Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Obiekty graficzne w edytorze tekstu

1. Cele lekcji

a) Wiadomości:

  1. poznanie różnego rodzaju obiektów graficznych, wstawianych do edytora tekstu;

  2. wprowadzenie następujących pojęć: mapa bitowa, rysunek wektorowy, kanwa rysunku;

  3. poznanie różnych wskaźników myszy i ich znaczenia w modyfikacji obiektów.

b) Umiejętności:

  1. kształcenie umiejętności sprawnego i bezbłędnego wprowadzania danych tekstowych do dokumentu;

  2. kształcenie umiejętności wstawiania i modyfikowania obiektów graficznych;

  3. kształcenie umiejętności zapisywania danych w określonym folderze i pod określoną nazwą.

2. Metoda i forma pracy

  1. Dyskusja problemowa.

  2. Wykład.

  3. Prezentacja.

  4. Praca z tekstem przewodnim.

  5. Praca indywidualna przy komputerze.

3. Środki dydaktyczne

  1. Prezentacja multimedialna: „Obiekty w edytorze tekstu”.

  2. Karta pracy ucznia: Obiekty w edytorze tekstu”.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Odczytanie listy obecności.

  2. Zapoznanie z tematyką zajęć.

  3. Zapisanie tematu lekcji.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel omawia zagadnienie nowoczesnego przygotowywania informacji tekstowej i znaczenie obiektów graficznych oraz formy dokumentu dla przekazu zawartej w nim treści.

  2. Uczniowie wymieniają przykładowe dokumenty codziennego użytku – ulotki, gazety, reklamy tekstowe oraz inne druki.

  3. Pytanie – czy ważniejsza w przekazie informacji jest treść czy forma? Dyskusja. Wnioski – treść dokumentu musi przekazywać informację, a forma wzmocnić i uwypuklić najistotniejsze elementy oraz zachęcić odbiorcę do zapoznania się z treścią.

  4. Nauczyciel przedstawia rodzaje obiektów graficznych i wyjaśnia różnice między rysunkiem rastrowym a wektorowym.

  5. Nauczyciel prezentuje pokaz multimedialny „Obiekty w edytorze tekstu”.

  6. Nauczyciel omawia sposoby wstawiania i modyfikowania obiektów w dokumentach tekstowych oraz wyjaśnia pojęcie i znaczenie kanwy rysunku.

  7. Uczniowie zapoznają się z zasadami wstawiania rysunku do dokumentu z innego pliku, Internetu lub aparatu fotograficznego.

  8. Nauczyciel przedstawia zadanie – wykonanie broszury o patronie szkoły lub wybranej postaci – przykład i opis zadania w karcie pracy „Obiekty w edytorze tekstu”.

  9. Praca własna – tworzenie broszury o wybranej postaci zgodnie z poleceniami zawartymi w karcie pracy ucznia „Obiekty w edytorze tekstu”.

c) Faza podsumowująca

Notatka podsumowująca zasady modyfikowania obiektów w edytorze tekstu Microsoft Word:

„Podczas wstawiania lub wskazywania myszką obiektu rysunkowego, wokół obiektu jest umieszczana kanwa rysunku. Ma ona postać prostokąta otaczającego obiekt przerywaną linią. Kanwa rysunku pomaga określić położenie oraz wielkość rysunku w dokumencie. Efekt działania myszy jest zależny od aktualnego wyglądu wskaźnika myszy”.

5. Bibliografia

  1. Syllabus wersji 4.0 Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych dostępny na stronie http://www.ecdl.com.pl/,

  2. Intel. Nauczanie ku przyszłości – Poznań 2002,

  3. Anna Śmigielska, Technologie informacyjne i komunikacyjne w pracy nauczyciela, wyd. Mikom.

6. Załączniki

a) Prezentacja „Obiekty w edytorze tekstu”.

b) Karta pracy ucznia „Obiekty w edytorze tekstu”.

c) Przykładowa praca: Życie i twórczość Stanisława Wyspiańskiego.

d) Zadanie domowe

Napisz, w jakim programie możesz sporządzić rysunek – mapę bitową? Jakie typowe rozszerzenia maja pliki graficzne pochodzące z Internetu?

RPVXByvgxDkvE

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 52.50 KB w języku polskim