Objętość brył obrotowych
Objętość brył obrotowych
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna wzory na obliczanie objętości brył obrotowych: walec, stożek, kula,
zna jednostki objętości.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi zamieniać jednostki objętości,
potrafi stosować zintegrowana wiedzę do rozwiązywania zadań,
potrafi tworzyć i realizować plan rozwiązania.
2. Metoda i forma pracy
Praca grupach, praca z całą klasą, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Karty z zadaniami do pracy w zespołach
Modele brył obrotowych
Przyrządy geometryczne (linijka, cyrkiel)
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat lekcji i uświadamia cele lekcji.
Przypomnienie wzorów na obliczanie objętości brył obrotowych.
Przypomnienie jednostek objętości, w tym 1l = 1dmIndeks górny 33, 1ml = 0,001l.
Nauczyciel dzieli klasę na zespoły czteroosobowe.
b) Faza realizacyjna
Praca w grupach – rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem własności figur i wiedzy z różnych działów matematyki (załączniki 1‑3).
c) Faza podsumowująca
Prezentacja pracy grup i sprawdzenie poprawności wykonania zadań. Wymiana doświadczeń - co sprawiało najwięcej kłopotów, a co było łatwe.
5.Bibliografia
E. Duvnjak, E. Jurkiewicz E., Matematyka wokół nas, Zbiór zadań gimnazjum 3, WSiP, Warszawa 2001.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Zadanie 1.
Cysternę w kształcie walca o średnicy 1,5 m i polu przekroju osiowego równym 7,5 mIndeks górny 22 napełniono benzyną. W jakim czasie napełniono cysternę, jeżeli w ciągu minuty wpływa 30l benzyny?
Co jest dane? | Co mam otrzymać? | Jak to zrobić? | |
załącznik 2.
Na biwaku uczniowie gotują kompot w naczyniu mającym kształt półsfery o obwodzie koła wielkiego 24cm. Czy napoju wystarczy dla 14 uczniów, jeśli każdy uczeń wypije 250 ml?
Co jest dane? | Co mam otrzymać? | Jak to zrobić? | |
załącznik 3.
Z ciasta w kształcie koła o promieniu 12 cm upieczono trzy jednakowe rożki (w kształcie stożków). Ile należy zapłacić za napełnienie po brzegi jednego rożka śmietana, jeśli 0,5 l śmietany kosztuje 8 zł?
Co jest dane? | Co mam otrzymać? | Jak to zrobić? | |
załącznik 4.
Kąt rozwarty stożka ma miarę 60°. Suma długości tworzącej i promienia podstawy wynosi 24 cm. Oblicz objętość stożka.
Co jest dane? | Co mam otrzymać? | Jak to zrobić? | |
załącznik 5.
Do kubka w kształcie walca , o wysokości 9 cm i średnicy 8 cm, napełnionego do kawa wrzucono 3 kulki lodu o promieniu 1 cm. O ile podniesie się poziom kawy w kubku? Ile kulek lodów można jeszcze wrzucić?
Co jest dane? | Co mam otrzymać? | Jak to zrobić? | |
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak