Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

III etap edukacyjny, język polski

Temat: O artystycznych emocjach

Treści kształcenia:

II. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela.

1. Wstępne rozpoznanie. Uczeń:

1) opisuje odczucia, które budzi w nim dzieło.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Potrafi mówić o swoich emocjach,

  • Umie nazwać swoje emocje,

  • Jest w stanie wejść w rolę wskazanego bohatera,

  • Odczytuje intencje artysty.

Nabywane umiejętności:

Uczeń:

  • Analizuje dzieło sztuki,

  • Stawia hipotezę interpretacyjną,

  • Porównuje własne odczytanie dzieła sztuki z innymi interpretacjami,

  • Krytycznie odczytuje dzieło sztuki,

  • Prezentuje kreatywne podejście do dzieła sztuki.

Kompetencje kluczowe:

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • Umiejętność uczenia się,

  • Świadomość i ekspresja kulturalna.

Środki dydaktyczne:

  • Zdjęcie przedstawiające instalację Jerzego Kaliny pt. „Przejście”,

  • Rekwizyty: wózek, torebka, parasol, laska, koło, kaszkiet, kapelusz, siatka z zakupami, walizka,

  • Sprzęt multimedialny (komputer, ewentualnie podłączony do telewizora/projektor multimedialny/tablica interaktywna),

  • Zasób multimedialny: film „Czym jest dla mnie dzieło sztuki?”.

Metody nauczania:

  • Problemowe: rozmowa kierowana, drama (wejście w rolę, scenka improwizowana),

  • Eksponująca: film, pokaz połączony z przeżyciem.

Formy pracy:

  • Zbiorowa jednolita,

  • Grupowa zróżnicowana.

Przebieg zajęć:

Etap wstępny

W ramach zadania domowego chętni uczniowie mieli przygotować opis swoich przeżyć związanych z mijanymi codziennie po drodze do szkoły pomnikami. Po zapoznaniu z efektami ich pracy cały zespół klasowy podaje swoje skojarzenia dotyczące słowa „pomnik”. Wśród tych asocjacji z pewnością pojawią się takie, które sytuują pomniki w kontekście sztuki wysokiej, sytuacji odświętnych, przestrzeni obecnej, ale jednak oddalonej. Stąd obecność w naszym języku określenia „pomnikowe”, np. w odniesieniu do wyjątkowego, monumentalnego dzieła. Nauczyciel zwraca uwagę na współczesne tendencje, które dotyczą tej formy sztuki – pomniki‑ławeczki, monumenty, których twórcy zakładają żywą reakcję odbiorców.

Etap realizacji

Nauczyciel zapoznaje uczniów z fotografią przedstawiającą dzieło Jerzego Kaliny „Przejście”. Ogólnie omawia rzeźbę i poleca uczniom zastanowić się, czy w tym przypadku mamy do czynienia z tradycyjnym pomnikiem, rozumianym w sposób, nad którym przed chwilą wszyscy się zastanawiali.

Następnie uczniowie zostają podzieleni na siedem grup. W każdej z nich wybierają jedną osobę do działania aktorskiego, które będzie polegało na „wejściu w rolę”. Grupa zajmuje się jedną wybraną i zatwierdzoną przez nauczyciela postacią przedstawioną w instalacji Kaliny. W trakcie przygotowań uczniowie powinni odpowiedzieć na następujące pytania:

  • Kim jest postać?

  • Co robi?

  • Dlaczego dana postać wykonuje konkretną czynność?

  • Jaka jest jej prawdopodobna filozofia życiowa?

Mogą także wzbogacić swoją prezentację poprzez wykorzystanie rekwizytów, np. wózka, torebki, parasola, laski, koła, kaszkietu, kapelusza, siatki z zakupami, walizki.

Po upływie wyznaczonego czasu (dziesięć minut) przygotowani uczniowie, wybrani przez daną grupę – „wchodzą w rolę” i przedstawiają swoją postać w krótkim monologu.

Po prezentacjach nauczyciel prosi uczniów o zaimprowizowanie scenki, w której wezmą udział wszystkie postacie przechodzące przez jezdnię. Prowadzący zajęcia uwrażliwia uczestników‑aktorów na relacje łączące postaci:

  • Czy się znają?

  • Czy zwracają na siebie uwagę?

Po zaprezentowaniu scenki uczniowie, którzy nie brali w niej udziału, mogą zadać aktorom pytania dotyczące odgrywanych przez nich postaci, np. co robili w tym czasie na skrzyżowaniu ulic Świdnickiej i Piłsudskiego we Wrocławiu (gdzie znajduje się instalacja Kaliny), dokąd zmierzali, kto zwrócił ich uwagę, dlaczego akurat ta osoba itp.

Prowadzący dziękuje uczniom za tę część zajęć i pyta, jak te zadania wpłynęły na ich odbiór dzieła Kaliny.

W ramach podsumowania zajęć nauczyciel proponuje projekcję filmu prezentującego różne sposoby recepcji instalacji artysty (zasób multimedialny). Po emisji rozmawia z uczniami na temat zaprezentowanych przez uczestników sfilmowanej sondy odmiennych interpretacji tego dzieła sztuki.

Etap końcowy

Na koniec nauczyciel prosi uczniów o zapisanie treści zadania domowego:

„Napisz, która wypowiedź dotycząca dzieła Kaliny jest najbliższa Twoim odczuciom względem instalacji artystycznej. Uzasadnij swój wybór”.

Prowadzący zajęcia dziękuje wszystkim uczestnikom lekcji za aktywny i twórczy udział w zajęciach.

Dodatkowo:

Uczniowie zdolni/chętni w ramach zadania domowego mogą przygotować informacje na temat okoliczności powstawania instalacji Jerzego Kaliny.

R15iJMMkE88ne

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 85.62 KB w języku polskim
R1dWPu5LcSaBq

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 104.50 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3