej ścianie z kamienia z ładnymi zdobieniami. We wnęce ściany znajduje się figura siedzącego mężczyzny, który podpiera się na lewej ręce. Ubrany w strój wierzchni z krótkim rękawem, podobny do płaszcza do kolan, i duże nakrycie głowy.
Nagrobek Wawrzyńca II Medyceusza w tzw. Starej Zakrystii kościoła św. Wawrzyńca we Florencji (1526‑1534)
Źródło: Michał Anioł, 1519, domena publiczna.
RbeEU5eJ8YS8i
Na ilustracji budynek kościoła. Kolorowe (zielone, białe i różowe) płyty marmuru, z którego jest zbudowany, dzielą elewację na mniejsze pola. Górna część zwieńczona tympanonem. Główny front nawy głównej najwyższy, łączy się ze znacznie niższymi nawami bocznymi. Pośrodku górnej części elewacji umieszczono duże okno – tzw. rozeta. Poniżej znajduje się duży portal ozdobiony herbami rodziny Rucellaich, mecenasów kościoła. Po prawej stronie, do budynku kościoła przylega murowane ogrodzenie ozdobione biało‑zieloną arkadą, za którym znajduje się stary cmentarz przyklasztorny. Po lewej stronie romański krużganek z 1350 r. ozdobiony freskami Paola Uccella ze scenami ilustrującymi Stary Testament. Przed głównym wejście widoczny pomnik. Na placu i drodze przed kościołem poruszają się ludzie.
Fasada kościoła Santa Maria Novella we Florencji. Fasada średniowiecznego kościoła przyklasztornego dominikanów zaprojektowana została przez znanego teoretyka architektury renesansowej L. B. Albertiego i wykonana w latach 1456‑1470. Zwróć uwagę na połączenie elementów gotyckich w postaci kilku zwieńczeń ostrołukowych z dominującymi łukami półkolistymi nawiązującymi do tradycji rzymskich łuków triumfalnych. Ważnym elementem było zastosowanie spływów wolutowych - wykończeń dachu w kształcie ślimacznicy stanowiących zamknięcie połaci dachowej między wyższą nawą główną a niższymi nawami bocznymi. Stanie się to stałym elementem późniejszych fasad renesansowych, a przede wszystkim barokowych
Źródło: Wikimedia Commons, Maksim, licencja: CC BY-SA 3.0.
tccISPfLQK_0000002Q
Rycerz ciągle obecny, choć inaczej
Dawny ideał rycerza również uległ zmianom pod wpływem nowej rzeczywistości. Pojawiły się wzorce:
rycerza – władcy,
rycerza – ziemianina,
rycerza – odkrywcy,
rycerza – żołnierza, obrońcy prawdziwej wiary,
rycerza - dworzanina.
W poszczególnych krajach europejskich te ideały miewały swoje lokalne, specyficzne odmiany. Tym, co je łączyło, było powiązanie ich z uprzywilejowanymi politycznie, ale najczęściej również ekonomicznie, stanami rządzącymi. Powstawały traktaty głęboko oddziałujące na upowszechnienie tych ideałów.
R1CJ0YFdtcILX
Na ilustracji na pierwszym planie widzimy postać rycerza o smutnym wyrazie twarzy. Ma on ubraną lśniącą zbroję, a na jego głowie znajduje się beret. Prawą ręką sięga po miecz. Na lewo od rycerza możemy ujrzeć kawałek zamku oraz człowieka na koniu, który kieruje się na wschód. Na prawo od rycerza stoi drzewo, które straciło prawie wszystkie liście. Pod nim możemy ujrzeć psa, który patrzy się na rycerza. Koło nóg głównej postaci rosną rośliny. W dali jest drugie drzewo. Nad zamkiem rozciągają się białe chmury. Obraz ma ciemne barwy.
Młody rycerz na tle pejzażu
Źródło: Vittore Carpaccio, 1510, olej na płótnie, Muzeum Thyssen-Bornemisza, domena publiczna.
tccISPfLQK_0000002Z
Ideał władcy i społeczeństwa
Niccolo Machiavelli [czyt.: nikolo makiawelli] (1469‑1527) w dziele „Książę” (Il Principe; 1532) ukazał władcę, który odrzuca krępującą go w działaniu moralność w imię nadrzędnej zasady - racji stanu. Podobnie inny teoretyk władzy - Francuz Jean BodintccISPfLQK_000tp002Jean Bodin [czyt.: żą buda] (1530‑1596) postawił władcę i jego poczynania ponad poddanych, którzy nie powinni sprzeciwiać się jego woli. Nawet jeśli ta byłaby niezgodna z prawami boskimi. Mogli jedynie biernie uchylać się od jej wykonania. Owa swoista sakralizacja władzy, która działała nieco jak opatrzność boska, stała się w przyszłości podstawą budowy monarchii absolutnych.
Sprawiedliwości można było szukać w wierze w Boga i życie pozagrobowe lub w rzeczywistości wyimaginowanej, nierealnej, jaką proponowali liczni renesansowi myśliciele - przykładowo Thomas MorustccISPfLQK_000tp003Thomas Morus (1478‑1535) w swojej „Utopii”. Stworzył on obraz żyjącego na odległej wyspie idealnego i sprawiedliwego społeczeństwa, wolnego od uciążliwości, jakie były udziałem ówczesnych ludzi. Podobnie było w dziełach Tommasa CampanellitccISPfLQK_000tp004Tommasa Campanelli [czyt.: tomazo kampanella] (1568‑1639); najsłynniejsze jego dzieło to „Miasto Słońca” 1602) czy François RabelaistccISPfLQK_000tp005François Rabelais [czyt.: fransuła rabelie] (1483–1559), autora „Gargantui i Pantagruela”.
RTiuyVVyq0yxW1
Na ilustracji karta tytułowa dzieła. W górnej części łacińskie napisy w tłumaczeniu: „Sześć Ksiąg o Republice”. W części środkowej rysunek. Pod nim nazwa miejscowości, data: 1576 r. Do tego czerwona pieczątka.
Karta tytułowa najważniejszego dzieła „Sześć Ksiąg o Republice” z 1576 r.
Źródło: Jean Bodin, 1576, domena publiczna.
RNfl9k0VwgxWE
Na ilustracji mężczyzna przy biurku. Zamyślony nad pisaniem. Głowę wspiera na prawej ręce, w której trzyma gęsie pióro. Na biurku i wokół niego pełno książek, map. Za mężczyzną półka z książkami, a na podłodze widoczny fragment globusa. Z prawej widoczne krzesło na którym są także książki. Na biurku obrus, na nim wsparta duża księga. Mężczyzna siedzi na ozdobnym krześle.
Niccolo Machiavelli przy pracy wg włoskiego obrazu z XIX w.
Źródło: Stefano Ussi, 1894, Galeria Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej w Rzymie, domena publiczna.
RnGaVCtaMzhv0
Na ilustracji siedzący mężczyzna, ubrany w aksamitną togę. Ma ona bufiaste rękawy. Na szyi mężczyzny wisi ozdobny łańcuch. Na palcu wskazującym lewej ręki mężczyzna ma ubrany pierścień. W prawej trzyma zwinięty papier. Na głowie ma czapkę o oryginalnym kanciastym kształcie. Nad nim kotara i zwisający sznur.
Tomas Morus
Źródło: Hans Holbein Młodszy, Tomas Morus, 1527, olej na drewnie, Frick Collection, Nowy Jork, domena publiczna.
RiJbEZGZCiTYE
Na ilustracji portret mężczyzny o długich, skierowanych w dół wąsach. Na głowie ma charakterystyczną czapkę, jakby dwa sklejone serca. Twarz ma pomarszczoną. Pod szyją elegancka ozdoba, spod której wychodzi kawałek białego materiału.
François Rabelais
Źródło: a. nn., François Rabelais, olej na płótnie, Château de Versailles, domena publiczna.
RXKjjoiU2DA4p
Na obrazie ilustracja do książki Gargantua i Pantagruel. W centrum mężczyzna o szerokich kształtach, rozmawia z kobietami. Przysłuchują się temu dwaj mężczyźni i kobiety na balkonach. Za mężczyzną pięć osób grających na instrumentach.
Gargantua i Pantagruel – ilustracja do książki
Źródło: Gustave Doré, 1873, domena publiczna.
Polecenie 7
Opisz, na czym polegała nowa renesansowa religijność.
R17Knd5GjizcJ
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., domena publiczna.
Zwiększył się krytycyzm wobec Kościoła, pojawiły się elementy humanistyczne w religii, część wiernych zaczęła przechodzić do kościołów zreformowanych.
Polecenie 8
Określ, do jakich wzorców osobowych średniowiecza nawiązywali „kondotierzy” (dowódcy najemnych oddziałów wojskowych) we Włoszech (jeden z nich widoczny na poniższym zdjęciu).
RAZqdHNYcfmoX
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R8LegUaddqRY7
Na ilustracji portret kondotiera, stojący mężczyzna z wąsem i z bródką z dłuższymi włosami. Ubrany częściowo w zbroi z krzyżem na piersi, dodatkowo część ubioru z materiału. Spod mankietów i szyi wychodzą mu białe koronki. Przepasany materiałem jakby wstęgą, na lewym ramieniu kawałek materiału z kokardą, prawą rękę opiera na meblu który mieści się z jego prawej strony. Przy lewym boku broń, z prawej strony ilustracji widoczny kawałek sztandaru.
Pierwsi najemnicy określani byli w krajach frankońskich jako cottereaux („wyrobnicy”) przez skojarzenie z wędrownymi, biednymi robotnikami rolnymi świadczącymi część prac w średniowiecznych plantacjach. Nazywani byli także „awanturnikami” i „cudzoziemcami” („Brabantczykami”, „Aragończykami”). Uzbrojeni w prostą broń zaczepną, głównie długie noże, początkowo rekrutowali się z pasterzy i myśliwych. Płatna służba w wojsku bądź eskortowanie kupieckich wozów wykonywana była przez nich sezonowo, obok innych pomocniczych prac w transporcie lub rzemiośle. Bandy najemników oferujące swoje usługi walczącym stronom uzyskały trwalszy i bardziej zorganizowany charakter w połowie XII wieku. Działały pod przewodnictwem kapitanów, zwanych „książętami łotrów”. Ich nazwiska były czasami na tyle głośne, że notowano je w kronikach.
Polecenie 8
Napisz, kim byli „kondotierzy”.
RbHNwjkg2PuUP
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
To dowódcy najemnych oddziałów wojskowych we Włoszech.
Polecenie 9
Wyjaśnij, jakie nowe poglądy dotyczące zasad sprawowania władzy pojawiły się w okresie renesansu oraz w jakich pracach zostały zawarte.
R1TaKaHoJmIop
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Niccolo Machiavelli w dziele „Książę” ukazał mechanizmy funkcjonowania władzy. Wg niego władca dla dobra państwa może postępować niemoralnie - „cel uświęca środki”. Tomasz More w Utopii przedstawił wizję ustroju, w którym nie ma własności prywatnej. Jean Bodin w dziele „Sześć ksiąg o Rzeczypospolitej” stworzył koncepcję monarchii absolutnej.
tccISPfLQK_000tp002
Jean Bodin
(1530‑1596) – francuski prawnik i pisarz, który pochodził z drobnego mieszczaństwa. Jego ojciec był prawdopodobnie mistrzem krawieckim. Ukończył studia prawnicze, jego największą zasługą było sformułowanie w dziele „Sześć ksiąg o Rzeczypospolitej” (576) teorii, którą uznano za podstawę absolutyzmu.
tccISPfLQK_000tp005
François Rabelais
(1483–1559) – francuski duchowny i lekarz, ale przede wszystkim pisarz. W swoim właściwie jedynym dziele „Gargantua i Pantagruel” stworzył fantastyczny świat, poprzez który satyrycznie przedstawiał świat mu współczesny.
tccISPfLQK_000tp004
Tommaso Campanella
(1568‑1639) – pochodzący z południowych Włoch mnich i myśliciel, który z powodu głoszonych przez siebie poglądów przez znaczną część życia pozostawał w więzieniu. Jego największym dziełem była książka „Miasto słońca”, przedstawiająca idealne społeczeństwo. Zmarł na emigracji we Francji.
tccISPfLQK_000tp003
Thomas Morus
(1478‑1535) – polityk angielski (był m.in. kanclerzem królestwa), uznany humanista, przyjaciel Erazma z Rotterdamu. Jego największe dzieło to „Utopia”, będące obrazem idealnej krainy. Został ścięty po odmowie złożenia przysięgi legalizującej małżeństwo Króla Henryka VIII z Anną Boleyn. Uznany za świętego Kościoła katolickiego. Miał powiedzieć, wchodząc na szafot: I die the king's faithful servant, but God's first (Umieram jako wierny sługa króla, ale w pierwszym rzędzie sługa Boga).
tccISPfLQK_0000004R
Rycerz – dworzanin
Początków dworskiej grzeczności należy szukać już w średniowieczu, gdy dwory władców traciły charakter wędrowny i coraz częściej wiązały się z jedną siedzibą. W renesansowych miastach‑państwach włoskich istotną rolę odgrywał mecenat, dzięki któremu rosła ich reprezentacyjność i prestiż. Odbiorcą tego przepychu był przede wszystkim dwór. Lud obserwował życie władców jedynie sporadycznie, podczas uroczystości publicznych - wjazdów, koronacji, zaślubin. Opis życia dworskiego i idealnego dworzanina pozostawił nam Baldassare CastiglionetccISPfLQK_000tp006Baldassare Castiglione [czyt.: Baltasare Kastilione] (1478‑1529) w dziele „Dworzanin” („Cortegiano” wyd. 1528), które doczekało się przekładów na wiele języków europejskich. Jego polską parafrazę (swobodną przeróbkę) pod tytułem „Dworzanin polski” napisał Łukasz GórnickitccISPfLQK_000tp007Łukasz Górnicki (1527‑1603) w roku 1566.
Ru9ZEk5BIwibC
Na ilustracji mężczyzna z brodą i szerokiej czapce. Ubrany jest w strój z bufiastymi rękawami przepasany kawałkiem futerka. Spod szyi wychodzi kawałek białego materiału.
Castiglione
Źródło: Rafael Santi, 1514, olej na płótnie, Muzeum Luwr, domena publiczna.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
tccISPfLQK_000tp006
Baldassare Castiglione
(1478‑1529) – włoski humanista, pisarz, dyplomata. Przebywał na dworach w Mediolanie, Mantui, Urbino i Rzymie. Twórca swoistego podręcznika zachowania dla dworzan, który cieszył się wielkim uznaniem i był przekładany na wiele języków.
tccISPfLQK_000tp007
Łukasz Górnicki
(1527‑1603) – polski humanista, pisarz, sekretarz królewski. Pochodził z rodziny mieszczańskiej z Oświęcimia. Studiował na Uniwersytecie Jagiellońskim. Najbardziej znany z przeróbki na język polski dzieła Baltassare Castiglione „Dworzanin Polski”, w którym nie tylko przeniósł miejsce akcji do Polski, ale głównym bohaterem uczynił biskupa Samuela Maciejowskiego, dodał też część wątków.
tccISPfLQK_00000058
Renesansowe ścieżki kariery
Kręgi renesansowych dworów florenckich stały się kuźnią nowych wzorców osobowych odbiegających od tradycji feudalno‑średniowiecznych. Uczony, humanista, koneser sztuki, pisarz, artysta - wszystkie te role społeczne ukształtowały się w miastach włoskich, a przejęte zostały przez całą Europę. Nie wiązały się z tradycjami rycerskimi i kościelnymi, pokazywały krąg ludzi świeckich, mieszczan, którzy często szlachectwo otrzymywali w uznaniu zasług. Tak stało się też ze wspomnianym Łukaszem Górnickim, który otrzymał od króla Zygmunta Augusta szlachectwo. Pojawiła się zatem zupełnie nowa możliwość awansu społecznego poprzez samorealizację i własne osiągnięcia. Taka możliwość kariery otwierała się głównie przed mieszczanami i to oni najczęściej z niej korzystali. Większość architektów i malarzy włoskiego odrodzenia zdobyła uznanie, szacunek, a przede wszystkim sławę właśnie dzięki upowszechnieniu się nowych wzorców osobowych w renesansowej Europie.
R1eD6HbEz6fsK
Na ilustracji Herb Ogończyk. Na tarczy o polu czerwonym pół koła z którego odchodzi strzałka skierowana do góry. W klejnocie, przytwierdzonym do tarczy, dwie ręce w szacie srebrnej, wzniesione do góry. Labry herbowe czerwone, podbite srebrem.
Herb Ogończyk
Źródło: Tadeusz Gajl, Herb Ogończyk, Herbarz polski: od średniowiecza do XX wieku, licencja: CC BY-SA 3.0.
Insignia seu Clenodia Regis et Regni Poloniae. Z kodeksu kórnickiegoJan Długosz
Jan DługoszInsignia seu Clenodia Regis et Regni Poloniae. Z kodeksu kórnickiego
Powała (Ogonowyc) (...) Ród morawski wyszły z domu Odrowążów, w nim mężowie uprzejmi, skłonni do pijatyki
Zygmunt August z Bożej łaski król Polski etc. oznajmiamy etc., że został nam okazany dokument wielmożnego niegdyś Mikołaja Myszkowskiego z Mirowa kasztelana wojnickiego i starosty księstw oświęcimskiego i Zatorskiego oraz międzyrzeckiego, przez szlachetnego Łukasza Górnickiego herbu Ogończyk, kustosza naszej biblioteki; dokument ten zaświadcza, że pewni szlachcice posesjonaci stawili się przed rzeczonym wielmożnym kasztelanem wojnickim i oświadczyli prawnie, w formie najpełniejszej, iż wspomniany szlachetny Łukasz Górnicki (który wówczas w szlachectwie był naganiony przez niejakiego szlachetnego Łukasza Oleśnickiego) jest z urodzenia prawym i niewątpliwie szlachcicem... My, widząc dokument tego świadectwa prawnie sporządzony i starannie zbadawszy go, uznaliśmy i niniejszym listem uznajemy i oświadczany, że wspomniany szlachetny Łukasz Górnicki jest prawdziwym i niewątpliwym szlachcicem, i równym każdemu szlachcicowi w naszym królestwie i w każdym miejscu, tedy zdolnym i godnym przyjmowania wszystkich zaszczytów w królestwie i posiadłościach naszych... Dla większej wiary i na oczywiste świadectwo niniejszy dokument ręką naszą podpisaliśmy i pieczęć naszą przywiesić przy nim rozkazaliśmy. Dan w Wilnie, szóstego maja Roku Pańskiego 1561.
Z oblatytccISPfLQK_000tp008oblaty w aktach ziemskich krakowskich wpisanej d. 2 czerwca 1561 r. t. 37. p. 862
BIB_002 Źródło: Jan Długosz, Insignia seu Clenodia Regis et Regni Poloniae. Z kodeksu kórnickiego, tłum. Marciniak, Poznań 1885, s. 25.
Wielkie rody rządzące we Włoszech (nie zawsze były to rody panujące, przykładowo Medyceusze stali na czele florenckiej republiki miejskiej, którą dopiero w XVI w. przekształcili w monarchię) budowały swój prestiż przez sztukę. Podobnie jak niegdyś miasta, teraz poszczególni władcy prześcigali się w mecenacie. Sprowadzano najwybitniejszych poetów, pisarzy, myślicieli i uczonych. Zamawiano okazałe cykle malarskie, rzeźby, fundowano wspaniale pałace i kaplice rodzinne, które miały podtrzymywać mit wielkości rodu. Płynące szerokim strumieniem pieniądze umożliwiły niebywały wprost wysyp dzieł wielkich artystów, które do dzisiaj pozostają wzorcami harmonii i piękna.
RKuyuZOP6ToUS
Na ilustracji mężczyzna w papieskim stroju. W długiej białej albie i aksamitnym bolerku. Ma długą siwą brodę. Na głowie ma czapkę z tego samego materiału co bolerko. Na palcach obu rąk pierścienie. W prawej ręce trzyma kawałek białego materiału. Siedzi na bardzo ozdobnym krześle.
Juliusz II (właśc. Giuliano della Rovere; ur. 5 grudnia 1443 w Albisoli, zm. 21 lutego 1513 w Rzymie) – papież w okresie od 1 listopada 1503 do 21 lutego 1513. Jego wielką zasługą, poza dobrym administrowaniem papieskim skarbcem oraz odbudową wizerunku stolicy apostolskiej, była opieka (mecenat), jaką roztaczał nad artystami tej miary, co Michał Anioł, Donato Bramante czy Rafael Santi. Wielką, nawet wówczas, gdy prawdziwe jest twierdzenie, że główną intencją mecenasa jest chęć zapisania się w pamięci potomnych
Źródło: Rafael Santi, Papież Juliusz II, 1511, olej na topoli, National Gallery, domena publiczna.
RJYvysFMwypbb
Na ilustracji portret męczyzny, wyglądający na rzeźbę zrobioną z brązu. Oczy skierowane w bok, duży nos, dłuższe proste włosy, proste usta. Na głowie ma czapkę w formie ringu z doczepianym dłuższym materiałem.
Źródło: Andrea del Verrocchio, 1480, malowana terakota, Muzeum w Waszyngtonie, domena publiczna.
RPBTCcuzhYPn0
Na ilustracji na wprost kaplica z szeroką okrągłą wieżą, z lewej wieża strzelista. Po prawej i lewej stronie ilustracji budynki z kolumnami korynckimi i łumami. Po obu stronach trawnik, w środku ścieżka. Widoczne także osoby.
Florencja – kaplica Pazzich. Kaplica znanego i bogatego rodu florenckiego zaprojektowana została przez Filippo Bruneleschiego w 1430, ale budowano ją w latach 1442‑1478 i nigdy nie ukończono, gdyż z powodów politycznych Pazzich wygnano z miasta. Zwróć uwagę na zastosowanie klasycznych kolumn korynckich i łuku
Źródło: Wikimedia Commons, Gryffindor, licencja: CC BY-SA 3.0.
tccISPfLQK_0000006C
Nowa sztuka
W sztuce, dzięki nawiązywaniu do antycznych pierwowzorów, również dokonano wielkich odkryć. W malarstwie nauczono się stosować perspektywę malarską i operować światłocieniem. W architekturze zastosowano teorie starożytnych porządków, dopasowując je do potrzeb i gustów współczesnych odbiorców. Szczególnie chętnie stosowano kopułę jako nawiązanie do centralnego planu budowli. Ilustruje to realizacja śmiałego projektu kopuły katedry we Florencji. Urzeczywistniona przez Filippo BrunelleschiegotccISPfLQK_000tp00AFilippo Brunelleschiego [czyt.: filippo bruneleski] (1377‑1446) zapoczątkowała swoistą modę, która stała się inspiracją do przebudowy bazyliki św. Piotra w Rzymie, realizowanej przez kilka dziesięcioleci. Na jej ostateczny kształt złożył się geniusz wielu artystów, ale zasadniczą formę nadał jej Michał Anioł BuonarrotitccISPfLQK_000tp00BMichał Anioł Buonarroti [czyt.: błunaroti] (1475‑1564).
RF6FzSa7fYoll
Na ilustracji 6 osób. Co ciekawe osoby na drugim planie są większe od osób na planie pierwszym. Na drugim planie mężczyzna i kobieta grają w szachy, mężczyzna pokazuje coś palcem prawej ręki na szachownicę, kobieta również wskazuje palcami prawej ręki szachownicę. W lewej ręce trzyma figurę szachową podobnie jak mężczyzna nad nimi. Herb na tarczy herbowej, poniżej 4 osoby grające na instrumentach.
Miniatura z pierwszej poł. XIV w. z rękopisu przechowywanego obecnie w Heidelbergu. Obraz przedstawia księcia Ottona IV z Bambergu grającego w szachy z jakąś niewiastą, u dołu przygrywają im muzycy. Zwróć uwagę, jak namalowano szachownicę i jak namalowano muzyków (postacie są znacznie mniejsze niż książę)
Źródło: Meister des Codex Manesse, 1305, domena publiczna.
Polecenie 10
Na podstawie powyższego obrazu, odpowiedz na pytania.
Określ, dlaczego postacie muzyków są mniejsze.
Wyjaśnij, czy w rzeczywistości ktoś, kto stoi bliżej, wydaje się większy, czy mniejszy.
Wyjaśnij, czy można byłoby grać na planszy ustawionej w sposób zaprezentowany na rysunku.
Wyjaśnij, dlaczego tak namalowano planszę.
Przypomnij sobie portrety malowane w starożytnym Egipcie – jak malowano oko na twarzy ujętej z profilu (boku).
Wyjaśnij, jaki związek z malarstwem średniowiecznym mają wszystkie omówione przez Ciebie elementy obrazu.
RljDuL3pBwvHj
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Wielkość przedstawionego człowieka nie zależy od jego rzeczywistych rozmiarów, ale roli jaką pełni w danej grupie ludzi. Stosowano to już w sztuce starożytnego Egiptu, postaci wyższe rangą miały większy rozmiar. W malarstwie średniowiecznym postacie świętych malowano znacznie większe od postaci fundatorów. Większa na obrazie była zawsze postać bardziej znacząca, np. Chrystusa. Plansza gry jest narysowana jakby z lotu ptaka (z góry). Bez skrótów perspektywicznych, które zniekształciłyby kształt szachownicy i układ pionków.
Polecenie 10
Wyjaśnij, jak przedstawiono ludzi na obrazach w sztuce starożytnego Egiptu.
RCXPWmiVblucW
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
W sztuce starożytnego Egiptu stosowano zasadę, że postaci wyższe rangą miały większy rozmiar.
R1bTVCQnLZIAp
Na ilustracji osoby, pokazane od tyłu, ogładające dzieło. Na obrazie Matka Boża z Dzieciątkiem, siedzi na podwyższeniu. Ubrana w szaty i weon. Dzieciątko nagie. Po obu jej stronach postacie świętych. Dwie kobiety i dwóch mężczyzn. Jeden z nich trzyma księgę a drugi czyta księgę. Pod nogami Matki Bożej dziewczyna grająca na skrzypcach. Nad nimi sufit z łukami . Widoczne także kolumny.
Obraz z 1505 r. weneckiego malarza B. Belliniego „Święta rozmowa” (Sacra conversatione) z kościoła w Wenecji
Źródło: Wikimedia Commons, Roman Bonnefoy, Giovanni Bellini, 1505, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 11
Na podstawie powyższego obrazu, odpowiedz na pytania.
Określ, jakie są proporcje wysokości postaci.
Wymień kto jest najważniejszy w tej kompozycji i czy zostało to podkreślone wielkością podobizny. Porównaj to z poprzednim obrazem.
Wyjaśnij, jakie ma to znaczenie symboliczne i kompozycyjne.
RfgdfK1rWfgte
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Maryja wraz ze świętymi jest przedstawiona w większej skali niż muzykantka, co pokazuje kto jest najważniejszy w tej kompozycji i zostało to podkreślone wielkością podobizny. Naturalna zasada jest odwrotna, postaci występujące bliżej oglądającego są wyższe od tych w oddali.
R35mrkHTy6Je6
Ćwiczenie 3
Zaznacz kto namalował obraz "Ostatnia wieczerza"? Możliwe odpowiedzi: 1. Leonardo da Vinci, 2. Nieprawidłowa odpowiedź A, 3. Nieprawidłowa odpowiedź B
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1atWru5KRoml
Na grafice dwóch mężczyzn. Ten z prawej siedzący na krześle patrzy uważnie przez pustą ramę obrazu. Mężczyzna z lewej stoi, w lewej ręce trzyma papier na którym wy malowano szkic lutni. Prawa ręka oparta jest na lutni, która leży na stole. Od lutni ciągnie się sznurek, który przechodzi przez pustą ramę obrazu i zaczepiony jest na ścianie.
Grafika Albrechta Dürera z 1525 r. (widać monogram artysty i datę) przedstawia dwóch mężczyzn zajętych nanoszeniem na karton papieru o rozmiarach przyszłego obrazu proporcji leżącego instrumentu (lutni). Prowadzą oni sznurek i zaznaczają, w którym miejscu linia przetnie papier lub płótno na ustawionej pionowo ramie
Źródło: Albrecht Dürer, Underweysung der Messung, mit dem Zirckel und Richtscheyt, in Linien, Ebenen und gantzen corporen (Instrukcja pomiarów z cyrklem i linijką linii, płaszczyzn i całych figur) księga IV,, s. 180, dostępny w internecie: https://de.wikisource.org/wiki/Underweysung_der_Messung,_mit_dem_Zirckel_und_Richtscheyt,_in_Linien,_Ebenen_unnd_gantzen_corporen/Viertes_Buch [dostęp 1.11.2015], domena publiczna.
R1LiL49nYoRr6
Na zdjęciu widoczny kościół, w tylnej jego części wysoka wieża. Na fasadzie kościoła trzy łuki. Jeden nad wejściowymi drzwiami, jeden z prawej strony drzwi, drugi z lewej boczne łuki zamknięte, zabudowane. Łuk nad drzwiami wypełniony jest geometrycznymi kształtami. Lewa ściana kościoła widoczna po lewej stronie zdjęcia. Zbudowana jest z 7 łuków połączonymi kolumnami. Wieżę kościoła zakończono małą kopułą. Przed kościołem widoczne cztery osoby.
Kościół św. Franciszka w Rimini. Fasadę kościoła zaprojektował i wzniósł w latach 50. XV w. znany artysta i znawca starożytnej architektury Leon Battista Alberti (m.in. tłumaczył i przerabiał dzieło Witruwiusza – rzymskiego architekta i inżyniera wojennego żyjącego w I w. p.n.e.). Zastosował on w fasadzie detale znane z budowli antycznych – kolumnę, łuk, gzymsy
Źródło: Georges Jansoone, Wikimedia Commons, 2006, licencja: CC BY-SA 4.0.
Polecenie 12
Porównaj nieukończoną fasadę z Rimini z wcześniejszą fasadą kościoła Santa Maria Novella we Florencji umieszczoną wyżej. Podaj różnice oraz cechy wspólne.
R2jge8gXpquc3
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Oba kościoły są symetryczne. Proporcje ujęte według zasad antycznego złotego podziału. W obu projektach istotną rolę stanowi łuk półpełny zamykający portal główny. Łuk ten jest zaakcentowany również w marmurowej okładzinie kościoła Santa Maria Novella i dwóch symetrycznych niszach w kościele w Rimini. Trójdzielny podział fasady akcentują monumentalne kolumny korynckie. to w obu kościołach. Spad dachu w obu projektach zasłaniają murki. W Santa Maria Novella mają kształt esownic, w Rimini są to trójkąty. Poziome podziały zaznaczone bogato rzeźbionymi fryzami i gzymsami sięgającymi swą formą czasów rzymskich.
Polecenie 12
Leonardo da Vinci był bardzo wszechstronnym artystą. Wyjaśnij, czym dokładnie się zajmował.
R1Gp3jSIfNIXk
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Leonardo da Vinci był malarzem, architektem, filozofem, muzykiem, pisarzem, odkrywcą, matematykiem, mechanikiem, anatomem, wynalazcą i geologiem.
R1R9x9wRak2nr
Na zdjęciu widoczna katedra we Florencji. W centralnej części zdjęcia widoczna jest kopuła katedry, zbudowana z cegieł. Ściany katedry posiadają okrągłe okna, małe wieżyczki oraz mniejsze kopuły. Widoczne są także okna zakończone strzeliście. Po prawej stronie katedry budynki. Obok nich ulica, na niej widoczne przemieszczające się osoby. W oddali miasto z budynkami ściśle przylegającymi do siebie. Najbardziej widoczne dachy, a także budynek z zieloną kopułą, w tle widoczne góry.
Kopuła katedry we Florencji. Kopuła, wybudowana według zwycięskiego projektu architektonicznego przez Filippo Bruneleschiego w latach 1420‑1434, stanowiła dowód na potęgę miasta. Miała 107 m wysokości i 47 metrów średnicy
Źródło: Wikimedia Commons, Fitamant, licencja: CC BY-SA 3.0.
R13uXv2pkzi8L
Na zdjęciu widoczny fragment bazyliki. W centralnej części zdjęcia widoczna kopuła bazyliki z małymi oknami, rozdzielonymi podwójnymi kolumnami. Na kopule kilkanaście małych okienek. Szczyt kopuły zakończony złotą kulą, na niej krzyż. Obok dużej kopuły zbudowana mała, wyglądem przypominająca dużą kopułę. Okna rozdzielne także kolumnami, przed bazyliką kilka drzew palmy.
Kopuła bazyliki św. Piotra w Rzymie. Kopuła zaprojektowana została przez Michała Anioła, ale do chwili śmierci udało mu się wybudować jedynie tumbę (tj. podwyższenie, na którym oparta jest sama kopuła – tu z oknami i oddzielonymi podwójnymi kolumnami), a samą kopułę ukończono według jego projektu do roku 1590. Przekrój kopuły wewnątrz wynosi 41,5 m, a wysokość od posadzki – 133 m
Źródło: Wikimedia Commons, Myrabella, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 13
Do wymienionych cech sztuki i architektury renesansu przyporządkuj przykładowe dzieła lub twórców:
zastosowanie perspektywy linearnej,
renesansowa fasada,
kopuła.
Rbvrtgm2Y511f
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Perspektywa linearna - Leonardo da Vinci „Zwiastowanie”, renesansowa fasada - Santa Maria Novella, kopuła - Santa Maria del Fiore.
RFtnMknCYjppz
Na ilustracji rysunek smutnej twarzy starszego mężczyzny. Widoczne zmarszczki na czole. Ma kręcone włosy, odsłonięte lewe ucho. Widoczna, ale słabo, długa broda.
Rysunek ucznia Michała Anioła – Daniele da Volterra
Źródło: Daniele da Volterra, Portret Michała Anioła, Teylers Museum, domena publiczna.
tccISPfLQK_000tp00B
Michał Anioł Buonarroti
(1475‑1564) – uznawany był za największego artystę renesansowego. Najbardziej lubił rzeźbić, ale równie sprawnie malował freski, jak i projektował dzieła architektoniczne. Najsłynniejsze realizacje to kopuła bazyliki św. Piotra w Rzymie, kaplica Medyceuszy, freski w Kaplicy Sykstyńskiej, rzeźby: „Piety” watykańskiej, „Dawida”, „Mojżesza”.
tccISPfLQK_000tp00A
Filippo Brunelleschi
(1377‑1446) – florencki architekt i rzeźbiarz należący do wczesnego pokolenia wielkich twórców renesansowych w tym mieście. Zaprojektował takie wzorcowe dzieła jak kaplica Pazzich, Szpital Niewiniątek (dla sierot), kościół San Lorenzo (pierwszy kościół renesansowy), a przede wszystkim kopułę katedry florenckiej. To on obok Masaccia opracował zasady perspektywy malarskiej.
tccISPfLQK_0000008B
Michał Anioł – człowiek renesansu
Dokonania tego twórcy do dzisiaj wzbudzają podziw. Był nie tylko genialnym architektem, ale też doskonałym malarzem, a przede wszystkim rzeźbiarzem. Dzieła stworzone przez niego wchodzą dziś do podstawowego kanonu sztuki renesansowej. Jego realizacje:
architektoniczne:
ostateczny kształt bazyliki watykańskiej,
Pałac Kapitoliński w Rzymie,
Kaplica Medyceuszy we Florencji,
malarskie:
freski w kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie ze słynnym Sądem Ostatecznym oraz Stworzeniem Adama,
rzeźbiarskie:
„Dawid” we Florencji,
„Mojżesz” w Rzymie,
„Pieta” w Rzymie. Michał Anioł zaskakiwał nie tylko swoim talentem, ale też wszechstronnością.
Było to zresztą cechą większości twórców tego okresu i dlatego właśnie określenie „człowiek renesansu” do dzisiaj odnosi się do osób o bardzo szerokich zainteresowaniach i umiejętnościach.
RvcR4vX1qXjjN
Na zdjęciu Kaplica Sykstyńska – widok ogólny fresków na sklepieniu oraz Sądu Ostatecznego. Malowidła rozciągają się na suficie, na ścianie na wprost, po lewej i prawej stronie pod oknami, które zakończone są łukami. Od lewej do prawej strony Kaplicy rozciąga się brama z kratownicy.
Michał Anioł – Kaplica Sykstyńska – widok ogólny fresków na sklepieniu oraz Sądu Ostatecznego. Michał Anioł był autorem fresków na sklepieniu oraz w partii okiennej (1508‑1512), a także Sądu Ostatecznego (1534‑1541)
Źródło: Wikimedia Commons, Antoine Taveneaux, licencja: CC BY-SA 3.0.
RSPzaZ3uHwcoP
Na zdjęciu zbliżenie sklepienia Kaplicy Sykstyńskiej z malowidłami Michała Anioła. Na sklepieniu widocznych wiele postaci, nagich i ubranych. Widoczne między innymi sceny, gdy Bóg oddziela światło od ciemności, stwarza słońce i księżyc, oddziela morza od lądów, stwarza Adama, stwarza Ewę, wypędza pierwszych rodziców z raju.
Sklepienie Kaplicy Sykstyńskiej
Źródło: Aaron Logan, 2003, fotografia, Kaplica Sykstyńska, licencja: CC BY 2.5.
R16dn53bCiJuc
Na zdjęciu malowidło Michała Anioła Sąd Ostateczny, na którym przedstawiono ponad 400 postaci, rozmieszczonych w dwóch częściach: niebiańskiej oraz ziemskiej. Na samej górze fresku po lewej stronie widać w półokręgu zastępy aniołów trzymających krzyż i koronę cierniową. W półokręgu po prawej stronie inna grupa aniołów otacza biały kamienny słup. Poniżej, oddzielona warstwą obłoków, znajduje się strefa dusz sprawiedliwych, zgromadzonych nad głową Jezusa. W centrum fresku autor przedstawił postać potężnego Chrystusa Sędziego z muskularnym ciałem. Przy prawym boku Chrystusa widoczna jest Matka Boża. Maryję i jej Syna otacza pierwszy krąg świętych, patriarchów oraz apostołów. U dołu malowidła malarz przedstawił scenę zrzucania potępionych dusz w piekielne czeluści. Na samym dole fresku znajduje się pieczara. Obok na tafli jeziora unosi się łódź, która przewozi wiele osób.
Sąd Ostateczny
Źródło: Michał Anioł, fresk, Kaplica Sykstyńska, domena publiczna.
R2RQMKOazVEfK
Na zdjęciu rzeźba nagiego mężczyzny. Jest wysportowany, umięśniony. Głowę ma skierowaną w swoją lewą stronę. Lewą rękę ma podniesioną do góry, prawą opuszczoną wzdłuż tułowia.
Michał Anioł – rzeźba przedstawiająca Dawida (1504)
Źródło: David Gaya, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rplq9pxP0i36W
Na zdjęciu posąg Mojżesza, wykonany jako realizacja drugiego projektu nagrobka papieża Juliusza II. Przedstawia biblijną postać Mojżesza jako siedzącego mężczyznę z długą do pasa kręconą brodą, kręconymi włosami i rogami na głowie. Mężczyzna patrzy przed siebie w lewą stronę. Jest umięśniony. Ma ubraną luźną szatę bez rękawów.
Rzeźba na nagrobku papieża Juliusza II w rzymskim kościele św. Piotra w Okowach (San Pietro in Vincoli)
Źródło: Goldmund100, Michał Anioł – rzeźba Mojżesza, fotografia, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1PFLZ8Z0WhqS
Na zdjęciu rzeźba, która przedstawia Maryję trzymającą w ramionach zdjętego z krzyża Jezusa. Trzyma Go na kolanach. Konstrukcja dzieła ma kształt piramidy, której wierzchołek stanowi głowa Marii. Rzeźba rozszerza się stopniowo w dół, aż do samej podstawy, na której rozpościera się szata. Postacie nie są proporcjonalne ze względu na trudności z przedstawieniem dorosłego mężczyzny trzymanego na kolanach kobiety. Postać Madonny jest ukryta pod fałdami szat, przez to wspomniana dysproporcja nie rzuca się w oczy i figury wyglądają naturalnie. Ślady po ukrzyżowaniu są ograniczone do niewielkich ran po gwoździach na ręce Jezusa i zaznaczenia rany w boku Jezusa. Ślady po gwoździach w stopach nie przechodzą „na wylot” do zewnętrznej części stóp. Madonna jest przedstawiona jako bardzo młoda kobieta. Na piersi Marii szarfa, a tam mało widoczny napis "MICHAEL ANGELUS BONAROTUS FLORENT FACIBAT" (tłum.: uczynił to Florentczyk, Michał Anioł Buonarroti).
Michał Anioł – Pieta (1498‑1502). Pieta to podobizna Matki Boskiej trzymającej na kolanach zmarłego Chrystusa. Pieta watykańska Michała Anioła należy do najsłynniejszych. W 1972 r. rzeźba została uszkodzona przez szaleńca, ale szybko została odrestaurowana
Źródło: Stanislav Traykov, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
tccISPfLQK_0000009F
Leonardo da Vinci, Rafael Santi i inni
Kolejnym znanym artystą wówczas działającym był Leonardo da VincitccISPfLQK_000tp00CLeonardo da Vinci [czyt.: da winczi] (1452‑1519): architekt, malarz, rzeźbiarz, wynalazca. Jego obrazy: „Mona Lisa”, „Dama z gronostajem” czy „Ostatnia Wieczerza” uznawane są za sztandarowe dzieła epoki. Zasłynął jednak swoimi fantastycznymi projektami przedziwnych machin, które często traktowane są jak prorocze wizje. Atmosfera pewnej tajemniczości, podsycana jego przedziwną manierą stosowania pisma lustrzanego czy niezrozumiałymi notatkami, do dziś pobudza fantazję twórców. Współczesny mu Rafael SantitccISPfLQK_000tp00DRafael Santi (1483‑1520) był wprawdzie może mniej wszechstronny, ale z pewnością bardziej płodny jako malarz, jego liczne dzieła podziwiamy do dzisiaj.
Trudno wymienić wszystkich artystów czynnych w ciągu tych ponad 200 lat, poczynając od prekursorów renesansu, jak Giotto di BondonetccISPfLQK_000tp00EGiotto di Bondone, [czyt.: dżiotto di bondone] przez MasacciotccISPfLQK_000tp00FMasaccio [czyt.: mazaczio], Sandro BotticellegotccISPfLQK_000tp00GSandro Botticellego, [czyt.: boticzelli] po TycjanatccISPfLQK_000tp00HTycjana. Pewne jest, że niespotykana erupcja talentów i indywidualności oraz powszechne uznanie, wręcz sława, jaką się cieszyli, w sposób zasadniczy zmieniły pozycję artysty. Przestał on być bezimiennym rzemieślnikiem, a stał się osobą „natchnioną” przez Boga. Zaczęła się powolna „sakralizacja” jego statusu, proces trwający do dzisiaj.
Rq2OARLjTRVEC
Na ilustracji kobieta ubrana w suknię z kwadratowym dekoltem, która trzyma w rękach gronostaja. Zwierzę leży na przedramieniu lewej ręki kobiety, a ona trzyma go za szyję prawą. I zwierzę i kobieta patrzą w tym samym kierunku. Kobieta na czole ma cienką opaskę. Na szyi zawieszone czarne korale. Jasna skóra kobiety kontrastuje z czarnym tłem obrazu.
Obecnie obraz przechowywany jest w Muzeum Czartoryskich w Krakowie. Należy do najcenniejszych polskich zabytków muzealnych
Źródło: Leonardo da Vinci, Dama z gronostajem (Portret Cecylii Gallerani), olej i tempera na drewnianym panelu, National Museum, Czartoryski Collection, domena publiczna.
RiXbrALRWBzhn
Na ilustracji scena ostatniej wieczerzy Jezusa z apostołami. Widnieje na nim trzynaście postaci, siedzących po jednej stronie stołu, tak, by wszystkie były zwrócone twarzami do oglądającego. W centralnej części znajduje się Chrystus, jest nieco większy niż apostołowie i jako jedyny nie jest przysłonięty przez inne postacie, ponadto – wyróżnia go łuk nad głową. Łuk umieszczony jest w tle, stanowi ozdobę nad oknem, a jednak daje złudzenie aureoli. Jezus odziany jest w pomarańczowe i zielone szaty. Zwraca głowę w lewą stronę. Po jego prawicy siedzi postać Jana. Postać ta stanowi lustrzane odbicie Jezusa – wyraźnie odchyla się w prawą stronę, a jej szaty są kolorystycznym odbiciem ubioru Jezusa. Całość obrazu oparta jest na symetrycznym układzie: Jezus w centrum i apostołowie w czterech trzyosobowych grupach po obu jego stronach. Wszyscy zgromadzeni przy stole nakrytym białym obrusem, na którym leży chleb i stoją kielichy. Na twarzach apostołów widoczne jest poruszenie. Emocje zdradzają też ich gesty. Jako czwarty od lewej strony siedzi Judasz, mocno opiera się o stół.
Ostatnia wieczerza. Fresk w klasztorze w Mediolanie wykonano na zlecenie księcia Ludwika Sforzy. Z powodu wilgoci malowidło było bardzo uszkodzone, ale po piętnastoletniej konserwacji przywrócono mu dawną świetność
Źródło: Leonardo da Vinci, 1495, fresk, Santa Maria delle Grazie, domena publiczna.
RvPnSGcEhLAtk
Na zdjęciu przedmiot stojący na podwyższeniu jako eksponat w muzeum. Na drewnianym kole umieszczony wbity pal, a na nim zawieszona złota figura w kształcie toru, podparta jest trzema drewienkami wsparty mi na palu. W tle widoczne obrazki tej maszyny, zawieszone na ścianie projekty na drugim planie drzwi.
Leonardo da Vinci – model machiny latającej. Model wykonany na podstawie projektów Leonarda Da Vinci w Muzeum w Mediolanie
Źródło: Arnaud 25, fotografia, domena publiczna.
R1E0vReoCYAz6
Na zdjęciu widoczna kartka w formie notatek. W centralnej części kartki namalowana roślina łodygi z kwiatami. Po jej prawej stronie pieczątka, wokół rośliny zapisane notatki. Pismo jest nieczytelne, zapisane jakby w odbiciu lustrzanym. W górnej części kartki figura geometryczna, koło, a w niej wpisany pięciokąt. W górnej części kartki zapisane także numer strony 14. Na dole kartki namalowane przedmioty, jeden z nich przypomina młotek.
Rękopis Leonarda da Vinci z notatkami z botaniki. Obecnie przechowywany w Bibliotece w Paryżu. Zwróć uwagę na notatki sporządzone słynnym pismem lustrzanym – litery miały normalny wygląd dopiero, gdy oglądało się je odbite w lustrze
Źródło: Leonardo da Vinci, Notatki z botaniki, Biblioteka w Paryżu, domena publiczna.
R1X1skjhBTRS5
Na obrazie Matka Boża z Dzieciątkiem. Matka Boża ubrana w szaty i welon. Spod welonu widoczny fragment włosów. Ma gołe stopy. Dzieciątko całkiem gołe. Pod nimi z lewej mężczyzna z orancie z siwą brodę, wskazujący coś prawą dłonią. Z prawej kobieta w sukni z bufiastymi rękawami. Patrzy w dół. Wszyscy unoszą się na chmurze. U dołu obrazu dwa małe aniołki ze skrzydłami. U aniołka z prawej widoczne dwa skrzysła, u tego z lewej - jedno.
Madonna Sykstyńska
Źródło: Rafael Santi, 1513, olej na płótnie, Galeria Obrazów Starych Mistrzów w Dreźnie, domena publiczna.
Polecenie 14
Wymień najważniejsze dzieła:
Michała Anioła,
Leonarda da Vinci.
R1Wwz2OxkDWyk
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
MichałAnioł
Rzeźby: Dawid, Pieta, Mojżesz,
Malarstwo: freski w Kaplicy Sykstyńskiej,
Architektura: kopuła bazyliki św. Piotra w Rzymie,
Leonardo da Vinci
Malarstwo: Mona Lisa, Bitwa pod Anghiari, Ostatnia Wieczerza,
Projekty maszyn oblężniczych
Polecenie 15
Który z twórców - Michał Anioł czy Leonardo da Vinci - był twoim zdaniem większym artystą, pełniej realizował ideały renesansu.
R1QCkzibNY7Wu
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
tccISPfLQK_000tp00C
Leonardo da Vinci
(1452‑1519) – encyklopedie podają, że był on „malarzem, architektem, filozofem, muzykiem, pisarzem, odkrywcą, matematykiem, mechanikiem, anatomem, wynalazcą, geologiem”. Wszechstronność była udziałem większości ówczesnych artystów, ale w przypadku Leonarda wywoływała, trwającą do dzisiaj, swoistą fascynację jego osobą. Przypisuje mu się wyjątkowe, często wyolbrzymione cechy. Stąd otaczająca go atmosfera tajemniczości, znajdująca swój wyraz w utworach literackich czy filmowych (por. „Kod Leonarda da Vinci”).
tccISPfLQK_000tp00D
Rafael Santi
(1483‑1520) – włoski malarz i architekt. Obok Michała Anioła i Leonardo da Vinci zaliczany do największych, klasycznych mistrzów renesansu. Wielka sława otaczała tych twórców już za życia. Byli zapraszani i adorowani przez największych władców ówczesnej Europy. Obecnie ich dzieła zdobią najsłynniejsze kolekcje i muzea. W Polsce do 1945 r. Muzeum Czartoryskich w Krakowie posiadało obraz Rafaela „Portret młodzieńca”, który zaginął i do dzisiaj nie wiadomo, co się z nim dzieje.
tccISPfLQK_000tp00E
Giotto di Bondone
(ok. 1266‑1337) – jeden z pierwszych malarzy, którego styl uznawano za renesansowy. Wykonał liczne freski w kościołach Padwy, Florencji i Asyżu. Jego talent według anegdoty miał docenić mistrz z Sieny – Cimabue.
tccISPfLQK_000tp00F
Masaccio
(1401‑1428) – jeden z twórców malarstwa renesansowego, współtwórca perspektywy linearnej oraz malarz nagich postaci przedstawionych z uwzględnieniem prawdziwej anatomii człowieka. Obrazy, które namalował, były wyłącznie o tematyce religijnej.
tccISPfLQK_000tp00G
Sandro Botticelli
(1445‑1510) – malarz florencki z kręgu mecenatu Medyceuszy. Tworzył zarówno wspaniałe dzieła religijne, jak i dzieła o tematyce mitologicznej, nawiązujące do antycznych motywów i przepełnione skomplikowaną symboliką.
tccISPfLQK_000tp00H
Tycjan
(lata 80. XV w.- 1576) – malarz z kręgu weneckiego, który tworzył w okresie dojrzałego renesansu. Zdobył światowe uznanie, co zaowocowało zamówieniami na liczne portrety czołowych osobistości epoki, m.in. Karola V i jego otoczenia.
tccISPfLQK_000000B7
Na północ od Alp
Przykład płynący z Italii znalazł naśladowców na północ od Alp. W każdym z krajów europejskich spotykamy artystów sprowadzonych z Włoch, w każdym powstają wspaniałe obiekty architektoniczne, ale pojawiają się też rodzimi, nowatorscy twórcy. Największym ośrodkiem nowej sztuki i architektury poza Italią, znaczącą konkurencyjną propozycją stały się Niderlandy, obszar pod wieloma względami podobny do Włoch. Tu również obserwujemy wyjątkowo bujny rozwój miast i płodnego połączenia mecenatu książęcego oraz mieszczańskiego, a niderlandzka architektura będzie stanowiła wzorzec dla całego obszaru północnoeuropejskiego, sięgając swoimi wpływami też na tereny polskie.
Malarstwo olejne Jana van EyckatccISPfLQK_000tp00IJana van Eycka [czyt.: wan ejk], rodziny BrueghelówtccISPfLQK_000tp00Jrodziny Brueghelów czy Hieronima BoschatccISPfLQK_000tp00KHieronima Boscha [czyt.: bosza] było równie poszukiwane i chyba nie mniej cenione niż mistrzów włoskich. Podobnie zresztą jak dzieła Niemców - Albrechta DüreratccISPfLQK_000tp00LAlbrechta Dürera [czyt.: direra] czy Hansa HolbeinatccISPfLQK_000tp00MHansa Holbeina [czyt.: holbajna]. We Francji zbyt silne były tradycje gotyckie (por. lekcja 78), ale tu również powstały budowle wykorzystujące wzorce południowoeuropejskie, np. wschodnie skrzydło Luwru czy wspaniałe zamki nad Loarą ze słynnym zamkiem w Blois [czyt.: blua] i Chambord [czyt.: szombo]. W Hiszpanii wzniesiono monumentalny Eskurial, a dziś najbardziej cenione są pełne ekspresji płótna El GrecatccISPfLQK_000tp00NEl Greca [czyt.: greko].
RomC88X1alO1r
Na zdjęciu widoczny bardzo ozdobny budynek wybudowany z czerwonej cegły ze spadzistym dachem. Fasada budynku z z dużą ilością okien, nad wejściowymi drzwiami łuk zbudowany z cegieł. Jedna ze ścian w budynku widoczna na zdjęciu ozdobiona została sześcioma dużymi oknami w formie prostokąta. Nad oknami łuki z jasnych cegieł wyglądające bardzo ozdobnie na spadzistym dachu. Trzy wieżyczki bardzo ozdobnie wykończone, przed budynkiem kilka przechodzących osób.
Haarlem – hala targowa (ławy rzeźnicze – jatki) – wybudowana na wielkim Rynku w Haarlemie w latach 1602‑1603. Jest to północna odmiana architektury renesansowej. Zwróć uwagę na materiał, jakim się posłużono do budowy ścian i detalu wykończeniowego; potem na okna, ich akcentowanie, kształt oraz rozmieszczenie, wreszcie na szczyt budynku i jego ozdoby
Źródło: Wikimedia Commons, Welleschik, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 16
Spróbuj porównać budynek jatki rzeźniczej w Harlemie z budynkiem np. kościoła zbudowanego przez Albertiego w Rimini. Wymień podobieństwa i różnice.
Rgs8jp5aaQiOi
(Uzupełnij).
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Porównując budynek hali targowej w Haarlemie z kościołem Albertiego w Rimini zwraca uwagę symetria obu układów, Zastosowanie w dekoracji łuku półpełnego i elementów zaczerpniętych z dekoracji starożytnych pałaców rzymskich (modyliony, gzymsy). Różni te projekty materiał z którego zostały wzniesione oraz oszczędność zdobień w kościele w Rimini z jej obfitością w hali targowej.
Polecenie 16
Napisz, skąd pochodził Michał Anioł Buonarroti.
RVFAeXnO5INNN
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Michał Anioł Buonarroti pochodził z Włoch.
tccISPfLQK_000tp00I
Jan van Eyck
(ok. 1390‑1444) – malarz flamandzki, przedstawiciel tzw. naturalizmu. Sławę zdobył już za życia, stąd liczne zamówienia na portrety oraz obrazy ołtarzowe. Malował nagie postacie, szczególnie ceniono jego technikę malowania farbami olejnymi.
tccISPfLQK_000tp00J
Bruegelowie
rodzina malarzy flamandzkich związanych z Antwerpią, działających od XVI do XVII w. z których największą sławę zdobyli Pieter Bruegel Starszy i Młodszy.
tccISPfLQK_000tp00K
Hieronim Bosch
(ok. 1450‑1516) – malarz brabancki, jego dzieła pełne były przedziwnych fantastycznych postaci i scen, do dziś będących przedmiotem analiz i interpretacji. Sławny już za życia.
tccISPfLQK_000tp00L
Albrecht Dürer
(1471‑1528) – malarz niemiecki pochodzący z Norymbergi, cieszący się sławą za życia, namalował portrety czołowych osobistości swojej epoki. Chętnie posługiwał się techniką grafiki i powielaniem dzieł poprzez druk. Znane są też jego rysunki i akwarele.
tccISPfLQK_000tp00M
Hans Holbein Młodszy
(ok. 1498‑1543) malarz niemiecki, znany przede wszystkim ze swoich portretów, umiejętnie łączył wpływy włoskie i północnoeuropejskie. Po okresie zamieszek obrazoburczych w Niemczech, związanych z rozwijającym się luteranizmem i zmniejszeniem ilości zamówień, przeniósł się do Anglii, gdzie stał się nadwornym malarzem króla Henryka VIII.
tccISPfLQK_000tp00N
El Greco
(ok. 1541 – 1614) – malarz hiszpański pochodzenia greckiego (właściwie Dominikos Theotokopulos), w swoim malarstwie odchodził od klasycznego piękna renesansowego w kierunku pewnej deformacji kształtów mającej podkreślić nieco mistyczną wizję tematu.
RhQqcVK5KuzDw
Na zdjęciu widoczny renesansowy budynek. Na fasadzie bardzo duża ilość okien w formie prostokąta. Środkowa część budynku wysunięta do przodu, zakończona jest wieżą. Na niej okna zakończone łukami, w górnej części widoczne wnęki zakończone łukami. W nich rzeźby w oknach kilkadziesiąt flag różnych państw, przed budynkiem pomnik i duży plac.
Ratusz w Antwerpii – renesansowy. Budowla zaprojektowana przez Cornelisa Florisa, wzniesiona w latach 1561‑1565
Źródło: Wikimedia Commons, Klaus with K, 2007, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 17
Porównaj ratusze w Brukseli i Antwerpii – wymień podobieństwa i różnice.
RpTVktjN4ckpr
(Uzupełnij).
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Podobieństwa: założenie trzykondygnacyjne, symetryczne z pseudo wykuszem w części centralnej. Wykusz zwieńczony ozdobnym szczytem w Antwerpii i wieżą w Brukseli. Pierwszą kondygnację zdobią arkady. Dekoracja ratusza w Antwerpii nawiązuje do wzorców starożytnego Rzymu (łuki, rustyka, klucze, nisze) a Brukselska do architektury gotyckiej (ostrołuki, maswerki, blanki, wieże sił, czołganki, kwiatony).
Polecenie 17
Wyjaśnij, co to jest ratusz.
Rt99gM6JIWdb7
(Uzupełnij).
Ratusz to budynek, w którym mieściła się siedziba władz miejskich. W renesansie budowano je podobne do pałaców.
R12hoXgYtMCWo
Na zdjęciu wysoki wybudowany w stylu gotyckim budynek. W środkowej części dachu rozpościera się wysoka strzelista wieża zbudowana z małych wieżyczek. Po lewej i prawej stronie dachu również małe wieżyczki, fasada budynku zbudowana z bardzo dużej ilości okien, część z nich zakończona jest ostrołukowymi nadokiennikami. Wieżyczki zakończone są pinaklami w postaci smukłych kamiennych wieżyczek w kształcie ostrosłupa. Na fasadzie budynku widoczne także rzeźby umieszczone pod baldachimami. Główne wejście zakończone łukiem, przed budynkiem duży wybetonowany plac.
Ratusz w Brukseli – gotycki. Wzniesiony w latach 1402‑1454 w stylu późnego gotyku brabanckiego
Źródło: Wikimedia Commons, Ben2, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 18
Przyjrzyj się ratuszowi w Brukseli, zwróć uwagę na detale architektoniczne, takie jak: ostrołukowe nadokienniki, liczne wieżyczki z pinaklami, bogaty wystrój rzeźbiarski fasady – rzeźby umieszczone pod baldachimami, podobnie jak w architekturze sakralnej.
R15zjMFhmUqE2
(Uzupełnij).
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 18
Poszukaj w dostępnych Ci źródłach i napisz, co oznacza słowo pinakle.
R1AhH8mGTzKjV
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Pinakiel inaczej sterczyna to pionowy element dekoracyjny w postaci smukłej kamiennej wieżyczki, zakończonej od góry ostrosłupem, którego krawędzie często dekorowane są żabkami i często zwieńczone kwiatonem. Jest charakterystyczny dla architektury gotyckiej.
RCKl6sEV9ClpX
Na ilustracji kilkadzisiąt osób. Jedne siedzą za stołami, drugie stoją. Dwaj mężczyźni jak kelnerzy, niosą deskę na której poukładano talerze z zupą. U dołu ilustracji dziewczynka siedząca z kromką chleba oraz z lewej chłopiec przelewający z dzbanka do dzbanka wodę.
Porównaj obrazy włoskich mistrzów i spróbuj wypisać różnice, odpowiadając na pytania:
Określ jaka jest tematyka obrazów.
Opisz, jakie są stroje osób pokazanych na obrazach.
Czy stosuje się w obrazach zasady perspektywy linearnej.
Na podstawie wynotowanych informacji napisz, dla kogo przeznaczone były dzieła, które porównujesz.
RlgK3QtFxOHak
(Uzupełnij).
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Renesansowi twórcy stosują zasady perspektywy linearnej w obiektach geometrycznych. Postaci, które są bliższe oglądającemu obraz są większe od tych w oddali. Stroje, nawet w scenach biblijnych, są inspirowane scenami z epoki. Obrazy były przeznaczone dla mecenasów sztuki lub prywatnych odbiorców, bogatych mieszczan (Niderlandy).
Polecenie 19
Wyjaśnij, dla kogo przeznaczone były dzieła sztuki, obrazy, które powstawały w renesansie.
RIUoYBrxDrZf8
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Obrazy były przeznaczone dla mecenasów sztuki lub prywatnych odbiorców, bogatych mieszczan (Niderlandy).
RClX8gdHvvLKk
Na ilustracji obraz podzielony na trzy części. Srodkowa większa, dwie boczne mniejsze, równe. Na nim pagórek z przedstawionymi na nim bardzo dziwnymi przedmiotami i postaciami. Są ludzie, zwierzęta, ale też zwierzęta z głowami ludzi, ucho ze sztyletem, instrumenty.
Obraz przedstawiający nierzeczywisty świat za pomocą obiektów zaczerpniętych z otoczenia. Jego właścicielem był książę Wilhelm I Orański, ale po wybuchu buntu antyhiszpańskiego, na czele którego stanęła dynastia Orańska, obraz został skonfiskowany i przewieziony do Hiszpanii. Obecnie znajduje się w Muzeum Prado w Madrycie
Na ilustracji widoczny mężczyzna który przypomina Jezusa. Patrzy na wprost ma długie kręcone włosy oparte na ramionach, regularne brwi, długi nos i kształtne usta. Ma krótką brodę i wąsy. Ubrany jest w ciepły płaszcz z futra. Prawą ręką trzyma kołnierz płaszcza. Po lewej stronie obrazu inicjały autora a‑d oraz data 1500, po prawej stronie obrazu napisy umieszczone w czterech liniach.
Autoportret
Źródło: Albrecht Dürer, 1500, olej na desce, Stara Pinakoteka w Monachium, domena publiczna.
RP2KnC8D7iXug
Na zdjęciu fasada budynku, zbudowana w stylu francuskiego klasycyzmu. Widoczne nawiązania do antyku. W dolnej części budynku kolumny. Fasada podzielona na pięć pionowych części. Tworzą je symetrycznie rozłożone, trzy wysunięte przed lico ściany od fundamentu po dach po środku i po bokach, tak zwane ryzality oraz dwie ściany umieszczone między nimi i lekko cofnięte w głąb. Podział poziomy na dwie kondygnacje, wyznacza pozioma linia gzymsu międzykondygnacyjnego. Oś środkową zaznaczona wysuniętym przed lico ryzalitem o sakralnym charakterze, nad nim na belkowaniu trójkątny przyczółek. W jego polu, nad głównym wejściem znajduje się trójkątne pole tympanonu - kamienna część pokryta płaskorzeźbą przedstawiająca Wiktorię na kwadrydze (tu także antyczne nawiązanie). Najważniejszą częścią budynku jest kolumnada biegnąca przez całą szerokość fasady poza bocznymi ryzalitami. Smukłe kolumny o korynckich kapitelach zostały ustawione w parach: cztery pary w części frontalnej oraz po sześć par w dwóch częściach bocznych. Pojedyncze kolumny rozdzielają poszczególne części fasady i znajdują się pomiędzy frontonem i ścianami bocznymi oraz pomiędzy ścianami bocznymi i ryzalitami. Okna w części przyziemia są prostokątne, zwieńczone półkoliście. Okna w części górnej, ujęte parami kolumn zostały zwieńczone trójkątnymi przyczółkami. Przez całą szerokość fasady nad gzymsem biegnie attyka, niewysoka balustrada wieńcząca budynek i zasłaniająca płaski dach.
Wschodnia fasada Luwru. Fasada pałacu królewskiego Luwr w Paryżu wzniesiona na polecenie Franciszka I przez architekta Pierre Lescota po 1546 r.
Źródło: Wikimedia Commons, Beckstet, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 20
Zwróć uwagę na detal architektoniczny, obramienia okien, naczółki nad oknami, podziały ściany między oknami i podziały między piętrami. Wyjaśnij co wskazuje na stylistykę renesansową.
RLt9c9uZ0FnKt
(Uzupełnij).
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Detale zdobiące fasady zamku Blois są zaczerpnięte z dekoracji pałaców i kościołów renesansowych. Zastosowano tu naczółki proste, podparte modylionami, kondygnację oddzielają od siebie zdobione gzymsy z których najbogatszym jest gzyms wieńczący. Piętra zdobią pilastry i kolumny w parach, podobne do tych jakie w bazylice świętego Piotra zastosował Michał Anioł. W fasadzie głównej zastosowano antyczne spiętrzenie porządków. Wśród kolumn można rozpoznać porządek toskański, koryncki i kompozytowy. Portal główny wieńczy łuk półpełny, ozdobiony kluczem. Ponad nim kolumny są zamknięte naczółkiem trójkątnym. Ponadto zauważyć można bogato zdobione fryzy i wiele detali rodem ze starożytnego Rzymu.
Polecenie 20
Wyjaśnij, co oznacza w architekturze słowo detal.
Rt99gM6JIWdb7
(Uzupełnij).
W architekturze bywa rozumiany jako element dekoracyjny lub też szczegół.
R1AcJfP5O6DOq
Na ilustracji fasada budynku - kamienicy. Składa się on z kilkudziesięciu symetrycznie ułozonych okien, między oknami ozdoby. Ozdobnie zakończone okna na dachu budynku. Trzy kominy i dobudowana do kamienicy klatka schodowa o renesansowym charakterze, pięknie zdobiona. Ciągnie się od parteru do dachu budynku. Przed budynkiem parę osób.
Klatka schodowa zamku w Blois. Jest to skrzydło wzniesione przez Franciszka I w pierwszej poł. XVI w. Zastosowano do budowy kamień, a detal ma wyraźnie renesansowy charakter
Źródło: Wikimedia Commons, Christophe Finot, licencja: CC BY-SA 2.5.
R2WnoGVE7VBer
Na zdjęciu widoczny renesansowy zamek o planie nawiązującym do gotyckich zamków obronnych. Zamek posiada 6 wielkich wież. Konstrukcją przypomina średniowieczną twierdzę – zbudowany jest na planie prostokąta, w rogach którego stoją wieże. Otoczony jest fosą. Głównym akcentem konstrukcyjnym jest budynek centralny na planie kwadratu, w rogach którego również znajdują się wieże. Budynek centralny wtapia się jednym bokiem w większą budowlę i to połączenie stanowi fasadę główną zamku. Cztery wieże fasady zwieńczone są spadzistymi dachami z kampanilami.
Pałac w Chambord (1519‑1559). Pałac wzniesiony na rozkaz królów Francji Franciszka I oraz Henryka II
Źródło: Wikimedia Commons, LaurentC92, licencja: CC BY-SA 3.0.
R5Svgji6MEJdA
Na obrazie przedstawiony pogrzeb hrabiego. Obraz podzielony na dwie poziome sfery: górną niebiańską i dolną ziemską. Istnieje wyraźna dwudzielność – realistyczne przedstawienie uczestniczących w pogrzebie i mistyczne, niematerialne przedstawienie sfery niebiańskiej. Obraz przedstawia szereg zebranych na pogrzebie obywateli miasta Toledo, szlachciców i zakonników. Ich głowy tworzą linię ponad którą otwierają się niebiosa. Głowy postaci umieszczono na tej samej wysokości. Niebo pełne świętych przyjmuje półnagiego, już w chwili śmierci uświęconego hrabiego. Najważniejsze postacie to Jezus Chrystus, Maria i Jan Chrzciciel. Dusza pod półprzezroczystą postacią nagiego dziecięcia jest unoszona przez anioła do nieba. Wśród osób uwiecznionych jako uczestniczących w ceremonii można rozpoznać wiele współczesnych malarzowi postaci, a także samego El Greca (szlachcic bezpośrednio nad św. Szczepanem) oraz jego syna, Jorge Manuela (paź). Artysta umieścił swoją sygnaturę na chusteczce w kieszonce młodego pazia. Jest tam data 1578, co nie jest datą namalowania obrazu, lecz datą urodzenia jego syna. Paź wskazuje na ciało hrabiego, co ma wskazywać na łączność urodzenia i śmierci.
Pogrzeb hrabiego Orgaza
Źródło: El Greco, 1586, olej na płótnie, domena publiczna.
Polecenie 21
Wymień przykładowe dzieła renesansu (architektury i malarstwa) w krajach:
Niderlandy,
Niemcy (kraje niemieckie),
Francja,
Hiszpania.
R1Fha1hL8cPFE
(Uzupełnij).
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Niderlandy. Architektura: Dom Cechu Rzeźników w Haarlemie, ratusz w Lejdzie. Malarstwo: Jan van Eycks, Ołtarz Gandawski, Madonna kanonika van der Paele, Małżeństwo Arnolfini Hans Memling Sąd Ostateczny.
Niemcy. Architektura: ratusze w: Bremie, Paderborn, Augsburgu. Malarstwo: Lucas Cranach Starszy, Odpoczywająca Diana. Hans Holbein Młodszy, Portret Henryka VIII, Ambasadorowie Albrecht Dürer: autoportrety, ryciny.
Francja. Architektura: Skrzydło Franciszka I zamku Blois, Dziedziniec Museé Carnavalet, Zachodnie skrzydło Luwru. Malarstwo: Jean Bourdichon - wykonywał miniatury, Francois Clouet Diana w kąpieli.
Hiszpania. Architektura: Eskurial, ratusz w Sewilli. Malarstwo: Diego Velazquez Triumf Bachusa, Wenus z lustrem, Poddanie Bredy, El Greco Obnażenie z szat.