Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

O czym mówi obraz?

Zakres

IV etap edukacyjny

Przedmiot

Wiedza o kulturze

Wymagania szczegółowe:

(II.2) wypowiada się̨ na temat dzieła sztuki, używając pojęć́ zarówno swoistych dla poszczególnych sztuk, jak i wspólnych (forma, kompozycja, funkcja, nadawca, odbiorca, użytkownik, znaczenie, kontekst, medium);

Temat lekcji:

O czym mówi obraz?

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • zna pojęcia: ikonografia, ikonologia

  • wymienia rodzaje kompozycji obrazu,

  • wie, jak określić barwę i światłocień,

  • wie, co to jest ekspresja,

  • zna sposoby interpretacji dzieła

umiejętności – uczeń:

  • wyjaśniam, na czym polega opis preikonograficzny, ikonograficzny,

  • posługuje się fachową terminologia podczas analizy dzieła,

  • potrafi określić kolorystykę, światłocień oraz ekspresję w obrazie,

  • odczytuje temat stosując klucz do interpretacji dzieła,

  • redaguje opis dzieła sztuki.

postawy:

  • rozwijanie kreatywności w odczytaniu dzieła,

  • umiejętność analizowania wartości artystycznych i estetycznych,

  • wyrabianie umiejętności poszukiwania wielości rozwiązań,

  • kształtowanie postawy odbiorcy.

Metody pracy:

podająca (wykład informacyjny), problemowa, praktyczna (ćwiczeniowa – karty pracy), eksponująca (pokaz materiału wizualnego)

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne,

w tym zasoby multimedialne:

Zestaw ilustracji - reprodukcje dzieł plastycznych z przełomu XX i XXI do analizy cech języka malarstwa, rzeźby, architektury, fotografii, nowych praktyk twórczych.

Schemat – instruktaż̇ do analizy wskazujący elementy języka malarstwa, rzeźby, architektury, fotografii, nowych praktyk twórczych.

Przebieg lekcji

faza wprowadzająca:

(8 min.)

  1. Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).

  2. Uczniowie przypominają wiadomości na temat cech kompozycji, barwy, światłocienia, ekspresji z poprzednich etapów edukacyjnych Nauczyciel wprowadza pojęcie ikonografii i ikonologii w świetle teorii Erwina Panofskiego.

faza realizacyjna:

(25 min.)

  1. Uczniowie zapoznają się podczas mini wykładu z informacjami na temat opisu preikonograficzny (powiązanie ze sposobem obrazowania w różnych epokach i kulturach, sposób recepcji dzieła), opisu ikonograficzny (ukazanie tematu czy motywu w źródłach, odnalezienie klucza interpretacyjnego), interpretacji ikonologicznej (badanie powiązań kulturowych a umysłem człowieka)

  2. Uczniowie zostają podzieleni na 7 grup i otrzymują karty pracy.

  3. Nauczyciel wyświetla z zestawu ilustracji obraz Francisa Bacona - Portret papieża Innocentego X według Diego Velázqueza. Każda grupa wg kolejności wypełnia jeden wiersz z tabeli.

faza podsumowująca:

(12 min.)

  1. Uczniowie prezentują wyniki swojej pracy, pozostałe grupy uzupełniają karty.

  2. Praca domowa – analiza i interpretacja obrazu Sasnala- 1948

Karta pracy do lekcji

O czym mówi obraz?

Opis dzieła malarstwa

1

Autor obrazu

Kierunek, cechy stylowe (nadawca‑odbiorca)

2

Tematyka dzieła w odnisieniu do tytułu

3

Cechy kompozycji

4

Opis kolorystyki

5

Światłocień – budowanie przestrzeni

6

Wyrażenie ekspresji

7

Konteksty i wnioski końcowe

RX7ygy5b3gPPX

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 86.50 KB w języku polskim
RlOr2h5vMXo6H

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 49.23 KB w języku polskim