Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Oblicza tolerancji. O respektowaniu różnic indywidualnych

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń poznaje pojęcie tolerancja.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • zdobywa umiejętność uczenia się dzięki współpracy i w zespole,

  • ćwiczy umiejętność uogólniania i klasyfikowania,

  • rozumie, że różnice między ludźmi mają pozytywne znaczenie dla rozwoju,

  • uświadamia sobie, że pomimo różnic ludzie mają wiele cech wspólnych.

c) Postawy

Uczeń respektuje różnice indywidualne i dostrzega ich wagę dla kontaktów z innymi ludźmi, dla rozwoju poszczególnych społeczeństw i kultur.

2. Metoda i forma pracy

Zabawa dydaktyczna, ćwiczenia z kreatywności, praca z klasą, praca w parach, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Jabłka – po jednym dla każdego ucznia, kolorowe kartki A5, pisaki, duży arkusz papieru na plakat.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel przed lekcją przygotowuje owoce, które układa na stole tak, żeby były dobrze widoczne dla uczniów. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji, a następnie rozpoczyna ćwiczenia wstępne. Prosi uczniów, aby wstali z ławek, podeszli do każdego z kolegów w klasie i powiedzieli komplement. Po wykonaniu ćwiczenia uczniowie wracają na miejsca.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby każdy wybrał sobie jedno jabłko.

  2. Nauczyciel prosi uczniów, aby dobrze obejrzeli swój owoc, a następnie przygotowali jego krótką charakterystykę i krótkie opowiadanie na temat swojego jabłka.

  3. Uczniowie opowiadają o swoich jabłkach najpierw sąsiadowi z ławki, a następnie innym uczniom w klasie.

  4. Uczniowie oddają nauczycielowi owoce, wracają na miejsce.

  5. Nauczyciel miesza jabłka i prosi uczniów, aby wrócili i wyszukali swój owoc.

  6. Po powrocie na swoje miejsca uczniowie opowiadają, jak odnaleźli swój owoc (z pewnością zwracają uwagę na kolor, wielkość, kształt i inne cechy szczególne).

  7. Nauczyciel wskazuje, że podobnie jak owoce, tak i ludzie mają różne cechy. Niektóre czynią ich podobnymi, a inne różnymi.

  8. Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy i przygotowują listę podobieństw i różnic między ludźmi. Nauczyciel stosuje tu metodę podziału według daty urodzenia. Uczniowie wstają z ławek i ustawiają się w szeregu – od strony prawej rozpoczyna się, a z lewej kończy rok. Kiedy uczniowie staną w szeregu uporządkowanym według miesięcy urodzenia, nauczyciel dokonuje podziału, licząc do czterech od strony prawej.

  9. Przedstawiciele grup prezentują wyniki pracy na forum. Zapisują na tablicy swoje hasła w dwóch kolumnach: podobieństwa, różnice.

  10. Nauczyciel rozpoczyna dyskusję o tym, dlaczego różnice i podobieństwa są ważne dla kontaktów z innymi ludźmi, dla rozwoju społeczeństwa i kultur.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje znaczenie indywidualnych różnic i podobieństw między ludźmi.

Zwraca uwagę, że wszyscy ludzie bez względu na inne cechy mają swój wewnętrzny blask, czyli coś, co czyni ich wyjątkowymi. Nauczyciel prosi uczniów, aby opowiedzieli o swoich cechach, które czynią ich wyjątkowymi. Każdy uczeń powinien podać jedną szczególną cechę. Uczniowie zapisują nazwy swoich cech na kolorowych kartkach i przyklejają na dużym arkuszu papieru, a następnie w zeszytach tworzą listę podobieństw i różnic w obrębie swojej klasy. Nauczyciel umieszcza plakat z cechami uczniów w widocznym miejscu.

5. Bibliografia

Według własnego pomysłu

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Nauczyciel może wybrać do ćwiczenia inne rekwizyty, np. inne owoce, kwiaty, kolorowe klocki. Scenariusz można wykorzystać także na godzinie wychowawczej. Powodzenie zajęć zależy w dużej mierze od stworzenia przyjaznej i jednocześnie radosnej atmosfery.

RWYiASqntnJfo

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 78.19 KB w języku polskim
RYG8GS32iN1D0

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.00 KB w języku polskim