• Wiosenny krajobraz – technika collage.
Autor/autorka
Dorota Frydrych
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa III
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – artystyczna
3. Temat zajęć
• Wiosenny krajobraz – technika collage.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat zgodny z podstawa programową. Realizacja powyższego tematu ma przybliżyć elementy historii sztuki ; ma stać się inspiracją do twórczego i kreatywnego myślenia oraz tworzenia.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie nowoczesnych technologii spowoduje, że lekcja stanie się atrakcyjna. Otwiera uczniom możliwość korzystania z różnych źródeł informacji ; umożliwia w szybkim tempie przyswojenie wiadomości.
7. Cel ogólny zajęć
Zapoznanie z techniką collage; rozwijanie zainteresowań twórczych w toku działań plastycznych.
8. Cele szczegółowe zajęć
Zna technikę collage.
Wyróżnia różne materiały i faktury.
Umie dobrać różne materiały i wykorzystać je w pracy plastycznej techniką collage.
Rozwija wyobraźnię i inwencję twórczą.
9. Metody i formy pracy
Projekcje multimedialne
Praca indywidualna
Praca twórcza
10. Środki dydaktyczne
YouTube.com
E‑podręczniki.pl
11. Wymagania w zakresie technologii
Dostęp do Internetu
Tablica interaktywna
Tablet
Komputer
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wprowadzenie do tematu lekcji - zbieranie doświadczeń.
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel prezentuje fragment nagrania „Kolaż - co to takiego?” https://www.youtube.com/watch?v=mlVGTyXvtSM. Wprowadza do tematu lekcji poprzez prezentację krótkiego filmu instruktarzowego. Zadaje uczniom pytanie, czy spotkaliście się z taką twórczością? Jeżeli tak, to gdzie?
Aktywność 2
Temat: Twórczość artystyczna – dzielenie się własnymi doświadczeniami.
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel przedstawia uczniom genezę słowa kolaż (collage), prace plastyczne wykonane techniką plastyczną collage – https://pl.pinterest.com/dorotafrydrych/prace/
Uczniowie z pomocą nauczyciela porządkują informacje, które zdobyli podczas wcześniejszych działań (dyskusji, własnych doświadczeń, oglądania filmu i korzystania z zasobów Internetu).
Aktywność 3
Temat: Twórczość artystyczna – technika collage ( teoria).
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Opierając się na materiałach z platformy epodreczbiki.pl -
https://epodreczniki.pl/a/poznajemy-technike-kolazu–klasowy-fotokolaz/DzB1gCeUK
nauczyciel prezentuje pochodzenie oraz precyzuje technikę collage; informuje, że technika collage polega na tworzeniu własnej kompozycji, nowego dzieła artystycznego, przez łączenie fragmentów z różnych materiałów (głownie papieru, ale również tkanin, z dodatkiem fotografii itp.). Najbardziej charakterystycznym elementem tej techniki są wycinki z gazet – napisy i ilustracje, które zestawia się ze sobą w oryginalny sposób. Artysta wykorzystuje gotowe, wcześniej istniejące elementy, łącząc je w nową całość. Kolaż powstał w XX wieku, a popularność zyskał za sprawą poszukiwań twórczych kubistów, w tym Georges’a Braque’a i Pabla Picassa.
Aktywność 4
Temat: Tworzenie własnej kompozycji – wiosenny krajobraz wykonany techniką collage.
Czas trwania: 25 minut
Opis aktywności:
Zaprezentowanie przygotowanych materiałów, omówienie faktury, i możliwości zastosowania gazet, tkanin fotografii. Przygotowanie do pracy indywidualnej (krótki opis planu i zasad bezpieczeństwa).
Uczniowie mają za zadanie przedstawić na kartce formatu A4 własną kompozycję techniką collage (ze zgromadzonych wcześniej materiałów – gazety, fotografie, tkaniny) wiosenny krajobraz. Podsumowanie lekcji; zorganizowanie wystawy prac uczniów.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Ankieta uczniów na temat lekcji formularze Google
https://docs.google.com/forms/d/1f-3gbfO9Zs6r-GgwG3HjfUG0tru3IEhkWyOvtW6UY9k/edit
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Lekcja jest propozycją przeprowadzenia lekcji można ja modyfikować w dowolny sposób.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna