R11cHOJaiv2cA
Ilustracja przedstawia zapis nutowy utworu czarnym tuszem na żółtawym papierze. Strona jest ustawiona pod skosem, przekrzywiona w prawą stronę.

O kompozytorach i zjawiskach dotyczących muzyki

Nutowy zapis utworu, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Nutowy zapis utworu, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Wprowadzenie

Muzyka towarzyszyła człowiekowi już tysiące lat temu. Przechodziła ciągłe transformacje wraz z biegiem historii. Stopniowo rozwijały się podstawowe elementy muzyczne, instrumenty, style, techniki wykonawcze. Muzyka od zawsze była sztuką, która wyrażała emocje i przeżycia kompozytora oraz odbiorcy. Jak mówił Claude Debussy [czytaj: klod debisi].

Claude Debussy
Claude Debussy Listy Claude'a Debussy'ego do żony Emmy

Muzyka zaczyna się tam, gdzie słowo jest bezsilne – nie potrafi oddać wyrazu; muzyka jest tworzona dla niewyrażalnego.

cyt1 Źródło: Claude Debussy, Listy Claude'a Debussy'ego do żony Emmy, dostępny w internecie: https://pl.wikiquote.org/wiki/Claude_Debussy [dostęp 22.09.2022].
Nauczysz się
  • znaczenia podstawowych pojęć muzycznych;

  • najważniejszych faktów z historii muzyki;

  • określać istotne cechy stylów muzycznych;

  • analizować wybrane nagrania/przykłady muzyczne;

  • omawiać istotne informacje z życia i twórczości znanych kompozytorów;

  • charakteryzować brzmienie poszczególnych instrumentów;

  • wskazywać istotne cechy epok w historii muzyki.

Muzyka

Muzyka towarzyszy człowiekowi przez całe życie. Na przestrzeni wieków ewoluowała wraz z rozwojem intelektualnym człowieka. Ciągłe zmiany i wprowadzanie nowych, ciekawszych rozwiązań przez kompozytorów doprowadziły do umiejscowienia jej na równi obok innych sztuk, jakimi są malarstwo, rzeźba, czy architektura. Jej początki sięgają kilku tysięcy lat p.n.e., zaczynając od tworzonych wtedy prostych instrumentów perkusyjnych i strunowych do konkretnych zapisów nutowych wyrytych na przykład na ścianach budynków, czego przykładem jest hymn ku czci Apollina pochodzący z II w.p.n.e.

R1JIQcWYE0nB8
Michael Nicht [czytaj: misiel niśt] (fotograf), Hymn ku czci Apollina, I i II wers zapisany na ścianie, Muzeum Archeologiczne, Delfy, Grecja, wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0
Źródło: Michael Nicht, Hymn ku czci Apollina, I i II wers zapisany na ścianie, pismo naścienne, Muzeum Archeologiczne, Delfy, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:First_Delphic_Hymn,1st_%26_2nd_verse.jpg [dostęp 22.09.2022], licencja: CC BY-SA 4.0.

Starając się uszeregować poszczególne style muzyczne i twórczość kompozytorów należy podzielić historię muzyki na epoki. Będą to:

  • Starożytność,

  • Średniowiecze,

  • Renesans,

  • Barok,

  • Klasycyzm,

  • Romantyzm,

  • XX‑XXI w.

RQ1vhPmfhzyHd
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Style muzyczne”.
Polecenie 1
RlODLM88pnlMF
Wskaż czy zdanie jest prawdziwe. Krzysztof Penderecki był przedstawicielem sonoryzmu. Możliwe odpowiedzi: 1. Prawda, 2. Fałsz
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
R1XTqD06u43op
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
R1aast0lrAEY7
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Starożytność

Mimo, że początki tej epoki sięgają kilku tysięcy lat wstecz, do obecnych czasów dzięki odkryciom archeologicznym zachowało się wiele informacji o pierwszych instrumentach muzycznych, sposobach wykonywania muzyki, oraz ścisłego związku muzyki z literaturą tamtego okresu. Pierwsze instrumenty muzyczne służyły przede wszystkim do nadawania rytmu. Najprawdopodobniej początkowo nie miały na celu wydobycia melodii – liczył się właśnie rytm. Stąd coraz częściej powstawały wszelkiego rodzaju instrumenty perkusyjne, na przykład rozmaite bębny, grzechotki. Pierwszym już melodycznym instrumentem był łuk myśliwski, z którego wykształcił się łuk muzyczny do dziś używany w Afryce i Ameryce Południowej.

R1Huw9Ln0E5yv
Łuk muzyczny inaczej znany jako Berimbau, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Łuk muzyczny inaczej znany jako Berimbau, fotografia, licencja: CC BY 3.0.

Stopniowo przestawał liczyć się sam rytm, a twórcom zaczęło zależeć również na wydobyciu melodii. Kolejne lata przyniosły rozwój instrumentów strunowych. Popularne stały się liry, które budową wywodziły się od harf. Te instrumenty z kolei powoli ewoluowały w kierunku przedmiotu, który mógł nasuwać skojarzenia z obecnie chyba najpopularniejszym instrumentem, czyli gitarą.

Średniowiecze

Wraz z ciągłym rozwojem powstawały nowe instrumenty muzyczne, które dawały więcej możliwości wykonawczych. Średniowiecze trwające aż dziesięć wieków w historii muzyki to czas różnic w pojmowaniu twórczości kompozytorskiej. Z jednej strony pisano wiele dzieł na chwałę Boga, gdzie kompozytor pozostawał anonimowy, z drugiej strony u schyłku tej epoki rozwijała się powoli muzyka świecka, dzięki działalności trubadurówTrubadurtrubadurów i truwerów. Byli poetami, muzykami i wykonawcami utworów. W swojej twórczości posiadali jednogłosowe pieśni (chanson) [czytaj: szasą] z akompaniamentem instrumentów to jest: lutnia, flet prosty, szałamaja. Tematyka pieśni była różnorodna. Zaczynając od pieśni miłosnych, po polityczne, moralizatorskie, żartobliwe, wojenne, żałobne i taneczne.

R8YAfxOEjQkwU
Wizerunek Perdigona - trubadura z Lespéron w Gévaudan, XIII wiek, Gallica - internetowa biblioteka, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Wizerunek Perdigona - trubadura z Lespéron w Gévaudan, skan z książki, Gallica - internetowa biblioteka, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:BnF_ms._854_fol._49_-_Perdigon_(1).jpg [dostęp 22.09.2022], domena publiczna.

Jednym z najwybitniejszych truwerów był Adam de la Halle. Posłuchajmy fragmentu utworu Je muir, je muir d'amourette [czytaj: że mi, że mi demuret] Adama de la Halle [czytaj: adama de le ella],który jest przykładem tak zwanej jeux parties [czytaj: żu parti], czyli śpiewogry.

R1HMpKcM0eH3N
He Robin (Marion) z utworu „Le jeu de Robin et Marion” autorstwa Adama de la Halle w wykonaniu zespołu Ensemble Micrologus. Fragment trwający trzydzieści pięć sekund. Kompozycja jest wykonywana na lutni w akompaniamencie instrumentów z epoki średniowiecza. Utwór jest bardzo wesoły, pogodny i miejscami wręcz żartobliwy; jest utrzymany w szybkim tempie i ma charakterystyczną dla średniowiecznej muzyki świeckiej melodykę.

Renesans

Po długim okresie średniowiecza, kiedy kompozytorzy pozostawali anonimowi, to właśnie w renesansie kierując się ideą antropocentryzmuAntropocentryzmantropocentryzmu (człowiek w centrum) po raz pierwszy w historii muzyki nowożytnej możemy poznać twórców z imienia i nazwiska. Kompozytorzy coraz lepiej poruszają się w sferze notacji muzycznej, posługując się zapisem nutowym różnicującym poszczególne wartości rytmiczne. Przykładem jest notacja biała menzuralna.

R1T2xfGja5IaL
Claudio Monteverdi [czytaj: klaudio montewerdi], „Lasciatemi morire [czytaj: laszatemi morire]”, pierwsza część pieśni żałobnej Arianny jako przykład notacji białej menzuralnej, snl.no, domena publiczna
Źródło: Claudio Monteverdi, Przykład notacji białej menzuralnej, ilustracja, dostępny w internecie: snl.no/Claudio_Monteverdi [dostęp 22.09.2022], domena publiczna.

Do najwybitniejszych mistrzów renesansu, którzy wyznaczyli główny nurt twórczości renesansowej, dla której podstawowymi gatunkami były msza i motet, a także chanson i w późniejszym okresie madrygał, należeli twórcy tacy jak: John Dunstable [czytaj: dżon danstabl], Guillaume Dufay [czytaj: gijom difai], Johannes Ockeghem, Nicolas Gombert, Johannes Ockeghem, Giovanni Pierluigi da Palestrina [czytaj: dżiowani pierluidżi da palestrina] czy Orlando di Lasso.

R1ApmhXcjaWTW
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Chóry i zespoły wykonujące dzieła kompozytorów szkoły flamandzkiej”.
Polecenie 4
RUauqciwrgvMK
Wybierz z poniższych epok tą, która jest związana z pojęciem szkoły flamandzkiej. Możliwe odpowiedzi: 1. renesans, 2. barok, 3. romantyzm, 4. oświecenie
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5
RSWINUa0vmIUX
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6
R16PychK5TReZ
Jacob Obrecht zaliczany jest do Możliwe odpowiedzi: 1. pierwszej generacji kompozytorów, 2. drugiej generacji kompozytorów, 3. trzeciej generacji kompozytorów, 4. czwartej generacji kompozytorów
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Polska w epoce renesansu stała się ważnym centrum kultury i nauki w Europie. Król Zygmunt Stary ufundował Kapelę Rorantystów – zespół śpiewaków, którzy wykonywali wielogłosową muzykę kościelną. W II połowie XVI w., w wyniku ruchów reformacyjnych w Europie zaczęto tworzyć większą ilość pieśni religijnych. Pisano w języku polskim, czego dowodem są oryginalne teksty polskie w pieśniach autorstwa między innymi Jana Kochanowskiego, Mikołaja Reja, czy Stanisława Grochowskiego. Szczególne role wśród polskich twórców renesansowych odegrali: Marcin Leopolita, Wacław z Szamotuł, Mikołaj Gomółka i Mikołaj Zieleński. Jednym z najwybitniejszych polskich kompozytorów renesansu, był Mikołaj Gomółka, który stworzył zbiór stu pięćdziesięciu czterogłosowych utworów do tekstów Psałterza Dawidowego przełożonych na język polski przez Jana Kochanowskiego, zatytułowany Melodie na Psałterz polski. Wysłuchamy jednego z najbardziej znanych psalmów pochodzących z tego zbioru – Nieście chwałę, mocarze.

R1Vq2aKLWS81P
Utwór pod tytułem „Nieście chwałę mocarze” Psalm dwudziesty dziewiąty autorstwa Mikołaja Gomółki w wykonaniu zespołu Ars Nova & Subtilior Ensemble Fragment trwający trzydzieści jeden sekund. Kompozycja w akompaniamencie instrumentów z epoki renesansu, przytoczony fragment jest wyłącznie instrumentalny. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie i ma mocno uduchowiony, pogodny i bardzo wesoły charakter.
R14UtVp7sYfWb
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Utwory polskiego renesansu”.
Polecenie 7
R1UaqXHzTRC15
Wybierz prawdziwe dokończenie zdania: głównym ośrodkiem muzycznym w polskim renesansie był ... Możliwe odpowiedzi: 1. Kraków, 2. Wrocław, 3. Warszawa
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8
R1U11GpHx96vT
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 9
R1extWfDLwsiy
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Kompozytorzy nie zyskaliby na sławie, gdyby ich utwory były wykonywane na prostych instrumentach muzycznych. Złoty wiek muzyki, jak nazywano renesans to również czas rozszerzenia techniki tworzenia instrumentów. Nie można nie wspomnieć tutaj o rozwoju lutnictwa w XVI w. Powstawały wówczas w Europie, zwłaszcza we Włoszech wielkie ośrodki lutnicze, a w późniejszym czasie szkoły lutnicze. Sztuka lutnicza w XVI i XVII w., jak i obecnie, przekazywana była z pokolenia na pokolenie. Działały więc cale rody lutników, których nazwiska są sławne do dziś, między innymi Amati, Guarneri, Guadagnini [czytaj: gładanini], Stradivari za granicą, oraz Dankwart i Groblicz w Polsce.

RSrZrcbeeNVOS
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: "Twórcza praca lutnika".
Polecenie 10
R1YaGjWOjAFfF
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 11
R1GcnypflQK1c
Wybierz poprawne dokończenie zdania: skrzypce są instrumentem... Możliwe odpowiedzi: 1. strunowym drewnianym, 2. strunowym blaszanym
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 12
R4Lc4guNxMcEA
Uzupełnij zdanie tak aby było prawdziwe. Instrumenty smyczkowe to tak zwane Tu uzupełnij smyczkowe. Jest to grupa instrumentów, w których dźwięk jest kreowany przez Tu uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Barok

Barok charakteryzował się przepychem i bogactwem środków. To epoka, w której wykształcił się styl ornamentalny, w którym wykorzystywane były liczne ozdobniki. Coś co nie pojawiło się nigdy wcześniej w muzyce, architekturze i malarstwie. W muzyce królowała polifonia. Faktura polifoniczna polega na równoczesnym prowadzeniu dwóch lub kilku samodzielnych linii melodycznych.

Kompozytorzy chętniej pisali utwory na większe składy wykonawcze. Szczególne brzmienie uzyskały zespoły kameralne i orkiestry.

R1JQOzXISrTg2
B. Beszłej (fotograf), Wrocławska Orkiestra Barokowa, Narodowe Forum Muzyki, Wrocław, nfm.home.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: B. Beszłej, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Narodowe Forum Muzyki, fotografia, dostępny w internecie: http://nfm.home.pl/images/gallery_press/medium/WOB5_RGB_2956x1551_72dpi-med.jpg [dostęp 8.04.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Nowe możliwości instrumentów, w połączeniu z wyobraźnią kompozytorów owocowały dużą ilością dzieł muzycznych. Wysłuchajmy Wiosny pochodzącej z cyklu Cztery pory roku Antonio Vivaldiego, zwracając uwagę na brzmienie orkiestry barokowej.

Rd0Vk7acyMJ54
Utwór pod tytułem „Wiosna” z koncertu „Cztery Pory Roku” autorstwa Antonio Vivaldiego w wykonaniu zespołu Muzyków z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Fragment trwający trzy minuty i dwadzieścia sześć sekund. Kompozycja jest wykonywana przez orkiestrę smyczkową w akompaniamencie klawesynu w średnio szybkim tempie. Utwór ma brzmienie bardzo charakterystyczne dla epoki baroku, z wyjątkowo pogodnym nastrojem i miejscami tęsknym brzmieniem.

Ciągłe udoskonalanie instrumentów muzycznych doprowadziło do ujednolicenia brzmienia. Wiele instrumentów z tamtej epoki posłużyło jako prototypy ich współczesnych odpowiedników. Są to między innymi klawesyn, organy, flet, obój i instrumenty z rodziny viol (późniejsze skrzypce).

W swojej twórczości chętnie wykorzystywali walory brzmieniowe instrumentów kompozytorzy to jest: Antonio Vivaldi, Jerzy Fryderyk Haendel [czytaj: Jerzy Fryderyk Hendel] oraz Jan Sebastian Bach. Ostatni z wymienionych pozostawił po sobie ogromną ilość dzieł przeznaczonych między innymi na organy. Wysłuchamy najsłynniejszego przykładu muzyki organowej  w historii, jakim jest Toccata i fuga d‑moll J. S. Bacha.

R1J1DTCun7rKd
Utwór trwający cztery minuty i dziewiętnaście sekund. Kompozycja jest wykonana na organach solo i  w dość szybkim tempie. Utwór ma wyjątkowo wirtuozowski charakter i wymaga od organistów wieloletniego szlifowania umiejętności. Brzmienie kompozycji jest bardzo potężne, dostojne, miejscami nieco gniewne i wręcz groźne.
RdpbEkSLV7i4M
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Wykonania utworów na różnych historycznych instrumentach.
Polecenie 13
R17gF73ckNOpB
Wybierz epokę, w której klawesyn zyskał swą popularność. Możliwe odpowiedzi: 1. barok, 2. romantyzm, 3. renesans
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 14
RUMBnX9hofKNT
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 15
R1G8lB2EoMJDO
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Klasycyzm

Klasycyzm w muzyce to przede wszystkim powrót do faktury homofonicznej w utworach, porzucenie skomplikowanej barokowej polifonii oraz czas udoskonalenia wielu gatunków i form, takich jak sonaty, symfonieSymfoniasymfonie, koncerty i kwartety. Klasycyzm kojarzony jest z działalnością trójki klasyków wiedeńskich – Józefem Haydnem [czytaj: Józefem Hajdnem], Wolfgangiem Amadeuszem Mozartem [czytaj: Wolfgangiem Amadeuszem Mocartem] oraz Ludwigiem van Beethovenem.

Wysłuchajmy fragmentu 40 Symfonii g‑moll autorstwa Wolfganga Amadeusza Mozarta,[czytaj:  Wolfganga Amadeusza Mocarta] zwracając uwagę na przejrzyste brzmienie orkiestry realizującej klarowną fakturę homofoniczną w tym utworze.

RopPkr5r4smBW
Symfonia nr 40, KV 550, część pierwsza Molto Allegro autorstwa Wolfganga Amadeusza Mozarta w wykonaniu zespołu Manchester Camerata. Fragment trwający dwadzieścia dwie sekundy. Kompozycja jest wykonywana przez orkiestrę symfoniczną w dość szybkim tempie. Utwór ma dość melancholijny, wręcz smutny, ale też nieco dramatyczny charakter, z brzmieniem charakterystycznym dla epoki klasycyzmu.

Przełomowym momentem tej epoki było wynalezienie fortepianu przez Bartolomeo Cristoforiego [czytaj: Bartolomeo Kristoforiego]. Otworzyło to drogę w twórczości kompozytorów do tworzenia utworów zarówno solowych jak i orkiestrowych z wykorzystaniem tego instrumentu.

R70niJmVhz5t2
Gryffindor (fotograf), Fortepian marki Steinway&Sons [czytaj: stainłaj end sons] model M‑170, 2009 r., Steinway Hall [czytaj: stainłaj hol], Wiedeń, Austria, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Gryffindor, Fortepian marki Steinway&Sons, 2009, fotografia, Steinway Hall, Wiedeń, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Steinway_Vienna_011.JPG [dostęp 22.09.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.

Każdy z kompozytorów trójki klasyków wiedeńskich pisał utwory na fortepian. Warto wspomnieć tu Ludwiga van Beethovena, który swoją twórczością zamykał tę epokę ale i otwierał kolejną. Wysłuchajmy jednej z najbardziej znanych sonat fortepianowych, Sonaty Patetycznej tego kompozytora, kierując swoją uwagę na techniczne możliwości tego fortepianu.

R1HSVePLvZrjD
„Sonata nr 8 Opus trzynaste” („Sonata Patetyczna”) autorstwa Ludwiga van Beethovena w wykonaniu Pianisty z Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Fragment trwający jedną minutę i dwadzieścia osiem sekund. Kompozycja jest wykonywana na fortepianie solo w wolnym tempie. Utwór ma bardzo dramatyczny przebieg o sporej dynamice, z wyjątkowo lirycznym, nostalgicznym i melancholijnym nastrojem, przełamywanym bardziej pogodnymi i wesołymi fragmentami.

Jednak kompozytor nie zaprzestał na nowatorskim podejściu tylko w tej kwestii. Jako, że symfonia była gatunkiem, który wyrósł w epoce klasycyzmu, ostatni z trójki klasyków w ostatniej ze swoich symfonii niespotykany dotąd w tym gatunku element jakim jest słowo. Mowa tu o IX Symfonii Ludwiga van Beethovena, gdzie kompozytor w ostatniej, czwartej części symfonii wprowadza kolejno solistów, a później chór mieszany śpiewających słowa poematu Ody do radości niemieckiego poety Fryderyka Schillera [czytaj: Fryderyka Szilera]. Wysłuchajmy fragmentu tej symfonii.

RxtdU8APiACt8
Utwór pod tytułem „Oda do radości” z dziewiątej Symfonii d‑moll Opus sto dwudziesty piąty autorstwa Ludwiga van Beethovena w wykonaniu orkiestry Royal Liverpool Philharmonic Orchestra pod batutą Sir Charlesa Macherrasa. Fragment trwający czterdzieści dziewięć sekund. Kompozycja jest wykonywana przez głosy ludzkie oraz orkiestrę symfoniczną. Utwór jest śpiewany w języku niemieckim w dość szybkim tempie. Kompozycja ma bardzo uroczyste, dostojne, wesołe i pogodne brzmienie.

Romantyzm

Romantyzm w muzyce zaczął rodzić się już w twórczości Beethovena. Po rewolucji francuskiej w całej Europie zaczęły zachodzić zmiany o przełomowym znaczeniu. Najwyższym celem romantycznych kompozytorów było oddawanie uczuć za pomocą środków muzycznych. Żywa była też idea korespondencji sztuk. Jest to jedyna epoka, w której powstało tak wiele utworów łączących ze sobą dwie sztuki – poezję i muzykę. Wynikało to z uprawiania w twórczości kompozytorów tej epoki gatunku, jakim jest pieśń solowa. Za moment przełomowy uważa się powstanie pierwszej pieśni Franciszka Schuberta[czytaj: Franciszka Szuberta], zatytułowanej Małgorzata przy kołowrotku do tekstu pochodzącego z Fausta, niemieckiego poety Johanna Wolfganga Goethego[czytaj: Johana Wolfganga Getego] W Polsce pieśń solową w swojej twórczości stosował między innymi Fryderyk Chopin [czytaj: Szopen] oraz Stanisław Moniuszko. Wysłuchajmy wspomnianej już pieśni Małgorzata przy kołowrotku Franciszka Schuberta, zwracając uwagę na deklamacyjność tekstu i obrazowo potraktowany akompaniament fortepianu.

RMmPeo4v4GDLA
„Małgorzata przy kołowrotku” autorstwa Franza Schuberta w wykonaniu śpiewaczki Renée Fleming oraz Christopha Eschenbacha. Utwór trwający trzydzieści cztery sekundy. Kompozycja jest wykonywana przez głos ludzki - sopran w akompaniamencie fortepianu. Utwór jest śpiewany w języku niemieckim w dość szybkim tempie. Kompozycja ma bardzo dramatyczne, uroczyste brzmienie.

Rozwój muzyki fortepianowej w romantyzmie doprowadził do wykształcenia stylu brillantStyl brillantstylu brillant. Charakteryzował się rozbudowanymi partiami popisowymi i odcinkami o charakterze kantylenowym i sentymentalnym. Znakomici kompozytorzy tej epoki pisali dzieła w tym stylu, między innymi był to Fryderyk Chopin. Wysłuchajmy fragmentu Walca A‑dur Fryderyka Chopina, w którym kompozytor posługując się stylem brillant idealnie ukazuje dwustronność – z jednej strony wirtuozowskie przebiegi, a z drugiej śpiewność i kantylenę linii melodycznej w dalszym fragmencie.

RLF4ocot3k4tz
Utwór pod tytułem „Walc A‑dur Opus czterdziesty drugi” autorstwa Fryderyka Chopina w wykonaniu Tatiany Shebanovy. Fragment trwający trzydzieści dwie sekundy. Kompozycja jest wykonywana na fortepianie solo w szybkim tempie. Charakter utworu jest mocno nostalgiczny, sentymentalny i miejscami melancholijny, jednak z dodatkiem pogodnego, wesołego nastroju, tworząc mieszankę charakterystyczną dla muzyki epoki romantyzmu.

XX i XXI wiek

Muzyka XX i XXI wieku wydaje się tak różna od muzyki przeszłości i tak bardzo sama w sobie zróżnicowana, że trudno przypuszczać, by miała jakiś związek z tradycją. Trzeba ją jednak traktować jednocześnie jako kontynuację tradycji ale również niekiedy jako sprzeciw wobec niej. Cechą charakterystyczną muzyki XX i XXI wieku jest ciągłe poszukiwanie nowości oraz łamanie zasad. W okresie tym powstało wiele stylów muzycznych, a najważniejsze to:

Przybliżmy sylwetki dwóch kompozytorów polskich tego okresu, którzy inspirowali się większością z tych stylów muzycznych w swoich utworach. Pierwszy z nich to Karol Szymanowski, u którego w drugim okresie twórczości słychać wyraźne wpływy impresjonizmu. Przykładem jest III Symfonia – utwór wokalno‑instrumentalnym w obsadzie na tenor, chór i orkiestrę. Oprócz tego interesował się również stylem neoklasycznym. Jego wyraźne wpływy słychać w II Koncercie skrzypcowym.

RqR0cWRIPui43
Drugi Koncert skrzypcowy autorstwa Karola Szymanowskiego w wykonaniu zespołu Muzyków Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Fragment trwający dwie minuty i trzydzieści dwie sekundy. Kompozycja jest wykonywana przez orkiestrę symfoniczną w dość szybkim tempie. Utwór ma bardzo niepokojący, dramatyczny charakter, z fragmentami bardziej pogodnymi, weselszymi, w których czuć ducha polskiego folkloru.
R7TfLAub3li33
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Twórczość Karola Szymanowskiego”.
Polecenie 16
R16PLsHkFL5xA
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 17
R1Upplsh7nWlQ
Wskaż poprawne zakończenie zdania: mając 7 lat Szymanowski zaczął pobierać lekcje ... Możliwe odpowiedzi: 1. fortepianu, 2. kontrabasu, 3. akordeonu, 4. gitary
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 18
R10NW4tsqo9QQ
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RIBYIjvERvwPU
Mapa interaktywna przedstawia głównie terytorium Europy i fragment Afryki. Po otwarciu mapy, ukazuje się szara mapa z konturami państw. W prawym, górnym rogu znajduje się legenda mapy - ikonką nutki zaznaczono miasta, które odegrały kluczową rolę w życiu i twórczości Karola Szymanowskiego. Na mapie zaznaczono także rzeki. Po prawej stronie znajduje się panel boczny, na którym zapisano tytuł mapy: Miejsca, które pełniły ważną rolę w życiu Karola Szymanowskiego. Pod tytułem wypisano kolejno te miejsca. Pierwsze hasło to Tymoszówka. Po kliknięciu w hasło, na mapie podświetla się ciemnopomarańczowym kolorem teren Ukrainy, z zaznaczoną na nim Tymoszówką. Po kliknięciu w granatowe pole obok hasła, na ekranie wyświetla się następujący tekst: TYMOSZÓWKA – wieś na Ukrainie, miejsce urodzenia Karola Szymanowskiego, tam powstało wiele dzieł, zarówno w okresie młodzieńczym, jak i w późniejszych latach. Tytuły dzieł: „Pierwszy Koncert skrzypcowy”, „Trzecia Symfonia”, „Mity”, „Metopy”, „Maski”, „Pierwszy Kwartet smyczkowy”, Opera „Król Roger”. Drugie hasło to Warszawa. Po kliknięciu w hasło, na mapie podświetla się zielonym kolorem teren Polski, z zaznaczoną na nim Warszawą. Po kliknięciu w granatowe pole obok hasła, na ekranie wyświetla się następujący tekst: WARSZAWA – Karol Szymanowski wyjechał do Warszawy w 1919 r. Z tego miejsca odbywał liczne podróże zagraniczne. W latach 1927‑1929 pełnił funkcję rektora Konserwatorium Warszawskiego, a w latach 1930‑1932 był rektorem Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie. Tytuły dzieł: „Uwertura koncertowa”, „Wariacje fortepianowe”, „Druga symfonia”, „Druga sonata fortepianowa”, „Dziewięć preludiów” opus pierwszy, „Etiudy” opus czwarty, „Sześć pieśni”. Trzecie hasło to Zakopane. Po kliknięciu w hasło, na mapie podświetla się zielonym kolorem teren Polski, z zaznaczonym na nim Zakopanem. Po kliknięciu w granatowe pole obok hasła, na ekranie wyświetla się następujący tekst: ZAKOPANE – początkowo kompozytor odwiedzał to miasto turystycznie, by w kolejnych latach wynająć zakopiańską willę „Atma”, którą traktował jak swój drugi dom. Tytuły dzieł: „Słopiewnie” opus czterdziesty szósty – cykl pieśni na głos i fortepian, „Rytmy dziecięce” opus czterdziesty dziewiąty, „Mazurki” opus pięćdziesiąty, Balet „Harnasie”, „Pieśni kurpiowskie”, „Stabat Mater” opus pięćdziesiąty trzeci na głos solo, chór mieszany i orkiestrę, „Drugi kwartet smyczkowy”, „Czwarta Symfonia”, „Drugi koncert skrzypcowy”. Czwarte hasło to Berlin. Po kliknięciu w hasło, na mapie podświetla się niebieskim kolorem teren Niemiec, z zaznaczonym na nim Berlinem. Po kliknięciu w granatowe pole obok hasła, na ekranie wyświetla się następujący tekst: BERLIN – Szymanowski odwiedzał to miasto wielokrotnie, grając w nim koncerty w latach 1906‑1907 wraz z innymi kompozytorami z grupy „Młoda Polska”. W Berlinie bywał też później, głównie w latach 1906‑1912, podobnie jak w Lipsku i Wiedniu, starając się wybić w świecie kompozytorskim. Poznał tu Straussa, którego kompozycje miały wpływ na twórczość Szymanowskiego w młodym wieku, w tym na jego operę: „Hagith” opus dwudziesty piąty. Piąte hasło to Lipsk. Po kliknięciu w hasło, na mapie podświetla się niebieskim kolorem teren Niemiec, z zaznaczonym na nim Lipskiem. Po kliknięciu w granatowe pole obok hasła, na ekranie wyświetla się następujący tekst: LIPSK – to obok Berlina i Wiednia jedno z trzech miast niemieckiej muzyki, w których Szymanowski bywał wielokrotnie w latach 1906‑1912, starając się wybić w świecie kompozytorskim. Szóste hasło to Wiedeń. Po kliknięciu w hasło, na mapie podświetla się czerwonym kolorem teren Austrii, z zaznaczonym na nim Lipskiem. Po kliknięciu w granatowe pole obok hasła, na ekranie wyświetla się następujący tekst: WIEDEŃ - to obok Berlina i Lipska jedno z trzech miast niemieckiej muzyki, w których Szymanowski bywał wielokrotnie w latach 1906‑1912, starając się wybić w świecie kompozytorskim. To w Wiedniu kompozytor po raz pierwszy usłyszał muzykę Igora Strawińskiego (balet „Pietruszka”), który miał na niego wielki wpływ w późniejszych latach i zaowocował jego fascynacją muzyką góralską, którą komponował w Zakopanem. Gdyby nie to spotkanie, Szymanowski mógłby nigdy nie skomponować takich dzieł, jak np.: Balet „Harnasie”, „Pieśni kurpiowskie”. Siódme hasło to Włochy. Po kliknięciu w hasło, na mapie podświetla się żółtym kolorem teren Włoch. Po kliknięciu w granatowe pole obok hasła, na ekranie wyświetla się następujący tekst: WŁOCHY – poza Sycylią, Szymanowski podróżował również po Włoszech kontynentalnych. Był w nich dwukrotnie w latach 1913‑1914. Budziły w kompozytorze fascynację antycznymi ruinami, mitami oraz legendami; zafascynowany włoskim folklorem skomponował po powrocie do Polski liczne dzieła, w tym: „Nokturn i tarantela”. Ósme hasło to Sycylia. Po kliknięciu w hasło, na mapie podświetla się jasnoniebieskim kolorem teren Sycylii. Po kliknięciu w granatowe pole obok hasła, na ekranie wyświetla się następujący tekst: SYCYLIA – kompozytor odwiedził tę wyspę w 1914 roku, jeszcze przed wybuchem I Wojny Światowej. Z podróżą bezpośrednio związane są „Mity” op. 30, czyli trzy poematy na skrzypce i fortepian, stworzone rok później we współpracy z Pawłem Kochańskim. Pierwszy z mitów, „Źródło Aretuzy”, nawiązuje do mity o nimfie Aretuzie, która ucieka w Grecji na Sycylię. Tytuły dzieł: „Mity”, „Król Roger”. Dziewiąte hasło to Północna Afryka. Po kliknięciu w hasło, na mapie podświetlają się na brązowy kolor państwa Afryki Północnej takie jak: Sahara Zachodnia, Maroko, Algieria, Tunezja, Libia, Egipt. Po kliknięciu w granatowe pole obok hasła, na ekranie wyświetla się następujący tekst: PÓŁNOCNA AFRYKA – Szymanowski podróżował po północnej Afryce w 1914 roku, co tylko podsyciło jego zainteresowanie Orientem i światem antycznym. Wpłynęło to na powstanie takich dzieł (chociaż zostały napisane już po powrocie z podróży), jak: „Trzecia symfonia Pieśń o nocy”, „Metopy”, „Pieśni księżniczki z baśni”, „Pieśń meuzina szalonego”. Dziesiąte hasło to Paryż. Po kliknięciu w hasło, na mapie podświetla się ciemnoniebieskim kolorem teren Francji, z zaznaczonym na nim Paryżem. Po kliknięciu w granatowe pole obok hasła, na ekranie wyświetla się następujący tekst: PARYŻ – kompozytor odwiedził stolicę Francji wielokrotnie, po raz pierwszy w 1914 roku. To tutaj w 1922 miał miejsce jego koncert kompozytorski, który zakończył się wielkim sukcesem. Największy wpływ na jego muzykę miało zetknięcie się z impresjonizmem oraz dziełami Claude’a Debussy’ego. Wpłynęło to na jego kompozycje w jednym z okresów twórczości, co zaowocowało takimi dziełami, jak inspirowane Orientem: „Trzecia symfonia Pieśń o nocy”, „Metopy”. Jedenaste hasło to Lozanna. Po kliknięciu w hasło, na mapie podświetla się pomarańczowym kolorem teren Szwajcarii, z zaznaczoną na nim Lozanną. Po kliknięciu w granatowe pole obok hasła, na ekranie wyświetla się następujący tekst: LOZANNA – w tym mieście w 1937 roku kompozytor zmarł. Jego ciało zostało pochowane w Krakowie. Dwunaste i ostatnie hasło to Kraków. Po kliknięciu w hasło, na mapie podświetla się zielonym kolorem teren Polski, z zaznaczonym na nim Krakowem. Po kliknięciu w granatowe pole obok hasła, na ekranie wyświetla się następujący tekst: KRAKÓW – w tym mieście zostało pochowane ciało kompozytora (w Krypcie Zasłużonych na Skałce).
Miejsca, które pełniły ważną rolę w życiu Karola Szymanowskiego, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Miejsca, które pełniły ważną rolę w życiu Karola Szymanowskiego, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 19
RQsCbs36Sk72t
Z poniższych miejscowości wybierz tę, w której urodził się Karol Szymanowski. Możliwe odpowiedzi: 1. Tymoszówka, 2. Warszawa, 3. Zakopane
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 20
RmpHUJDcPfCub
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 21
ROejOq6uFbQOk
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Drugim z kompozytorów był Krzysztof Penderecki. W sposób szczególny w swoich utworach interesował się sonoryzmem. To technika kompozytorska wysuwająca na pierwszy plan brzmienie, barwę i fakturę muzyki. Wczesne utwory Pendereckiego charakteryzują się poszukiwaniem nowych brzmień poprzez rozszerzanie środków artykulacyjnych, brzmieniowych, zwłaszcza w instrumentach smyczkowych. Taki zabieg kompozytorski został użyty w utworze pod tytułem: Tren ofiarom Hiroszimy skomponowanym w 1960 r. Posłuchajmy fragmentu tego utworu, przepełnionego ideą XX‑wiecznego sonoryzmu. Zwróćmy uwagę, że brzmienie współczesnych nurtów muzycznych jest mocno odmienne od tego, które możemy usłyszeć w minionych epokach.

RXHVKW2NhkFhR
Utwór pod tytułem „Tren Ofiarom Hiroszimy” autorstwa Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu Narodowej Orkiestry Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod batutą Antoniego Wita. Fragment trwający jedną minutę i pięćdziesiąt cztery sekundy. Kompozycja jest wykonywana przez instrumenty smyczkowe. Utwór ma bardzo ilustracyjny charakter, wyjątkowo dramatyczny przebieg i wyjątkowo niepokojący, wręcz groźny nastrój.
R2RzDLYgdruwx
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Krzysztof Penderecki jako dyrygent”.
Polecenie 22
R1LqP4Re3nTbP
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 23
Rm27CaOJBH971
Wybierz z poniższych miejscowość, gdzie powstała Międzynarodowa Akademia Muzyczna Europejskie Centrum Muzyki. Możliwe odpowiedzi: 1. Lusławice, 2. Kraków, 3. Warszawa
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 24
R12fbMtd5Y3Xo
Wybierz spośród poniższych przedmiotów odpowiedź na pytanie: z czego Paderecki stworzył tubafony? Możliwe odpowiedzi: 1. z rur PCV, 2. z metalowych rur, 3. z rurek bambusowych
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
PVKCVSozs
RzTidR34EBcct
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjablackwhite

Zapoznaj się z prezentacją multimedialną pod tytułem: Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego.

Pg8sKIu1c

Historia - jak to się zaczęło?

1,1
R18ljmLuuOtbl
Leszek Kurkowski, Popiersie Krzysztofa Pendereckiego w Alei Sław (detal), 2008 r. (odsłonięcie), Kielce, wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0, fotografia: Paweł Cieśla
Źródło: Paweł Cieśla, Leszek Kurkowski, Popiersie Krzysztofa Pendereckiego w Alei Sław, fotografia, popiersie, Aleja Sław, Kielce, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Popiersie_Krzysztof_Penderecki_ssj_20110627.jpg [dostęp 22.09.2023], licencja: CC BY-SA 4.0.

Krzysztof Eugeniusz Penderecki (1933‑2020) - polski kompozytor, dyrygent i pedagog muzyczny. Studiował kompozycję w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. Rozgłos zdobył w wieku 26 lat po wykonaniu utworów „Strofy, Emanacje i Psalmy Dawida” na festiwalu „Warszawska Jesień”. Zasłynął dzięki trenowi na orkiestrę smyczkową, poświęconemu ofiarom ataku atomowego na Hiroszimę.

1,1

W latach 70. ubiegłego wieku Krzysztof Penderecki kupuje niszczejący od II Wojny Światowej dworek i ogród, znajdujący się we wsi Lusławice koło Tarnowa. W następnych latach remontuje dworek, i tworzy ogród dendrologiczny z tysiącem drzew i krzewów z całego świata.

RhpKYo84TkWDl
Fasada dworu Pendereckich w Lusławicach, fotografia z lat 50 XX wieku, kolekcja prywatna Małgorzaty Vayhinger-Wicher, Warszawa, wikimedia.org, CC0 1.0
Źródło: Fasada dworu Pendereckich w Lusławicach, fotografia, kolekcja prywatna Małgorzaty Vayhinger-Wicher, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dw%C3%B3r_w_Lus%C5%82awicach,_fasada.jpg [dostęp 22.09.2023], licencja: CC 0 1.0.
Transkrypcjablackwhite
PKlr8tSU1

Czym jest Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego?

R1eSLifBQiEzG
Fotografia przedstawiająca dyrygenta na tle orkiestry, online‑skills, CC BY 3.0; Fotografia przedstawiająca tablicę upamiętniającą otwarcie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, 2013 r. (odsłonięcie tablicy), Lusławice, wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0, fotografia: Henryk Bielamowicz; Portret Krzysztofa Pendereckiego na promocyjnym banknocie wydanym przez Państwową Wytwórnię Papierów Wartościowych w Warszawie, mojebanknoty.cba.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Fotografia przedstawiająca dyrygenta na tle orkiestry, fotografia, dostępny w internecie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d3/Lus%C5%82awice%2C_Europejskie_Centrum_Muzyki_Krzysztofa_Pendereckiego_%28HB6%29.jpg [dostęp 22.09.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach zostało powołane do życia w 2005 roku – wtedy otrzymało status narodowej instytucji kultury. Jest ono miejscem rozwoju młodych, utalentowanych muzyków. Odbywają się tu liczne wydarzenia, takie jak kursy mistrzowskie, warsztaty solowe, kameralne i orkiestrowe, seminaria oraz wykłady, kładąc akcent na relację między mistrzem a uczniem.

Transkrypcjablackwhite
P1EG3a0tX

Sala koncertowa

RewV1IwBEH9Ve
Sala koncertowa Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, 2020 r. (rok wykonania fotografii), Lusławice, wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0, fotografia: Nowy Styl Group
Źródło: Nowy Styl Group, Sala koncertowa Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, fotografia, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Europejskie-centrum-muzyki.jpg [dostęp 22.09.2023], licencja: CC BY-SA 4.0.

Obok edukacji muzycznej, ważną sferą działalności Centrum jest organizacja koncertów i festiwali. Sala koncertowa mieści 650 słuchaczy. Jest to jedna z najbardziej uznanych, jeśli chodzi o wielkość i akustykę, tego typu sal w Polsce.

Transkrypcjablackwhite
PofCuDDCv

Spacer po centrum - pierwsze kroki

R1M7iSj03ZQoc
Materiał filmowy do prezentacji multimedialnej przedstawiający wirtualny spacer po ECM Krzysztofa Pendereckiego.
Transkrypcjablackwhite
PRRskTdk3

Idea współbrzmienia sztuk

Zapoznaj się z cytatem a następnie z materiałem filmowym.

Maria Kurpik
Maria Kurpik WSPÓŁBRZMIENIE SZTUK – GALERIA RZEŹB PROF. ADAMA MYJAKA W EUROPEJSKIM CENTRUM MUZYKI KRZYSZTOFA PENDERECKIEGO

(...) „To wyjątkowe miejsce nie tylko stymuluje rozwój młodych muzycznych talentów ale również pozwala swym gościom zapoznać się z innymi formami sztuki. Realizuje to projekt „Współbrzmienie sztuk”, stworzony przez pierwszego dyrektora CENTRUM Adriannę Poniecką‑Piekutowską. Galeria Adama Myjaka stanowi otwarcie tego przedsięwzięcia (…) Twórczość Adama Myjaka należy sklasyfikować jako zjawisko absolutnie wyjątkowe a sam artysta jest jednym z najwybitniejszych współczesnych polskich rzeźbiarzy. (…) Swój świat odnalazł poza utartymi szablonami i formami sztuki. To miejsce pełne ludzkich głów, popiersi, figur lub ich fragmentów.”

cyt2 Źródło: Maria Kurpik, WSPÓŁBRZMIENIE SZTUK – GALERIA RZEŹB PROF. ADAMA MYJAKA W EUROPEJSKIM CENTRUM MUZYKI KRZYSZTOFA PENDERECKIEGO, dostępny w internecie: https://penderecki-center.pl/siedziba%23module3 [dostęp 22.09.2023].
RjRW6hh9JyGdd
Materiał filmowy do prezentacji multimedialnej przedstawiający wirtualny spacer po ECM Krzysztofa Pendereckiego.
Transkrypcjablackwhite
P5siag0HY

Twórczość Krzysztofa Pendereckiego zapisana we wnętrzu Centrum

R1DFvUWiybIL0
Materiał filmowy do prezentacji multimedialnej przedstawiający wirtualny spacer po ECM Krzysztofa Pendereckiego.
Transkrypcjablackwhite
P16Z7KfNf

Twórczość Krzysztofa Pendereckiego – proces twórczy

RxdVQjqvhUW3R
Materiał filmowy do prezentacji multimedialnej przedstawiający wirtualny spacer po ECM Krzysztofa Pendereckiego.
Transkrypcjablackwhite
PuVIzwQyi

Twórczość Krzysztofa Pendereckiego – prywatnie

R1AKTSvci9xPE
Materiał filmowy do prezentacji multimedialnej przedstawiający wirtualny spacer po ECM Krzysztofa Pendereckiego.
Transkrypcjablackwhite
Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 25
R1S2idpva4ygK
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 26
RzwF90VzQmrQi
Wskaż z poniższych prawidłową date otwarcia Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego Możliwe odpowiedzi: 1. 21 maja 2013, 2. 22 kwietnia 2013, 3. 12 maja 2013
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 27
RLk4a8YTigLpz
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Związki muzyki i poezji na przestrzeni dziejów – film

Już w czasach starożytnych można było zauważyć pierwsze związki muzyki z poezją. Pieśni wychwalające bogów, na przykład, przekształciły się w dramat grecki. W Polsce, w epoce renesansu tworzono wielogłosową muzykę kościelną i właśnie pieśń religijna wiodła prym. Jednak nie można także zapomnieć o muzyce świeckiej. Przybliżmy historię tworzenia związków poezji z muzyką.

R1eEsiBPZPpJ4
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: „Związki muzyki i poezji na przestrzeni dziejów”.
Polecenie 28
R1aS8QLKfjV4H
Zaznacz 3 wiedeńskich artystów kojarzonych z klasycyzmem. Możliwe odpowiedzi: 1. Ludwig Van Beethoven, 2. Johann Sebastian Bach, 3. Franz Schubert, 4. Józef Haydn, 5. Wolfgang Amadeusz Mozart
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 29
RQk3tMmrVao2r
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 30
RqQVW2cQE2Nnh
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Podsumowanie

Muzyka w swojej istocie jest materią, która cały czas się zmienia i rozwija. Zaczynając od rytmu tysiące lat temu, kończąc na eksperymentach brzmieniowych na wielu instrumentach współczesnych. Nie sposób jest określić, w którym kierunku dalej będzie zmierzała muzyka, gdyż wydawać by się mogło, że wszystkie techniki i style zostały już wykorzystane wcześniej. Wszystko zależeć będzie od kreatywnego podejścia samych kompozytorów i czasu który będzie dyktował im swoje własne warunki.

RlbUNXbj0irJ4
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Instrumenty muzyczne podczas współczesnych wykonań i zastosowań”.
Polecenie 31
Rxkko5GlJp0GS
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 32
R11Q75rNFG3tr
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 33
RyShdNp1hxttt
Dokończ zdanie tak, aby było prawdziwe: skrzpyce, aby przejść wymaganą transformację potrzebowały blisko ... Możliwe odpowiedzi: 1. 500 lat, 2. 1000 lat, 3. 100 lat, 4. 300 lat
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Ćwiczenia

R1B1f30DU9GHI1
Ćwiczenie 1
Wskaż nazwy instrumentów, które należą do epoki baroku. Możliwe odpowiedzi: 1. Organy, 2. Klawesyn, 3. Skrzypce barokowe, 4. Perkusja, 5. Fortepian, 6. Gitara basowa
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Rs1bEy675SBLn1
Ćwiczenie 1
Wskaż, które instrumenty należą do epoki baroku:
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2
RtOeoCPJxlUcl
Wymień jednego z kompozytorów – trójki klasyków wiedeńskich. Odpowiedź: Tu uzupełnij
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RC7OkaiJrjmF31
Ćwiczenie 3
Ułóż epoki muzyczne na osi czasu w prawidłowej kolejności. Elementy do uszeregowania: 1. Barok, 2. Romantyzm, 3. Klasycyzm, 4. Średniowiecze, 5. Renesans
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1QGkGj0t80ZE2
Ćwiczenie 4
Uzupełnij tekst. Łuk muzyczny znany jest także pod nazwą: Tu uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RLM3VyzCXYfAc1
Ćwiczenie 4
Podpisz obrazki odpowiednimi nazwami instrumentów.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 5

Wypisz co najmniej trzy informacje dotyczące tekstu opisującego epokę średniowiecza:

Wraz z ciągłym rozwojem powstawały nowe instrumenty muzyczne, które dawały więcej możliwości wykonawczych. Średniowiecze trwające aż dziesięć wieków w historii muzyki to czas różnic w pojmowaniu twórczości kompozytorskiej. Z jednej strony pisano wiele dzieł na chwałę Boga, gdzie kompozytor pozostawał anonimowy, z drugiej strony u schyłku tej epoki rozwijała się powoli muzyka świecka, dzięki działalności trubadurów i truwerów. Byli poetami, muzykami i wykonawcami utworów. W swojej twórczości posiadali jednogłosowe pieśni (chanson) z akompaniamentem instrumentów to jest: lutnia, flet prosty, szałamaja. Tematyka pieśni była różnorodna. Zaczynając od pieśni miłosnych, po polityczne, moralizatorskie, żartobliwe, wojenne, żałobne i taneczne.

RsVp1TodUFiVt
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 4.0.
RRu0WteGjO1fa2
Ćwiczenie 6
Uzupełnij tekst brakującymi określeniami: W klasycyzmie powstał Tu uzupełnij, instrument który wykorzystywany był w twórczości J. Haydna, Tu uzupełnij, L.v.Beethovena. W tej samej epoce powstała Tu uzupełnij, czyli gatunek muzyczny przeznaczony na duży skład orkiestrowy. Stworzył ją Ludwig van Beethoven, wprowadzając w sposób nowatorski słowa w ostatniej części, które pochodzą z tekstu Ody do radości Friedricha Schillera.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij czym charakteryzuje się styl brillant w muzyce.

R1DeOexa9Zluu
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RC7Jk5h5tHXOD1
Ćwiczenie 8
Wskaż, w której epoce tworzył Adam de la Halle. Możliwe odpowiedzi: 1. Epoka średniowiecza, 2. Epoka renesansu, 3. Epoka baroku
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 8

Wysłuchaj nagrania. Określ epokę, z której pochodzi ten utwór i wymień poszczególne instrumenty, które wchodzą w skład tego zespołu.

RSl7wXblFP738
RPK5vgK6nziCw
Epoka: Tu uzupełnij Instrumenty: Tu uzupełnij,Tu uzupełnij,Tu uzupełnij
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Słownik pojęć

Aleatoryzm
Aleatoryzm

technika kompozytorska w muzyce współczesnej, polegająca na dopuszczeniu przez kompozytora przypadkowości podczas wykonywania kompozycji w zakresie pewnych jej elementów, zakładając tym samym niepowtarzalność samego wykonania.

Antropocentryzm
Antropocentryzm

idea renesansowa, podkreślająca zainteresowanie człowiekiem, tak zwany człowiek w centrum rzeczywistości.

Dodekafonia
Dodekafonia

technika kompozytorska w muzyce współczesnej oparta na skali dwunastodźwiękowej, sformułowana na początku XX wieku.

Ekspresjonizm
Ekspresjonizm

odnosi się do malarstwa ekspresjonistycznego, zakłada wysunięcie na pierwszy plan emocji, czasem nawet tych skrajnych.

Impresjonizm
Impresjonizm

styl XX wieku, inspirowany malarstwem francuskich impresjonistów, zakłada programowość inspirowaną np. folklorem, starożytnością, egzotyką, zjawiskami przyrody.

Neoklasycyzm
Neoklasycyzm

kierunek w muzyce XX wieku zaliczany do modernizmu, nawiązujący do muzyki przedromantycznej.

Polifonia
Polifonia

rodzaj faktury muzycznej, w której równocześnie dwa lub więcej głosów prowadzonych jest niezależnie od siebie.

Serializm
Serializm

technika kompozytorska w muzyce współczesnej zakładająca uporządkowanie elementów dzieła muzycznego za pomocą tak zwanej serii.

Sonoryzm
Sonoryzm

styl wyróżniający na pierwszym planie samo brzmienie, zazwyczaj wydobywane nietradycyjnymi sposobami z tradycyjnych instrumentów.

Styl brillant
Styl brillant

w technice wykonawczej charakteryzuje się wirtuozerią, drugą jego cechą jest kantylenowa melodyka o charakterze sentymentalnym. Styl charakterystyczny dla epoki romantyzmu.

Symfonia
Symfonia

zazwyczaj trzy - lub czteroczęściowy utwór muzyczny na orkiestrę, powstały w klasycyzmie, będący orkiestrowym odpowiednikiem sonaty.

Trubadur
Trubadur

średniowieczny poeta, śpiewak, kompozytor tworzący muzykę świecką.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

  • Encyklopedia PWN – wydanie internetowe.

  • Habela J., Słowniczek muzyczny, PWM, Kraków 1998.

Notatki ucznia

R1RgbsDMA0ofo
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Galeria

Biblioteka audio

Bibliografia

  • Chylińska T., Haraschin S., Schaeffer B., Przewodnik koncertowy, PWM, Kraków 1973.

  • Habela J., Słowniczek muzyczny, PWM, Kraków 1998.

  • Jarociński S., Debussy: a impresjonizm i symbolizm, PWM, Kraków 1976.

  • Kowalska M., ABC Historii Muzyki, PWM, Kraków 2001.

  • Poźniak W., Historia instrumentacji, Wydawnictwo UJ, Kraków 1965.

  • Sachs C., Historia instrumentów muzycznych, tłum. S. Olędzki, PWM, Kraków 1989.

Źródła internetowe:

  • Encyklopedia PWN – wydanie internetowe.

  • Muzyka barokowa, [w:] https://www.szkolnictwo.pl/szukaj,Muzyka_barokowa [dostęp: 22.09.2022 r.].

  • Średniowiecze, [w:] https://muzykotekaszkolna.pl/wiedza/epoki/sredniowiecze [dostep: 22.09.2022 r.].

  • Renesans, [w:] https://muzykotekaszkolna.pl/wiedza/epoki/renesans/ [dostęp: 22.09.2022 r.].