Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Obliczanie wartości wyrażeń arytmetycznych

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

-zna tabliczkę mnożenia,

-zna kolejność wykonywania działań,

-zna prawa rozdzielności mnożenia i dzielenia względem dodawania i odejmowania,

b) Umiejętności

Uczeń:

-stosuje w obliczeniach prawa działań,

-wykonuje działania we właściwej kolejności,

-poprawnie dodaje, mnoży, dzieli, odejmuje i potęguje liczby w rachunku pamięciowym.

2. Metoda i forma pracy

Wykład, pogadanka, praca przy tablicy i w zeszytach z wykorzystaniem planszy z kolejnością działań, samodzielna praca w zeszytach.

3. Środki dydaktyczne

Plansza z kolejnością wykonywania działań, karta pracy nr 1, karta pracy nr 2.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Sprawdzenie pracy domowej, przypomnienie praw działań i kolejności wykonywania działań.

Zawieszenie planszy na ścianie z zapisaną kolejnością wykonywania działań.

b) Faza realizacyjna

Wszyscy uczniowie w zeszytach, a wybrany uczeń na tablicy, obliczają wartości wyrażeń arytmetycznych z karty pracy nr 1 ( załącznik 1). W czasie pracy uczniowie korzystają z planszy z kolejnością działań. Przed wykonaniem kolejnego działania jeden z uczniów wyjaśnia, które z działań w danym momencie zostanie wykonane jako pierwsze i dlaczego.

Następnie uczniowie przechodzą do pracy samodzielnej z kartą pracy nr 2 ( załącznik 2 ). Obliczają wartości wyrażeń arytmetycznych, a następnie odczytują hasło. Każda liczba, która jest wynikiem działania, ma przypisaną literę. Poniżej działań podany jest szyfr, według którego odczytuje się hasło.

c) Faza podsumowująca

Sprawdzenie poprawności rozwiązań pracy samodzielnej uczniów. Zadanie pracy domowej (załącznik 3).

5. Bibliografia

S. Wojtan, A. Demby, A. Potaczek – Zbiór zadań z matematyki dla klasy IV szkoły podstawowej, WSIP, Warszawa 1993.

6. Załączniki

a)Karty pracy ucznia

Karta pracy nr 1 ( załącznik 1)

Oblicz, pamiętając o kolejności wykonywania działań:

a) 102‑88:2=

b) (102‑88):2=

c) 400:20·10=

d) 270:9+18=

e) 14·20+67=

f) 100:[32:4-(2+2)]=

g) (4Indeks górny 3-3·4)-(2Indeks górny 5-2·5)=

h) 24:2Indeks górny 3+3·4Indeks górny 2=

i) 2Indeks górny 2·3Indeks górny 3:6=

j) 25·[40: (2·5)]=

Karta pracy nr 2 ( załącznik 2)

Oblicz, pamiętając o kolejności wykonywania działań, a następnie odczytaj szyfr:

( B) 12+240:4=

( C) 15·[24: (2·3)]=

( D) 61‑12·3+25=

( E) 2·44‑20:4=

( Ę) 61-(12·3+25)=

( I) (61‑12)·3+25=

( L) 3·2Indeks górny 2+4·3Indeks górny 2=

( Ł) [24-(14‑5):3]=

( N) 72:[16-(49‑42)]=

( Z) [3·2Indeks górny 3-4Indeks górny 2]: ( 25‑3·7)=

Szyfr:

48

172

60

2

0

72

83

2

72

21

0

50

8

172

83

b) Zadanie domowe ( załącznik 3)

Oblicz, pamiętając o kolejności wykonywania działań:

a) 5Indeks górny 2·4‑72:9=

b) (270:90+51):9=

c) 4·[36-(42:2‑5)]=

d) (3Indeks górny 3+2Indeks górny 3):7‑4=

e) 123‑12:4·8=

f) 65‑45+11·2=

c) Notatki dla nauczyciela.

Szyfr: LICZĘ BEZBŁĘDNIE

7. Czas trwania lekcji

90 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RY8O3VsS0x3Ut

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 97.14 KB w języku polskim
RgiMCDUuwMm0V

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim