O czym marzymy?
O czym marzymy?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna treść bajki,
zna znaczenie słowa marzyciel,
wie, co to jest marzenie.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
aktywnie słuchać,
wyciągać wnioski,
namalować rysunek i omówić jego treść,
charakteryzować postacie.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, praca z tekstem, zajęcia praktyczne, praca indywidualna i grupowa.
3. Środki dydaktyczne
Tekst bajki, kartony, kredki, farby.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zaprasza dzieci do zajęcia wygodnych miejsc. Przedstawia temat zajęć.
b) Faza realizacyjna
1. Nauczyciel pyta dzieci:
Czym są marzenia?
Do czego i komu są potrzebne?
Kiedy marzymy?
Czy marzycie?
Czy znacie marzenia innych ludzi?
Kogo nazywamy marzycielem?
2. Następnie proponuje dzieciom uważne wysłuchanie bajki o rybaku i złotej rybce. Potem dzieci opowiadają, co przydarzyło się rybakowi. Nauczyciel może zadawać pytania lub ponownie przeczytać określony fragment, jeśli dzieci mają problemy z chronologicznym odtworzeniem treści.
Długo nic nie mógł złowić, aż pewnego dnia złapał złotą rybkę, która chciała spełnić jego życzenie, jeśli puści ją wolno. Rybak puścił rybkę, nie prosząc o nic w zamian.
Gdy wrócił do domu, opowiedział żonie, co go spotkało. Żona zezłościła się na niego i kazała mu wrócić nad morze i poprosić rybkę o nowe koryto.
Rybak spełnił jej prośbę. Rybka pomogła staruszkowi.
Gdy wrócił do domu, żona znów się złościła. Kazała poprosić złotą rybkę o nowy dom.
Rybak znów wrócił nad morze, a rybka spełniła jego prośbę.
Znowu żona złościła się na męża. Tym razem zapragnęła być szlachcianką.
Tym razem znów rybka spełniła jej życzenie.
Następnym razem zapragnęła być królową w zamku i mieć poddanych.
Rybak znów poszedł do złotej rybki, a ona znów spełniła jego prośbę.
Żona nie wpuściła go do zamku, a jej podwładni przegonili go. Po jakimś czasie jednak go odszukali i kazali stawić się przed królową. Tym razem chciała, być wszechwładną cesarzową i mieć na służbie złotą rybkę.
Gdy rybka usłyszała o kolejnej prośbie, schowała się w głębinach morza, a gdy rybak wrócił do domu, zastał wszystko tak, jak było, zanim spotkał rybkę.
Prowadzący po odtworzeniu treści bajki inicjuje dyskusję. Pytania do dyskusji na temat tekstu:
Dlaczego rybka zabrała wszystko, co wcześniej ofiarowała rybakowi?
Jakim rybak był człowiekiem, a jaka była jego żona?
Kogo ukarała rybka? Czy słusznie?
Jacy powinniśmy być? Czy można naśladować żonę rybaka?
3. Nauczyciel pyta dzieci:
Czy marzenia zawsze się spełniają?
Czy warto marzyć?
c) Faza podsumowująca
Zakończeniem zajęć będzie praca plastyczna: narysuj swoje marzenie. Gdy dzieci skończą, każde opowiada o swoim rysunku, a potem prace należy umieścić na wystawce.
5. Bibliografia
Krasoń K., Malowniczy most do poezji. Wiersze Brzechwy i Tuwima w edukacji i wspomaganiu rozwoju dziecka, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2000.
Tuwim J., Wiersze dla dzieci, Siedmioróg, Wrocław 2004.
Załęska S., O głośnym czytaniu przedszkolakom, „Wychowanie w Przedszkolu” 2005, nr 5.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak