RRT6ecV1JzNwy
Ilustracja przedstawia napisane liczby na jednolitym tle.

Obliczanie liczby, której część jest podana

Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

W pewnym sklepie takie same cukierki jagodowe sprzedawane są w dwóch różnych opakowaniach. W pierwszym znajduje się 15 kilograma cukierków, a w drugim 14 kilograma. Paweł chce kupić kilogram cukierków. Jak myślisz – czy powinien kupić cukierki zawarte w 5 opakowaniach pierwszego rodzaju, czy w 4 opakowaniach drugiego rodzaju?

R1D0NhgefxM6Z
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Aby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba znać cenę każdego z opakowań. Możemy wtedy obliczyć cenę za kilogram cukierków w każdym przypadku i wybrać korzystniejszą wersję.

Opisany problem z matematycznego punktu widzenia sprowadza się do wyznaczenia liczby, której część jest znana. Rozwiązaniem takich właśnie zagadnień, zajmiemy się w tym materiale.

  1. Interaktywna treść merytorycznaInteraktywna treść merytoryczna

  2. Prezentacja multimedialnaPrezentacja multimedialna

  3. Zestaw ćwiczeń interaktywnychZestaw ćwiczeń interaktywnych

  4. SłownikSłownik

Twoje cele
  • Wyznaczysz liczbę, której część jest podana.

  • Pomnożysz ułamek przez liczbę naturalną.

  • Podzielisz liczbę naturalną przez ułamek.

  • Rozwiążesz proste równanie z jedną niewiadomą.

  • Rozwiążesz zadanie tekstowe, wykonując działania na ułamkach.

1

Pokażemy, jak znaleźć wartość pewnej wielkości, gdy znamy wielkość jej części.

Przykład 1

Jadzia wyhodowała olbrzymią dynię. Trzy czwarte masy dyni wynosiło aż 12 kg. Obliczymy masę tej dyni.

RsFLmua0r6M1r
Źródło: dostępny w internecie: Pixabay.com, licencja: CC BY 3.0.

Z treści zadania wynika, że jeśli podzielimy dynię na cztery równe części, to trzy z tych części mają masę 12 kg. Zatem jedna z tych części ma masę równą:
12 kg:3=4 kg
Czyli masa całej dyni jest równa:
12 kg+4 kg=16 kg.

Odpowiedź:
Masa dyni jest równa 16 kg.

W rozwiązaniu następnego przykładu wykorzystamy znajomość mnożenia ułamka przez liczbę naturalnąmnożenie ułamka przez liczbę naturalnąmnożenia ułamka przez liczbę naturalnądzielenia liczby naturalnej przez ułamekdzielenie liczby naturalnej przez ułamekdzielenia liczby naturalnej przez ułamek.

Aby pomnożyć ułamek przez liczbę naturalną, mnożymy jego licznik przez tę liczbę, a mianownik pozostawiamy bez zmian.

Pomnożymy każdą z liczb 34, 518, 112 przez 8.

34·8=3·84=244=6
518·8=5·818=4018=209=229
112·8=32·8=3·82=242=12

Aby podzielić liczbę naturalną przez ułamek, mnożymy tę liczbę przez odwrotność ułamka.

Podzielimy liczbę 2 przez każdą z liczb: 25, 123.

2:25=2·52=102=5
2:123=2:53=2·35=65=115
Przykład 2

Znajdziemy liczbę, której 47 jest równe 10.

Sposób 1:

Jeśli podzielimy szukaną liczbę na 7 równych części, to cztery z tych części są równe łącznie 10.

R1N0iIDDj9Muh
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zatem jedna z tych części jest równa

10:4=104=52

Pozostałe 37 części są więc równe
52·3=152=712.
Znajdujemy szukaną liczbę:

10+712=1712

Odpowiedź:
Szukana liczba to 1712.

Sposób 2:

Jeśli podzielimy szukaną liczbę na 7 równych części, to cztery z tych części są równe 10. Zatem jedna z tych części jest równa

10:4=104=52

Siedem z tych części to
52·7=352=1712.

Odpowiedź:
Szukana liczba to 1712.

Zauważmy, że obliczenia wykonane w sposobie 2 rozwiązania powyższego przykładu, można zapisać w postaci jednego działania:

10:4·7=104·7=10·74=10:47

Oznacza to, że wykonaliśmy dzielenie danej liczby przez ułamek.

Aby wyznaczyć nieznaną liczbę, znając liczbę, która jest jej ułamkiem, należy znaną liczbę podzielić przez ten ułamek.

Przykład 3

W klasie jest 8 chłopców, co stanowi 23 wszystkich uczniów tej klasy. Obliczymy, ile dziewcząt jest w tej klasie.

Sposób 1:

Skoro 23 wszystkich uczniów stanowią chłopcy, to 13 stanowią dziewczęta.

RSgdHhmV7r3Cq
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RymK19p2zSVDk
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1KN0aduE4xND
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Odpowiedź:
W tej klasie są 4 dziewczynki.

Sposób 2:

Obliczamy najpierw, ilu wszystkich uczniów jest w tej klasie.

8:23=8·32=4·31=12

Teraz wyznaczamy liczbę dziewczynek.

12-8=4

Odpowiedź:
W tej klasie są 4 dziewczynki.

Problem opisany w kolejnym przykładzie rozwiążemy dwoma sposobami – jednym z nich będzie zapisanie i rozwiązanie odpowiedniego równania.

Przykład 4

Pani Joli podwyższono pensję o 2250 , czyli o 56 jej dotychczasowej pensji. Obliczymy, ile teraz zarabia pani Jola.

Sposób 1:

56 dotychczasowej pensji pani Joli to 2250 
16 tej kwoty to 5 razy mniej, czyli 2250 :5=450 
66 wyznaczonej kwoty to 6 razy więcej, czyli 450 ·6=2700 
Pani Jola przed podwyżką zarabiała 2700 .
Teraz pani Jola zarabia 2700 +2250 =4950 .

Odpowiedź:
Pani Jola zarabia 4950 .

Sposób 2:

Oznaczmy:
x  – pensja pani Joli przed podwyżką.
Układamy i rozwiązujemy odpowiednie równanie.
56·x=2250:56

x=2250·65
x=450·6

x=2700 
Skoro pensja pani Joli przed podwyżką wynosiła 2700 , a pensję podwyższono o 2250 , to pensja pani Joli wynosi teraz 2700 +2250 =4950 .

Odpowiedź:
Pani Jola zarabia teraz 4950 .

W ostatnim przykładzie wykorzystamy wszystkie poznane dotychczas sposoby wyznaczania liczby na podstawie danego jej ułamkawyznaczanie liczby na podstawie danego jej ułamkawyznaczania liczby na podstawie danego jej ułamka.

Przykład 5

W szkolnym Turnieju Matematycznych Gwiazd, za rozwiązanie wszystkich zadań można było otrzymać maksymalnie 20 punktów. W tabeli przedstawiono liczby punktów uzyskane przez najlepszych zawodników turnieju.

Imię zawodnika

Liczba uzyskanych punktów

Leon

20

Gabrysia

19

Zuzia

15

Krystek

11

Mirek

10

Arek

9

Zawodnicy, którzy uzyskali więcej niż połowę punktów możliwych do zdobycia, stanowią 29 wszystkich zawodników.
Obliczymy, ilu zawodników startowało w turnieju.

Sposób 1:

Z tabelki odczytujemy, że tylko 4 zawodników (Leon, Gabrysia, Zuzia, Krystek) uzyskało więcej niż połowę punktów możliwych do zdobycia.
29 wszystkich zawodników – to 4 zawodników,
19 wszystkich zawodników – to 4:2=2 zawodników,
99 wszystkich zawodników – to 9·2=18 zawodników.

Odpowiedź:
W turnieju startowało 18 zawodników.

Sposób 2:

Z tabelki odczytujemy, że tylko 4 zawodników (Leon, Gabrysia, Zuzia, Krystek) uzyskało więcej niż połowę punktów możliwych do zdobycia.
4 zawodników to 29 wszystkich zawodników.
Zatem wszystkich zawodników było:

4:29=4·92=362=18

Odpowiedź:
W turnieju startowało 18 zawodników.

Sposób 3:

Z tabelki odczytujemy, że tylko 4 zawodników (Leon, Gabrysia, Zuzia, Krystek) uzyskało więcej niż połowę punktów możliwych do zdobycia.
Oznaczamy:
x – liczba wszystkich zawodników.

29·x=4

29·x=4:29

x=4·92
x=362
x=18

Odpowiedź:
W turnieju startowało 18 zawodników.

Notatki

R1BQiKN0mb2u6
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
2

Prezentacja multimedialna

Polecenie 1

Zapoznaj się z prezentacją, w której pokazane są sposoby wyznaczania liczby na podstawie danego jej ułamka. Postaraj się w każdym przypadku zaproponować jeszcze inny sposób znalezienia szukanej wartości.

RMdPovT5uWHmg
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
RLTHFRyr6IAxp
RALWixRXWt91R
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
R194ZnGMqivEZ
R1BFi0rT127ip
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
RRRi47CB7XEoW
RUJLPKFyDXmM5
Ilustracja interaktywna nawiązująca do treści materiału
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
RPSE84OJ6yF07
Film nawiązujący do treści materiału
Transkrypcjaazurewhite
RnxsbHKOHfWqF
R1dyAn3DoWkE5
Ilustracja interaktywna nawiązująca do treści materiału
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
R12WBaswWW0Ny
Film nawiązujący do treści materiału
Transkrypcjaazurewhite
R1K7ughDqdA0y
R12uOkn2wClZf
Ilustracja interaktywna nawiązująca do treści materiału
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
R1cNn8fcKhUuL
R4bnZFzl6BPnK
Ilustracja interaktywna nawiązująca do treści materiału
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
R165e2LjMd4pc
R2bxEeTJDK4Dh
Ilustracja interaktywna nawiązująca do treści materiału
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
Rwp7O5C3dOJFZ
Film nawiązujący do treści materiału
Transkrypcjaazurewhite
R1HIEnmsohR1o
R1aiNk7YV2DRI
Ilustracja interaktywna nawiązująca do treści materiału
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
R1Qywh8qDw8SJ
R1eCxhXSBNYAS
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
REAzyqGRCSftF
RVOO24RG0nMNB
Ilustracja interaktywna nawiązująca do treści materiału
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
R1egzHzg5pyzV
Film nawiązujący do treści materiału
Transkrypcjaazurewhite
RoAVXCcZuLGBc
Rxybh4tBFgoGs
Ilustracja interaktywna nawiązująca do treści materiału
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
Głośność lektora
Głośność muzyki

Slajd pierwszy:

Na planszy znajduję się fotografia przedstawiająca chłopców na boisku piłkarskim. Po lewej stronie zapisano ułamki jedna trzecie i jedna druga. W lewym dolnym rogu znajduje się tytuł: Sposoby wyznaczania liczby na podstawie danego ułamka.

Gdy znamy na przykład jedną trzecią pewnej liczby, to możemy określić, ile jest równa ta liczba.

Mówimy wtedy, że wyznaczyliśmy liczbę, której część jest podana. Pokażemy teraz na przykładach, jak można wykonać takie obliczenia.

Slajd drugi:

Przykład pierwszy.

Wysokość jabłonki wynosi trzy metry i stanowi jedną drugą wysokości sosny. Obliczymy wysokość sosny.

Na planszy przedstawiono sosnę i jabłonkę. Przy jabłoni znajduję się pionowa strzałka wskazująca jej wysokość równą trzy metry.

Slajd trzeci:

Jedna druga wysokości sosny to trzy metry.

Zapisujemy obliczenia: 3 m·2=6 m.

Sosna jest więc dwukrotnie wyższa, czyli jej wysokość wynosi sześć metrów.

Slajd czwarty:

Przykład drugi.

Dorośli stanowili dziewięć dziesiątych wszystkich osób jadących bryczkami. Oprócz nich było jeszcze dwoje dzieci.
Obliczymy, ile osób jechało bryczkami.

Na planszy przedstawioną bryczkę jadącą po starym mieście.

Slajd piąty:

Wszystkich osób jest dziesięć razy więcej, czyli dwadzieścia.

Dziewięć dziesiątych osób jadących bryczką to dorośli, zatem jedna dziesiąta osób to dzieci, ponieważ 1-910=110.

Jedna dziesiąta wszystkich osób, czyli dwie osoby to dzieci. Zatem 2·10=20. Oznacza to, że bryczkami jechało dwadzieścia osób. W podobny sposób można znaleźć liczbę, gdy znamy jej czwartą część, piątą część, szóstą część i tak dalej. 
W wielu przypadkach trzeba wykonać jednak bardziej skomplikowane rachunki.

Slajd szósty:

Przykład trzeci.

Rowerzysta przejechał osiemnaście kilometrów, czyli dwie piąte zaplanowanej trasy. Obliczymy, jaką długość ma trasa, którą rowerzysta planuje pokonać.

Na planszy przedstawionego kolarza jadącego przez łąkę.

Slajd siódmy:

Zadanie to rozwiążemy, wykonując odpowiednie działania.

Dwie piąte trasy to osiemnaście kilometrów. Po podzieleniu dwóch piątych i liczby osiemnaście przez dwa otrzymujemy, że jedna piąta trasy to dziewięć kilometrów.

Następnie wiedząc, że jedna piąta trasy to dziewięć kilometrów mnożymy obie liczby przez pięć. Zatem pięć piątych trasy, czyli cała trasa, to czterdzieści pięć kilometrów.

Odpowiedź: 
Trasa, którą rowerzysta planuje pokonać ma długość czterdzieści pięć kilometrów.

Slajd ósmy:

Przykład czwarty.

Wyznaczymy liczbę, której siedem ósmych to dwadzieścia jeden.

Na rysunku obok narysowano prostokąt podzielony na osiem równych części. Nad siedmioma częściami za pomocą klamry zapisano siedem ósmych.

Jeśli podzielimy szukaną liczbę na osiem równych części, to siedem z tych części jest równe dwadzieścia jeden. Zatem dwadzieścia jeden podzielić na siedem równa się trzy.

Jedna z tych części jest równa trzy. W każdą część prostokąta wpisano liczbę trzy.

Wynika stąd, że osiem takich części to dwadzieścia cztery, ponieważ trzy razy osiem równa się dwadzieścia cztery.

Slajd dziewiąty:

Szukana liczba to dwadzieścia cztery.

Zauważmy, że wykonane obliczenia możemy zapisać w postaci jednego wyrażenia.

(21:7)·8=3·8=24 .

Aby więc wyznaczyć nieznaną liczbę, znając liczbę, która jest jej ułamkiem, należy znaną liczbę podzielić przez ten ułamek.

Slajd dziesiąty:

W następnym przykładzie pokażemy jeszcze jeden sposób rozwiązania zadania na poszukiwanie wielkości, której część jest znana.

Za trzy czwarte kilograma winogron Anka zapłaciła dwanaście złotych. Obliczymy ceną kilograma tych owoców.

Na planszy znajduje się zdjęcie winogrona.

Slajd jedenasty:

Tym razem ułożymy i rozwiążemy odpowiednie równanie.

Oznaczmy przez iks cenę kilograma winogron.

Na podstawie treści zadania układamy i rozwiązujemy odpowiednie równanie 34x=12. Następnie mnożymy obie strony przez cztery i otrzymujemy 3x=48. Stąd x=16.

Wnioskujemy, że cena kilograma winogron wynosiła szesnaście złotych.

Slajd dwunasty:

Przykład szósty.

Liczbę A rozłożono na sumę trzech liczb, z których pierwsza stanowi sześć dwudziestych piątych liczby A, druga dwanaście dwudziestych piątych liczby A, a trzecia jest równa czternaście. Znajdziemy wszystkie te liczby.

Na planszy przedstawiono prostokąt który podzielono na trzy nierówne części. Pierwszą część podpisano jako pierwsza liczba i zapisano sześć dwudziestych piątych, drugą cześć podpisano druga liczba i zapisano dwanaście dwudziestych piątych, trzecią część podpisano jako trzecią liczbę i zapisano czternaście.

Slajd trzynasty:

Rozwiązanie:

Pierwsza liczba stanowi sześć dwudziestych piątych liczby A.

Druga liczba stanowi dwanaście dwudziestych piątych liczby A.

Trzecią liczbę wyznaczamy z następującego działania: 2525-625+1225=2525-1825=725.

Zatem trzecia liczba stanowi siedem dwudziestych piątych liczby A.

Jednocześnie liczba ta jest równa czternaście.

Dzieląc siedem dwudziestych piątych oraz liczbę czternaście przez siedem obliczmy jedną dwudziestą piątą liczby A. Otrzymujemy dwa. Liczba A jest dwadzieścia pięć razy większa od liczby dwa, czyli wynosi pięćdziesiąt.

Odpowiedź:
Liczba A jest równa pięćdziesiąt.

Slajd czternasty:

Przykład siódmy.

Cukiernik przygotował sto dwadzieścia babeczek.
Okazało się, że przekroczył plan o jedna piątą.
Obliczymy, ile babeczek miał przygotować cukiernik.

Slajd piętnasty:

Jeśli cukiernik przekroczył plan o jedną piątą, to znaczy, że wykonał sześć piątych planu. Istotnie, 1+15=115=65.

Czyli sześć piątych zaplanowanej liczby babeczek to sto dwadzieścia babeczek.
Mamy więc znaleźć liczbę, której sześć piątych wynosi sto dwadzieścia.

Szukaną liczbę wyznaczymy, wykonując odpowiednie dzielenie, czyli 120:65=120·56=20·5=100.

Cukiernik miał więc w planie przygotowanie stu babeczek.

Polecenie 2

Mateusz przeszedł pierwszego dnia 12 km, czyli 25 całej trasy. Jaką długość miała cała trasa jego wędrówki?

R1Z2z5N9mbQdU
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

W sklepie zegar kosztuje o 36  więcej niż w hurtowni, co stanowi 914 ceny zegara w hurtowni.
Jaka jest cena zegara w hurtowni, a jaka w sklepie?

RDxhRr2TifOiW
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Paweł 35 zaplanowanej trasy, czyli 27 km, przebył pociągiem, a resztę pokonał piechotą. Ile kilometrów Paweł szedł piechotą?

RcVoTxzV4o1LS
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
3

Zestaw ćwiczeń interaktywnych

Ćwiczenie 1
RQgOZQnd2Ay9k
Uzupełnij zdania, wpisując odpowiednie liczby. 12 liczby Tu uzupełnij to 8.
14 liczby Tu uzupełnij to 15.
110 kwoty Tu uzupełnij to 780 .
15 masy Tu uzupełnij kg to 113 kg.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RQ1xX12txfsYe
Ćwiczenie 2
Cenę telewizora w listopadzie obniżono o 310 ceny październikowej, czyli o 951 . Cena telewizora przed obniżką była równa Możliwe odpowiedzi: 1. 28530 , 2. 3170 , 3. 6657 , 4. 2853 
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1MyAp04KLpOe
Ćwiczenie 3
Wiadomo, że 120 liczby p to 14. Wynika z tego, że Możliwe odpowiedzi: 1. p=80, 2. p=180, 3. p=5, 4. p=15
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RgcIWKnp8MkkY
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Zaznacz, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe.. Liczba, której 54 wynosi 15 to 12.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Liczba, której 35 wynosi 6 to 8.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Liczba, której 77 wynosi 3 to 6.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Liczba, której 134 wynosi 15 to 12.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Liczba, której 219 wynosi 10 to 380.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RVQAu8b7Z0Ro5
Ćwiczenie 5
W pewnym sklepie z odzieżą wszystkie ceny obniżono o 58 ceny początkowej. Przeciągnij i upuść odpowiednią cenę przed obniżką.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RK3yZnykU55sd
Ćwiczenie 5
W pewnym sklepie z odzieżą wszystkie ceny obniżono o 58 ceny początkowej. Połącz w pary ceny przed i po obniżce.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1KCnrJf3Pfcc
Ćwiczenie 6
Uzupełnij zdania, przeciągając odpowiednie liczby. Na półce stoją słoiki z dżemem. 38 wszystkich słoików, czyli 1. 96, 2. 36, 3. 18, 4. 24 słoików, to słoiki z dżemem jagodowym. 14 wszystkich słoików, czyli 1. 96, 2. 36, 3. 18, 4. 24 słoiki to słoiki z dżemem śliwkowym. Połowa pozostałych słoików, czyli 1. 96, 2. 36, 3. 18, 4. 24 słoików, to słoiki z dżemem wiśniowym. Na półce stało więc łącznie 1. 96, 2. 36, 3. 18, 4. 24 słoików z dżemem.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Przez pustynię kroczy karawana. Aż 120 zwierząt, czyli 45 wszystkich zwierząt, to słonie. Pozostałe zwierzęta to wielbłądy. Z ilu zwierząt składa się karawana? O ile jest więcej słoni niż wielbłądów?

RuxR19rbD5fTQ
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Ogrodnik sprzedał 280 kg gruszek, co stanowiło 712 wszystkich zebranych gruszek. Czwartą część pozostałych ogrodnik przeznaczył na sok, a resztę podarował sąsiadce.
Ile kilogramów gruszek otrzymała sąsiadka?

RY27NvP8Uv4UT
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
4

Słownik

mnożenie ułamka przez liczbę naturalną
mnożenie ułamka przez liczbę naturalną

aby pomnożyć ułamek przez liczbę naturalną, mnożymy jego licznik prze tę liczbę, a mianownik pozostawiamy bez zmian.

dzielenie liczby naturalnej przez ułamek
dzielenie liczby naturalnej przez ułamek

aby podzielić liczbę naturalną przez ułamek, mnożymy tę liczbę przez odwrotność ułamka.

wyznaczanie liczby na podstawie danego jej ułamka
wyznaczanie liczby na podstawie danego jej ułamka

aby wyznaczyć nieznaną liczbę, znając liczbę, która jest jej ułamkiem, należy znaną liczbę podzielić przez ten ułamek.

Bibliografia

Stewart Ian, (2012), Gabinet matematycznych zagadek, Kraków: Wydawnictwo Literackie.