O artystach
Wprowadzenie
Historycy i krytycy sztuki wyrażają opinie o artystach i działaniach artystycznych, często nie kryjąc swoich krytycznych sądów, opinii. Jednak równie często ich zdanie, przełamujące stereotypowość gustów przeciętnego odbiorcy, może pomóc w odnalezieniu ukrytego sensu, dostrzeżeniu kontekstów, które pełnią znacząca rolę dla właściwego odczytania dzieła sztuki.
Postrzegać artystów i kierunki w sztuce przez pryzmat wypowiedzi krytycznych;
Wyrażać własną opinię na temat twórczości artystów i ją argumentować;
Rozpoznawać ważne, przełomowe dzieła i działania w sztuce;
Określać wpływ czasów, w jakich tworzyli artyści na ich dzieła;
Rozpoznawać autorów dzieł lub działań artystycznych;
Określać epokę, styl lub kierunek, z którym powiązany jest artysta;
Przedstawiać cechy charakterystyczne dzieła lub wypowiedzi artystycznej;
Wiązać dzieło z miejscem, w którym się znajduje.
Spis artystów występujących w materiale:
Jacques‑Louis David [czytaj: żak luis dawid]
Historia sztukiKariera Davida [czytaj: dawida] toczyła się zmiennymi kolejami. Był sympatykiem rewolucji, został deputowanym i głosował za zawiśnięciem Ludwika XVI. Wśród i jego rewolucyjnych działań znajduje się „Śmierć Marata” (1793), ukazująca bohatera rewolucji jako męczennika zasztyletowanego w wannie i nadającą wydarzeniu rangę tragedii. Po zakończeniu okresu wielkiego terroru David [czytaj: dawid] jako rewolucjonista został wtrącony do więzienia. Uwolniono go tylko dlatego, że jego żona- rojalistka, która rozwiodła się z nim ze względu na jego radykalne przekonania - wstawiła się za nim. Następnie David [czytaj: dawid] został nadwornym wazeliniarzem Napoleona i swego rodzaju ministrem kultury. Namalował wtedy cykle obrazów gloryfikujących wyczyny władcy („Koronacja Napoleona”, „Napoleon przekraczający Przełęcz świętego Bernarda”, „Rozdanie cesarskich orłów”). Po upadku Napoleona wyemigrował do Brukseli.
Źródło: Walter Robinson, Historia sztuki, Poznań 2000, s. 102–103.
Siedem wieków malarstwa europejskiegoSztuka samego Davida [czytaj: dawida], z jej dyscypliną, racjonalizmem, umiarem, była przez wszystkich niemal artystów i krytyków francuskich zawsze wysoko ceniona, choć tytuł „ojca sztuki nowoczesnej”, jaki m się i niekiedy nadaje (zawsze zresztą bez szczegółowszej motywacji), musi budzić zdziwienie i raczej należałoby się zastanowić nad niebywale długą żywotnością i stałą regeneracją norm klasycznych i inspiracji starożytnością, a także nad faktem, że służyły one bardzo różnym ideologiom. Sztuka Davida [czytaj: dawida], sławiąca najpierw cnoty republikańskie i koryfeuszy rewolucji francuskiej, a potem potęgę imperium, była wszakże ciągle tą samą sztuką; nie uległa zmianom ani estetyka, ani morfologia.
Źródło: Maria Rzepińska, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław 1979, s. 353.
Gustave Courbet [czytaj: gustaw kurbe]
Sztuka francuska IIPowodowany romantycznym kultem osobowości i życia wewnętrznego, a może również pod wpływem Rembrandta, często przedstawiają siebie w różnych kostiumach i z różnymi akcesoriami średniki jest tych autoportretów 40 już najwcześniejsze z nich są bardzo piękne autoportret 1840, człowiek w czarnym psem, mężczyzna w skórzanym pasie, mężczyzna z fajką, wiolonczelista, ranny mężczyzna szczęśliwi kochankowie, gdzie ukazał siebie w profilu, z ukochaną kobietą.
Niewątpliwie Courbet [czytaj: kurbe] jest wielkim malarzem nie dzięki tematom, które podejmował, lecz dzięki technice malarskiej, na którą składały się solidna i statyczna konstrukcja planów i był, syntetyczny rysunek, intensywny model one kooperujące światłocieniem, kolory ciemne, przytłumiona paleta barw (czernie, brązy, szarości, ciemne zielenie podkreślone bielą) nadzwyczaj trafnie cieniowanych, oraz bogata i zróżnicowana warstwa farby nakładanej szpachlą, sugerująca wrażliwość artysty na tworzywo.
Źródło: Jean Paul Couchoud, Sztuka francuska II, Warszawa 1985, s. 118–120.
Georges Seurat [czytaj: żorż serat]
Sztuka francuska IIGeorges Seurat [czytaj: żorż serat] (1859 – 1891), którego kariera artystyczna trwała tak krótko, wyrasta dzięki swojemu geniuszowi malarskiemu ponad neoimpresjonistyczne teoretyczne spekulacje. Jego skłonność do klasycyzmu zrodziła się zapewne z podziwu dla Ingresa, którego twórczością przejął się w czasie studiów w École des Beaux Arts [czytaj: ekol de bus ar]. (…) Dzięki pointylizmowipointylizmowi, który pozwalał dokładnie śledzić najdrobniejsze choćby odcienie światła, syntetycznie stwarzał od nowa formy, nadając im stabilność, nawet - co jest dziwnym paradoksem - poprzez najgwałtowniejszy ruch z dala od realistycznych poszukiwań impresjonistów powstaje wizja podległa jedynie wymaganiom obrazu.
Źródło: Jean Paul Couchoud, Sztuka francuska II, Warszawa 1985, s. 187.
![Czarno‑biała fotografia przedstawia francuskiego malarza Georgesa Saurata [czytaj: żorża serata]. Mężczyzna ma krótkie kręcone włosy, bokobrody, wąsy oraz długą brodę. Ubrany jest w marynarkę w kratę, spod której wystaje biała koszula z krawatem w białe grochy. Twarz mężczyzny nie zdradza żadnych emocji. Mężczyzna znajduje się pośrodku fotografii, głowę ma skierowaną lekko w prawą stronę, odsłaniając prawe ucho. Nie utrzymuje kontaktu wzrokowego z widzem lecz patrzy przed siebie. Artysta pozuje na szarym jednolitym tle.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RytYmKoWNIV36/1713271182/RRKS1wupS5aF2E0IA89ooqXVEBM4idek.jpg)
Jak czytać sztukęSeurat [czytaj: serat] (…) jest postrzegany jako malarz wyrachowany i zimny, pozbawiony artystycznej pasji. Zawsze zarzucano mu, że przekształcił improwizację impresjonistów w suchą i dogmatyczną doktrynę. Powstał w ten sposób wizerunek antyromantyka malarstwa, niemalarza, artysty, który – wbrew swobodzie i ekspresji swej epoki – spędzał swą intuicję i poświęcił się mechanicznym i pseudonaukowym eksperymentom. Do powstania tego fałszywego obrazu przyczyniła się małomówność malarza, a jeszcze bardziej jego przedwczesna śmierć w wieku 31 lat, z powodu infekcji - to wzbudziło dyskusję na temat prawdziwego źródła jego inspiracji. Gdy mówi się o nim - narzuca się słowo „tajemnica”, podobnie jak w przypadku Piera della Francesca [czytaj: piera dela franczeska].
Źródło: Maria Bolanos Atienza, Jak czytać sztukę, Warszawa 2008, s. 132.
Vincent van Gogh [czytaj: winsent wan gog]
![Obraz przedstawia Vincenta van Gogha [czytaj: winsenta wan goga], który namalował siebie jako mężczyznę o krótkich jasnych włosach i rudej brodzie. Artysta pozuje z półprofilu na tle intensywnie zielonej ściany. Ma szczupłą twarz, lekko zaciśnięte usta, wydatne kości policzkowe oraz zakola. Jego oczy są zielone, a nos prosty i długi. Brwi są jaśniejszego koloru niż zarost. Mimika twarzy informuje widza, że artysta jest zmęczony, smutny. Van Gogh [czytaj: wan gog] ubrany jest w brązowy płaszcz, brązową kamizelkę oraz białą koszulę. Na całym obrazie znajdują się wypukłe pociągnięcia farby.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1L2lTkWjAu0o/1713271214/1J7U7EMiR3EzabBOgeYIS7rLaVJ0204Z.jpg)
Siedem wieków malarstwa europejskiegoW swej malarskiej scenografii van Gogh [czytaj: wan gog] posługuje się innymi znakami niż impresjoniści; są one bardziej namiętne i nerwowe, przybierają kształt małych wężyków, krótkich smużek, wijących się za kierunkiem formy. Cała powierzchnia obrazu ma jednakowo silne napięcie kolorystyczne, a podział płaszczyzny jest przeprowadzony na zasadzie ornamentalnej. (…) Formy wiją się i skręcają w bolesnym skurczu, dziwne słońca wirują na niebie, cyprysy stają się podobne do płomieni. Znane i przyjazne piękno natury przybiera znamiona groźnego ekstatycznego smutku, choć chroma tyka do końca pozostaje i nie zgaszona, pełna i świetna myśli instynkt malarski pozostał nienaruszony. Sztuka van Gogha [czytaj: wan goga] dostarcza nam czystych, szkolnych niemal przykładów ekspresyjno‑symbolicznego systemu znaków malarskich.
Źródło: Maria Rzepińska, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław 1979, s. 409.

Jak czytać sztukęTo co robi wielkie wrażenie to nie tyle szaleństwo van Gogha [czytaj: wan goga], ile jego siła umysłu. Był człowiekiem gwałtownego temperamentu, pozbawionym manier, ale wobec swego płomiennego powołania artystycznego przejawiał metodyczny upór i niemal racjonalny rozsądek. W swym krótkim życiu mieszkał i pracował w 20 różnych miejscach, w Holandii, Belgii i Francji. Był człowiekiem jasnych przekonań: „dłużnicy mogą poczekać, malarstwo nie”.
Źródło: Maria Bolanos Atienza, Jak czytać sztukę, Warszawa 2008, s. 133.
Xavery Dunikowski [czytaj: ksawery dunikowski]

NIEPOKORNY XAWERY DUNIKOWSKIXawery Dunikowski był z pewnością artystą „niepokornym”. W każdej epoce twórczej swojego długiego życia zaskakiwał czy wręcz szokował publiczność, wyprzedzając epokę, w której przyszło mu pracować. Jego dzieła nazywano „straszydłami gipsowymi”, a twórcę potępiano i krytykowano. W okresie Młodej Polski pokazał wiele symbolicznych grup rzeźbiarskich, jak Tchnienie, Jarzmo, Macierzyństwo czy Fatum, które określano epitetami „pokręcone i dziwaczne”. Z kolei Kobiety brzemienne stały się powodem skandalu nie tyle ze względu na formę, co tematykę, w tamtych czasach uznawaną za niemoralną. W dodatku artysta ustawił je bezpośrednio na posadzce, bez wykorzystania przynależnych rzeźbie cokołów. W okresie paryskim (1914 – 1921) powstało kolejne skandalizujące dzieło –Autoportret. Idę ku słońcu, ukazujące artystę w stroju Adama, kroczącego dumnie z pełnym przekonaniem o swoim wyjątkowym geniuszu.
Źródło: NIEPOKORNY XAWERY DUNIKOWSKI, dostępny w internecie: da_o_xawerym_dunikowskim__na_wystawie_z_okazji_30_lecia_centrum_rzezby_polskiej_w_oronsku___ [dostęp 18.06.2021].
Marcel Duchamp [czytaj: marsel duszą] i inni przedstawiciele Dadaizmu
![Fotografia przedstawia Marcela Duchampa [czytaj: marsela duszą] pozującego z profilu na tle białej ściany. Duchamp [czytaj: duszą] został przedstawiony jako mężczyzna w średnim wieku o krótkich ciemnych włosach. Jest on lekko uśmiechnięty, zadumany i spogląda przed siebie. Ubrany jest w gruby czarny płaszcz.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R6HSx8RVeY7wN/1713271234/IVfsWlrGcsGPjN8XEBXMEaiIFzjxLwtG.jpg)
Historia sztukiDadaiści nie znosili tradycyjnych wartości, które okazały się zakłamane; wojna uświadomiła im, że świat jest absurdalny i pozbawiony celu. Dadaizm wyrażał się poprzez prowokację i absolutnie absurdalne działania. Nie tyle stylem, co zasadniczo antyspołeczną postawą. Dadaiści występowali żarliwie przeciwko sztuce, konsekwentnie wystrzegali się tworzenia dzieł sztuki (także własnych) na rzecz anarchistycznych akcji. Lubili inscenizować prowokujące zdarzenia publiczne, takie jak czytanie nonsensownych wierszy, przedstawienia kabaretowe i pokazy ośmieszające poważne wystawy sztuki.
Źródło: Walter Robinson, Historia sztuki, Poznań 2000, s. 183–184.
[ź:]Beckett W., 1000 arcydzieł, Warszawa 2017, s. 135.
[ź:] Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Warszawa 1980, s. 185.
[ź:] Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Warszawa 1980, s. 194.
Salvador Dali [czytaj: salwador dali]
![Czarno‑biała fotografia przedstawia Salvadora Dalego [czytaj: sawadora dalego] przykrytego puchatym dwukolorowym kocem i pozującego na tle ściany z kwiecistym wzorem. Dali został sfotografowany jako młody mężczyzna o krótkich, wymodelowanych włosach i z małym cienkim wąsikiem. Na twarzy artysty maluje się delikatny uśmiech, ma lekko zmarszczone brwi i utrzymuje kontakt wzrokowy z widzem.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R11YWqcGhKaFa/1713271262/1twRgT5qIzKuVpeJP3rQgRyqgljhSa9l.jpg)
Siedem wieków malarstwa europejskiegoDzięki swej ekscentryczności i atmosferze permanentnego skandalu, jaką umiał stworzyć wokół siebie, jest Dali postacią z wszystkich surrealistów najbardziej znaną szerszej publiczności. Jego sztukę i sposób bycia można określić jako proroctwo. Świetny zręczny rysownik, ma opanowany znakomicie cały zespół klasycznych środków malarskich, włącznie z całą wiedzą optyczno‑perspektywiczną, używa jej w bardzo rozmaitym sensie - obrazy jego bowiem nie zawsze są w założeniu surrealistyczne - zwłaszcza w okresie powojennym.
Źródło: Maria Rzepińska, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław 1979, s. 463–464.
[ź:] Rzepińska M., Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław 1979, s. 464.
[ź:] Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Warszawa, 1980 r., s. 217.
Rene Magritte [czytaj: rene magrit]
![Czarno‑biała fotografia przedstawia Rene Magritte [czytaj: rene magrit], który został sportretowany jako mężczyzna w podeszłym wieku o krótkich siwych włosach zaczesanych do tyłu i pogodnym wyrazie twarzy. Magritte [czytaj: magrit] uśmiecha się, ma lekko zmrużone oczy. Na jego twarzy widoczne są zmarszczki. Ubrany jest w kraciastą marynarkę, czarny krawat oraz białą koszulę. Stoi w pomieszczeniu, w tle widać okno.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1PPIBA2jEFTj/1713271296/2JEleMMtoujarv5oPAluNRVRwDkuZ0js.jpg)
Mistrzowie sztuki nowoczesnej. René Magritte.Obrazy Magritte’a [czytaj: magrita] mają wojnę argumentów, poddają w wątpliwość obiegowe pojęcie o świecie, o związku między przedmiotem namalowanym i rzeczywistym, wywołują nieprzewidziane analogie, łączą też obok siebie przedmioty nic ze sobą nie mające wspólnego w rozmyślanie wytworzonej atmosfery martwo ty, w której dokonuje się powolny proces ich integracji. Jeden z najbardziej oryginalnych przedstawicieli nurtu surrealistycznego w malarstwie. Jego obrazy, zbudowane z pozornie realistycznych elementów w zaskakujących konfiguracjach, stanowią przewrotną grę z percepcją widza. Płótna pełne ptaków, chmur i meloników przypominają rebusy, intelektualne zagadki. René Magritte [czytaj: rene magrit] nie podawał jednak klucza do swojej twórczości, nie godził się także na interpretację psychoanalityczną. Najbliżej było mu do filozofii absurdu. Chciał, aby jego sztuka stanowiła „opis myśli absolutnej, to znaczy myśli, której sens jest nierozpoznawalny, tak samo jak sens świata”.
Źródło: Zofia Sawicka, Mistrzowie sztuki nowoczesnej. René Magritte., Warszawa 2010, s. 3.
[ź:] Sawicka Z., Mistrzowie sztuki nowoczesnej. René Magritte. [czytaj: rene magrit], Warszawa 2010, s. 11.
[ź:] Sawicka Z., Mistrzowie sztuki nowoczesnej. Rene Magritte., Warszawa 2010, s. 4.
Artyści informelu i malarstwa akcji
![Fotografia przedstawia Jacksona Pollocka [czytaj: dżekson polok] w trakcie pracy. Artysta został przedstawiony jako mężczyzna w średnim wieku, o krótkich włosach. Ubrany jest w pobrudzone od farby ubrania robocze. Pollock [czytaj: polok] jest skupiony na pracy, w ustach ma palącego się papierosa. Za pomocą pędzla nakłada farbę na duży arkusz płótna.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RUBLB35jWz9Z9/1713271319/2clF4mn2rlIamUIMts3ktOmdPgM0JxBO.jpg)
Siedem wieków malarstwa europejskiegoRozróżnienie formy i koloru staje się tu nieistotne, tzw. rysunek praktycznie nie istnieje, a jeśli w ogóle można tu mówić o formie, to jest ona wyznaczona tylko pociągnięciem pędzla czy chlapnięciem farby. Tak powstał taszyzmtaszyzm (od „tache” [czytaj: tasze] – plama), zwany też malarstwem gestualnym albo informelinformel, kładący nacisk na czysty odruch, instynkt, spontaniczność. Ta praktyka malarska odbiegła już bardzo daleko od zasad twórczych Kandinsky’ego [czytaj: Kandinskiego], dla którego sztuka zawsze była świadomym porządkowaniem elementów.
Źródło: Maria Rzepińska, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław 1979, s. 456.
[ź:] Bolanos Atienza, M., Jak czytać sztukę, Warszawa 2008, s. 204.
[ź:] Anna Śmiechowska, Mistrzowie sztuki nowoczesnej. Jackson Pollock</span] [czytaj: dżekson polok], Warszawa 2010, s. 14.
![Fotografia przedstawia Willema de Kooninga, który został sportretowany jako mężczyzna w podeszłym wieku o długich siwych włosach. Ubrany jest w jeansowe [czytaj: dżinsowe] spodnie na szelkach i białą koszulę. Artysta jest uśmiechnięty i spokojnie patrzy się w kierunku obiektywu.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RElwul28fnai2/1713271328/pMdBDT5295X8fut1acDVgxOdAr2F4K90.jpg)
Jak czytać sztukęObraz to huragan materii. To wielkie odkrycie tego artysty: swobodne i otwarte malarstwo o szybkich i niespójnych liniach, z nerwowym rytmem widocznym w szybkich pociągnięć pędzla, w szorowaniu nim po powierzchni. Bezkształtne plamy; załamane tony; wstawki i eksplozje koloru, który miesza się i nigdy nie jest wyraźnie zdefiniowany; widoczne ślady po pędzlu, szpatułce, ręce czy szmacie – to wszystko ukazuje, jak malarz wciąż osuwa się w stronę abstrakcji (Ruth’s Zowie [czytaj: ruts zołi], 1957). Nasycenie i gęstość kolorów też są nierówne: gdzieniegdzie farba jest nałożona grubą warstwą, gdzie indziej jest jej tak mało, że widać fakturę płótna. Dla de Kooninga [czytaj: de kooniga] najważniejsze są kolory nieistotnych przedmiotów wokół: błękit starej zasłony, czerwieni paczki papierosów, szerokość ściany. (…)
Źródło: Maria Bolanos Atienza, Jak czytać sztukę, Warszawa 2008, s. 208.
[ź:] Bolanos Atienza M., Jak czytać sztukę, Warszawa 2008, s. 208.
![Fotografia przedstawia Franza Kline [czytaj: franca kline], który został sportretowany na tle białej ściany. Kline to mężczyzna w średnim wieku, o średniej długości włosach zaczesanych na lewo i małym wąsie, ubrany jest w spodnie robocze, poszarpaną koszulkę. Kline ma neutralny wyraz twarzy i ze spokojem spogląda w obiektyw aparatu.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Rxi2DwvSklIq7/1713271331/2LuXQUDYObnlsx0JoR6Mva6CXC6zQqC6.jpg)
[ź]: Beckett W., 1000 arcydzieł, Warszawa 2017, s. 242.
Mark Rothko [czytaj: mark rotko]
![Fotografia przedstawia Marka Rothko [czytaj: rotko], który został sportretowany na tle ciemnej ściany. Rothko [czytaj: rotko] to mężczyzna w średnim wieku, ubrany w ciemną marynarkę oraz ciemną koszulę w cienkie paski. Na nosie ma okulary z okrągłymi oprawkami. Artysta jest zamyślony, patrzy w lewą stronę. W lewej dłoni trzyma papierosa, ma lekko otwarte usta, z których wydobywa się dym papierosowy.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1ZCbXNq6E2NP/1713271337/1lX8DpK3oXP2xZdzHUGyNn2UreO8WcNb.jpg)
Jak czytać malarstwo współczesne. Od Couberta do WarholaMarta Rothko najlepiej opisywać jako malarza religijnego albo jeszcze lepiej – mistycznego. (…) Idea malarstwa jako medium, które mogłoby czerpać z jakiegoś rodzaju uniwersalnej energii symbolicznej, jest obecna w twórczości Rothki od samego początku.
Źródło: Jon Thompson, Jak czytać malarstwo współczesne. Od Couberta do Warhola, Kraków 2006, s. 256.
[ź:] Bolanos Atienza M., Jak czytać sztukę, Warszawa 2008, s. 212.
[ź:] Thomson J., Jak czytać malarstwo współczesne. Od Courbeta do Warhola, Kraków 2006, s. 257.
[ź:] Bolanos Atienza M., Jak czytać sztukę, Warszawa 2008, s. 213.
Andrzej Wróblewski

Andrzej Wróblewski, Spectra Art Space Masters, Fundacja Rodziny Staraków przy współpracy z Fundacją PSW Promocji Sztuki WspółczesnejTwórczość Andrzeja Wróblewskiego zdecydowanie wymyka się prostym definicjom, cezurom i kategoriom. Ma swoją odrębność, kompletność, wielość. To ikona, osadzona zdecydowanie w swoim czasie, a jednocześnie poza nim. Historycznie skończona, pozostaje wciąż aktualna. To rodzaj paraboli, która ilustruje złożoną filozoficzną kwestię możliwości i granic poznania rzeczy. Przeprowadzono szereg analiz i interpretacji, opublikowano dziesiątki tekstów, a nieodparta potęga obrazów Wróblewskiego polega na nieustającej, wabiącej tajemnicy. Stały się ożywczym źródłem dla artystów lat osiemdziesiątych, a dwie dekady później, inspiracją dla przemian w polskim malarstwie początku XXI wieku. (…) Cykl Rozstrzelań czy seria Szoferów - nie ma mocniejszych obrazów w polskiej sztuce powojennej. Fascynacje napływają i odchodzą. Emocje, dawniej żywe i pulsujące, łagodnieją. Jednakże istnieją wrażenia tak silne, nigdy nienasycone, które trwale przekształcają rzeczywistość. Tak też, w zastany przez siebie czas, weszła twórczość Andrzeja Wróblewskiego. Zawarta w nieustannym procesie, funkcjonująca w niestałych relacjach, zmienia „przeszły” w „teraźniejszy”.
Źródło: Ania Muszyńska, Andrzej Wróblewski, Spectra Art Space Masters, Fundacja Rodziny Staraków przy współpracy z Fundacją PSW Promocji Sztuki Współczesnej.
Tadeusz Kantor

Przewodnik po wystawie ze spuścizny twórczej Tadeusza Kantora, Depozyt Marii Stangret-Kantor i Doroty Krakowskiej, Muzeum Sztuki w Łodzi - Galeria „Księży Młyn”Tadeusz kantor udziel śnił całą swą biografią - rewolucję właśnie albo „konspirację”, jak wolał sam omawiać, uprawianą zaś w oparciu o pamięć, którą wraz z wyobraźnią - pamięcią „à rebours” [czytaj: a rebur] - uczynił podstawowym tworzywem swojego życia oraz swej sztuki, cechującej się „niezwykłym eklektyzmem” - według trafnego sformułowania Gilio Dorflesa [czytaj: dżilio dorflesa]. Stanowiła ona wobec stałego dążenia ku docieraniu do maksymalnej realności życia. W całym dziele pełni życie kantora obraz, a także rysowanie, i z drugiej strony teatr dopełniały się, ale również wzajemnie przekraczały. Malarstwo, rysunek i kreacja sceniczna wiodły dialog, a nawet spór o maksymalną właśnie realność życiową, realność eklektyczną, jak życie, przeżywane przez twórcę „Cricot 2” [czytaj: krikot 2] na sposób bardziej artystyczny niż sama sztuka.
Źródło: Jaromir Jedliński, Przewodnik po wystawie ze spuścizny twórczej Tadeusza Kantora, Depozyt Marii Stangret-Kantor i Doroty Krakowskiej, Muzeum Sztuki w Łodzi - Galeria „Księży Młyn”, 1995, dostępny w internecie: ttps://msl.org.pl/media/user/Czytelnia/ze-spunccizny-twssrczej-tadeusza-kantora-1995-pdf.pdf [dostęp 18.06.2021]. Zeszyt nr 8.
[ź:] Tadeusz Kantor artysta Z Wielopola, Bibliografia podmiotowo-przedmiotowa, Rzeszów 2015, https://pbc.rzeszow.pl/Content/18890/2015_tadeusz_kantor.pdf
Magdalena Abakanowicz
Recenzja prof. Stanisława Radwańskiego z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku dotycząca nadania tytułu doktora honoris causa Pani Magdalenie AbakanowiczMagdalena Abakanowicz jest jedną z niewielu osób, które potrafią eksperymentować z różnymi technikami i materiałami, równocześnie zachowując konsekwencję w artykułowaniu artystycznego przesłania. (…) Myślenie syntetyczne, łączy się tu zawsze z emocją poetycką, intuicyjnie odnajdywaną magią miejsca (geniusloci) [czytaj: geniusloczi]. Kompozycje rzeźbiarskie Abakanowicz naznaczają swoim istnieniem pejzaż, wnoszą niepokój (…), ale także podporządkowują się strukturze otoczenia (…). We wszystkich tych pracach trwa stały, żywy dialog z naturą. Abakanowicz przeciwstawia się swoimi „Przestrzeniami doznań” powszechnemu przeświadczeniu o braku stabilności, równowagi, przekonaniu o nieustannej zmienności wszystkich warunków życia.
Źródło: Recenzja prof. Stanisława Radwańskiego z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku dotycząca nadania tytułu doktora honoris causa Pani Magdalenie Abakanowicz, dostępny w internecie: http://muzeum.asp.lodz.pl/Main/Artykul/tytul-doktora-honoris-causa-dla-magdaleny-abakanowicz [dostęp 18.06.2021].

[ź:] „Współczesna sztuka polska”, red. Andrzej Ryszkiewicz, Warszawa 1981, s. 30-31.
[ź:] Recenzja prof. Stanisława Radwańskiego z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku dotycząca nadania tytułu doktora honoris causa Pani Magdalenie Abakanowicz, http://muzeum.asp.lodz.pl/Main/Artykul/tytul-doktora-honoris-causa-dla-magdaleny-abakanowicz
Roman Opałka

Recenzja Bożeny Kowalskiej dotycząca nadania tytułu doktora honoris causa Romanowi Opałce(…) W jego programie, w realizacji tego programu zamknięte jest jego życie, ale z bezwzględnością zobiektywizowane, przetworzone w uniwersalny zapis. Z drobiazgową pedanterią usuwa Opałka w swojej działalności wszelkie ślady osobistej emocji. Na przykład spośród codziennie wykonywanych zdjęć swojej twarzy niszczy każde, które zdradza choćby cień jakiegokolwiek wzruszenia. W imię uniwersalizmu swej koncepcji nie może i nie chce zaakceptować widoku swojej twarzy jako indywidualnego swego wizerunku; nawet swoje własne odbicie potrafił zobiektywizować i zuniwersalizować. Jedynie w drgnieniu ręki prowadzącej pędzel czy w rzadkim błędzie w liczeniu pozostają utajone, niemożliwe do odczytania emocje. (…) Opałkę cechuje daleko posunięta rezerwa i dyskrecja. Jego działanie pełne trudu, a niekiedy udręczenia, nie jest wystawiane na pokaz, lecz tylko skrupulatnie dokumentowane. Jego ofiara nie dokonuje się w spektakularnym akcie parateatralnym, ale w skupionej ciszy i rozłożona jest na cały czas jego egzystencji. Całe życie artysty, ze świadomością wynikających stąd wyrzeczeń, podporządkowane zostało nadrzędnej idei iw niej się spełnia i spala. Dlatego mówi twórca: „Koncepcja dzieła współuczestniczy w realizacji jednej i tej samej sprawy i potęguje tę zasadę aż do granic zawłaszczenia życiem. Każdy kolekcjoner nabywa pewien określony fragment życia Romana Opałki”.
Źródło: Bożena Kowalska, Recenzja Bożeny Kowalskiej dotycząca nadania tytułu doktora honoris causa Romanowi Opałce, dostępny w internecie: http://www.muzeum.asp.lodz.pl/Main/Artykul/tytul-doktora-honoris-causa-dla-romana-opalki [dostęp 18.06.2021].
Performance
Kilka uwag o sztuce performanceW latach osiemdziesiątych performance stał się jedną z wielu akceptowanych form artystycznej ekspresji, stracił posmak nowości, steatralizował się, zatracił egzystencjalną intensywność, przestał być psychofizyczną próbą czy wyczynem. Coraz częściej natomiast łączył się z tradycyjnymi środkami wypowiedzi artystycznej, chętnie sięgał po elementy kultury popularnej, zaczął przypominać bardziej tradycyjne formy przedstawień – teatr varietes, kabaret, stand up – i coraz wyraźniej zmierzając w stronę wspólnej zabawy z publicznością. (…)
Źródło: Grzegorz Dziamski, Kilka uwag o sztuce performance, dostępny w internecie: https://www.journal.doc.art.pl/pdf21/art_and_documentation_21_language_of_performance_dziamski.pdf [dostęp 18.06.2021].
Polska sztuka krytyczna lat 90.
Krytyka lat 90. - sztuka krytycznaUmownie do sztuki krytycznej zalicza się prace komentujące w sposób krytyczny nową rzeczywistość społeczną oraz obraz przemian wartości, mentalności i obyczajowość po transformacji ustrojowej w 1989 roku. Jej idea zrodziła się w pracowni rzeźby na warszawskiej ASP („Kowalnia”) prowadzonej przez profesora Grzegorza Kowalskiego, a inspiracje ruchu były bardzo szerokie — można do nich zaliczyć zachodnie prądy artystyczne popularne w poprzednich dekadach (akcjoniści wiedeńscy, abject art, Kolektyw Sztuki Socjologicznej), ruchy społeczne (feminizm, gender) oraz nurty filozoficzne i ideologie — myśl Michela Foucaulta [czytaj: miszela fukulta], Jacques’a Lacana [czytaj: żaka lakana], postmodernizm lat 80. Sztuka krytyczna była nurtem wewnętrznie bardzo zróżnicowanym, jednak pomiędzy poszczególnymi artystami nie było ducha rywalizacji. Za jej symboliczne narodziny możemy uznać przełom 1989 i 1990 roku, bogaty w nowe inicjatywy i projekty.
Także pierwsza poważna wystawa „Idee poza ideologią. Nowe pokolenie w sztuce polskiej”, pomimo zróżnicowania tematycznego, pokazała, że dzieła się wzajemnie uzupełniają. Podobnie było w przypadku pierwszej dużej, zbiorowej manifestacji nurtu na zorganizowanej w roku 1995 wystawie „Antyciała”. Choć jej głównym wątkiem była chęć różnorodnego zinterpretowania zagadnień dotyczących ciała, poprzez liczne odniesienia społeczno‑polityczne wykroczyła daleko poza body art, kreśląc szerszą perspektywę egzystencjalna. Także indywidualne wystawy („Narodziny Barbie” Alicji Zebrowskiej, „Olimpia” Katarzyny Kozyry) przez swój szokujący realizm i daleko posunięty ekshibicjonizm odbiegały od dotychczas obowiązujących w polskiej sztuce norm. Kolejne prace coraz odważniej eksplorowały granice sztuki — „Łaźnia kobiet” Katarzyny Kozyry wywołała taki rezonans, że jej recenzje ukazywały się nawet w „Przeglądzie Technicznym”. Dopiero wiele sukcesów zagranicznych, między innymi wyróżnienie Kozyry na 48. Biennale Sztuki w Wenecji w 1999 roku za „Łaźnię męską”, sprawiło, że sztuka krytyczna zaczęła być przychylniej postrzegana przez ogół krytyków i powoli zdobywała status mainstreamowej.
Źródło: Anna Struzik, Krytyka lat 90. - sztuka krytyczna, dostępny w internecie: : https://www.mnwl.pl/images/media/file/8_Struzik_SiML_20.pdf [dostęp 18.06.2021].
tekst: Jacek Zydorowicz, Polska sztuka krytyczna po 1989 roku. Postmodernizm oporu czy signum temporis z opóźnionym zapłonem?
[ź:] https://www.nck.pl/upload/archiwum_kw_files/artykuly/7._j._zydorowicz_-_polska_sztuka_krytyczna.pdf
O artystach i ich dziełach – podsumowanie wiadomości (prezentacja z animacjami)
Odpowiedz na pytanie. Który z wymienionych malarzy w prezentacji został uznany za najwybitniejszego malarza epoki klasycyzmu? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Odpowiedz na pytanie. Który z polskich artystów był więźniem obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Odpowiedz na pytanie. Która z polskich rzeźbiarek omówionych w prezentacji wykorzystuje w swoich pracach tak zwane tkaniny przestrzenne? Wymień przynajmniej dwie prace wykonane tą techniką. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Ćwiczenia
Man Ray [czytaj: men rej], Podarunek: 1. Realizm, 2. Klasycyzm, 3. Surrealizm, 4. Dadaizm
Salvador Dali [czytaj: salwador dali], Górskie jezioro: 1. Realizm, 2. Klasycyzm, 3. Surrealizm, 4. Dadaizm
Jacques Louis David [czytaj: żak lui dawid], Koronacja Napoleona: 1. Realizm, 2. Klasycyzm, 3. Surrealizm, 4. Dadaizm
Powiąż muzea i miasta z dziełami. Przeciągnij miasto i muzeum pod właściwą komórkę. Uwaga: propozycji jest więcej, nie wszystkie zostaną wykorzystane.

Jaką rolę w odbiorze sztuki pełnią informacje krytyków lub historyków? Postaw tezę i uzasadnij ją dwoma przykładami o życiu i twórczości wybranych artystów.
W jaki sposób działania artystów performance’u i sztuki krytycznej odpowiadają definicji sztuki Władysława Tatarkiewicza:
„(...) sztuka jest odtwarzaniem rzeczy bądź konstruowaniem form, bądź wyrażaniem przeżyć – jeśli wytwór tego odtwarzania, konstruowania, wyrażania jest zdolny zachwycać bądź wzruszać, bądź wstrząsać”.
[ź:] W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć.
Uzasadnij swoją wypowiedź dwoma przykładami działań artystycznych.
Słownik pojęć
inaczej, pozbawienie kontekstu.
[fr. informel 'niekształty', 'bezkształtny']. Słowo to oznacza „sztukę nieforemną” - kierunek w sztuce europejskiej powstały na przełomie lat 40 i 50 wieku, zrywający z kanonami sztuki figuratywnej i abstrakcji geometrycznej, nawiązujący do ekspresjonizmu abstrakcyjnego. Nazwa pochodzi od tytułu wystawy zorganizowanej w Paryżu w 1951 r. przez krytyka Michela Tapié [czytaj: miszela tapje]. Przedstawicielami tego kierunku byli między innymi: Jean Dubuffet [czytaj: żą dubufe], Antonio Tapies [czytaj: antonio tapie], Wols.
technika malowania rozwinięta w neoimpresjonizmie z metody dywizjonizmu; polegająca na kładzeniu obok siebie podobnych w formie, jednakowej wielkości małych plamek czystego koloru, dzięki czemu powierzchnia obrazu stwarza wrażenie barwnej wibracji.
[fr. tache ‘plama’], kierunek w malarstwie XX w., jedna z odmian abstrakcji niegeometrycznej, pokrewna sztuce informel i amerykańskiemu ekspresjonizmowi abstrakcyjnemu.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
encyklopedia.pwn.pl
sjp.pwn.pl
Notatki ucznia
Galeria
Bibliografia
Andrzej Wróblewski, Spectra Art Space Masters, Fundacja Rodziny Staraków przy współpracy z Fundacją PSW Promocji Sztuki Współczesnej (zasoby internetowe).
Beckett W., 1000 arcydzieł, Warszawa 2017.
Białostocki J., Sztuka cenniejszą niż złoto, Warszawa 2020.
Bolanos Atienza M., Jak czytać sztukę, Warszawa 2008.
Ciało i tożsamość. Sztuka ciała w Europie Środkowej (zasoby internetowe).
Couchoud J.-P.l, Sztuka francuska II, Warszawa 1985.
Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Warszawa 1980.
Kilka uwag o sztuce performance (zasoby internetowe).
Krytyka lat 90. - sztuka krytyczna (zasoby internetowe).
Linkiewicz E., Twórcza fascynacja, gra, czy dialog Tadeusza Kantora ze Stanisławem Ignacym Witkiewiczem? W: A. - Giełdoń‑Paszek (red.), W kręgu sztuki, Katowice 2010.
Łarionow D., Wystarczy tylko otworzyć drzwi. Przedmioty w twórczości Tadeusza Kantora, Łódź 2015.
Magritte, malarstwo, Mała Encyklopedia Sztuki, Warszawa 1976.
Mistrzowie sztuki nowoczesnej, Jackson Pollock, Warszawa 2010.
Muzeum Rzeźby Współczesnej, NIEPOKORNY XAWERY DUNIKOWSKI (zasoby internetowe).
Recenzja Bożeny Kowalskiej dotycząca nadania tytułu doktora honoris causa Romanowi Opałce (zasoby internetowe).
Recenzja prof. Stanisława Radwańskiego z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku dotycząca nadania tytułu doktora honoris causa Pani Magdalenie Abakanowicz (zasoby internetowe).
Robinson W., Historia sztuki, Poznań 2000.
Rzepińska M., Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław 1979.
Sawicka Z., Mistrzowie sztuki nowoczesnej. René Magritte, Warszawa 2010.
Stopczyk S., Geniusze rzeźby, Warszawa 1991.
Thomson J., Jak czytać malarstwo współczesne. Od Courbeta do Warhola, Kraków 2006.
Współczesna sztuka polska, red. Andrzej Ryszkiewicz, Warszawa 1981.
Zydorowicz J., Polska sztuka krytyczna po 1989 roku. Postmodernizm oporu czy signum temporis z opóźnionym zapłonem? (zasoby internetowe).























![Obraz przedstawia autoportret. Courbet [czytaj: kurbe] sportretował siebie jako młodego mężczyznę o długich brązowych falowanych włosach sięgających do ramion, lekko uśmiechniętego o miłej aparycji. Artysta ubrany jest w ciemną marynarkę, spod której wystaje biała koszula. Courbet [czytaj: kurbe] pozuje w na w pozycji siedzącej przy stole, jedną dłoń trzyma na blacie, a drugą obejmuje siedzącego na jego kolanach czarnego psa.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RG1n7sLqRi6LD/1713271926/nwCFrIAKZO9XXVPgEyMKXnifWVVEUGO.jpg)

![Obraz przedstawia autoportret, w którym namalował siebie jako młodego mężczyznę o długich ciemnych włosach i średniej długości koziej bródce. Malarz ma szeroko otwarte oczy i czerwone policzki. Courbet [czytaj: kurbe] ma zdziwiony wyraz twarzy, dłońmi przeczesuje włosy. Artysta ubrany jest w białą koszulę z głębokim dekoltem.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RV7rXSpTPSdDY/1713271927/cTQCoipRNIboI1LHuhI1W6TrEDBLxcgV.jpg)









![Fotografia przedstawia Marcela Duchampa [czytaj: marsela duszą] oraz Ulfa Linde przed instalacją artystyczną. Mężczyźni stoją przed szybą, Duchamp [czytaj: duszą] pokazuje elementy pracy. Za wielką szybą widoczne są różnego rodzaju rzeczy zawieszone na pałąku – między innymi przedmioty przypominające patelnię i miski.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RRjZ2ZXQUecuW/1713271936/yqfsXgWuZz8x7t19fdYEOoeZLhlKFTAC.jpg)



![Obraz przedstawia karykaturalną wizję Pabla Picasso [czytaj: pablo pikasso]. Nad podobizną artysty lewitują kamienne płyty, a sama postać zamiast oczu ma dziury przez który wystaje hak wystający z nosa. Na wysokości karku postać ma dziurę, przez którą wystaje rękojeść długiej łyżki, na której znajduje się miniaturowa lutnia. Nieco niżej widoczny jest rozlewający się złoty materiał na kamiennym fragmencie popiersia. U dołu, z prawej strony widnieje napis: PICASSO.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/ReLxbYkvAQfu0/1713271939/vCOwRteENcdIAsPfwCAqorke1p7lilIi.jpg)

























![Performance [czytaj: performens] przedstawia półnagą kobietę stojącą w pomieszczeniu pomiędzy widzami. Kobieta ma długie ciemne włosy oraz zapłakane oczy. Ma odkrytą górną połowę ciała, a na szyi zawieszony wisiorek, do którego przymocowana została kolczasta łodyga róży. Płatki róż zakrywają sutki artystki. Na wysokości szyi kobieta ma ranę, z której cieknie krew. W jednej dłoni trzyma trzy fotografie, czwartą ma zawieszoną pomiędzy piersiami. Fotografie przedstawiają artystkę z różnych perspektyw - z półprofilu, na wprost oraz z profilu.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1FboYFWms8Eh/1713271977/1RAHvurTY3FAHxpJTKHgUZPOnCbHRrT4.jpg)







