Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Obliczenia procentowe – rozwiązywanie zadań

1. Cele lekcji

Cel ogólny:

Uczeń zna działania na procentach i potrafi je zastosować w praktyce.

Cele szczegółowe:

Uczeń potrafi:

  • obliczyć procent danej liczby

  • obliczyć, ile procent jednej liczby stanowi druga liczba

  • znaleźć liczbę, znając jej procent

  • przewidywać skutki podejmowanych decyzji

  • formułować precyzyjnie wypowiedzi

  • wnioskować i argumentować swoje stanowisko względem danego problemu

2. Metoda i forma pracy

Formy:

Praca w grupach

Metody:

Problemowa – debata „za i przeciw”, inscenizacja

  • uczniowie, analizują i rozwiązują problemy

  • uczniowie myślą twórczo i odkrywczo

  • uczniowie pracują zespołowo

3. Środki dydaktyczne

Karty pracy, fiszki z zadaniami do powtórki, tablica, kreda, magnesy, rekwizyty wykorzystane podczas prezentowania scenki

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

W początkowej fazie lekcji przeprowadzamy czynności organizacyjne. Następnie dokonujemy krótkiej powtórki. Do tablicy przyczepiamy 5 fiszek z prostymi obliczeniami procentowymi (załącznik 1). Chętna osoba rozwiązuje zadania na tablicy, które na niej pozostają. Kolejnym krokiem w tej części lekcji jest poinformowanie uczniów o planowanym przebiegu lekcji, zostanie im przedstawiona scenka, a po niej odbędzie się debata „za i przeciw”. Debata ta polega na tym, iż spośród wszystkich uczniów (oprócz trzyosobowej grupy odgrywającej scenkę) wybiera się dwie pięcioosobowe grupy. Każda z nich wybiera swojego lidera i sekundanta – oni będą prezentowali stanowisko grupy. Moderatorem dyskusji jest nauczyciel, który czuwa nad kulturą i porządkiem wypowiedzi. Debatę rozpoczyna lider grupy „ZA”, stawiając tezę przytacza argumenty „za”. Moderator pilnuje, aby czas wystąpienia lidera nie przekraczał 3 min. Następnie głos zabiera lider grupy „PRZECIW”, próbując obalić tezę przytacza argumenty „przeciw”, również czas jego wystąpienia nie może przekraczać 3 min. Następnie głos zabierają sekundanci obu grup, podtrzymując tezy swoich liderów. Na zakończenie moderator udziela głosu publiczności. Każdy ma możliwość jednominutowego wystąpienia i opowiedzenia się za tezą lub antytezą. Ostatnim punktem debaty jest głosowanie publiczności przez zajęcie miejsc po stronie popieranej drużyny.

Obowiązkiem nauczyciela jest również poinformowanie klasy o tym, iż dzień wcześniej trzyosobowa grupa otrzymała treść zadania, do którego przygotowała scenkę, od której rozpocznie się debata, i że osoby te nie biorą czynnego udziału w samej debacie.

b) Faza realizacyjna

Pierwsze 5 minut tej części lekcji przeznaczone jest na zaprezentowanie scenki pt.: „Czy pani Małgosi opłaca się wziąć kredyt w banku INWESTOR?” (załącznik 2).

Kolejne 12 minut przeznaczone jest na wystąpienie obu grup „ZA” i „PRZECIW”. Zadaniem członków tych grup jest wykonanie obliczeń procentowych, które zostały zawarte w prezentowanej scence, wykorzystanie wszelkich informacji, jakie uzyskali podczas wystąpienia kolegów, do argumentowania swojego stanowiska.

Następnie moderator udziela głosu publiczności i zarządza głosowanie.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel dokonuje podsumowania wystąpienia osób prezentujących scenkę, biorących czynny udział w debacie, a także osób z publiczności zabierających głos w dyskusji.

Jako zadanie domowe uczniowie otrzymują kartę pracy zawierającą proste obliczenia procentowe.

5. Bibliografia

M. Wójcicka, Wybrane metody i techniki aktywizujące. Zastosowania w procesie nauczania i uczenia się matematyki, wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2005.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

Zadania do powtórki

Zad. 1.

Oblicz 12% z liczby 120

Zad. 2.

Ile procent liczby 36 stanowi 6?

Zad. 3.

Jakiej liczby 5% stanowi 80

Zad. 4.

Oblicz 1,5% z liczby 125

Zad. 5.

Ile procent z liczby 320.24 wynosi 20?

załącznik 2

Pani Małgosia, krawcowa, zatrudniona jest na czas określony w firmie krawieckiej „Zamek”. Do rozwiązania umowy pozostało jej 13 miesięcy. Firma wykazuje zyski i rozwija swoją działalność. Pani Małgosia ma 21 lat i samotnie wynajmuje mieszkanie. Koszty utrzymania wynoszą 1200 zł. W związku z tym, iż nie narzeka na sytuację materialną, postanowiła kupić sobie telewizor LCD za kwotę 6000 zł. Chce wziąć kredyt na sfinansowanie tego zakupu. W sklepie zaproponowano jej kredyt w banku INWESTOR na następujących warunkach:

- 0% wkładu

- 0% prowizji

- oprocentowanie kredytu 2,5% w skali roku

- czas kredytowania 36 miesięcy

- brak możliwości wcześniejszej spłaty

Pani Małgosia sprawdziła również ofertę banku BANKRUT, który oferował następujące warunki:

- co najmniej 1% wkładu

- 0% prowizji

- oprocentowanie kredytu 3% w skali roku

- czas kredytowania 36 miesięcy

- możliwość wcześniejszej spłaty

Czy pani Małgosi opłaca się wziąć kredyt w banku INWESTOR?

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Przeprowadzenie debaty na lekcji matematyki jest trudnym zadaniem i wymaga od nauczyciela dobrego przygotowania, utrzymywania porządku czasowego oraz zdyscyplinowanego i zdolnego zespołu klasowego.

R8hQwAMylH6BH

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 102.32 KB w języku polskim
R8WKiPGdrNi9y

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.50 KB w języku polskim