Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

III etap edukacyjny, język polski

Temat: O inspiracjach i dialogu tekstów kultury

Treści kształcenia:

II. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela.

2. Analiza. Uczeń:

11) uwzględnia w analizie specyfikę tekstów kultury przynależnych do następujących rodzajów sztuki: literatura, teatr, film, muzyka, sztuki plastyczne, sztuki audiowizualne.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Rozumie znaczenie metaforyczne frazeologizmu wieża Babel,

  • Dostrzega dzieła sztuki w przestrzeni swojego miasta,

  • Zabiera głos w dyskusji i formułuje wnioski,

  • Wyjaśnia metaforyczny sens tekstów kultury.

Nabywane umiejętności:

Uczeń:

  • Analizuje i interpretuje wiersz Wisławy Szymborskiej „Na wieży Babel”,

  • Zna i interpretuje tekst biblijny dotyczący wieży Babel,

  • Analizuje obraz Pietera Bruegela Starszego „Wieża Babel”,

  • Opisuje dzieło Jerzego Dudy‑Gracza „Babel 2”,

  • Porównuje i interpretuje dzieła Bruegela i Dudy‑Gracza,

  • Zna piosenki inspirowane historią biblijną (z musicalu „Metro” – „Wieża Babel”, z repertuaru zespołu Budka Suflera – „Nowa wieża Babel”),

  • Odszukuje w internecie potrzebne informacje, dokonuje ich wyboru, selekcji i opracowania,

  • Współpracuje w grupie.

Kompetencje kluczowe:

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • Umiejętność uczenia się,

  • Świadomość i ekspresja kulturalna.

Środki dydaktyczne:

  • Sprzęt multimedialny (np. komputer, telewizor, odtwarzacz DVD, projektor),

  • Zasób multimedialny: film „Artysta wobec historii”,

  • Kserokopie reprodukcji dzieł sztuki lub obraz dzieł z projektora: „Wieża Babel” Pietera Bruegela Starszego, XVI w . – oryginał znajduje się w zbiorach Kunsthistorisches Museum w Wiedniu oraz „Babel 2” Jerzego Dudy‑Gracza z 1977 r. – oryginał w zbiorach Muzeum Ziemi Chełmskiej w Chełmie,

  • Kserokopie lub projekcja reprodukcji obrazu Wojciecha Kossaka „Atak rotmistrza Brochockiego pod Savoną” – oryginał w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu,

  • Kserokopie wiersza Wisławy Szymborskiej „Na wieży Babel”Indeks górny 1,

  • Nagrania piosenek (z musicalu „Metro” – „Wieża Babel”, z repertuaru zespołu Budka Suflera – „Nowa wieża Babel”) oraz kserokopie tekstów tych piosenek.

Metody nauczania:

  • Podające: pogadanka,

  • Problemowe: dyskusja, burza mózgów,

  • Eksponujące: film, reprodukcje.

Formy pracy:

  • Indywidualna jednolita,

  • Grupowa zróżnicowana.

Przebieg zajęć:

Etap przygotowawczy

Kilka tygodni wcześniej nauczyciel prosi uczniów o wyszukanie w dostępnych źródłach (w internecie, w bibliotece) informacji na temat artystycznej Grupy LUXUS z Wrocławia, artysty Jerzego Kosałki oraz obrazu Wojciecha Kossaka „Atak rotmistrza Brochockiego pod Savoną”.

Etap wstępny

Nauczyciel wita uczniów i określa ogólnie cele lekcji. Na tablicy zapisuje motto zajęć:

„Zbyt popularnym afiszów językiem

Gada się z każdym, lecz nie mówi z nikiem”.

C. K. NorwidIndeks górny 2

Następnie wprowadza uczniów w tematykę zajęć: „Na dzisiejszej lekcji porozmawiamy o tym, w jaki sposób twórcy inspirują się dziełami innych artystów. Prześledzimy motywy, które obecne są – ze względu na swą uniwersalną wymowę – w każdej epoce i w wielu tekstach kultury (plastycznych, muzycznych, literackich). Podyskutujemy o tym, jak odmienne sposoby przekazu tego samego tematu wpływają na odbiór dzieła – tekstu kultury”.

Prowadzący zajęcia prosi wybranych uczniów o przedstawienie (wcześniej zadanej i zdobytej) informacji, odszukanych w internecie i zasobach bibliotecznych, na temat Grupy LUXUS z Wrocławia i artysty Jerzego Kosałki oraz obrazu Wojciecha Kossaka „Atak rotmistrza Brochockiego pod Savoną”. Uczniowie wymieniają wiadomości, nauczyciel weryfikuje je i uzupełnia.

Etap realizacji

Prowadzący zajęcia odtwarza film z zasobu multimedialnego (materiał reportażowy z muzeum o artyście Jerzym Kosałce). Po emisji zachęca uczniów do wymiany myśli i opinii na temat obejrzanego materiału, które mogą być odpowiedzią na pytanie: „Do jakich zjawisk kulturowych i społecznych nawiązują dzieła Jerzego Kosałki?”.

Po emisji filmu i rozmowie nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Każda otrzymuje zadanie opracowania danego motywu:

  • grupa I – motyw wieży Babel w literaturze (ma za zadanie przygotować prezentację, będącą odpowiedzią na pytania: „Czym była wieża Babel w Biblii?”, „Jak przedstawia ten motyw Wisława Szymborska w swoim wierszu?”, „Jaka jest forma i wymowa wiersza?”, „Co znaczy dzisiaj frazeologizm wieża Babel?”),

  • grupa II – motyw wieży Babel w malarstwie (przygotowuje prezentację, która pomoże odpowiedzieć na następujące pytania: „Co znajduje się na obrazach Bruegela i Dudy‑Gracza?”, „W jaki sposób Duda‑Gracz nawiązuje do obrazu Bruegela?”, „Co na temat współczesnego świata można wywnioskować z obrazu Dudy‑Gracza?”, „Jaki jest XX wiek w porównaniu ze światem szesnastowiecznym?”),

  • grupa III – motyw wieży Babel w muzyce (opracowuje prezentację, w której ma wykazać nawiązania do biblijnej wieży Babel w tekstach piosenek z musicalu „Metro” i zespołu Budka Suflera).

Etap końcowy

Po wykonaniu zadania uczniowie prezentują przygotowane przez siebie materiały (w formie ustnej wypowiedzi, notatki‑schematu, mapy pamięci z odpowiednim komentarzem lidera grupy itp.). Po tej części lekcji młodzież dokonuje samooceny, zaś nauczyciel – oceny, wykonanych przez uczniów prac i form prezentacji.

Na koniec prowadzący zajęcia zadaje pracę domową:

Wykonaj collage ilustrujący problem porozumienia/ nieporozumienia się ludzi we współczesnym świecie.


  1. proponowane źródło: Wisława Szymborska, Na wieży Babel, [w:] Taż, Sól, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1962.

  2. Cyprian Kamil Norwid, poemat Assunta, pieśń III, 16 strofa, [w:] Tenże, Poezje, Wydawnictwo Ibis, Poznań 2009, s.130.

RUrBX7yrJbWGJ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 103.50 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3