Obliczanie prawdopodobieństw
Autor/autorka
Lidia Chowaniec
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VIII
2. Przedmiot
matematyka
3. Temat zajęć
Obliczanie prawdopodobieństw
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat wynika z realizacji podstawy programowej
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Użycie TIK na lekcji pozwala uatrakcyjnić zajęcia i sprawić, że uczniowie lepiej zrozumieją i zapamiętają omawiane zagadnienia, chętnie zaangażują się w doskonalenie swoich umiejętności.
7. Cel ogólny zajęć
Analizowanie i obliczanie prawdopodobieństw zdarzeń losowych
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń wie co to jest zdarzenie losowe
Uczeń rozumie pojęcia: zdarzenie pewne, zdarzenie niemożliwe
Uczeń potrafi obliczać prawdopodobieństwo zdarzenia losowego polegającego na rzucie kostką lub losowaniu kul albo innych obiektów spośród podanego zestawu
9. Metody i formy pracy
Metody:
- metoda eksponująca - film
- metoda problemowa -dyskusja
- metoda praktyczna – ćwiczenia interaktywne
Formy:
-praca z całą klasą
-praca grupowa
10. Środki dydaktyczne
Film na kanale Pi‑stacja Matematyka
Gra „Miloner” w aplikacji LearningApps
Ćwiczenia interaktywne na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej
Ankieta ewaluacyjna – formularz Gooogle
11. Wymagania w zakresie technologii
komputer z dostępem do Internetu, tablica interaktywna, tablety lub smartfony (do pracy w parach lub trójkach)
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Doświadczenie: Jaka jest szansa na wygraną w loterii?
Czas trwania: 7 minut
Opis aktywności:
Prezentacja filmu pt.: „Losowanie na loterii #2 [ Prawdopodobieństwo ]na kanale Pi‑stacja. Matematyka. Treści zawarte w filmie mają przypomnieć uczniom temat „Zdarzenia losowe” omawiany w klasie 7.
https://www.youtube.com/watch?v=sEaj1ybqmK0&list=PLef0yBMrEiIjcJYE6nuW1q_7tuqwhTSGr&index=2
Aktywność 2
Temat: Refleksja po obejrzeniu filmu
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Dyskusja po obejrzeniu filmu i próba odpowiedzi na pytania:
O jakim zdarzeniu był film?
Czy mamy wpływ na przebieg takiego zdarzenia?
Jak ocenić szanse na wygraną w loterii?
Na czym polega obliczenie prawdopodobieństwa wyciagnięcia losu wygrywającego?
Czy prawdopodobieństwo wygranej zmienia się po pierwszym losowaniu?
Kiedy szanse na wygraną są pewne, a kiedy wygrana jest niemożliwa?
Aktywność 3
Temat: Teoria: Czym jest zdarzenie losowe i jak obliczać prawdopodobieństwo zdarzenia losowego?
Czas trwania: 5‑7 minut
Opis aktywności:
Podsumowanie spostrzeżeń i wniosków uczniów. Zredagowanie notatki do zeszytu dotyczącej definicji zdarzenia losowego, sposobu obliczania prawdopodobieństwa zdarzenia losowego oraz prawdopodobieństwa zdarzenia pewnego i niemożliwego.
Aktywność 4
Temat: Praktyka – Ćwiczenia w obliczaniu prawdopodobieństw
Czas trwania: 20‑25 minut
Opis aktywności:
Uczniowie rozwiązują zadania interaktywne ustalając wspólnie prawidłowe rozwiązania. Zadania dotyczą rzutu kostką, ustalania prawdopodobieństwa otrzymania danego wyniku, porównania prawdopodobieństw w losowaniach oraz wyznaczenia prawdopodobieństwa w drugim losowaniu bez zwracania.
https://zpe.gov.pl/a/prawdopodobienstwo-zdarzenia-losowego/DFXr9TGYy
(zadania: 1, 2, 6, 11, 12)
2. Uczniowie podzieleni na grupy biorą udział w grze „Milioner”. Obliczają prawdopodobieństwo w rzucie kostką lub losowaniu obiektów spośród podanego zestawu.
https://learningapps.org/view9522568
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie wypełniają ankietę ewaluacyjną na formularzu Google lub na wydruku przygotowanym przez nauczyciela
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdwHD1bu14yanFAnSviUx86twGpwJUtlNQkskYvJP5F1vR1Fw/viewform?usp=sf_link
14. Licencja
CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Lekcję można przeprowadzić zdalnie. W takim przypadku wskazane byłoby użycie przez nauczyciela tabletu graficznego oraz aplikacji do pisania na tablicy, np. OpenBoard.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
dowolna