Ważne daty
1599‑1641 – lata życia Antoona van Dycka
1609 – pobieranie nauk u Hendricka van Balena
1613 – przyjęcie van Dycka do pracowni Rubensa
1618 – otrzymanie malarskiego tytułu mistrzowskiego – wpisanie na listę członków gildii św. Łukasza
1613‑1621 – pierwszy okres antwerpski
1620 – pierwszy wyjazd do Londynu
1621 – powrót do Antwerpii
1621‑1627 – okres włoski
1625 – pobyt w Marsylii
1627‑1632 – drugi okres antwerpski
od 1632 – pełnienie funkcji nadwornego malarza Karola I, otrzymanie tytułu szlacheckiego
1632‑1640 – okres angielski
Scenariusz lekcji dla nauczyciela.
II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
10. określa funkcję dzieła i wskazuje jej wpływ na kształt dzieła;
11. rozpoznaje gatunek artystyczny, który dzieło reprezentuje;
13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:
c) w malarstwie i grafice: kompozycji, koloru, sposobów ukazania iluzji przestrzeni, kształtowania formy przez światło, w dziełach figuratywnych stopnia oddania rzeczywistości lub jej deformacji;
14. wskazuje środki stylistyczne i środki ekspresji, które identyfikują analizowane dzieło z odpowiednim stylem, środowiskiem artystycznym lub autorem;
15. rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne;
18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.
2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;
3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;
5. wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, m.in. portret (w tym autoportret, portret psychologiczny i oficjalny), pejzaż (w tym: weduta, marina, pejzaż ze sztafażem), sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna), martwa natura, akt;
9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;
III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;
3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;
4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;
5. na podstawie przedłożonych do analizy przykładów dzieł formułuje ogólne cechy twórczości następujących twórców: Fidiasz, Poliklet, Praksyteles, Giotto, Jan van Eyck, Hieronim Bosch, Masaccio, Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Andrea Mantegna, Piero della Francesca, Rafael Santi, Giorgione, Tycjan, Jacopo Tintoretto, Pieter Bruegel Starszy, Albrecht Dürer, Hans Holbein Młodszy, Donatello, Filippo Brunelleschi, Andrea Palladio, El Greco, Caravaggio, Gianlorenzo Bernini, Francesco Borromini, Diego Velázquez, Bartolomé Esteban Murillo, Georges de la Tour, Nicolas Poussin, Claude Lorrain, Peter Rubens, Anton van Dyck, Frans Hals, Rembrandt van Rijn, Jan Vermeer van Delft, Antoine Watteau, Jacques Louis David, Jean Auguste Dominique Ingres, Antonio Canova, Berthel Thorvaldsen, Francisco Goya, Eugène Delacroix, Caspar David Friedrich, William Turner, John Constable, Gustave Courbet, Jean François Millet, Eduard Manet, Claude Monet, Edgar Degas, August Renoir, Georges Seurat, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Paul Cézanne, Henri de Toulouse‑Lautrec, August Rodin, Gustaw Klimt, Alfons Mucha, Antonio Gaudí, Edward Munch, Henri Matisse, Pablo Picasso, Umberto Boccioni, Wasyl Kandinsky, Piet Mondrian, Kazimierz Malewicz, Marcel Duchamp, Giorgio de Chirico, Salvador Dalí, René Magritte, Marc Chagall, Amadeo Modigliani, Jackson Pollock, Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg, Francis Bacon, Yves Klein, Niki de Saint Phalle, Christo, Duane Hanson, Victor Vasarelly, Alberto Giacometti, Constantin Brançusi, Henry Moore, Le Corbusier, Frank Lloyd Wright, oraz artystów polskich i działających w Polsce (m.in. takich jak: Wit Stwosz, Bartłomiej Berrecci, Tylman z Gameren, Dominik Merlini, Bernardo Belotto, Marceli Bacciarelli, Piotr Aigner, Piotr Michałowski, Artur Grottger, Henryk Rodakowski, Jan Matejko, Józef Chełmoński, Maksymilian i Aleksander Gierymscy, Józef Brandt, Olga Boznańska, Józef Pankiewicz, Władysław Podkowiński, Jan Stanisławski, Leon Wyczółkowski, Henryk Siemiradzki, Xawery Dunikowski, Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Jacek Malczewski, Witold Wojtkiewicz, Witkacy, Leon Chwistek i inni przedstawiciele grupy formistów, przedstawiciele grupy Rytm, kapistów i grupy „a.r.”, Tadeusz Makowski, Andrzej Wróblewski, Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski, Alina Szapocznikow, Władysław Hasior, Roman Opałka, Magdalena Abakanowicz);
8. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat twórczości wybitnych artystów.
IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:
2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;
6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;
V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:
2. zna najistotniejszych fundatorów, mecenasów i marszandów, na których zlecenie powstawały wybitne dzieła sztuki;
3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje;
4. łączy dzieło z fundatorem, mecenasem lub marszandem, dla którego powstało.
charakteryzować van Dycka jako malarza portretów;
uzasadniać wpływ Rubensa na styl van Dycka;
określać etapy twórczości malarza;
wskazywać znaczenie malarstwa włoskiego dla stylu van Dycka;
przypisywać do dzieł miejsca ich przechowywania;
rozpoznawać portretowane przez malarza postacie;
dokonywać analizy porównawczej dzieł artysty z obrazami innych twórców.
Mistrz i uczeń – młodzieńcza twórczość w pracowni Rubensa.
Antoon van Dyck urodził się w Antwerpii. Miasto było wtedy prężnym ośrodkiem, w którym rozwijał się handel oraz życie kulturalne. Młody Antoon początkowo pobierał nauki w pracowni Hendricka van Balena, malarza tworzącego w stylu włoskim. Nie wywarł on jednak większego wpływu na van Dycka, chociaż opanował tam warsztat malarski. Właściwym jego nauczycielem był od ok. 1616 roku Peter Paul Rubens. W pracowni mistrza van Dyck był współautorem wielu dzieł. W 1617 roku artysta otrzymał honorarium tej samej wysokości co Rubens za obraz Podniesienie krzyża, który namalował dla kościoła św. Pawła w Antwerpii. Już rok później uzyskał tytuł mistrza gildiigildii św. Łukasza. Stał się niezależnym twórcą i otworzył własną pracownię pod nazwą Den Dom van Ceulen, w której zatrudnił asystentów. Od 1618 roku tworzył głównie portrety ujęte do kolan, w ¾ postaci, ożywione delikatnym prowadzeniem pędzla i połyskującymi refleksamirefleksami w tkaninach.
Z kresu antwerpskiego pochodzi Portret Isabelli Brandt, pierwszej żony Rubensa, powstały w Antwerpii, po pierwszym pobycie w Anglii, gdzie zetknął się z malarstwem weneckim, znajdującym się w królewskich zbiorach. Portret ma cechy malarstwa weneckiego.
Okres włoski
Podobnie jak większość malarzy baroku, artysta wiele podróżował – w latach 1621‑1627 przebywał we Włoszech, pracował między innymi w Genui, Wenecji, Padwie, Mediolanie, Rzymie, Palermo. Włoscy mistrzowie, zwłaszcza Tycjan, wpłynął na styl artysty. Van Dyck wykonywał szkice obrazów weneckiego kolorysty, wypisywał miejsca, w których znajdowały się jego obrazy. Z tego okresu pochodzi Autoportret, będący świadectwem wirtuozerii malarza, który pewny jest swojej doskonałości. Poza artysty nawiązuje do Portretu młodzieńca Rafaela Santi, którego szkic znalazł się w notatniku van Dycka.
Podczas pobytu w Rzymie powstał portret kardynała Bentivoglio. Styl van Dycka różni się od rubensowskiego – malarz stosuje inny koloryt, jego czerwień nie jest tak intensywna i soczysta, artysta nadaje jej rdzawy odcień i tłumi jaskrawość.
Dialog z tradycją włoską prowadzi malarz w portrecie konnym Antoniego Juliusza Brignole‑Sale. Można by doszukiwać się konotacji z tego typu portretem Karola V Tycjana, jednakże różnice w obydwu dziełach są zauważalne. Włoski malarz przedstawił cesarza Karola jako zwycięskiego wodza w sztywnej i uroczystej pozie. W ręku trzyma laskę dowódcy i ma na sobie zbroję, a nad nim znajduje się orzeł z wawrzynowym wieńcem. Portret ma zatem charakter reprezentacyjny. Van Dyck w swoim dziele ujął margrabiego w sposób swobodny, nadając dziełu charakter portretu rodzajowego.
Sława, zaszczyty i uznanie na dworze Karola I
W 1625 roku malarz udał się do Marsylii, następnie w 1627 roku wrócił do Antwerpii, zajmując się głównie realizacją albumu z rycinami. Od 1632 aż do 1640 roku, z przerwą pomiędzy 1634 a 1635 rokiem, gdy powrócił do Antwerpii w celu uregulowania osobistych spraw, malarz przebywał w Londynie, gdzie został mianowany pierwszym malarzem nadwornym Karola I Stuarta i otrzymał tytuł szlachecki oraz honorarium za każdy wykonany obraz. W ten sposób nie tylko zgromadził majątek, ale skupił wokół siebie londyńską elitę. Ze względu na liczbę zleceń zatrudnił uczniów, głównie malarzy niderlandzkich. Jednym z najwcześniejszych dzieł powstałych na dworze królewskim, ukazującym żonę Karola I jest nieoficjalny portret dwudziestoczteroletniej Henrietty Marii z 1633 roku. Postać królowej ukazana jest en pieden pied. Po to, aby zamaskować niski wzrost kobiety, van Dyck ujął modelkę z niskiej perspektywy i w towarzystwie karła oraz otoczył kobietę egzotycznymi przedmiotami.
Jednym z bardziej znanych dzieł okresu angielskiego jest portret Karola I, w którym malarz połączył dwa wizerunki mężczyzny – wytwornego gentlemana i idealnego księcia. Kompozycja jest połączeniem tradycji portretów: szlacheckiego i książęcego. Król, mimo że nie ma na sobie szat monarchy, przedstawiony jest z godnością. Obraz (…) przedstawia monarchę z dynastii Stuartów takim, jakim on sam chciałby na zawsze żyć w historii: jako postać o niezrównanej elegancji, niekwestionowanym autorytecie i wysokiej kulturze mecenasa sztuk pięknych, strażnika boskiego prawa królów, człowieka, który nie potrzebuje zewnętrznych atrybutów władzy dla podniesienia własnej godności. (E. H. Gombrich O sztuce, Arkady, Warszawa 1997, s. 405).
Podczas pobytu na dworze królewskim powstało wiele portretów zbiorowych. Wśród nich znalazły się portrety królewskich dzieci, zaliczane do najlepszych przedstawień dziecięcych w baroku. Były one rodzinną kroniką i pełniły jednocześnie funkcje reprezentacyjną. Dostarczyły także wiele informacji na temat epoki baroku – już od najmłodszych lat potomkowie monarchów ubierani byli w niewygodne stroje, będące etykietą zachowania i obowiązków przyszłego władcy. O ich reprezentacyjnym charakterze świadczy sposób ustawienia małych modeli, którzy często przyjmują sztywne, dostojne pozy. Takiej sztywności nie miał jeszcze Portret trojga najstarszych dzieci króla Karola I z przełomu 1635 i 1635 roku, w którym jest wiele wdzięku, a pozy są naturalne. Królewskim potomkom towarzyszą dwa namalowane z niezwykłą lekkością spaniele. Malarz wiernie oddał faktury ubrań, zadbał o detale w dziewczęcych ozdobach i wystroju wnętrza.
Odmienny charakter ma Portret rodziny Karola I z 1637 roku, przedstawiający pięcioro królewskich dzieci, od lewej: Marię, Jakuba (wyglądający jak dziewczynka), Karola w czerwonym stroju, opierający lewą rękę na dużym psie. W tle księżniczka Elżbieta z nowonarodzoną Anną. Postacie mają na sobie ciężkie, haftowane stroje. Pozy trojga dzieci z lewej strony są sztywne, podkreślają monarsze pochodzenie. Na uwagę zasługuje zwłaszcza zamieszczony w centrum Karol, którego postawa podkreśla wyższą pozycję nad zwierzęciem. Sztywność trojga dzieci przełamują postacie znajdujące się z prawej strony – ich zachowanie jest swobodne, a scena codzienna. Tłem jest dekoracja w stylu weneckim, z charakterystyczną kotarą oraz martwą naturą.
Do tytułów portretów przyporządkuj miejsca, w których się znajdują.
Luwr, Paryż, National Gallery of Art, Waszyngton, National Portrait Gallery, Londyn, Palazzo Pitti, Florencja
Karol I, król Anglii | |
Portret Isabelli Brandt | |
Portret rodziny Karola I | |
Portret kardynała Bentivoglio |
Na podstawie wybranych portretów van Dycka uzasadnij, na czym polegał nowy sposób obrazowania postaci przez artystę. W pracy wykaż wływ innych twórców i elementy nowatorskie wobec tradycji portretu. Twoja praca musi liczyć co najmniej 200 słów.
Słownik pojęć
en pied (ã pje; fr.) – przedstawienie całej sylwetki modela w pozycji stojącej.
w średniowiecznej Europie stowarzyszenie o charakterze obronnym, religijnym, towarzyskim, zawodowym; najbardziej rozpowszechnione gildie kupieckie, których celem było stworzenie jak najlepszych warunków handlu swoim członkom.
w malarstwie: smuga lub krąg odbitego światła
Terminy opracowane zostały na podstawie: https://encyklopedia.pwn.pl/
Galeria dzieł sztuki
Bibliografia
A. Bochnak, Historia sztuki nowożytnej, s. 74, PWN, Warszawa 1981.
P. de Rynck, Jak czytać malarstwo, Universitas, Kraków, 2005.
H. Honour, J. Fleming, Historia sztuki świata, Arkady, Warszawa 2006.
W. Tomkiewicz, Piękno wielorakie - sztuka baroku, Wiedza Powszechna, Warszawa 1971.
Wielka Kolekcja Sławnych Malarzy. Anton van Dyck, nr 68, Oxford Educational, 2008.
Wielcy Malarze, ich życie, inspiracje i dzieło. Anton van Dyck, nr 7, Gazeta Wyborcza 1999.