O złożoności ludzkiej natury – charakterystyka bohaterów „Hamleta” Williama Szekspira
O złożoności ludzkiej natury – charakterystyka bohaterów „Hamleta” Williama Szekspira
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna tekst dramatu W. Szekspira.
b) Umiejętności
Uczeń:
umie współpracować w grupie,
umie wybrać z tekstu dramatu najistotniejsze fragmenty i skomentować je,
umie sformułować wnioski,
umie dokonać oceny bohatera literackiego.
2. Metoda i forma pracy
Praca w grupach, praca z tekstem, przekład intersemiotyczny.
3. Środki dydaktyczne
W. Szekspir, Hamlet, Biblioteka Narodowa, Warszawa 1968.
Szary papier, kredki, flamastry.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z celami lekcji i jej tokiem. Następnie dzieli klasę na 4 zespoły i każdej z nich przydziela zadania. Grupa 1 (załącznik 1), grupa 2 (załącznik 2), grupa 3 (załącznik 3), grupa 4 (załącznik 4).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z zadaniami, następnie dzielą się nimi i wybierają spośród siebie lidera, który zaprezentuje wyniki ich pracy. Czas na wykonanie zadań to 30 minut.
Nauczyciel nadzoruje prace, pomaga, gdy zajdzie taka potrzeba.
c) Faza podsumowująca
Liderzy poszczególnych grup prezentują wykonane przez uczniów plansze oraz omawiają wyniki pracy. Nauczyciel zachęca uczniów do dyskusji nad oceną bohaterów literackich zwracając jednocześnie uwagę na motywy postępowania postaci. Następnie dokonuje podsumowania działań uczniowskich. Zwraca uwagę na bogactwo i różnorodność wykreowanych przez Szekspira postaci. Na koniec zadaje pracę domową.
5. Bibliografia
W. Szekspir, Hamlet, Biblioteka Narodowa, Warszawa 1968.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1
GRUPA 1
1. Waszym zdaniem jest dokonanie charakterystyki Klaudiusza.
2. Wybierzcie z życiorysu Klaudiusza wydarzenia zwrotne w jego życiu i umieśćcie je na planszy.
3. Do każdego z nich dobierzcie odpowiednie fragmenty tekstu, które je ilustrują.
4. Określcie postawę bohatera (motywy, którymi się kierował; nazwijcie cechy charakteru).
5. Oceńcie bohatera.
6. Narysujcie przedmiot, który mógłby stać się synonimem Klaudiusza.
7. Wybierzcie lidera, który zaprezentuje wyniki pracy waszej grupy (będzie miał na to ok. 7 minut).
Czas pracy: 30 minut
Załącznik 2
GRUPA 2
1. Waszym zdaniem jest dokonanie charakterystyki Gertrudy.
2. Wybierzcie z życiorysu Gertrudy wydarzenia zwrotne w jej życiu i umieśćcie je na planszy.
3. Do każdego z nich dobierzcie odpowiednie fragmenty tekstu, które je ilustrują.
4. Określcie postawę bohaterki (motywy, którymi się kierowała; nazwijcie cechy charakteru).
5. Oceńcie bohaterkę.
6. Narysujcie przedmiot, który mógłby stać się synonimem Gertrudy.
7. Wybierzcie lidera, który zaprezentuje wyniki pracy waszej grupy (będzie miał na to ok. 7 minut).
Czas pracy: 30 minut
Załącznik 3
GRUPA 3
1. Waszym zdaniem jest dokonanie charakterystyki Ofelii.
2. Wybierzcie z życiorysu Ofelii wydarzenia zwrotne w jej życiu i umieśćcie je na planszy.
3. Do każdego z nich dobierzcie odpowiednie fragmenty tekstu, które je ilustrują.
4. Określcie postawę bohaterki (motywy, którymi się kierowała; nazwijcie cechy charakteru).
5. Oceńcie bohaterkę.
6. Narysujcie przedmiot, który mógłby stać się synonimem Ofelii.
7. Wybierzcie lidera, który zaprezentuje wyniki pracy waszej grupy (będzie miał na to ok. 7 minut).
Czas pracy: 30 minut
Załącznik 4
GRUPA 4
1. Waszym zdaniem jest dokonanie charakterystyki Poloniusza.
2. Wybierzcie z życiorysu Poloniusza wydarzenia zwrotne w jego życiu i umieśćcie je na planszy.
3. Do każdego z nich dobierzcie odpowiednie fragmenty tekstu, które je ilustrują.
4. Określcie postawę bohatera (motywy, którymi się kierował; nazwijcie cechy charakteru).
5. Oceńcie bohatera.
6. Narysujcie przedmiot, który mógłby stać się synonimem Poloniusza.
7. Wybierzcie lidera, który zaprezentuje wyniki pracy waszej grupy (będzie miał na to ok. 7 minut).
Czas pracy: 30 minut
b) Zadanie domowe
Wyjaśnij, jak rozumiesz stwierdzenie, że bohaterowie Szekspira znajdują się w piekle namiętności.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Uczniowie powinni wcześniej zaznaczyć w dramacie fragmenty tekstu, które charakteryzują bohaterów.