Obiektywny obraz świata
W drugiej połowie XIX wieku sztuka ewoluowała od dramatycznych i ekspresyjnych kreacji romantyzmu i mistycznej kontemplacji natury w stronę rzetelnej obserwacji współczesnego świata. Na oficjalnych salonach wystawienniczych we Francji pojawiły się obrazy poszerzające krąg wielkich tematów akademickich o motywy z życia codziennego prostych ludzi, ukazywane bezpośrednio, z przenikliwością, czasem - wręcz z brutalną dosłownością. Wierność realistycznemu widzeniu rzeczywistości przełożyła się w sztuce na malowanie rodzimych pejzaży lub przedstawicieli niższych warstw społecznych. W duchu realizmu kreowano również „malowane dzieje” – plastyczne wizje przeszłości, łączące tematy historyczne, pogłębione psychologicznie wizerunki postaci i szczegółowe studia kostiumologiczne.
1) Sprawdź w dostępnych ci źródłach, co to jest malarstwo rodzajowe i kiedy osiągnęło ono szczyt popularności.
2) Wynotuj imiona i nazwiska polskich przedstawicieli tego gatunku malarstwa i obejrzyj przykładowe dzieła.
Prawdziwy obraz świata
Champfleury właśc. Jules Husson; 1821–1889; czyt.: sząfleri) – pisarz, krytyk literatury i sztuki, inicjator realizmu w literaturze francuskiej i propagator tego nurtu malarstwie.
Pogrzeb w OrnansPan Courbet chciał przedstawić pogrzeb w małym miasteczku, tak jak to się odbywa w Franche‑Comté; namalował pięćdziesiąt osób naturalnej wielkości, które przyszły na cmentarz. Taki jest obraz. Jedni uznali, że jest za duży i zalecili malarzowi udanie się na naukę miniaturowego bazgrania do pana Meissonierpana Meissonier. Inni skarżyli się, że mieszczanie z Ornans są nieeleganccy i przypominają karykatury DaumieraDaumiera. Kilku wyziębłych romantyków wygłosiło mowy przeciwko brzydocie, jak ludzie niemający o niczym pojęcia. Amatorzy dawnych czasów i wyschłej szminki, opiewający wyczyny osiemnastowiecznych kurtyzan, trzęsą się na widok czarnych ubrań i wołają: „Świat ginie, nie ma już ani pomponów, ani pieprzyków, ani różowych wstążek”. Mówi się, że pan Coubert jest dzikusem, który uczył się malować, pasąc krowy. Niektórzy twierdzą, że malarz jest przywódcą band socjalistycznych. W sumie opinie gapiów streścić można zdaniem często powtarzanym za czasów Cesarstwa: „Wszystko, co widać na tych obrazach, jest tak źle wybrane, że natura występuje tam jedynie w stanie poniżenia. Postaci ludzkie są brzydkie i źle zbudowane, ich ubrania są tandetne, domy pokraczne. Napotykamy tam jedynie prawdę wulgarną”. [...] Mieszkańcy Ornans drżą ze strachu, czytając w gazetach, że mogą być w przyszłości pociągnięci do odpowiedzialności za wspólnictwo z „monstrum”, ponieważ użyczyli mu na chwilę swych twarzy i ubrań do malowania. [...] Jest to śmierć mieszczanina, którego inni mieszczanie odprowadzają na wieczny spoczynek. Wiadomo, że ten obraz nie jest portretem rodzinnym; który właściciel winnicy jest dość bogaty, aby zamówić tak wielkie płótno? Jest to po prostu, tak jak to wydrukowano na plakatach, kiedy pan Courbet wystawiał swe obrazy w Besançon i w Dijon, „obraz historycznyhistoryczny pogrzebu w Ornans”. Malarzowi spodobało się ukazać nam życie codzienne małego miasteczka; uznał, że bawełniane suknie i czarne ubrania są tyleż warte, co hiszpańskie kostiumy, koronki i pawie pióra z okresu Ludwika XIII, zbroje średniowieczne, złote lamy okresu regencji, i odważnie rzucił się w to ogromne płótno, jak dotąd bezprzykładne.
Malowane dzieje
Malarstwo polskie XIX wiekuObrazy GrottgeraGrottgera, Matejki, później BrandtaBrandta, ChełmońskiegoChełmońskiego i SiemiradzkiegoSiemiradzkiego[,] kształtowały w drugiej połowie XIX wieku polską świadomość narodową i panujące konwencje estetyczne, a także międzynarodową opinię o Polsce, zanim nie pojawiły się w latach osiemdziesiątych powieści Henryka Sienkiewicza i Bolesława Prusa. [...] Domeną Grottgera pozostawała dramatyczna współczesność, Matejki – historia, Brandta – tradycje wojskowe i obyczaj, Chełmońskiego – rodzimy pejzaż i ludzie, Siemiradzkiego zaś – związki z antykiem i chrześcijaństwem, które ukształtowały polską kulturę. [...] Kazanie Skargi (1862–1864) to pierwsze „historiozoficzne”„historiozoficzne” płótno Matejki, w którym kształtował się nieznany dotąd [...] sposób prezentacji historii. Trzymającym się faktów [Matejko] „ilustracjom” przeciwstawił malarstwo historycznej syntezy, sumującej przyczyny i następstwa zdarzenia historycznego. Sądził, że dla stworzenia takiego dzieła twórca ma prawo ująć i zinterpretować w ramach jednego obrazu wszystkie określające historię siły, poprzez ich personifikacje, którymi są postacie historyczne. Obrazy Matejki nie dotyczyły jednostkowych faktów historycznych. Na przykład w Kazaniu Skargi przedstawił jakby sumę zdarzeń z panowania Zygmunta III, które, zdaniem artysty, prowadziły do upadku Polski. Pokazywał w jednej kompozycji postaci, które wprawdzie nigdy się nie spotkały, lecz współtworzyły historię.
Rodzimy pejzaż i ludzie
Malarstwo polskie. Realizm, naturalizm,Babie lato po raz kolejny przekonuje o tym, że Chełmoński potrafił dostrzec piękno i poezję w zwykłych, najbardziej nawet banalnych motywach. Temat tego obrazu jest niezwykle prosty – krzepka wiejska dziewczyna, leżąc na ziemi, chwyta ręką pajęcze nitki babiego lata. Krajobraz o dalekiej, niskiej linii horyzontu urzeka rozległością przestrzeni, wypełnionej przymglonym powietrzem i światłem. Bezruch i łagodne wyciszenie przyrody znajduje odpowiednik w leniwym, sennym rozmarzeniu dziewczyny, zdaje się ona podlegać tym samym biologicznym rytmom, które określają życie otaczającej natury. Pogodny klimat obrazów Babie lato i Na folwarku podkreśla ciepłe, rozproszone światło wczesnej jesieni oraz jasna gama kolorystyczna, po mistrzowsku ożywiona kilkoma drobnymi akcentami mocniejszych barw – żółcieni, czerni i cynobrucynobru. Obydwie prace w sposób bezpretensjonalny rejestrują powszechne wydarzenia, a jednocześnie urzekają autentyzmem malarskiego wyczucia natury – pory roku, dnia, rodzaju pogody, efektów światła i atmosfery.
Początki fotografii
W połowie XIX wieku obok malarstwa realistycznego pojawił się jeszcze inny „obiektywny” sposób przedstawiania rzeczywistości – fotografia. Pierwszą techniką, pozwalającą utrwalać portrety osób i obrazy natury w nowej formie, była dagerotypia. Jej nazwa pochodzi od nazwiska wynalazcy - Louisa Jacquesa Mande’a Daguerre’aLouisa Jacquesa Mande’a Daguerre’a (il. 1), który udoskonalił wcześniejszą eksperymentalną metodę opracowaną przez fizyka Josepha Nicéphore’a Niepice’aJosepha Nicéphore’a Niepice’a. Skomplikowana warsztatowo dagerotypia pozwalała uzyskać tylko jeden, unikatowy obraz. W tym celu należało odpowiednio przygotować płytkę miedzianą (srebrzoną i polerowaną, poddaną procesom chemicznym w celu stworzenia na jej powierzchni warstwy światłoczułej), następnie zastosować długi, nawet kilkunastominutowy proces naświetlania w aparacie dagerotypowym (il. 2) oraz wywołać i utrwalić przedstawienie. Dagerotypy retuszowano pędzelkiem i podkolorowywano farbami laserunkowymifarbami laserunkowymi, Wymagały one też specjalnych warunków przechowywania. Delikatne i podatne na uszkodzenia, prezentowane były jak miniatury malarskie – za szkłem i zabezpieczane w jubilerskich oprawach. Wynalazkowi dagerotypii zawdzięczamy np. słynną podobiznę Fryderyka Chopina z ok. 1847 roku (il. 3). W Polsce tę pionierską technikę stosował pierwszy zawodowy fotograf warszawski Karol Beyer (1818–1877). Sukcesywne skracanie czasu naświetlania pozwoliło później na swobodniejsze operowanie scenografią, lepsze kadrowanie i wyjście w plener oraz na pobudzające wyobraźnię „malowanie światłem”. Fotografia jako nowoczesne medium wypowiedzi artystycznej (konkurencyjne wobec malarstwa) długo czekała jednak na uznanie i na status samodzielnego gatunku sztuki.
Mistrzowie polskiego realizmu
Zadaniowo
Na podstawie tekstu Champflury’ego oraz obrazów Courbeta i Chełmońskiego wymień cechy XIX‑wiecznego realizmu.
Wyjaśnij, czym dagerotyp różni się od współczesnej fotografii.
Czy znasz inne obrazy historyczne Jana Matejki? Wskaż właściwe tytuły i przyporządkuj dzieła do autora.
Rejtan – Upadek Polski, Bitwa pod Somosierrą, Rozstrzelanie jeńców madryckich, Hołd pruski, Unia lubelska, Bitwa pod Grunwaldem, Wolność prowadząca lud na barykady
TAK | |
---|---|
NIE |