O czym mówi obraz?
O czym mówi obraz?
Zakres | IV etap edukacyjny |
Przedmiot | Wiedza o kulturze |
Wymagania szczegółowe: | (II.2) wypowiada się̨ na temat dzieła sztuki, używając pojęć́ zarówno swoistych dla poszczególnych sztuk, jak i wspólnych (forma, kompozycja, funkcja, nadawca, odbiorca, użytkownik, znaczenie, kontekst, medium); |
Temat lekcji: | O czym mówi obraz? |
Czas na realizację: | 1 godzina lekcyjna. |
Cele szczegółowe | wiadomości – uczeń:
|
umiejętności – uczeń:
| |
postawy:
| |
Metody pracy: | podająca (wykład informacyjny), problemowa, praktyczna (ćwiczeniowa – karty pracy), eksponująca (pokaz materiału wizualnego) |
Forma pracy: | indywidualna, zbiorowa |
Środki dydaktyczne, w tym zasoby multimedialne: | Zestaw ilustracji - reprodukcje dzieł plastycznych z przełomu XX i XXI do analizy cech języka malarstwa, rzeźby, architektury, fotografii, nowych praktyk twórczych. Schemat – instruktaż̇ do analizy wskazujący elementy języka malarstwa, rzeźby, architektury, fotografii, nowych praktyk twórczych. |
Przebieg lekcji | |
faza wprowadzająca: (8 min.) |
|
faza realizacyjna: (25 min.) |
|
faza podsumowująca: (12 min.) |
|
Karta pracy do lekcji
O czym mówi obraz?
Opis dzieła malarstwa
1 | Autor obrazu Kierunek, cechy stylowe (nadawca‑odbiorca) | |
2 | Tematyka dzieła w odnisieniu do tytułu | |
3 | Cechy kompozycji | |
4 | Opis kolorystyki | |
5 | Światłocień – budowanie przestrzeni | |
6 | Wyrażenie ekspresji | |
7 | Konteksty i wnioski końcowe |