Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

IV etap edukacyjny, język polski, zakres podstawowy

Temat: O sposobach kreacji świata przedstawionego

Treści kształcenia:

II. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela.

2. Analiza. Uczeń:

4) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania świata przedstawionego i bohatera (narracja, fabuła, sytuacja liryczna, akcja).

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Redaguje różne typy notatki,

  • Przygotowuje scenki dramowe,

  • Określa i nazywa elementy świata przedstawionego,

  • Rozwija sprawność współdziałania w grupie.

Nabywane umiejętności:

Uczeń:

  • Prezentuje kreatywne nastawienie do analizy świata przedstawionego,

  • Rozpoznaje sposoby kreowania świata przedstawionego,

  • Porównuje własne zdanie z opinią interlokutorów.

Kompetencje kluczowe:

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • Umiejętność uczenia się,

  • Kompetencje społeczne i obywatelskie.

Środki dydaktyczne:

  • Sprzęt multimedialny: komputer, ewentualnie podłączony do telewizora projektor multimedialny/tablica interaktywna,

  • Zasób multimedialny: film „Reguły narracji w filmie”.

Metody nauczania:

  • Problemowe: rozmowa kierowana; aktywizująca: drama (wejście w rolę, scenka improwizowana, stop‑klatka),

  • Praktyczne: praca z tekstem, ćwiczenia redakcyjne,

  • Eksponująca: film.

Formy pracy:

  • Zbiorowa,

  • Grupowa zróżnicowana.

Przebieg zajęć:

Etap przygotowawczy

Na wcześniejszych zajęciach nauczyciel prosi uczniów, by przygotowali w formie notatki zwięzłe zestawienie świata przedstawionego w omawianych wcześniej lekturach, np. „Lalce” B. Prusa, „Ferdydurke” W. Gombrowicza, „Szewcach” S. I. Witkiewicza.

Etap wstępny

Nauczyciel wita młodzież i prosi chętnego ucznia o odczytanie przygotowanych w domu informacji, podając, o czym będą dzisiejsze zajęcia. Zadaniem słuchaczy jest zapisanie trzech pytań odnoszących się do zagadnienia kreacji świata przedstawionego w czytanym przez ochotnika tekście.

Etap realizacji

Następnie prowadzący zajęcia dzieli uczniów na trzy grupy. Pierwszy zespół przygotowuje scenkę, w której jedna z postaci przeżyje zdarzenie realistyczne, grupa druga – pokaz w konwencji onirycznej, trzecia – fantastycznej.

Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie po kolei prezentują scenki. Na sygnał dany przez nauczyciela zatrzymują się w bezruchu. Prowadzący zajęcia zadaje uczniom pytania oparte na strategii pięciu poziomów świadomości:

  • Co teraz robisz (czynność)?

  • Dlaczego tak postępujesz (motywacja)?

  • Co chcesz przez to osiągnąć (oczekiwania)?

  • Na kim się wzorujesz (wzór)?

  • Jakie zasady kierują twoim postępowaniem (przekonania)?

Każda prezentacja kończy się wspólnym określeniem i nazwaniem elementów świata przedstawionego, tj. czasu i miejsca akcji, bohaterów, narracji, konwencji.

Następnie nauczyciel uruchamia film z zasobu multimedialnego, w którym reżyser opowiada, jak prowadzona jest narracja w niektórych filmach. Zadaniem każdego ucznia jest zapisanie określeń, jakich reżyser używa do analizy elementów świata przedstawionego w swoim dziele, i dodanie do jego epitetów pięciu synonimicznych. Po projekcji nauczyciel rozmawia z uczniami o filmach, w których montaż nie jest linearny, o konwencjach i sposobach przedstawiania zdarzeń.

Etap końcowy

Uczestnicy zajęć odpowiadają na trzy pytania zapisane w części wstępnej lekcji i zapisują wnioski z dyskusji. Chętni odczytują notatki.

Nauczyciel dziękuje za podjęcie próby analizy i rozpoznania różnych sposobów kreowania świata przedstawionego i bohatera.

Zadaniem domowym jest wybranie dowolnego filmu lub książki i przeanalizowanie dzieła pod kątem stworzonego w nim świata przedstawionego.

RpY8Re2px9B7x

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 100.50 KB w języku polskim
R1NuTmqfbGBCO

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 84.35 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3