Autor/autorka

Marcin Babula

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa V

2. Przedmiot

informatyka

3. Temat zajęć

O rysowaniu w programie Scratch

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat wynikający z programu nauczania dla klasy piątej oraz podstawy programowej z informatyki dla klas 4‑6

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Podczas zdalnej nauki dzieci często pracują on‑line. Scratch to aplikacja skierowana do młodszych użytkowników komputerów zamierzających stawiać pierwsze kroki w programowaniu. Narzędzie wykorzystuje bardzo prosty w obsłudze i niezwykle przejrzysty interfejs użytkownika, dzięki któremu za pomocą techniki „przeciągnij i upuść” możemy szybko wybrać dostępne bloki podzielone na rozmaite kategorie, takie jak np. ruch, wygląd, dźwięk, zdarzenia czy kontrola, tworząc unikatową pracę. W związku z tym Scratch nie wymaga znajomości któregokolwiek z języków programowania oraz jest w pełni darmowy.

7. Cel ogólny zajęć

  • wykorzystanie bloków do rysowania w programie Scratch

  • budowanie skryptów rysujących wielokąty

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. uczeń projektuje, tworzy i zapisuje w wizualnym języku programowania: pomysły historyjek i rozwiązania problemów, w tym proste algorytmy z wykorzystaniem poleceń sekwencyjnych, warunkowych i iteracyjnych oraz zdarzeń,

  2. uczeń testuje na komputerze swoje programy pod względem zgodności z przyjętymi założeniami i ewentualnie je poprawia, objaśnia przebieg działania programów;

  3. uczeń uczestniczy w zespołowym rozwiązaniu problemu posługując się technologią taką jak: poczta elektroniczna, forum, wirtualne środowisko kształcenia, dedykowany portal edukacyjny;

9. Metody i formy pracy

praca z podręcznikiem do informatyki

praca zdalna poprzez udostępnianie materiałów uczniom

interakcja z uczniami za pomocą dostępnych środków komunikacji

praca indywidualna przy komputerze

pogadanka

dyskusja

10. Środki dydaktyczne

zestaw komputerowy z dostępem do internetu lub zainstalowanym programem Scratch

podręcznik

flipbook

aplikacja Teams

11. Wymagania w zakresie technologii

uczniowie pracują w domu zdalnie

aktywne konto ma platformie TEAMS

komputer lub telefon komórkowy ewntualnie tablet z dostępem do Internetu

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Wstęp - Doświadczanie

    • Czas trwania: 15

    • Opis aktywności:

      Uczniowie ogladają krótki filmik instuktażowy(e‑zasób) udostępniony przez nauczyciela opisujący blok służacy do rysowania

      Uczniowie omawiają różnicę pomiędzy blokiem Pisak w Scratch 2 (dostępnym w podręczniku) a rozszerzeniem Pióro w Scratch 3 (scratch.mit.edu)

      Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela - Do czego służy blok „powtórz”?, Do jakiej kategorii należą bloki, których używamy do poruszania duszkiem po scenie?Jaki blok powinien znajdować się na końcu każdego skryptu i dlaczego?

      Uczniowie budują pierwszy skrypt, który rysuje linię o długości 100 kroków i obraca duszka w prawo o kąt 90° (rysunek 2 ze strony 50 podręcznika). Skrypt powinien uruchamiać się po naciśnięciu klawisza z literą „k”. Nauczyciel zwraca uwagę na to, że czterokrotne wykonanie skryptu powoduje narysowanie kwadratu.

      Uczniowie modyfikują skrypt, dodając w odpowiednim miejscu blok z napisami „powtórz” i „razy” z kategorii Kontrola i wprowadzają w nim wartość4 (rysunek 3 ze strony 50 podręcznika). Dzięki temu po jego wywołaniu od razu zostanie narysowany kwadrat. Nauczyciel wyjaśnia, że na końcu skryptu warto dodać bloki z napisami: „podnieś pisak” z kategorii Pisak oraz „zatrzymaj ten skrypt” z kategorii Kontrola, aby komputer zwolnił pamięć zajętą przez skrypt.

      Uczniowie zmieniają kolor pisaka, wykorzystując do tego blok z napisem „ustaw kolor pisaka na” 

  • Aktywność 2

    • Temat: Analiza- Refleksja

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      Uczniowie analizują skrypt, który usuwa wszystko ze sceny i spowoduje powrót duszka na środek ekranu (rysunek 5 ze strony 51 podręcznika)

      Dostrzegają przesuwając duszkiem po ekranie, że środek sceny ma wsp. x=0,y=0

      Uczniowie analizują kąt obrotu duszka w kwadracie i zastanawiają się jaki będzie kąt obrotu dla trójkąta(następnej figury)

      Dostrzegaja, że kąt obrotu w kwadracie to 90 st, a w trójkącie 120

  • Aktywność 3

    • Temat: Teoria

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      Uczniowie zapoznają się ze wzorem na obliczanie kąta obrotu duszka w dowolnym wielokącie o równych bokach i równych kątach.(podręcznik str.53)

      Uczniowie wykonują obliczenia dla wadratu, trójkąta oraz dziewięciokąta

      Uczniowie poznają uproszczony wzór na kąt obrotu duszka podany przez nauczyciela(360/ilość kątów wielokąta)

      Wykonują obliczenia dla dowolnego wielokąta

  • Aktywność 4

    • Temat: Zastosowanie wiedzy w praktyce

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      Uczniowie duplikują wcześniejszy skrypt i modyfikują wartości powtórzeń oraz kąt obrotu (rysunek 7 ze strony 52 podręcznika).

      Uczniowie poznają, co zrobić, aby figura była kolorowa – wystarczy dodać w pętli blok „zmień kolor pisaka o” i wprowadzić wartość na przykład 50 (rysunek 7 ze strony 52 podręcznika).

      Samodzielnie wykonują figurę dziewięciokata oraz modyfikują kolory figury

      Uczniowie mający trudności udostępniają nauczycielowi swój pulpit w celu korekty nieprawidłowego skryptu

      Wybrani uczniowie udostępniaja swoje prace na ekranie monitora

      Uczniowie wykonują w domu zad 1 str.54

13. Sposób ewaluacji zajęć

Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami

Uczniowie przesyłają zadanie na e maila oraz otrzymują informację zwrotną na temat wykonanego zadania

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Dostęp do Internetu, Aplikacja Teams lub podobna

Scenariusz może być oparty o każdą wersję Scratcha

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć