Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

III etap edukacyjny, język polski

Temat: O samotności w literaturze i w filmie

Treści kształcenia:

II. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela.

4. Wartości i wartościowanie. Uczeń:

2) omawia na podstawie poznanych dzieł literackich i innych tekstów kultury podstawowe i ponadczasowe zagadnienia egzystencjalne, np. miłość, przyjaźń, śmierć, cierpienie, lęk, nadzieja, wiara religijna, samotność, inność, poczucie wspólnoty, solidarność, sprawiedliwość; dostrzega i poddaje refleksji uniwersalne wartości humanistyczne.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Dostrzega i ocenia sytuację człowieka XXI wieku,

  • Wskazuje ponadczasowe zagadnienia egzystencjalne,

  • Odczytuje sens omawianych tekstów kultury.

Nabywane umiejętności:

Uczeń:

  • Uzasadnia swoje stanowisko w dyskusji,

  • Dba o kulturę i poprawność językową swoich wypowiedzi,

  • Czyta i słucha ze zrozumieniem,

  • Określa temat przeczytanego utworu,

  • Analizuje i interpretuje utwór poetycki,

  • Redaguje notatkę w formie schematu,

  • Współpracuje w grupie,

  • Twórczo uzupełnia zdania,

  • Podaje skojarzenia związane z hasłem „samotność”,

  • Rozwija wrażliwość plastyczną.

Kompetencje kluczowe:

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • Umiejętność uczenia się,

  • Kompetencje społeczne i obywatelskie.

Środki dydaktyczne:

  • Sprzęt multimedialny: komputer podłączony do telewizora/projektor multimedialny/tablica interaktywna,

  • Zasób multimedialny: film „Wielkie powieści, wielcy powieściopisarze”,

  • Kserokopia wiersza Małgorzaty Hillar „My z drugiej połowy XX wieku”Indeks górny 1,

  • Kserokopia utworu Wisławy Szymborskiej „Przypowieść”Indeks górny 2,

  • Dowolny słownik języka polskiego,

  • Arkusz papieru, pisaki, kredki.

Metody nauczania:

  • Problemowe: rozmowa kierowana, dyskusja,

  • Aktywizująca: drama (scenka pantomimiczna),

  • Praktyczna: praca z tekstem,

  • Eksponująca: film.

Formy pracy:

  • Zbiorowa,

  • Grupowa zróżnicowana.

Przebieg zajęć:

Etap przygotowawczy

Przed planowaną lekcją uczniowie wraz z nauczycielem obejrzeli film w reżyserii Jana Komasy pt. „Sala samobójców”.

Etap wstępny

Nauczyciel wita uczniów i informuje ich, że zajęcia będą dotyczyć zagadnień mających charakter egzystencjalny i ponadczasowy. Należą do nich np. miłość, śmierć, cierpienie, samotność, lęk, nadzieja itp. i pojawiają się w wielu tekstach kultury. Te, które będą przywoływane na lekcji, przybliżą im znaczenie tych wartości w życiu człowieka.

Nawiązując do obejrzanego wcześniej filmu pt. „Sala samobójców”, nauczyciel omawia z uczniami, w swobodnej rozmowie, jego tematykę. Młodzież powinna wyrazić swoje poglądy m.in. na temat potrzeb człowieka we współczesnym świecie, jego problemów i zagrożeń związanych z postępem technicznym, cywilizacją, cyfryzacją itp., podać przykłady z własnych doświadczeń.

Etap realizacji

Po krótkim podsumowaniu rozmowy nauczyciel zaprasza klasę do obejrzenia filmu z zasobu multimedialnego. Prosi, by uczniowie zanotowali, kto wypowiada się w materiale; o jakich pisarzach wspomina i dlaczego; jakie problemy i zagadnienia poruszają ich dzieła i na jakiej podstawie można je nazwać uniwersalnymi.

Po obejrzeniu fragmentu wywiadu chętni uczniowie komentują film i odpowiadają na pytania nauczyciela. Próbują odnieść wartości płynące z dzieł literatury (które zostały wymienione w filmie) do współczesnej sytuacji człowieka (problemy egzystencjalne) i uzasadnić, że są one uniwersalne.

Następnie uczniowie tworzą cztery grupy: każda otrzymuje kserokopię wiersza Hillar. Wskazana osoba odczytuje głośno wiersz, po czym zespoły losują kartki z zadaniami:

  • I grupa

Dokończcie zdania:

Zdobycze techniki powodują...,

Ludzie z drugiej połowy XX wieku są...,

Człowiek drugiej połowy XX wieku ukrywa...,

Ludzie nie potrafią...,

Każdy człowiek potrzebuje…

  • II grupa

Opracujcie schemat skojarzeń dotyczący hasła „samotność” (wyrażenia, określenia, związki wyrazowe), mając do dyspozycji słownik języka polskiego.

  • III grupa

Opracujcie scenkę pantomimiczną inspirowaną wierszem Hillar.

  • IV grupa

Narysuj plakat ilustrujący wiersz „My z drugiej połowy XX wieku”.

Na wykonanie zadania uczniowie mają około 10 minut. Po upływie określonego czasu prezentują prace: grupy I i II odczytują wykonane zadania, grupa III przedstawia scenkę, a grupa IV przypina swoją ilustrację na tablicy. Nauczyciel ocenia wykonane zadania (zaangażowanie poszczególnych uczniów, umiejętność współpracy oraz efekt pracy grupy), po czym pyta, jaka sytuacja człowieka współczesnego wyłania się z wiersza Hillar. Prosi młodzież, by spróbowała porównać ją z zagadnieniami omówionymi po filmie „Sala samobójców”, a następnie z dziełami, o których rozmawiała po projekcji wywiadu. Pozwala uczniom na swobodną dyskusję; zadaje pomocnicze pytania.

W kolejnym etapie uczestnicy zajęć otrzymują kserokopie tekstu Szymborskiej; chętna osoba głośno odczytuje tekst. Nauczyciel prosi, by uczniowie przypomnieli, jaki charakter mają znane przypowieści biblijne i jak należy je odczytywać. Następnie inicjuje dyskusję na temat utworu: klasa pod kierunkiem prowadzącego analizuje przenośny sens utworu, odnajdując w nim sformułowanie mające charakter prawdy ogólnej („Ani za późno, ani za daleko. Wszędzie jest wyspa Tu”). Uczniowie zapisują je i uzupełniają o własne przemyślenia, konfrontując je z wnioskami powstałymi po obejrzeniu materiału filmowego (problemy egzystencjalne).

Etap końcowy

Chętni uczniowie czytają swoje wypowiedzi, a nauczyciel podsumowuje pracę uczniów, wyrażając pochwały i wskazując błędy. Zadaje pracę domową:

W dowolnej formie (np. listu, artykułu, poradnika) wypowiedz się, co pozwala człowiekowi pozbyć się lęku i poczucia osamotnienia we współczesnym świecie.

Zastanów się, o jakich jeszcze dziełach poruszających problemy egzystencjalne lub posiadających wartości humanistyczne mogłaby wspomnieć osoba udzielająca wywiadu, który obejrzałeś/obejrzałaś podczas zajęć. Zapisz ich tytuły i krótkie uzasadnienie.


  1. Proponowane źródło: Małgorzata Hillar, My z drugiej połowy XX wieku, [w:] Po schodach wierszy: antologia polskiej poezji współczesnej, red. G. Leszczyński, Ludowa Spółdzielna Wydawnicza, Warszawa 1993, s. 79.

  2. Proponowane źródło: Wisława Szymborska, Przypowieść, [w:] Wisława Szymborska. Biblioteka Poetów, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1977, s. 75.

R1S2GCXnWyN4W

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 105.00 KB w języku polskim
RwiGeVmfqqdmq

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 86.20 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3