Obowiązek czy przyjemność?
Porozmawiajcie w parach o swoich obowiązkach. Możecie wykorzystać w rozmowie podane niżej pytania.
Jakie macie domowe obowiązki?
Ile zajmują wam one czasu?
Który ze swoich obowiązków lubicie najbardziej? Którego nie lubicie? Dlaczego?
Przeczytaj tekst Brunona Ferrera. Jak myślisz, dlaczego adresatem listu chłopca jest mama, a nie jego tata?
Rachunek dla mamyKtóregoś wieczoru, gdy mamusia przygotowywała kolację, jedenastoletni syn stanął w kuchni, trzymając w ręku kartkę. Z oficjalną miną dziecko podało kartkę matce, która wytarła sobie ręce w fartuch i przeczytała, co było napisane:
«Za wyrwanie chwastów na ścieżce: 5000 lirówlirów.
Za uporządkowanie mojego pokoju: 10 000 lirów.
Za kupienie mleka: 1000 lirów.
Za pilnowanie siostrzyczki (3 popołudnia): 15 000 lirów.
Za otrzymanie dwukrotnie najlepszego stopnia: 10 000 lirów.
Za wyrzucanie śmieci co wieczór: 7000 lirów.
Razem: 48 000 lirów».
Mama spojrzała czule w oczy syna. Jej umysł pełen był wspomnień. Wzięła długopis i na drugiej stronie kartki napisała:
«Za noszenie ciebie w łonie przez 9 miesięcy: 0 lirów.
Za wszystkie noce spędzone przy twoim łóżku, gdy byłeś chory: 0 lirów.
Za te wszystkie chwile pocieszania ciebie, gdy byłeś smutny: 0 lirów.
Za wszystkie osuszone twoje łzy: 0 lirów.
Za to wszystko, czego ciebie nauczyłam dzień po dniu: 0 lirów.
Za wszystkie śniadania, obiady, kolacje, podwieczorki i śniadania do szkoły: 0 lirów.
Za życie, które ci daję każdego dnia: 0 lirów.
Razem: 0 lirów».
Gdy skończyła, uśmiechając się, matka podała kartkę synowi. Ten przeczytał to, co napisała, i otarł sobie dwie duże łzy, które pojawiły się w jego oczach.
Odwrócił kartkę i na swoim rachunku napisał: «Zapłacono». Potem chwycił mamę za szyję i obsypał ją pocałunkami.
Dlaczego mama chłopca nie oczekiwała zapłaty za swoją pracę? Uzasadnij odpowiedź.
Grupa I
Opiszcie, co czuł chłopiec, kiedy przygotowywał rachunek, a co poczuł, gdy dostał rachunek od swojej mamy. Możecie wykorzystać podane nazwy uczuć.
Grupa II
Opiszcie, co czuła mama, gdy dostała rachunek od swojego synka. Możecie wykorzystać podane nazwy uczuć.
zażenowanie
złość
wzruszenie
zawstydzenie
gniew
żal
szczęście
czułość
miłość
upokorzenie
radość
Opowiedz z punktu widzenia syna lub mamy, co się wydarzyło „któregoś wieczoru, gdy mamusia przygotowywała kolację”.
Napisz list z podziękowaniem dla rodziców. Wykorzystaj wnioski płynące z tekstu Brunona Ferrera.
O czym, według ciebie, świadczy angażowanie się w obowiązki domowe? Czy otrzymywanie za to pieniędzy jest słuszne?
Ułóż plan dzielenia się obowiązkami domowymi. Zaproponuj w nim swój udział. Zastanów się, co możesz robić i jak często. Przedstaw swoje pomysły najpierw całej klasie, a później rodzicom.