Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – O źródle doskonałości świata – neoplatonizm w „Hymnie” Jana Kochanowskiego

1. Cele lekcji

Realizacja programowej listy lektur – punkt: twórczość Jana Kochanowskiego.

a) Wiadomości

Pojęcia: hymn, neoplatonizm, Deus artefix, okrąg spirytualny.

b) Umiejętności

UCZEŃ:

- rozpoznaje środki poetyckie w utworze (epitet, apostrofę, antropomorfizację itp.);

- podaje główne tezy neoplatonizmu;

- określa renesansowy obraz świata i Boga (Deus artefix) na podstawie wiersza;

- dostrzega różnice między tym wizerunkiem Boga a Jego wizerunkiem średniowiecznym;

- przedstawia w formie plastycznej swoje wyobrażenie świata zainspirowane lekturą;

- opisuje rysunek;

- rozpoznaje lirykę bezpośrednią i formę hymnu.

2. Metoda i forma pracy

ćwiczenia plastyczne, praca samodzielna, dyskusja, pogadanka.

3. Środki dydaktyczne

Przebieg lekcji:

1. Ćwiczenie twórcze: Podczas gdy nauczyciel czyta dwukrotnie Hymn Kochanowskiego, uczniowie szybko rysują w zeszytach obraz świata, jaki się z niego wyłania (chodzi o skojarzenia a nie staranne rysunki).

2. Pogadanka inspirowana:

Na czym polega piękno świata? Uczniowie opisują ustnie swoje rysunki.

3. Praca samodzielna: Wyszukajcie w tekście epitety opisujące dzieło Boga oraz cytaty mówiące. W jaki sposób powstał świat?

4. Odczytanie wybranych fragmentów i wypisanie epitetów na tablicy.

5. Dyskusja: Dlaczego świat jest doskonały? Ważne, żeby dojść tu do następującej odpowiedzi uczniów → świat jest doskonały, gdyż jest dziełem doskonałego Boga – architekta (Deus artefix).

6. Zadanie (praca samodzielna):

Wypiszcie z Hymnu określenia Boga, a potem nazwijcie Go własnymi słowami. Zwrócicie uwagę na Jego działania. Czy jest podobny do wizerunku Boga, z jakim mieliśmy do czynienia w średniowieczu?

Chodzi tu o uwidocznienie uczniom różnicy pomiędzy groźnym Bogiem średniowiecznym a renesansowym Bogiem – łaskawym artystą .

Przykład tabeli:

Określenia z tekstu

Epitety uczniów

wszędy pełno Ciebie

niebo zbudował i (…) gwiazdami haftował

z Twej szczodrobliwości

Czego za dobrodziejstwa…

Za Twoim rozkazaniem w brzegach morze stoi….

(…) nieśmiertelny Panie!

Twoja łaska, Twa dobroć nigdy nie ustanie.

Jedno zawżdy niech będziem pod skrzydłami

wszechobecny

artysta

hojny, szczodry

dobry

wszechmocny……….

nieśmiertelny

łaskawy

wizerunek Boga skrzydlatego – Bóg opiekun

7. Zebranie wniosków pierwszej części lekcji: Doskonały świat został zbudowany przez doskonałego Boga. Czy uważacie, że forma Hymnu jest odpowiednia dla uwielbienia tej doskonałości? – uczniowie podczas pogadanki podają argumenty takie, jak bezpośredni zwrot do adresata → apostrofa, regularna wersyfikacja i rytmika → doskonałość formy. Proponuję tę formę precyzyjnie omówić.

Czy utwór odzwierciedla doskonałość Boga i świata? → Informujemy uczniów, że chęć oddania piękna świata w utworze literackim związana jest z ideą NEOPLATONIZMU.

8. Nauczyciel wyjaśnia koncepcję neoplatońską poprzez następującą wizualizację:

OKRĄG SPIRYTUALNY

BÓG

CZŁOWIEK

9.Uczniowie interpretują przedstawiony na tablicy schemat:

Bóg zsyła na ludzi miłość, która widoczna jest w doskonałości świata. Ludzie muszą tę miłość Bogu oddać. Mogą to czynić np. poprzez sztukę, poezję → stąd forma hymnu.

NEOPLATAONIZM TO IDEA JEDNOŚCI I MIŁOŚCI SPIRYTUALNEJ czyli duchowej

** Ewentualnie można jeszcze nawiązać do niechrześcijańskiej koncepcji panteizmu poprzez cytat:

Kościół Cię nie ogarnie, wszędy pełno Ciebie,

I w otchłaniach, i w morzu, na ziemi, na niebie.

10. Lekcję zamyka uczniowska próba rozwiązania problemu zawartego w temacie → odpowiedź powinna brzmieć: Źródłem doskonałości świata jest MIŁOŚĆ BOGA.

Zadanie domowe

1. Poszukaj reprodukcji renesansowego dzieła malarskiego, które najpełniej odzwierciedla wizję świata przedstawioną w „Hymnie” J. Kochanowskiego. Kopię wklej do zeszytu.

2. Zinterpretuj pisemnie następujące słowa: „Hymn” J. Kochanowskiego jest hołdem złożonym niewidzialnemu Bogu poprzez opis widzialnego świata.

4. Bibliografia

Dla rozszerzenia wiedzy dotyczącej neoplatonizmu proponuję:

  • A. Nowicka‑Jeżowa, P. Stępień, Inspiracje platońskie literatury staropolskiej: materiały z konferencji, Warszawa 2000.

5. Czas trwania lekcji

90 minut

6. Uwagi do scenariusza

Lekcja wprowadza do twórczości Jana Kochanowskiego i do kultury odrodzenia. Podejmuje problem różnych wizerunków Boga w kulturze. W pierwszej części jest tradycyjna i dość typowo traktuje Hymn. Część neoplatońska przeznaczona jest raczej dla uczniów realizujących ścieżkę filozoficzną i rozszerzoną podstawę programową. Wątek ten można oczywiście rozszerzyć.

RWgbAjtRlxV7F

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 58.00 KB w języku polskim