Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

O czym marzymy?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna treść bajki,

  • zna znaczenie słowa marzyciel,

  • wie, co to jest marzenie.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • aktywnie słuchać,

  • wyciągać wnioski,

  • namalować rysunek i omówić jego treść,

  • charakteryzować postacie.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, praca z tekstem, zajęcia praktyczne, praca indywidualna i grupowa.

3. Środki dydaktyczne

Tekst bajki, kartony, kredki, farby.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zaprasza dzieci do zajęcia wygodnych miejsc. Przedstawia temat zajęć.

b) Faza realizacyjna

1. Nauczyciel pyta dzieci:

  • Czym są marzenia?

  • Do czego i komu są potrzebne?

  • Kiedy marzymy?

  • Czy marzycie?

  • Czy znacie marzenia innych ludzi?

  • Kogo nazywamy marzycielem?

2. Następnie proponuje dzieciom uważne wysłuchanie bajki o rybaku i złotej rybce. Potem dzieci opowiadają, co przydarzyło się rybakowi. Nauczyciel może zadawać pytania lub ponownie przeczytać określony fragment, jeśli dzieci mają problemy z chronologicznym odtworzeniem treści.

  • Długo nic nie mógł złowić, aż pewnego dnia złapał złotą rybkę, która chciała spełnić jego życzenie, jeśli puści ją wolno. Rybak puścił rybkę, nie prosząc o nic w zamian.

  • Gdy wrócił do domu, opowiedział żonie, co go spotkało. Żona zezłościła się na niego i kazała mu wrócić nad morze i poprosić rybkę o nowe koryto.

  • Rybak spełnił jej prośbę. Rybka pomogła staruszkowi.

  • Gdy wrócił do domu, żona znów się złościła. Kazała poprosić złotą rybkę o nowy dom.

  • Rybak znów wrócił nad morze, a rybka spełniła jego prośbę.

  • Znowu żona złościła się na męża. Tym razem zapragnęła być szlachcianką.

  • Tym razem znów rybka spełniła jej życzenie.

  • Następnym razem zapragnęła być królową w zamku i mieć poddanych.

  • Rybak znów poszedł do złotej rybki, a ona znów spełniła jego prośbę.

  • Żona nie wpuściła go do zamku, a jej podwładni przegonili go. Po jakimś czasie jednak go odszukali i kazali stawić się przed królową. Tym razem chciała, być wszechwładną cesarzową i mieć na służbie złotą rybkę.

  • Gdy rybka usłyszała o kolejnej prośbie, schowała się w głębinach morza, a gdy rybak wrócił do domu, zastał wszystko tak, jak było, zanim spotkał rybkę.

Prowadzący po odtworzeniu treści bajki inicjuje dyskusję. Pytania do dyskusji na temat tekstu:

  • Dlaczego rybka zabrała wszystko, co wcześniej ofiarowała rybakowi?

  • Jakim rybak był człowiekiem, a jaka była jego żona?

  • Kogo ukarała rybka? Czy słusznie?

  • Jacy powinniśmy być? Czy można naśladować żonę rybaka?

3. Nauczyciel pyta dzieci:

  • Czy marzenia zawsze się spełniają?

  • Czy warto marzyć?

c) Faza podsumowująca

Zakończeniem zajęć będzie praca plastyczna: narysuj swoje marzenie. Gdy dzieci skończą, każde opowiada o swoim rysunku, a potem prace należy umieścić na wystawce.

5. Bibliografia

  1. Krasoń K., Malowniczy most do poezji. Wiersze Brzechwy i Tuwima w edukacji i wspomaganiu rozwoju dziecka, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2000.

  2. Tuwim J., Wiersze dla dzieci, Siedmioróg, Wrocław 2004.

  3. Załęska S., O głośnym czytaniu przedszkolakom, „Wychowanie w Przedszkolu” 2005, nr 5.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1Oq5ELB38myc

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 97.68 KB w języku polskim
RZOHT2UAFeHkE

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.50 KB w języku polskim