O złożoności ludzkiej natury – charakterystyka bohaterów „Hamleta” Williama Szekspira

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna tekst dramatu W. Szekspira.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • umie współpracować w grupie,

  • umie wybrać z tekstu dramatu najistotniejsze fragmenty i skomentować je,

  • umie sformułować wnioski,

  • umie dokonać oceny bohatera literackiego.

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupach, praca z tekstem, przekład intersemiotyczny.

3. Środki dydaktyczne

  1. W. Szekspir, Hamlet, Biblioteka Narodowa, Warszawa 1968.

  2. Szary papier, kredki, flamastry.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z celami lekcji i jej tokiem. Następnie dzieli klasę na 4 zespoły i każdej z nich przydziela zadania. Grupa 1 (załącznik 1), grupa 2 (załącznik 2), grupa 3 (załącznik 3), grupa 4 (załącznik 4).

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie zapoznają się z zadaniami, następnie dzielą się nimi i wybierają spośród siebie lidera, który zaprezentuje wyniki ich pracy. Czas na wykonanie zadań to 30 minut.

  2. Nauczyciel nadzoruje prace, pomaga, gdy zajdzie taka potrzeba.

c) Faza podsumowująca

Liderzy poszczególnych grup prezentują wykonane przez uczniów plansze oraz omawiają wyniki pracy. Nauczyciel zachęca uczniów do dyskusji nad oceną bohaterów literackich zwracając jednocześnie uwagę na motywy postępowania postaci. Następnie dokonuje podsumowania działań uczniowskich. Zwraca uwagę na bogactwo i różnorodność wykreowanych przez Szekspira postaci. Na koniec zadaje pracę domową.

5. Bibliografia

W. Szekspir, Hamlet, Biblioteka Narodowa, Warszawa 1968.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1

GRUPA 1

1. Waszym zdaniem jest dokonanie charakterystyki Klaudiusza.

2. Wybierzcie z życiorysu Klaudiusza wydarzenia zwrotne w jego życiu i umieśćcie je na planszy.

3. Do każdego z nich dobierzcie odpowiednie fragmenty tekstu, które je ilustrują.

4. Określcie postawę bohatera (motywy, którymi się kierował; nazwijcie cechy charakteru).

5. Oceńcie bohatera.

6. Narysujcie przedmiot, który mógłby stać się synonimem Klaudiusza.

7. Wybierzcie lidera, który zaprezentuje wyniki pracy waszej grupy (będzie miał na to ok. 7 minut).

Czas pracy: 30 minut

Załącznik 2

GRUPA 2

1. Waszym zdaniem jest dokonanie charakterystyki Gertrudy.

2. Wybierzcie z życiorysu Gertrudy wydarzenia zwrotne w jej życiu i umieśćcie je na planszy.

3. Do każdego z nich dobierzcie odpowiednie fragmenty tekstu, które je ilustrują.

4. Określcie postawę bohaterki (motywy, którymi się kierowała; nazwijcie cechy charakteru).

5. Oceńcie bohaterkę.

6. Narysujcie przedmiot, który mógłby stać się synonimem Gertrudy.

7. Wybierzcie lidera, który zaprezentuje wyniki pracy waszej grupy (będzie miał na to ok. 7 minut).

Czas pracy: 30 minut

Załącznik 3

GRUPA 3

1. Waszym zdaniem jest dokonanie charakterystyki Ofelii.

2. Wybierzcie z życiorysu Ofelii wydarzenia zwrotne w jej życiu i umieśćcie je na planszy.

3. Do każdego z nich dobierzcie odpowiednie fragmenty tekstu, które je ilustrują.

4. Określcie postawę bohaterki (motywy, którymi się kierowała; nazwijcie cechy charakteru).

5. Oceńcie bohaterkę.

6. Narysujcie przedmiot, który mógłby stać się synonimem Ofelii.

7. Wybierzcie lidera, który zaprezentuje wyniki pracy waszej grupy (będzie miał na to ok. 7 minut).

Czas pracy: 30 minut

Załącznik 4

GRUPA 4

1. Waszym zdaniem jest dokonanie charakterystyki Poloniusza.

2. Wybierzcie z życiorysu Poloniusza wydarzenia zwrotne w jego życiu i umieśćcie je na planszy.

3. Do każdego z nich dobierzcie odpowiednie fragmenty tekstu, które je ilustrują.

4. Określcie postawę bohatera (motywy, którymi się kierował; nazwijcie cechy charakteru).

5. Oceńcie bohatera.

6. Narysujcie przedmiot, który mógłby stać się synonimem Poloniusza.

7. Wybierzcie lidera, który zaprezentuje wyniki pracy waszej grupy (będzie miał na to ok. 7 minut).

Czas pracy: 30 minut

b) Zadanie domowe

Wyjaśnij, jak rozumiesz stwierdzenie, że bohaterowie Szekspira znajdują się w piekle namiętności.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Uczniowie powinni wcześniej zaznaczyć w dramacie fragmenty tekstu, które charakteryzują bohaterów.

R1YOaCY8brZAC

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 94.80 KB w języku polskim
Rw76HS1OhOaXD

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.00 KB w języku polskim