Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – O wyższości Chopina nad Mandaryną

Cele lekcji

Realizacja podstawy programowej do nauczania Wiedzy o kulturze w zakresie rozszerzonym: punkt 1. Osiągnięcia: rozumienie pojęć: kultura masowa.

Wiadomości

Uczeń zna pojęcia: kultura masowa, elitarna (wyższa).

Umiejętności

Uczeń:

- wypisuje skojarzenia nasuwające się podczas słuchania utworu muzycznego,

- świadomie odbiera muzykę,

- samodzielnie definiuje pojęcia kultury masowej i elitarnej,

- świadomie wybiera wytwory kultury,

- określa wyższość kultury elitarnej nad kulturą masową,

- dostrzega funkcje kultury masowej,

- tworzy pary opozycyjne,

- pracuje z kartą pracy,

- toleruje upodobania kolegów dotyczące muzyki.

Metoda i forma pracy

  • interpretacja utworów muzycznych,

  • metoda wypełniania kart pracy,

  • dyskusja.

Środki dydaktyczne

- nagrania: piosenki pop np. Mandaryny, klasycznego utworu Chopina, utworu Michała Bajora,

- karty pracy.

Przebieg lekcji

1. Rozdajemy uczniom karty pracy i kolejno puszczamy z magnetofonu lub odtwarzacza CD utwory muzyczne.

* Można je wybrać dość dowolnie, dlatego nie sugeruję tytułów. Warto wziąć tu pod uwagę preferencje uczniów zwłaszcza w zakresie muzyki pop lub dance. W ćwiczeniu chodzi o to, by pokazać uczniom 3 różne poziomy muzyki. Jako przykład podaję twórczość Michała Bajora, gdyż jest to wykonawca popularny, występujący na festiwalach, reprezentujący styl poezji śpiewanej. Stanowi więc przykład kompromisu pomiędzy muzyką klasyczną a pop.

2.Proponuję następującą kolejność utworów:

- Mandaryna,

- Michał Bajor,

- Chopin.

3. Uczniowie rozwiązują 1. zadanie z kart pracy (ok. 15 minut).

4. Karty pracy posłużą teraz uczniom do dyskusji: Jakie skojarzenia nasuwają się Wam podczas słuchania poszczególnych utworów? Wnioski zapiszemy w następującej tabeli na tablicy. Wpisuję w nią przykładowe odpowiedzi uczniów. Zezwalamy na pełną dowolność skojarzeń.

MANDARYNA

M. BAJOR

CHOPIN

- radość

- dyskoteka

- plaża

- kolor różowy

- Ich Troje

- fałsz

- blond włosy

- zabawa

- taniec

- plotka

- rytm

- refleksja

- park

- jesień

- miłość

- poezja

- wieczór

- deszcz

- tęsknota

- dobra dykcja

- aktorstwo

- melodia

- podniosłość (patos)

- sala koncertowa

- pianista

- tradycja

- romantyzm

- historia

- harmonia

- cierpienie

- strach

- geniusz

- znużenie

5. Uczniowie rozwiązują 2. zadanie z kart pracy. Podaję przykład takiego ciągu skojarzeniowego:

dyskoteka park sala koncertowa

rytm melodia harmonia dźwięku

radość miłość cierpienie

6. Uczniowie na głoś podają swoje odpowiedzi.

7. Przystępujemy do rozwiązania ćwiczenia nr 3 z karty pracy. Po 4 minutach skojarzenia zbieramy na tablicy w schemacie słońca np.

8. Rozdajemy w klasie słowniki języka polskiego. Uczniowie rozwiązują zadanie 4. z kart pracy.

Podaję przykładowe definicje za: B. Dunaj, Słownik współczesnego języka polskiego,

Warszawa 1996:

ELITA – grupa jednostek wyróżniających się spośród otoczenia jakimiś cechami uznanymi za ważne w danej zbiorowości

ELITARNY – przeznaczony, dostępny wybranym, ekskluzywny, właściwy elicie, uprzywilejowany

MASA – 1. substancja bezkształtna powstała ze zmieszania rozdrobnionych składników,

2. bardzo duża ilość czegoś, tłum.

MASOWY – obejmujący wielką ilość jednostek, występujący w wielkiej ilości, przeznaczony dla wielkiej liczby, masy ludzi; liczny.

9. Po odczytaniu definicji słownikowych uczniowie wykonują zadanie 5 z kart pracy tzn. budują 3 pary opozycyjne np.

ELITA

MASA

dużo

oryginalność

nastawienie na jednostkę

mało

nijakość, jednorodność

nastawienie na ogół

10. Uczniowie przystępują do zadania nr 6 z kart pracy.

Przykład prostych definicji uczniowskich:

KULTURA – ogół materialnego i duchowego dorobku ludzkości (za słownikiem B. Dunaja).

Kultura masowa (niższa) – książki, filmy, muzyka itp. przeznaczone dla dużej ilości ludzi, zazwyczaj łatwe w odbiorze.

Kultura elitarna (wyższa) – książki, filmy, muzyka itp. przeznaczone dla małej ilości ludzi, zazwyczaj wymagające wysiłku w odbiorze.

11. Dyskusja: Wracamy do początku lekcji i pytamy uczniów: Czy to, co masowe jest nam potrzebne? Czy musimy to zawsze negatywnie oceniać?

* Warto uświadomić uczniom, że kultura masowa nie jest niczym złym. Piosenki Mandaryny służą rozrywce, relaksowi i dlatego są na swój sposób potrzebne. Warto jednak interesować się także kulturą wyższą i wyrabiać swój zmysł estetyczny.

Dyskusja ta ma duży walor wychowawczy.

Bibliografia

  • B. Dunaj, Słownik współczesnego języka polskiego, Warszawa 1996.

  • A. Kłoskowska, Kultura masowa: krytyka i obrona, Warszawa 1980.

Wypisz tytuły 5 filmów, które wg Ciebie przynależą do kultury masowej. Następnie sporządź listę 5 filmów należących do kultury wyższej (elitarnej).

Czy uważasz, że kultura elitarna jest przeznaczona tylko dla małej grupy ludzi? Odpowiedź uzasadnij.

RpFyhI6ILcDMB

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 53.50 KB w języku polskim