„ó” czy „u” – poznajemy zasady ortograficzne
„ó” czy „u” – poznajemy zasady ortograficzne
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
poznaje zasady ortograficzne.
Umiejętności
Uczeń:
potrafi poprawnie zapisać wyrazy z „u”.
Metoda i forma pracy
Podająca, indywidualna, zbiorowa.
Środki dydaktyczne
Karta pracy.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Nauczyciel informuje uczniów o temacie lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, aby podawali przykłady, kiedy piszemy wyrazy z literą „u’. Uczniowie zapisują w zeszytach i podają przykłady:
na początku wyrazu
w środku wyrazu
na końcu wyrazu.
Następnie nauczyciel zapisuje na tablicy, kiedy „u” występuje w zakończeniu a uczniowie podchodzą kolejno do tablicy i dopisują przykłady:
rzeczowników
- uch
- uszek
- ulec
- ula
- ucha
- un
b) przymiotników
- utki
- uchny
- usi
- Sieńki
c) czasowników
- uj.
Uczniowie podają wyjątki a następnie przepisują do zeszytów: zasuwka, skuwka, wsuwka.
Nauczyciel prosi uczniów, aby ułożyli po trzy zdania z wyrazami zawierającymi „u” na początku, w środku i na końcu wyrazu.
Po sprawdzeniu wykonanego zadania nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczenia z karty pracy. Jednocześnie uczniowie wykonują je na tablicy.
Następnie uczniowie bawi się w grę – jeden z uczniów rozpoczyna mówiąc słowo zawierające „u” i wskazuje kolejną osobę a ta kolejną i tak dalej.
Uczeń, który nie popełni żadnego błędu dostaje piątkę.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie zasad pisowni z „u”.
5. Bibliografia
Słownik ortograficzny języka polskiego.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Wstaw odpowiednie litery: „u” lub „ó”
kr_l, b_l, _l
J_rek, og_rek, szn_rek
wzr_szy, pr_szy, r_szy.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Brak