O istocie cierpienia - na przykładzie Księgi Hioba
O istocie cierpienia − na przykładzie Księgi Hioba
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, jakie prawdy zawiera Księga Hioba,
wie, jakie jest znaczenie związków frazeologicznych: Hiobowe wieści i pocieszyciel Hioba,
zna budowę Księgi Hioba,
zna treść Księgi Hioba.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi wykorzystać tekst jako źródło argumentów.
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem,
pogadanka heurystyczna,
elementy dyskusji,
praca całą klasą.
3. Środki dydaktyczne
Tekst Księgi Hioba
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności i prezentuje uczniom cele lekcji.
Następnie zapisuje temat lekcji na tablicy.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel w formie krótkiego wykładu przekazuje uczniom podstawowe informacje na temat Księgi Hioba (powinny w wykładzie pojawić się następujące elementy: pojęcie poematu dydaktycznego; budowa poemat; język, jakim została zapisana księga; miejsce, w którym można tę księgę znaleźć w Biblii itd.).
Zwrócenie szczególnej uwagi na poruszane w Księdze Hioba sprawy: Dlaczego niewinni cierpią? Dlaczego Bóg pozwala, by na ziemi istniało zło?
Uczniowie odpowiadają na pytania - popierają wypowiedź cytatem z tekstu:
Skąd pochodził Hiob?
Czym się zajmował?
Co stanowiło dobytek Hioba?
Czy miał rodzinę?
Jaki był Hiob zanim spadły na niego cierpienia?
Jeden z uczniów podsumowuje charakterystykę Hioba, zbiera wszystkie przedstawione informacje.
Uczniowie mówią, dlaczego Bóg postanowił wystawić Hioba na próbę, jak wyglądała pierwsza próba? Opisują i komentują zachowanie Hioba. Popierają swoje argumenty i stwierdzenia odpowiednim cytatem z tekstu.
Po udzieleniu odpowiedzi, prezentują przebieg kolejnych wydarzeń - komentują je, przedstawiają cytaty z tekstu, np.:
Druga rozmowa Szatana z Bogiem
Choroba Hioba (trąd)
Odwiedziny przyjaciół
Przeklinanie przez Hioba dnia narodzin
Pierwsza mowa Elifaza
Odpowiedź Hioba
Pierwsza mowa Bildada
Zrozumienie woli Boga
Ozdrowienie Hioba
Nagana dla przyjaciół
Uczniowie otrzymują zadanie, aby na podstawie wypowiedzi przyjaciół Hioba, jego żony oraz rozmów Boga z Szatanem określić, dlaczego Hiob cierpiał.
Uczniowie wykonują polecenie, prezentują i omawiają odpowiedzi, próbując określić prawdziwą przyczynę cierpienia Męża Sprawiedliwego.
Następnie zastanawiają się nad znaczeniem związków frazeologicznych: Hiobowa wieść i pocieszyciel Hioba. Po udzieleniu odpowiedzi i skorygowaniu jej przez nauczyciela, wszyscy zapisują w zeszytach znaczenie obu związków frazeologicznych.
c) Faza podsumowująca
Podsumowanie wiadomości przez ucznia.
Nauczyciel dyktuje temat pracy domowej i objaśnia go.
5. Bibliografia
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, oprac. zespół biblistów polskich, Reader’s Digest i Pallottinum, Warszawa‑Poznań 2004.
Wielki słownik frazeologiczny, PWN, Warszawa 2005.
6. Załączniki
a) Notatki dla nauczyciela
Był mąż w ziemi Uz imieniem Job
A dobytek jego stanowiło siedem tysięcy owiec i trzy tysiące wielbłądów, pięćset par wołów i pięćset oślic oraz bardzo wiele służby
I urodziło mu się siedmiu synów i trzy córki”, „I rzekła do niego żona…
Był mąż w ziemi Uz imieniem Job; a mąż ten był nienaganny i prawy, bogobojny i stroniący od złego
Hiobowa wieść: zła, przerażająca, tragiczna wiadomość.
Pocieszyciel Hioba: osoba, która pocieszając w nieszczęściu, próbuje przekonać, że wynikło ono z naszej winy, czym potęguje jeszcze bardziej rozpacz i zgryzotę.
b) Zadanie domowe
Jaką prawdę o życiu, wierze i cierpieniu przekazuje Księga Hioba?
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak