Obliczanie liczby, gdy dany jest jej procent
Obliczanie liczby, gdy dany jest jej procent
Uczeń zna metodę zamiany ułamka na procent i procentu na ułamek.
Uczeń zna metody obliczania liczby, gdy dany jest jej procent.
Uczeń potrafi:
zamienić ułamek na procent i odwrotnie,
obliczyć liczbę, gdy dany jest jej procent,
zastosować umiejętność obliczania liczby, gdy dany jest jej procent do rozwiązywania zadań tekstowych.
Metoda i forma pracy
Rozmowa z uczniami, ćwiczenia, praca indywidualna i w zespołach
karty pracy,
prezentacja multimedialna,
rzutnik multimedialny,
laptop/komputer.
Powtórzenie podstawowych wiadomości dotyczących obliczeń procentowych. Zamiana ułamka na procent, zamiana procentu na ułamek, obliczanie procentu danej liczby. Nauczyciel podaj przykłady, uczniowie wykonują poszczególne zadania, obliczając w pamięci.
Faza realizacyjna
Następnym rodzajem obliczeń procentowych, który dziś jest tematem zajęć, jest obliczanie liczby, gdy dany jest jej procent.
Przykład:
10% pewnej liczby, to 2. Jaka to liczba?
Jest to liczba 10 razy większa, czyli 20.
20% pewnej liczby to 7. Jaka to liczba?
Jest to liczba 5 razy większa, czyli 35.
Nie zawsze jednak jest łatwo znaleźć w pamięci poszukiwaną liczbę.
Powyższe przykłady spróbujmy rozwiązać w inny sposób:
Szukana jest liczba, której 10% to 2. Oznaczamy szukaną liczbę przez x, wówczas
10% × x = 2
Zamieniamy procent na ułamek:
0,1 ⋅ x = 2
Stąd x = 2 : 0,1
Czyli x = 20
20% ⋅ x = 7
0,2 ⋅ x = 7
x = 7 : 0,2
x = 35
Przykład:
Oblicz liczbę, której:
12% wynosi 20
15% wynosi 40
25% wynosi 80
Rozwiązanie:
A.
12% ⋅ x = 20
0,12 ⋅ x = 20
x = 20 : 0,12
x =
B.
15% ⋅ x = 40
0,15 ⋅ x = 40
x = 40 : 0,15
x =
C.
25% ⋅ x = 80
0,25 ⋅ x = 80
x = 80 : 0,25
x = 320
Rozwiązywanie zadań w grupach, a następnie na tablicy:
Zadanie 1
W klasie Ia było nieobecnych 3 uczniów, co stanowi 10% całej klasy. Ilu uczniów liczy ta klasa?
Rozwiązanie:
x – liczba uczniów w klasie
10% ⋅ x = 3
0,1 ⋅ x = 3
x = 3 : 0,1
x = 30
Odp.: Ta klasa liczy 30 uczniów.
Zadanie 2
Pan Jan wpłacił do banku pewną kwotę pieniędzy na 2,5% w skali roku. Ile pieniędzy ulokował pan Jan, jeżeli po roku otrzymał 30 zł odsetek?
Rozwiązanie:
x – wpłacona kwota
2,5% ⋅ x = 30
0,025 ⋅ x = 30
x = 30 : 0,025
x = 1200
Odp.: Pan Jan wpłacił 1200 zł
Zadanie 3
Pan Maciej otrzymał 12% podwyżki, czyli 300 zł. Ile pieniędzy zarabiał dotychczas pan Maciej? Jakie jest jego nowe wynagrodzenie?
Rozwiązanie:
x – dotychczasowy zarobek
12% ⋅ x = 300
0,12 ⋅ x = 300
x = 300 : 0,12
x = 2500
2500 + 300 = 2800
Odp.: Pan Maciej zarabiał dotychczas 2500 zł, po podwyżce będzie otrzymywał 2800 zł.
Zadanie 4
Towar po podwyżce o 5% kosztuje 210 zł. Jaka była cena towaru przed podwyżką?
Rozwiązanie:
x – cena towaru przed podwyżką
105% ⋅ x = 210
1,05 ⋅ x = 210
x = 210 : 1,05
x = 200
Odp.: Ten towar kosztował 200 zł .
Zadanie 5
Buty po obniżce o 3% kosztują 145,5 zł. Ile kosztowały buty przed obniżką?
x – cena butów przed obniżką
97% ⋅ x = 145,5
0,97 ⋅ x = 145,5
x = 145,5 : 0,97
x = 150
Odp.: Buty kosztowały 150 zł.
Zadanie 6
Diagram ilustruje sprzedaż samochodów marki Opel w pewnym salonie samochodowym. Oblicz, ile samochodów każdego rodzaju sprzedano, jeżeli Opli Corsa sprzedano 510 sztuk?
x – liczba wszystkich sprzedanych samochodów
17% ⋅ x = 510
0,17 ⋅ x = 510
x = 510 : 0,17
x = 3000
Odp.:
Opel Astra 1200 sztuk
Opel Meriva 990 sztuk
Opel Vectra 300 sztuk
Faza podsumowująca
Utrwalenie i powtórzenie wiadomości dotyczących obliczeń procentowych, a w szczególności metoda obliczania liczby, gdy dany jest jej procent (krótkie, proste przykłady do obliczania w pamięci).
Matematyka 1 dla klasy I gimnazjum – podręcznik, wyd. GWO.
a. karta pracy ucznia
b. zadanie domowe:
Zadanie 2,3 str. 58 [w:] Podręcznik dla klasy I gimnazjum wyd. GWO.