Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Oblicza tolerancji. Odkrywanie kultury

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna dokonania wybitnych twórców kultury europejskiej.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wymienić dokonania wybitnych twórców kultury europejskiej,

  • kształci umiejętność gromadzenia i przetwarzania informacji,

  • umie pracować w grupie.

b) Postawy

Uczeń uczy się szacunku dla osiągnięć przodków wywodzących się z kręgu kultury europejskiej, a reprezentujących różne narody.

2. Metoda i forma pracy

Praca z komputerem, rozsypanka, rozmowa nauczająca, pytania i odpowiedzi, burza mózgów, mapa mentalna, praca z klasą, praca w zespołach.

3. Środki dydaktyczne

Komputery, drukarka, 5 kopert, kłębek wełny lub sznurka.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel organizuje zajęcia w sali komputerowej, gdzie uczniowie mają dostęp do Internetu.

Nauczyciel prosi uczniów, aby wypowiedzieli się, jak rozumieją pojęcie „kultura europejska”. Uczniowie metodą burzy mózgów uzupełniają na tablicy mapę mentalną (załącznik 1).

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel dzieli klasę na 5 zespołów. Każdej z grup przydziela do opracowania sylwetkę jednego z twórców kultury europejskiej. Uczniowie pracują zgodnie z instrukcją (załącznik 2).

  2. Przedstawiciele zespołów przekazują nauczycielowi karteczki, z krótkimi informacjami, dotyczącymi twórców kultury. Nauczyciel ma 5 kopert. Każdy zespół wkłada po jednej kartce do koperty.

  3. Przedstawiciele zespołów odczytują notatki biograficzne dotyczące twórców kultury.

  4. Nauczyciel rozdaje uczniom koperty z rozypankami. Uczniowie w zespołach zapoznają się z informacjami, które otrzymali w kopertach. Odgadują, jakiego twórcy dotyczy dana informacja.

c) Faza podsumowująca

Quiz. Uczniowie zadają sobie pytania dotyczące twórców kultury. Wykorzystują kłębek wełny lub sznurka. Uczeń zadaje pytanie. Rzuca kłębek do kolegi. Osoba, która złapała, odpowiada i zadaje pytanie. Ćwiczenie jest kontynuowane tak długo, aż pytania zadadzą wszyscy uczniowie.

Nauczyciel wykorzystuje to ćwiczenie do metaforycznego wyjaśnienia powiązań różnych elementów kultury europejskiej.

5. Bibliografia

R. Wilczyńska, Europa kulturą zjednoczona, [w:] O Euro inaczej, pod red. M. Maruszak, RS Druk, Rzeszów 2005.

6. Załączniki

Załącznik 1.

Przykład podstawy do tworzenia mapy mentalnej.

Załącznik 2.

Grupa A

Leonardo da Vinci był jednym z twórców kultury europejskiej.

Korzystając z Internetu, wyszukajcie informacje na temat jego życia i osiągnięć.

Na podstawie zebranych informacji:

a) opracujcie notatkę biograficzną Leonarda da Vinci,

b) przygotujcie 5 karteczek z informacjami dotyczącymi życia i twórczości Leonarda da Vinci, ale tak by nie podawać imienia i nazwiska tego twórcy. Karteczki włóżcie do kopert, które ma nauczyciel (po jednej karteczce do koperty).

Grupa B

Fryderyk Chopin był jednym z twórców kultury europejskiej.

Korzystając z Internetu, wyszukajcie informacje na temat jego życia i osiągnięć.

Na podstawie zebranych informacji:

a) opracujcie notatkę biograficzną Fryderyka Chopina,

b) przygotujcie 5 karteczek z informacjami dotyczącymi życia i twórczości Fryderyka Chopina, ale tak by nie podawać imienia i nazwiska tego twórcy. Karteczki włóżcie do kopert, które ma nauczyciel (po jednej karteczce do koperty).

Grupa C

Wiliam Szekspir był jednym z twórców kultury europejskiej.

Korzystając z Internetu, wyszukajcie informacje na temat jego życia i osiągnięć.

Na podstawie zebranych informacji:

a) opracujcie notatkę biograficzną Williama Szekspira,

b) przygotujcie 5 karteczek z informacjami dotyczącymi życia i twórczości Williama Szekspira, ale tak by nie podawać imienia i nazwiska tego twórcy. Karteczki włóżcie do kopert, które ma nauczyciel (po jednej karteczce do koperty).

Grupa D

John Lennon był jednym z twórców kultury europejskiej.

Korzystając z Internetu, wyszukajcie informacje na temat jego życia i osiągnięć.

Na podstawie zebranych informacji:

a) opracujcie notatkę biograficzną Johna Lennona,

b) przygotujcie 5 karteczek z informacjami dotyczącymi życia i twórczości Johna Lennona, ale tak by nie podawać imienia i nazwiska tego twórcy. Karteczki włóżcie do kopert, które ma nauczyciel (po jednej karteczce do koperty).

Grupa E

Pablo Picasso był jednym z twórców kultury europejskiej.

Korzystając z Internetu, wyszukajcie informacje na temat jego życia i osiągnięć.

Na podstawie zebranych informacji:

a) opracujcie notatkę biograficzną Pabla Picassa,

b) przygotujcie 5 karteczek z informacjami dotyczącymi życia i twórczości Pabla Picassa, ale tak by nie podawać imienia i nazwiska tego twórcy. Karteczki włóżcie do kopert, które ma nauczyciel (po jednej karteczce do koperty).

7. Czas trwania lekcji

2 × 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R10W0eYD5jdav

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 114.22 KB w języku polskim
RbO0MZzjs23F3

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.50 KB w języku polskim