Oblicza tolerancji. O respektowaniu różnic indywidualnych
Oblicza tolerancji. O respektowaniu różnic indywidualnych
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń poznaje pojęcie tolerancja.
b) Umiejętności
Uczeń:
zdobywa umiejętność uczenia się dzięki współpracy i w zespole,
ćwiczy umiejętność uogólniania i klasyfikowania,
rozumie, że różnice między ludźmi mają pozytywne znaczenie dla rozwoju,
uświadamia sobie, że pomimo różnic ludzie mają wiele cech wspólnych.
c) Postawy
Uczeń respektuje różnice indywidualne i dostrzega ich wagę dla kontaktów z innymi ludźmi, dla rozwoju poszczególnych społeczeństw i kultur.
2. Metoda i forma pracy
Zabawa dydaktyczna, ćwiczenia z kreatywności, praca z klasą, praca w parach, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Jabłka – po jednym dla każdego ucznia, kolorowe kartki A5, pisaki, duży arkusz papieru na plakat.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel przed lekcją przygotowuje owoce, które układa na stole tak, żeby były dobrze widoczne dla uczniów. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji, a następnie rozpoczyna ćwiczenia wstępne. Prosi uczniów, aby wstali z ławek, podeszli do każdego z kolegów w klasie i powiedzieli komplement. Po wykonaniu ćwiczenia uczniowie wracają na miejsca.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, aby każdy wybrał sobie jedno jabłko.
Nauczyciel prosi uczniów, aby dobrze obejrzeli swój owoc, a następnie przygotowali jego krótką charakterystykę i krótkie opowiadanie na temat swojego jabłka.
Uczniowie opowiadają o swoich jabłkach najpierw sąsiadowi z ławki, a następnie innym uczniom w klasie.
Uczniowie oddają nauczycielowi owoce, wracają na miejsce.
Nauczyciel miesza jabłka i prosi uczniów, aby wrócili i wyszukali swój owoc.
Po powrocie na swoje miejsca uczniowie opowiadają, jak odnaleźli swój owoc (z pewnością zwracają uwagę na kolor, wielkość, kształt i inne cechy szczególne).
Nauczyciel wskazuje, że podobnie jak owoce, tak i ludzie mają różne cechy. Niektóre czynią ich podobnymi, a inne różnymi.
Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy i przygotowują listę podobieństw i różnic między ludźmi. Nauczyciel stosuje tu metodę podziału według daty urodzenia. Uczniowie wstają z ławek i ustawiają się w szeregu – od strony prawej rozpoczyna się, a z lewej kończy rok. Kiedy uczniowie staną w szeregu uporządkowanym według miesięcy urodzenia, nauczyciel dokonuje podziału, licząc do czterech od strony prawej.
Przedstawiciele grup prezentują wyniki pracy na forum. Zapisują na tablicy swoje hasła w dwóch kolumnach: podobieństwa, różnice.
Nauczyciel rozpoczyna dyskusję o tym, dlaczego różnice i podobieństwa są ważne dla kontaktów z innymi ludźmi, dla rozwoju społeczeństwa i kultur.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje znaczenie indywidualnych różnic i podobieństw między ludźmi.
Zwraca uwagę, że wszyscy ludzie bez względu na inne cechy mają swój wewnętrzny blask, czyli coś, co czyni ich wyjątkowymi. Nauczyciel prosi uczniów, aby opowiedzieli o swoich cechach, które czynią ich wyjątkowymi. Każdy uczeń powinien podać jedną szczególną cechę. Uczniowie zapisują nazwy swoich cech na kolorowych kartkach i przyklejają na dużym arkuszu papieru, a następnie w zeszytach tworzą listę podobieństw i różnic w obrębie swojej klasy. Nauczyciel umieszcza plakat z cechami uczniów w widocznym miejscu.
5. Bibliografia
Według własnego pomysłu
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Nauczyciel może wybrać do ćwiczenia inne rekwizyty, np. inne owoce, kwiaty, kolorowe klocki. Scenariusz można wykorzystać także na godzinie wychowawczej. Powodzenie zajęć zależy w dużej mierze od stworzenia przyjaznej i jednocześnie radosnej atmosfery.