O rzeczowniku rzeczy kilka
Ruchoma grafika przedstawia kawałki puzzli z rękami i nogami. Większość ma na sobie napis: wołacz, liczba pojedyncza, liczba mnoga, dopełniacz, biernik, rodzaj męski, rodzaj żeński. Są też elementy bez napisów. Dwa puzzle zawieszone są na linie, inne skaczą po pagórkach.
Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1yEdGahF
Rozejrzyj się wokół i zapisz poniżej lub w zeszycie jak najwięcej nazw: osób, przedmiotów, zwierząt, roślin, zjawisk przyrody itp., które dostrzegasz. Możesz także zanotować nazwy uczuć lub emocji, które odczuwasz w tej chwili.
Zapisz, jakie przedmioty cię otaczają. Możesz także zanotować nazwy uczuć lub emocji, które odczuwasz w tej chwili.
Wymyśl po dwa wyrazy zaczynające się na literę 'r'. Muszą pasować do podanych kategorii: zjawiska przyrody, osoby, przedmioty, zwierzęta, rośliny, uczucia.
Rzeczownik to część mowy, która nazywa osoby, zwierzęta, rośliny, przedmioty, zjawiska (np. tęcza), cechy (np. mądrość), czynności (np. mówienie) oraz pojęcia abstrakcyjne (np. dobro, radość).
Na jakie pytania odpowiada rzeczownik?
Sprawdź, co wiesz o rzeczowniku. Uzupełnij definicję.
Rzeczownik ............ osoby, zwierzęta, rośliny, ................ przyrody, pojęcia, ...............
Odpowiada na pytania: ............? i co?
Zgadnij, kto to lub co to. Zapisz odpowiedzi.
iglasty, liściasty, ciemny ............
uprawne, żyzne, szczere ............
źródlana, czysta, mineralna ............
kaflowy, chlebowy, ciepły ............
zwinny, bury, syjamski ............
starszy, rodzony, przyrodni ............
kwaśne, chude, krowie ............
czerstwy, żytni, czarny ............
morski, zimny, porywisty ............
dojrzałe, rumiane, soczyste ..............
Uzupełnij definicję i przepisz ją do zeszytu.
zwierzęta, wielką, własne, osoby, małą, przedmioty, wyróżniają
Rzeczowniki, które .......................... pojedyncze osoby, .........................., miejsca itp. z grupy, to nazwy .........................., np. Janek, Burek, Warszawa, Tatry. Piszemy je .......................... literą, żeby podkreślić ich wyjątkowość, niepowtarzalność.
Rzeczowniki, które nazywają ogólnie .........................., zwierzęta, miejsca, przedmioty, np. chłopiec, pies, miasto, to nazwy pospolite. Piszemy je .......................... literą.
Od podanych rzeczowników utwórz jak najwięcej innych. Zmień każdorazowo tylko jedną literę w poprzednim wyrazie, tak, aby utworzyć jak najwięcej wyrazów odpowiadających na pytania kto? i co?
Wzór: lis – los, las, pas, bas, bak, hak, huk
rak
rosa
Wymień znane ci nazwy uczuć i stanów emocjonalnych.
Podziel rzeczowniki na trzy zbiory, dopasowując je do określeń ten, ta, to.
król, królewna, krzesło, paź, korona, tron, dziecko, berło, róża, lustro, rycerz, stół, suknia
| Ten | |
|---|---|
| Ta | |
| To |
Jaki wniosek nasunął ci się po wykonaniu poprzedniego ćwiczenia? Uzupełnij tekst.
Każdy rzeczownik ma przypisany ............: męski, ................ lub nijaki. Aby określić rodzaj rzeczownika, należy utworzyć taką jego formę w liczbie pojedynczej, która odpowiada na ..............: kto? lub ............ i połączyć ją z jednym z trzech wyrazów pomocniczych: ten, ............, to, np.
Wsiadłam do tramwaju. – rodzaj męski, bo: ten tramwaj;
Z kosza wypadły trzy piłki. – rodzaj żeński, bo ............ piłka;
Chleb posmaruj masłem. – rodzaj ............, bo to masło.
Rzeczowników używa się do nazywania konkretnych elementów naszego świataa postrzeganych za pomocą zmysłów, na przykład: kwiat, pies, oko, Jola, drzewo, kamień, książka, burza, tęcza. Rzeczowników używa się również do nazywania elementów niewidocznych:
uczuć, emocji: miłość, szczęście, nienawiść, złość;
cech człowieka: pracowitość, odpowiedzialność;
czynności: wykład, bieg, dialog, rozmowa;
zjawisk fizycznych: ciepło, przyciąganie;
pojęć, których nie można poznać za pomocą zmysłów: sprawiedliwość, nieszczęście, tolerancja.
W języku polskim występuje wiele 'kłopotliwych' rzeczowników:
rzeczowniki: kiwi, boa, emu, kakadu, kakao nie odmieniają się przez przypadki;
rzeczowniki liceum i muzeum odmieniają się przez przypadki tylko w liczbie mnogiej;
istnieje spora grupa rzeczowników, które nie mają liczby pojedynczej np. drożdże, ludzie, sanki, perfumy;
rzeczowniki: człowiek i rok występują tylko w liczbie pojedynczej.
Podaj trzy porównania, w których występuje rzeczownik.