Obliczanie wartości wyrażeń algebraicznych
Obliczanie wartości wyrażeń algebraicznych
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
-zna zasady podstawiania wartości liczbowych w miejsce niewiadomych,
-zna kolejność wykonywania działań,
-zna zasady działań na liczbach wymiernych.
b) Umiejętności
Uczeń:
-poprawnie podstawia w miejsce niewiadomych wartości liczbowe,
-stosuje prawidłową kolejność wykonywania działań,
-uzyskuje bezbłędne wyniki.
2. Metoda i forma pracy
Wykład, pogadanka, praca z całą klasą, praca samodzielna z kartą pracy.
3. Środki dydaktyczne
Karta pracy
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Omówienie pracy domowej.
b) Faza realizacyjna
1. Wykład nauczyciela, pogadanka, wyjaśnienie zasad podstawiania wartości liczbowych i obliczania wartości wyrażeń algebraicznych .
2. Praca z całą klasą – w zeszytach i na tablicy.
3. Praca samodzielna z kartą pracy ( załącznik 1).
c) Faza podsumowująca
Omówienie wyników pracy samodzielnej, zadanie pracy domowej ( załącznik 2).
5. Bibliografia
M. Świst, B. Zielińska, Zbiór zadań z algebry dla szkoły podstawowej, WSIP, Warszawa 1994.
6. Załączniki
a)Karta pracy ucznia ( załącznik 1)
Zadanie 1. Dla każdego z wyrażeń: a) (-2xIndeks górny 22-3):3, b) (3x‑2)(xIndeks górny 22-1), c) (x‑0,5):2, d) -20x : (2x+6)
Wybierz ze zbioru { -3; -0,5; 0,1}te liczby, dla których wartość danego wyrażenia jest liczbą:
a) naturalną, b) całkowitą, c) wymierną.
b) Zadanie domowe ( załącznik 2 )
„Obliczanie wartości wyrażeń algebraicznych” – zeszyt ćwiczeń.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak