Obliczanie liczby, której część jest podana
W pewnym sklepie takie same cukierki jagodowe sprzedawane są w dwóch różnych opakowaniach. W pierwszym znajduje się kilograma cukierków, a w drugim kilograma. Paweł chce kupić kilogram cukierków. Jak myślisz – czy powinien kupić cukierki zawarte w opakowaniach pierwszego rodzaju, czy w opakowaniach drugiego rodzaju?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba znać cenę każdego z opakowań. Możemy wtedy obliczyć cenę za kilogram cukierków w każdym przypadku i wybrać korzystniejszą wersję.
Opisany problem z matematycznego punktu widzenia sprowadza się do wyznaczenia liczby, której część jest znana. Rozwiązaniem takich właśnie zagadnień, zajmiemy się w tym materiale.
Interaktywna treść merytorycznaInteraktywna treść merytoryczna
Prezentacja multimedialnaPrezentacja multimedialna
Zestaw ćwiczeń interaktywnychZestaw ćwiczeń interaktywnych
SłownikSłownik
Wyznaczysz liczbę, której część jest podana.
Pomnożysz ułamek przez liczbę naturalną.
Podzielisz liczbę naturalną przez ułamek.
Rozwiążesz proste równanie z jedną niewiadomą.
Rozwiążesz zadanie tekstowe, wykonując działania na ułamkach.
Pokażemy, jak znaleźć wartość pewnej wielkości, gdy znamy wielkość jej części.
Jadzia wyhodowała olbrzymią dynię. Trzy czwarte masy dyni wynosiło aż . Obliczymy masę tej dyni.

Z treści zadania wynika, że jeśli podzielimy dynię na cztery równe części, to trzy z tych części mają masę . Zatem jedna z tych części ma masę równą:
Czyli masa całej dyni jest równa:
.
Odpowiedź:
Masa dyni jest równa .
W rozwiązaniu następnego przykładu wykorzystamy znajomość mnożenia ułamka przez liczbę naturalnąmnożenia ułamka przez liczbę naturalną i dzielenia liczby naturalnej przez ułamekdzielenia liczby naturalnej przez ułamek.
Aby pomnożyć ułamek przez liczbę naturalną, mnożymy jego licznik przez tę liczbę, a mianownik pozostawiamy bez zmian.
Pomnożymy każdą z liczb , , przez .
Aby podzielić liczbę naturalną przez ułamek, mnożymy tę liczbę przez odwrotność ułamka.
Podzielimy liczbę przez każdą z liczb: , .
Znajdziemy liczbę, której jest równe .
Sposób :
Jeśli podzielimy szukaną liczbę na równych części, to cztery z tych części są równe łącznie .

Zatem jedna z tych części jest równa
Pozostałe z części są więc równe
.
Znajdujemy szukaną liczbę:
Odpowiedź:
Szukana liczba to .
Sposób :
Jeśli podzielimy szukaną liczbę na równych części, to cztery z tych części są równe . Zatem jedna z tych części jest równa
Siedem z tych części to
.
Odpowiedź:
Szukana liczba to .
Zauważmy, że obliczenia wykonane w sposobie rozwiązania powyższego przykładu, można zapisać w postaci jednego działania:
Oznacza to, że wykonaliśmy dzielenie danej liczby przez ułamek.
Aby wyznaczyć nieznaną liczbę, znając liczbę, która jest jej ułamkiem, należy znaną liczbę podzielić przez ten ułamek.
W klasie jest chłopców, co stanowi wszystkich uczniów tej klasy. Obliczymy, ile dziewcząt jest w tej klasie.
Sposób :
Skoro wszystkich uczniów stanowią chłopcy, to stanowią dziewczęta.



Odpowiedź:
W tej klasie są dziewczynki.
Sposób :
Obliczamy najpierw, ilu wszystkich uczniów jest w tej klasie.
Teraz wyznaczamy liczbę dziewczynek.
Odpowiedź:
W tej klasie są dziewczynki.
Problem opisany w kolejnym przykładzie rozwiążemy dwoma sposobami – jednym z nich będzie zapisanie i rozwiązanie odpowiedniego równania.
Pani Joli podwyższono pensję o , czyli o jej dotychczasowej pensji. Obliczymy, ile teraz zarabia pani Jola.
Sposób :
dotychczasowej pensji pani Joli to
tej kwoty to razy mniej, czyli
wyznaczonej kwoty to razy więcej, czyli
Pani Jola przed podwyżką zarabiała .
Teraz pani Jola zarabia .
Odpowiedź:
Pani Jola zarabia .
Sposób :
Oznaczmy:
– pensja pani Joli przed podwyżką.
Układamy i rozwiązujemy odpowiednie równanie.
Skoro pensja pani Joli przed podwyżką wynosiła , a pensję podwyższono o , to pensja pani Joli wynosi teraz .
Odpowiedź:
Pani Jola zarabia teraz .
W ostatnim przykładzie wykorzystamy wszystkie poznane dotychczas sposoby wyznaczania liczby na podstawie danego jej ułamkawyznaczania liczby na podstawie danego jej ułamka.
W szkolnym Turnieju Matematycznych Gwiazd, za rozwiązanie wszystkich zadań można było otrzymać maksymalnie punktów. W tabeli przedstawiono liczby punktów uzyskane przez najlepszych zawodników turnieju.
Imię zawodnika | Liczba uzyskanych punktów |
|---|---|
Leon | |
Gabrysia | |
Zuzia | |
Krystek | |
Mirek | |
Arek |
Zawodnicy, którzy uzyskali więcej niż połowę punktów możliwych do zdobycia, stanowią wszystkich zawodników.
Obliczymy, ilu zawodników startowało w turnieju.
Sposób :
Z tabelki odczytujemy, że tylko zawodników (Leon, Gabrysia, Zuzia, Krystek) uzyskało więcej niż połowę punktów możliwych do zdobycia.
wszystkich zawodników – to zawodników,
wszystkich zawodników – to zawodników,
wszystkich zawodników – to zawodników.
Odpowiedź:
W turnieju startowało zawodników.
Sposób :
Z tabelki odczytujemy, że tylko zawodników (Leon, Gabrysia, Zuzia, Krystek) uzyskało więcej niż połowę punktów możliwych do zdobycia.
zawodników to wszystkich zawodników.
Zatem wszystkich zawodników było:
Odpowiedź:
W turnieju startowało zawodników.
Sposób :
Z tabelki odczytujemy, że tylko zawodników (Leon, Gabrysia, Zuzia, Krystek) uzyskało więcej niż połowę punktów możliwych do zdobycia.
Oznaczamy:
– liczba wszystkich zawodników.
Odpowiedź:
W turnieju startowało zawodników.
Notatki
Prezentacja multimedialna
Zapoznaj się z prezentacją, w której pokazane są sposoby wyznaczania liczby na podstawie danego jej ułamka. Postaraj się w każdym przypadku zaproponować jeszcze inny sposób znalezienia szukanej wartości.
Slajd pierwszy:
Na planszy znajduję się fotografia przedstawiająca chłopców na boisku piłkarskim. Po lewej stronie zapisano ułamki jedna trzecie i jedna druga. W lewym dolnym rogu znajduje się tytuł: Sposoby wyznaczania liczby na podstawie danego ułamka.
Gdy znamy na przykład jedną trzecią pewnej liczby, to możemy określić, ile jest równa ta liczba.
Mówimy wtedy, że wyznaczyliśmy liczbę, której część jest podana. Pokażemy teraz na przykładach, jak można wykonać takie obliczenia.
Slajd drugi:
Przykład pierwszy.
Wysokość jabłonki wynosi trzy metry i stanowi jedną drugą wysokości sosny. Obliczymy wysokość sosny.
Na planszy przedstawiono sosnę i jabłonkę. Przy jabłoni znajduję się pionowa strzałka wskazująca jej wysokość równą trzy metry.
Slajd trzeci:
Jedna druga wysokości sosny to trzy metry.
Zapisujemy obliczenia: .
Sosna jest więc dwukrotnie wyższa, czyli jej wysokość wynosi sześć metrów.
Slajd czwarty:
Przykład drugi.
Dorośli stanowili dziewięć dziesiątych wszystkich osób jadących bryczkami. Oprócz nich było jeszcze dwoje dzieci.
Obliczymy, ile osób jechało bryczkami.
Na planszy przedstawioną bryczkę jadącą po starym mieście.
Slajd piąty:
Wszystkich osób jest dziesięć razy więcej, czyli dwadzieścia.
Dziewięć dziesiątych osób jadących bryczką to dorośli, zatem jedna dziesiąta osób to dzieci, ponieważ .
Jedna dziesiąta wszystkich osób, czyli dwie osoby to dzieci. Zatem . Oznacza to, że bryczkami jechało dwadzieścia osób. W podobny sposób można znaleźć liczbę, gdy znamy jej czwartą część, piątą część, szóstą część i tak dalej.
W wielu przypadkach trzeba wykonać jednak bardziej skomplikowane rachunki.
Slajd szósty:
Przykład trzeci.
Rowerzysta przejechał osiemnaście kilometrów, czyli dwie piąte zaplanowanej trasy. Obliczymy, jaką długość ma trasa, którą rowerzysta planuje pokonać.
Na planszy przedstawionego kolarza jadącego przez łąkę.
Slajd siódmy:
Zadanie to rozwiążemy, wykonując odpowiednie działania.
Dwie piąte trasy to osiemnaście kilometrów. Po podzieleniu dwóch piątych i liczby osiemnaście przez dwa otrzymujemy, że jedna piąta trasy to dziewięć kilometrów.
Następnie wiedząc, że jedna piąta trasy to dziewięć kilometrów mnożymy obie liczby przez pięć. Zatem pięć piątych trasy, czyli cała trasa, to czterdzieści pięć kilometrów.
Odpowiedź:
Trasa, którą rowerzysta planuje pokonać ma długość czterdzieści pięć kilometrów.
Slajd ósmy:
Przykład czwarty.
Wyznaczymy liczbę, której siedem ósmych to dwadzieścia jeden.
Na rysunku obok narysowano prostokąt podzielony na osiem równych części. Nad siedmioma częściami za pomocą klamry zapisano siedem ósmych.
Jeśli podzielimy szukaną liczbę na osiem równych części, to siedem z tych części jest równe dwadzieścia jeden. Zatem dwadzieścia jeden podzielić na siedem równa się trzy.
Jedna z tych części jest równa trzy. W każdą część prostokąta wpisano liczbę trzy.
Wynika stąd, że osiem takich części to dwadzieścia cztery, ponieważ trzy razy osiem równa się dwadzieścia cztery.
Slajd dziewiąty:
Szukana liczba to dwadzieścia cztery.
Zauważmy, że wykonane obliczenia możemy zapisać w postaci jednego wyrażenia.
.
Aby więc wyznaczyć nieznaną liczbę, znając liczbę, która jest jej ułamkiem, należy znaną liczbę podzielić przez ten ułamek.
Slajd dziesiąty:
W następnym przykładzie pokażemy jeszcze jeden sposób rozwiązania zadania na poszukiwanie wielkości, której część jest znana.
Za trzy czwarte kilograma winogron Anka zapłaciła dwanaście złotych. Obliczymy ceną kilograma tych owoców.
Na planszy znajduje się zdjęcie winogrona.
Slajd jedenasty:
Tym razem ułożymy i rozwiążemy odpowiednie równanie.
Oznaczmy przez iks cenę kilograma winogron.
Na podstawie treści zadania układamy i rozwiązujemy odpowiednie równanie . Następnie mnożymy obie strony przez cztery i otrzymujemy . Stąd .
Wnioskujemy, że cena kilograma winogron wynosiła szesnaście złotych.
Slajd dwunasty:
Przykład szósty.
Liczbę A rozłożono na sumę trzech liczb, z których pierwsza stanowi sześć dwudziestych piątych liczby A, druga dwanaście dwudziestych piątych liczby A, a trzecia jest równa czternaście. Znajdziemy wszystkie te liczby.
Na planszy przedstawiono prostokąt który podzielono na trzy nierówne części. Pierwszą część podpisano jako pierwsza liczba i zapisano sześć dwudziestych piątych, drugą cześć podpisano druga liczba i zapisano dwanaście dwudziestych piątych, trzecią część podpisano jako trzecią liczbę i zapisano czternaście.
Slajd trzynasty:
Rozwiązanie:
Pierwsza liczba stanowi sześć dwudziestych piątych liczby A.
Druga liczba stanowi dwanaście dwudziestych piątych liczby A.
Trzecią liczbę wyznaczamy z następującego działania: .
Zatem trzecia liczba stanowi siedem dwudziestych piątych liczby A.
Jednocześnie liczba ta jest równa czternaście.
Dzieląc siedem dwudziestych piątych oraz liczbę czternaście przez siedem obliczmy jedną dwudziestą piątą liczby A. Otrzymujemy dwa. Liczba A jest dwadzieścia pięć razy większa od liczby dwa, czyli wynosi pięćdziesiąt.
Odpowiedź:
Liczba A jest równa pięćdziesiąt.
Slajd czternasty:
Przykład siódmy.
Cukiernik przygotował sto dwadzieścia babeczek.
Okazało się, że przekroczył plan o jedna piątą.
Obliczymy, ile babeczek miał przygotować cukiernik.
Slajd piętnasty:
Jeśli cukiernik przekroczył plan o jedną piątą, to znaczy, że wykonał sześć piątych planu. Istotnie, .
Czyli sześć piątych zaplanowanej liczby babeczek to sto dwadzieścia babeczek.
Mamy więc znaleźć liczbę, której sześć piątych wynosi sto dwadzieścia.
Szukaną liczbę wyznaczymy, wykonując odpowiednie dzielenie, czyli .
Cukiernik miał więc w planie przygotowanie stu babeczek.
Mateusz przeszedł pierwszego dnia , czyli całej trasy. Jaką długość miała cała trasa jego wędrówki?
W sklepie zegar kosztuje o więcej niż w hurtowni, co stanowi ceny zegara w hurtowni.
Jaka jest cena zegara w hurtowni, a jaka w sklepie?
Paweł zaplanowanej trasy, czyli , przebył pociągiem, a resztę pokonał piechotą. Ile kilometrów Paweł szedł piechotą?
Zestaw ćwiczeń interaktywnych
liczby Tu uzupełnij to .
kwoty Tu uzupełnij to .
masy Tu uzupełnij to .
Przez pustynię kroczy karawana. Aż zwierząt, czyli wszystkich zwierząt, to słonie. Pozostałe zwierzęta to wielbłądy. Z ilu zwierząt składa się karawana? O ile jest więcej słoni niż wielbłądów?
Ogrodnik sprzedał gruszek, co stanowiło wszystkich zebranych gruszek. Czwartą część pozostałych ogrodnik przeznaczył na sok, a resztę podarował sąsiadce.
Ile kilogramów gruszek otrzymała sąsiadka?
Słownik
aby pomnożyć ułamek przez liczbę naturalną, mnożymy jego licznik prze tę liczbę, a mianownik pozostawiamy bez zmian.
aby podzielić liczbę naturalną przez ułamek, mnożymy tę liczbę przez odwrotność ułamka.
aby wyznaczyć nieznaną liczbę, znając liczbę, która jest jej ułamkiem, należy znaną liczbę podzielić przez ten ułamek.
Bibliografia
Stewart Ian, (2012), Gabinet matematycznych zagadek, Kraków: Wydawnictwo Literackie.






