Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Obliczanie wielkości figur, porównywanie pól, różne jednostki pola

Celem lekcji jest przygotowanie uczniów do wyznaczania (dokładnego i przybliżonego) pól figur płaskich.

Umiejętności

Uczeń:

Potrafi wyznaczyć pole figury nakładając na nią siatkę kwadratową i zliczając kwadraty.

Wyznacza przybliżone pole szacując liczbę kwadratów, proponując składanie kwadratu z kilku części

Określa jaką siatkę wybrać i w jaki sposób ją nałożyć na figurę, aby szacowanie pola było jak najdokładniejsze.

Potrafi zamienić (np. pomagając sobie rysunkiem) podstawowe jednostki pól.

Metoda i forma pracy

burza mózgów

dyskusja sterowana

praca samodzielna

Środki dydaktyczne

papier kratkowany o różnych rozmiarach kratek: milimetrowy, 0,5 cm, 1 cm, 2 cm

ewentualnie Zeszyt ćwiczeńPodręcznik dla klasy 4 Matematyka 2001

Przebieg lekcji

Sprawy organizacyjne sprawdzenie pracy domowej (5 minut)

Przypomnienie jednostek długości wraz z zamianą. Jest to dobry moment do zorientowania się, które jednostki są lepiej przez uczniów znane, a na które należy zwrócić uwagę. Na tablicy piszemy jednocześnie ściągawkę jak zamieniać jednostki długości. (5 minut)

Ćwiczymy pamięciowe przeliczanie jednostek, proponując zadania typu: Ile metrów zmieści się w 2 km? A ile milimetrów w 17 cm?.... oraz odwrotne A 200 cm ile to metrów? Jeżeli uczniowie nie mają z takimi zadaniami żadnych problemów poświęcamy na takie przypomnienie 5 minut, jeśli mają lepiej poświęcić na to przypomnienie potrzebną ilość czasu. (5 minut)

W tematykę przeliczania pół wprowadzą nas zadania typu: „Ile zeszytowych kratek mieści się w kwadracie 1 cm x 1 cm? A ile kratek zmieści się w kwadracie 5 cm x 5 cm?”. Prośmy o wykonanie rysunku w zeszycie i sprawdzenie swoich przypuszczeń. „Ile kwadratów 1 cm x 1 cm zmieści się w kwadracie o boku 1 dm?”. (Matematyka 2001 Podręcznik dla klasy 4 strona 150 zadania 7 – 9). Zadania te warto krótko omówić z całą klasą podkreślając „nieliniowość” tych przeliczeń. (10 minut)

Wspólnie z uczniami (staramy się uzyskać od uczniów potrzebne do notatki informacje, możemy posłużyć się np.: dyskusją sterowaną lub krótką „burzą mózgów”, której efekty zapisujemy w uporządkowany sposób na tablicy) sporządzamy na tablicy notatkę pokazującą zamiany podstawowych jednostek pól: 1 mmIndeks górny 2, 1 cmIndeks górny 2, 1 dmIndeks górny 2, 1 mIndeks górny 2, ewentualnie 1 kmIndeks górny 2. Warto w tej notatce umieścić przykład obiektów, których pole powierzchni mierzy się przy użyciu jednostek. Po wspólnym opracowaniu notatki, uczniowie przepisują ją do zeszytów. (15 minut)

Lekcję kończymy zadaniem 10 polegającym na określeniu pól narysowanych figur. Warto to zadanie wzbogacić o polecenia: wyraź pole w centymetrach kwadratowych, zeszytowych kratkach, milimetrach kwadratowych.

Jeżeli uczniowie są dobrze przygotowani i radzą sobie z tym trudnym tematem można wspomnieć o innych powszechnie używanych jednostkach pól: kwadracie 10 m x 10 m – arze i kwadracie 100 m x 100 m – hektarze.

Jeśli uważamy, że warto dokładniej przećwiczyć umiejętność przeliczania jednostek długości, można zorganizować krótką grę. Jednak trzeba zdawać sobie sprawę, że zajmie nam to 2 – 3 razy więcej czasu.

Ważne jest precyzyjne prowadzenie dyskusji, trzymania w ryzach burzy mózgów, ponieważ notatka nie powinna być zbyt szeroka. Z drugiej strony jest to dobry moment, kiedy można docenić wypowiedzi uczniów słabszych, dając im poczucie ważności

Bibliografia

Podręcznik dla klasy 4 Matematyka 2001, WSiP, Warszawa 2006,

Zeszyt Ćwiczeń część II Matematyka 2001, WSiP, Warszawa 2006

Matematyka 2001 Zeszyt Ćwiczeń dla klasy 4 część II ćwiczenia A4 i B4 strona 44 i 45.

RVeTOUXrvhn9C

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.80 KB w języku polskim