O malutkim UparciuchU
zadanie interaktywne
Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DudDj4aOD
Przeczytaj rymowankę i zaznacz wers, który mówi o tym, co wróżka szepnęła Roszpunce do uszka.
Wielki kłopot Roszpunka miała,
kiedy list do ukochanego pisała,
bo nie wiedziała, kiedy pisać zwykłe „u”.
Na ratunek przyszła wróżka
i szepnęła jej do uszka:
– „U” litera wyraz kończy lub otwiera.
Przeczytaj podane wyrazy. Gdzie znajdują się w nich litery „u”? Podziel słowa na rzeczowniki, przymiotniki i czasowniki.
<strong>U</strong>szatek, <strong>u</strong>więziła, <strong>u</strong>kłon, <strong>u</strong>czynek, <strong>u</strong>rodziwa, <strong>u</strong>czeszę, <strong>u</strong>parta, <strong>u</strong>czta, <strong>u</strong>śmiechnięta, <strong>u</strong>talentowana, <strong>u</strong>pleciemy, <strong>u</strong>cieknę
Rzeczowniki | |
---|---|
Przymiotniki | |
Czasowniki |
Uzupełnij regułę.
„U” piszemy zawsze na ............ wyrazu i zazwyczaj na ...................
Jak uważasz, dlaczego w regule użyto określenia „zazwyczaj na początku”? Jakie znasz wyjątki występowania „ó” na początku wyrazu? Zapisz je tutaj lub w zeszycie.
Dopasuj czasowniki do zestawionych w pary związków wyrazowych, by z każdym z dwójki tworzyły sensowne wyrażenie.
uśpić, uczyć, uratować, ugryźć, uchylić, utknąć
...sztuki czarowania, ...kogoś rozumu | |
...życie Roszpunki, ...baśniowy świat | |
...zatrute jabłko, ...się w język | |
...kapryśną księżniczkę, ...czujność smoka | |
...okiennice, ...rąbka tajemnicy | |
...w mysiej dziurce, ...w martwym punkcie |
Kiedy jeszcze piszemy „u”? Uzupełnij definicję i przepisz ją do zeszytu.
„U” piszemy w wielu ............................ rzeczowników: -uch, -ulec, -ura, -un, -unka, -unek, -us (uparciuch, hamulec, makulatura, opiekun, piastunka, pakunek, piegus), w .......................... i spieszczeniach: -uszek, -unia, -unio, -usia, -uś, -utki (leniuszek, mamunia, tatunio, córusia, synuś, głupiutki).
Do podanych części słów dopasuj zakończenia.
ulec, ura, unek, us, uch
rys | |
szpik | |
piec | |
lekt | |
krok |
Do podanych części słów dopasuj zakończenia.
unek, us, ura, ulec, uch
gat | |
bud | |
kłamcz | |
kult | |
kakt |
Utwórz i zapisz tutaj lub w zeszycie zdrobnienia od podanych wyrazów. Wykorzystaj wszystkie podane zakończenia: -unio, -unia, -uś, -usia, -utki, -utka, -uszek, -uszka, -uszko.
Od podanych czasowników utwórz odpowiednie formy według wzoru: leniuchować – leniuchujesz, nie leniuchuj!
hałasować – ......................, ..........................
prasować – .................., ......................
startować – ...................., ........................
balować – ................, ....................
kupować – ................, ....................
Do podanych czasowników dobierz wyrazy bliskoznaczne zakończone na -uje.Przykład: kradnie – rabuje
pichci – ............
cieszy się – ......................
robi – ................
troszczy się – ..........................
lata – ..............
graniczy – ....................
Jakie wnioski płyną z wykonanych ćwiczeń? Uzupełnij regułę ortograficzną i zapisz ją do zeszytu.
rzeczowników, wymiany, pracować, Ó, -ujesz, rysujesz, czasowników, malować, U, pracuje
.......................... piszemy w zakończeniach .......................... -uję, .........................., -uje itd. mimo pozornej .........................., np. maluję (choć ..........................), .......................... (choć rysować), .......................... (choć ..........................).
Dopisz do przymiotników wyrazy przeciwstawne zawierające „u”.
gruby – ............
pełny – ............
mądry – ............
wesoły – ............
czysty – ............
ciekawy – ............
U piszemy często w środku wyrazów. Ta litera nie wymienia się w innych formach danego słowa ani w wyrazach pokrewnych, np. trudny, trudnym, trud, trudzić się.
Jakich słów brakuje w tym tekście? Uzupełnij go i zwróć uwagę na prawidłową pisownię „u” lub „ó”.
uwierzyć, sytuacji, wieku, suknię, położeniu, ucieczka, ucha, buty, mgnieniu, sznur, bólem, biura, wspinaczka, wór, ulgą, pomóc, królewny, króla, ręku, Król, roku, turniej
Nie podróżuj!
Uznałem, że życie w XXI ...................... nudzi mnie i stresuje, dlatego udałem się do ...................... podróży w czasie. Uśmiechnięty od ...................... do ucha właściciel przywitał mnie uprzejmie i spytał, w czym może mi pomóc. Szybko wytłumaczyłem mu, że pragnę się znaleźć w mojej ulubionej epoce średniowiecza, chcę poznać ...................... i królową, rycerzy, dwór; ucztować, polować. Staruszek próbował mi odmówić, ale się uparłem.
W ...................... oka znalazłem się w pięknej komnacie. Siedziałem tuż obok króla. Ale co to, u licha? Miałem na sobie różową, ciasną ......................, na szyi ...................... klejnotów, a na malutkich stópkach (!) skórzane ....................... Brrr! W ...................... trzymałem płócienną chusteczkę. Na miły Bóg! Byłem królewską córką! „Ratunku! Pomocy!” – krzyknąłem zrozpaczony. ...................... rzucił się, żeby mi ....................... Wytłumaczyłem się ...................... głowy i wróciłem zdruzgotany do swej komnaty.
Wprost nie mogłem ......................, że znalazłem się w tak trudnej ....................... Na próżno szczypałem się w udo. Wkrótce miał się odbyć ...................... o rękę ....................... Poczułem trwogę. Nigdy!!! Pozostała mi ...................... przez uchylone okno. Wyskoczyłem i... wylądowałem w swoim łóżku! Ufff – odetchnąłem z ......................, ale obok na krześle wisiała bluzeczka i spódniczka…