Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Lidia Chowaniec

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VIII

2. Przedmiot

matematyka

3. Temat zajęć

Obliczanie prawdopodobieństw

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat wynika z realizacji podstawy programowej

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Użycie TIK na lekcji pozwala uatrakcyjnić zajęcia i sprawić, że uczniowie lepiej zrozumieją i zapamiętają omawiane zagadnienia, chętnie zaangażują się w doskonalenie swoich umiejętności.

7. Cel ogólny zajęć

Analizowanie i obliczanie prawdopodobieństw zdarzeń losowych

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń wie co to jest zdarzenie losowe

  2. Uczeń rozumie pojęcia: zdarzenie pewne, zdarzenie niemożliwe

  3. Uczeń potrafi obliczać prawdopodobieństwo zdarzenia losowego polegającego na rzucie kostką lub losowaniu kul albo innych obiektów spośród podanego zestawu

9. Metody i formy pracy

Metody:

- metoda eksponująca  - film

 - metoda problemowa -dyskusja

- metoda praktyczna – ćwiczenia interaktywne

Formy:

-praca z całą klasą

-praca grupowa

10. Środki dydaktyczne

Film na kanale Pi‑stacja Matematyka

Gra „Miloner” w aplikacji LearningApps

Ćwiczenia interaktywne na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej

Ankieta ewaluacyjna – formularz Gooogle

11. Wymagania w zakresie technologii

komputer z dostępem do Internetu, tablica interaktywna, tablety lub smartfony (do pracy w parach lub trójkach)

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

  • Aktywność 2

    • Temat: Refleksja po obejrzeniu filmu

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      Dyskusja po obejrzeniu filmu i próba odpowiedzi na pytania:

      O jakim zdarzeniu był film?

      Czy mamy wpływ na przebieg takiego zdarzenia?

      Jak ocenić szanse na wygraną w loterii?

      Na czym polega obliczenie prawdopodobieństwa wyciagnięcia losu wygrywającego?

      Czy prawdopodobieństwo wygranej zmienia się po pierwszym losowaniu?

      Kiedy szanse na wygraną są pewne, a kiedy wygrana jest niemożliwa?

  • Aktywność 3

    • Temat: Teoria: Czym jest zdarzenie losowe i jak obliczać prawdopodobieństwo zdarzenia losowego?

    • Czas trwania: 5‑7 minut

    • Opis aktywności:

      Podsumowanie spostrzeżeń i wniosków uczniów. Zredagowanie notatki do zeszytu dotyczącej definicji zdarzenia losowego, sposobu obliczania prawdopodobieństwa zdarzenia losowego oraz prawdopodobieństwa zdarzenia pewnego i niemożliwego.

  • Aktywność 4

    • Temat: Praktyka – Ćwiczenia w obliczaniu prawdopodobieństw

    • Czas trwania: 20‑25 minut

    • Opis aktywności:

      1. Uczniowie rozwiązują zadania interaktywne ustalając wspólnie prawidłowe rozwiązania. Zadania dotyczą rzutu kostką, ustalania prawdopodobieństwa otrzymania danego wyniku, porównania prawdopodobieństw w losowaniach oraz wyznaczenia prawdopodobieństwa w drugim losowaniu bez zwracania.  
        https://zpe.gov.pl/a/prawdopodobienstwo-zdarzenia-losowego/DFXr9TGYy 
        (zadania: 1, 2, 6, 11, 12)
         
        2. Uczniowie podzieleni na grupy biorą udział w grze „Milioner”. Obliczają prawdopodobieństwo w rzucie  kostką lub losowaniu obiektów spośród podanego zestawu.

        https://learningapps.org/view9522568

13. Sposób ewaluacji zajęć

Uczniowie wypełniają ankietę ewaluacyjną na formularzu Google lub na wydruku przygotowanym przez nauczyciela

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdwHD1bu14yanFAnSviUx86twGpwJUtlNQkskYvJP5F1vR1Fw/viewform?usp=sf_link

14. Licencja

CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Lekcję można przeprowadzić zdalnie. W takim przypadku wskazane byłoby użycie przez nauczyciela tabletu graficznego oraz aplikacji do pisania na tablicy, np. OpenBoard.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

dowolna