O istocie cierpienia − na przykładzie Księgi Hioba

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, jakie prawdy zawiera Księga Hioba,

  • wie, jakie jest znaczenie związków frazeologicznych: Hiobowe wieścipocieszyciel Hioba,

  • zna budowę Księgi Hioba,

  • zna treść Księgi Hioba.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi wykorzystać tekst jako źródło argumentów.

2. Metoda i forma pracy

  • Praca z tekstem,

  • pogadanka heurystyczna,

  • elementy dyskusji,

  • praca całą klasą.

3. Środki dydaktyczne

Tekst Księgi Hioba

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel sprawdza listę obecności i prezentuje uczniom cele lekcji.

  2. Następnie zapisuje temat lekcji na tablicy.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel w formie krótkiego wykładu przekazuje uczniom podstawowe informacje na temat Księgi Hioba (powinny w wykładzie pojawić się następujące elementy: pojęcie poematu dydaktycznego; budowa poemat; język, jakim została zapisana księga; miejsce, w którym można tę księgę znaleźć w Biblii itd.).

  2. Zwrócenie szczególnej uwagi na poruszane w Księdze Hioba sprawy: Dlaczego niewinni cierpią? Dlaczego Bóg pozwala, by na ziemi istniało zło?

  3. Uczniowie odpowiadają na pytania - popierają wypowiedź cytatem z tekstu:

    • Skąd pochodził Hiob?

    • Czym się zajmował?

    • Co stanowiło dobytek Hioba?

    • Czy miał rodzinę?

    • Jaki był Hiob zanim spadły na niego cierpienia?

  4. Jeden z uczniów podsumowuje charakterystykę Hioba, zbiera wszystkie przedstawione informacje.

  5. Uczniowie mówią, dlaczego Bóg postanowił wystawić Hioba na próbę, jak wyglądała pierwsza próba? Opisują i komentują zachowanie Hioba. Popierają swoje argumenty i stwierdzenia odpowiednim cytatem z tekstu.

  6. Po udzieleniu odpowiedzi, prezentują przebieg kolejnych wydarzeń - komentują je, przedstawiają cytaty z tekstu, np.:

  • Druga rozmowa Szatana z Bogiem

  • Choroba Hioba (trąd)

  • Odwiedziny przyjaciół

  • Przeklinanie przez Hioba dnia narodzin

  • Pierwsza mowa Elifaza

  • Odpowiedź Hioba

  • Pierwsza mowa Bildada

  • Zrozumienie woli Boga

  • Ozdrowienie Hioba

  • Nagana dla przyjaciół

  1. Uczniowie otrzymują zadanie, aby na podstawie wypowiedzi przyjaciół Hioba, jego żony oraz rozmów Boga z Szatanem określić, dlaczego Hiob cierpiał.

  2. Uczniowie wykonują polecenie, prezentują i omawiają odpowiedzi, próbując określić prawdziwą przyczynę cierpienia Męża Sprawiedliwego.

  3. Następnie zastanawiają się nad znaczeniem związków frazeologicznych: Hiobowa wieśćpocieszyciel Hioba. Po udzieleniu odpowiedzi i skorygowaniu jej przez nauczyciela, wszyscy zapisują w zeszytach znaczenie obu związków frazeologicznych.

c) Faza podsumowująca

  1. Podsumowanie wiadomości przez ucznia.

  2. Nauczyciel dyktuje temat pracy domowej i objaśnia go.

5. Bibliografia

  1. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, oprac. zespół biblistów polskich, Reader’s Digest i Pallottinum, Warszawa‑Poznań 2004.

  2. Wielki słownik frazeologiczny, PWN, Warszawa 2005.

6. Załączniki

a) Notatki dla nauczyciela

  • Był mąż w ziemi Uz imieniem Job

  • A dobytek jego stanowiło siedem tysięcy owiec i trzy tysiące wielbłądów, pięćset par wołów i pięćset oślic oraz bardzo wiele służby

  • I urodziło mu się siedmiu synów i trzy córki”, „I rzekła do niego żona…

  • Był mąż w ziemi Uz imieniem Job; a mąż ten był nienaganny i prawy, bogobojny i stroniący od złego

Hiobowa wieść: zła, przerażająca, tragiczna wiadomość.

Pocieszyciel Hioba: osoba, która pocieszając w nieszczęściu, próbuje przekonać, że wynikło ono z naszej winy, czym potęguje jeszcze bardziej rozpacz i zgryzotę.

b) Zadanie domowe

Jaką prawdę o życiu, wierze i cierpieniu przekazuje Księga Hioba?

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

Rx9jWtQaWmCsA

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 115.64 KB w języku polskim
RqDObh3axTVuv

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim